PRS-harjoitteita?

Aloittaja SMä, huhtikuu 18, 2022, 10:36

« edellinen - seuraava »

SMä

Sopisikohan tämä aihe tänne kisat -ja kurssit osioon? Saa siirtää, jos löytyy parempi paikka.

Kävin PRS-kisoissa toimitsijana tutustumassa lajiin. Ajatuksena olisi vaikka syksyllä osallistua ensimmäisiin kisoihin. Ennen kisoja olisi mukava harjoitella, ja siihen kyselen tässä vinkkejä, jotta pääsisin harjoittelun laitaan jotenkin kiinni. Minkälaisia harjoitteita voisi itselleen kehitellä:

A) kotipihalla tyhjän aseen kanssa
B) tyypillisellä ampumaradalla, jossa on mahdollisesti muitakin paikalla

saku_s-t

Hommaa tripodi ja kunnon tuki pussi. Käytät sitä pussi sitten tripodin päällä niin pystyt treenaamaan mitä tahansa korkeutta/asentoa. Tällä saa perus asiat haltuun vaikka radalla ei olisikaan mitään ihmeempiä rakenteita tai esteitä minkä kanssa treenata

Ja hyvää treeniä on myös lähteä kisoihin. Esim nyt viikonloppuna on Harjavallassa pienoiskivääri kisat. Sen parempaa treeniä ei olekaan
Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla

Jarmando

Hetimmiten tunnustan nyybiyteni, että ohje ei sisällä kokemusta.

Netti on täynnä PRS-stooria, eli katot vaikka kisavideoita Youtubesta ja kopioit rastien ampuma-asentoja. Yhdistimme seuran treeneissä SRA:n ja PRS:n niin, että 300m vierekkäin iso ja pieni kongi ja saa kolauttaa kumpaa haluaa. Sitten monenmoiset barrikadit katokseen ja miettimään rasteja ja suoritusasentoja. Barrikadeina siis ovien mukana tullut A-kuormalava, tikapuut, lecaharkot, tynnyri ja sen sellaista lahjoituskamaa. Parin kokeilukerran jälkeen kysymykset alkoivat olemaan tarkempia ja osasi hakusanoilla etsiä ohjeita yksilöidympiin ongelmiin. Esim. tripodista oli tuubissa paljon opetus-juttua.

Kokeneilta kysyisin, että: Tekeekö SFP-putkella mitään näissä, vai pitääkö FFP laittaa hankintaan heti?

saku_s-t

Kyllä sfp kiikarilla ampuu myös mutta virheiden todennäköisyys on suurempi kuin FFP putkella. Tässä lajissa kun ei mitata etäisyysksiä ristikolla niin ei ole niin tarkkaa että 1 mrad on 1 mrad. Jos ammut yhdelle etäisyydelle ja näet mistä menee ohi niin nopeaan korjaukseen riittää että ristikossa joku vertailu kohta. Sitten taas jos ampuu monelle eri etäisyydelle koskematta torneihin niin sitten pitää sfp putkessa olla jo oikea suurennos. Tosin jos teet siinäkin kohtaa säädöt torneista niin ei ole ongelmaan siinäkään kohtaa.

Tärkempää on että pystyt säätämään nopeasti oikean koron tornista. Esim jossain halvemmissa /vanhemmissa metsästys kiikareissa on pienet ja huonosti merkatut tornit joita on melkoisen sekava säätää. Jos haluaa helpommalla päästä niin melkeen joka hintaluokkaan löytyy FFP mrad putki jolla pärjää ihan hyvin. Esim falcon m18+

erwin

Itseäni on alkanut myös kiinnostaa laji ja jollakin tasolla olen jo alkanut harjoitteitakin tekemään. Youtubesta olen katsellut pätkiä kisoista ja harjoitteista ja niitä yrittänyt apinoida harjoitteissa. Myös kokeneiden harrastajien kommentointia olen seurannut.

Yhteenkään kisaan en ole vielä päässyt osallistumaan ja mitä olen tällä palstalla seurannut, kisat ovat painottuneet sinne Länsi-Suomen suuntaan. Olisikohan kokeneemmilla tietoa mahdollisista kisoista lähempänä Hämeen tai Keski-Suomen alueita, esim. Heinola tms.?

SMä

Lainaus käyttäjältä: saku_s-t - huhtikuu 18, 2022, 12:30
Hommaa tripodi ja kunnon tuki pussi. Käytät sitä pussi sitten tripodin päällä niin pystyt treenaamaan mitä tahansa korkeutta/asentoa. Tällä saa perus asiat haltuun vaikka radalla ei olisikaan mitään ihmeempiä rakenteita tai esteitä minkä kanssa treenata

Onko muuten kisoissa koskaan tarvetta tripodille? Onko heittää esimerkkejä hyvistä tripodeista?

Lainaa
Ja hyvää treeniä on myös lähteä kisoihin. Esim nyt viikonloppuna on Harjavallassa pienoiskivääri kisat. Sen parempaa treeniä ei olekaan.

Se kyllä houkutti, mutta TA1 Vaasassa veti nyt pidemmän korren.

saku_s-t

Yleensä jos kisassa on pakko ampua tripodilta niin kisa järjestäjä tarjoaa tripodin. Itselläni on käytössä benro TMA37AL. Korkeus ja painon kesto riittää hyvinkin. Siihen sitten kyhätty sellainen irrotettava vaaka putki minkä päällä pussi pysyy.

Heinolan Rata olisi hyvä valjastaa tähän käyttöön kun sielä on puitteet jo kunnossa. Sieltä kun löytyy joku paikallinen puuhamies niin ei olisi loppujen lopuksi kova homma. Itse pystyin toimimaan Vaasan kisan johtajana vaikka väli matkaa on melkein 250km, vaatii vaan sen jonkun kellä on paikanpäällä suhteita radalle ja tietoa siitä mitä tarvikkeita löytyy/pitää hankkia/lainata

Jarmando

Lainaus käyttäjältä: saku_s-t - huhtikuu 18, 2022, 13:45
Kyllä sfp kiikarilla ampuu myös mutta virheiden todennäköisyys on suurempi kuin FFP putkella.

Kiitos. Alkuun siis rypistelen tuon olevan kanssa ja kytistelen vastaantulevaa sopivaa FFP-tötteröä.

Onkos teillä muuten puhtaat jauhot pusseissa, eli millä täytätte? Omat fyllasin muovigranulaatilla, mutta barrikadipussiin voisi ehken toivoa pikkuisen lisää painoa...

metsienmies

Paakkuuntumaton kissanhiekka

Jarmando

Ollaan koiraihmisiä, että kokemus puuttuu tuostakin.
Vaan omissa mielikuvissa kissanhiekka on lecaharkkomaista kevyttä kamaa, paljonko pari desiä painaa?

Gozom

Itse säädän pussien painoa teräs hauleilla.

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: Jarmando - huhtikuu 20, 2022, 11:45
Ollaan koiraihmisiä, että kokemus puuttuu tuostakin.
Vaan omissa mielikuvissa kissanhiekka on lecaharkkomaista kevyttä kamaa, paljonko pari desiä painaa?

Ei ole omastakaan taloudesta ikinä kissaa löytynyt. En oo punninnu, mutta painaa pikkusen enemmän kuin muovigranulaatti.

Jarmando

Viitsitkö punnita? Muovi painoi ruokavaa'alla punniten 152gr / 2dl (noin, koska vajaa mittakuppi ja vaikea saada justiinsa viivalle...).

Tarzan

Valmistajien sivuilta löytyi parin tuotteen tiheys. 0.55-0.9 kg/litra.

MTä

Onko kenelläkään jakaa jotain .22lr PRS kisojen rastikuvauksia ja/tai tyypillisiä etäisyyksiä mihin ammutaan + kohteet? Kiitos.