Kiikaritähtäin linnustukseen

Aloittaja Ukkometso, lokakuu 24, 2024, 12:31

« edellinen - seuraava »

oho osu

Oliko jollakin tiedossa niitä tarkkoja kauhuskenaarioita, joita testata? Suurennuskerroin, päivänvalon määrä, liikkuva/staattinen, paistin etäisyys?

Ippe69

Lainaus käyttäjältä: oho osu - lokakuu 28, 2024, 20:40Oliko jollakin tiedossa niitä tarkkoja kauhuskenaarioita, joita testata? Suurennuskerroin, päivänvalon määrä, liikkuva/staattinen, paistin etäisyys?

On joo, myin tuollaisen kiikarin juuri tuon ristikon takia.
Pienin suurennos, kirkas päivä, erityisesti koivumetsässä se ristikko katoaa. Valoa ei erota kirkkaalla säällä ja ristikosta vain sivuilla olevat paksut tolpat näkyy. Niiden väli on kuitenkin 20MRad, eli 2m 100 metrillä eli hyvin vaikea hahmottaa keskipistettä.
Tilanne luonnollisesti pahenee jos kohde liikkuu, hirviradallakin tuo ongelma tuli esiin.
Isommalla suurennoksella alkaa ristikko erottua paremmin tai sään hämärtyessä kun valosta on jotain apua.

Jullimus

Lainaus käyttäjältä: Ukkometso - lokakuu 28, 2024, 16:19Lisään vielä tuohon, että ei ainakaan tällä hetkellä ole tarkoitus kyttäysmetsästystä harrastaa. Tämän myötä olin ajatellut Steinerissa olevan mulle turhaa arvoa, mutta onko näin? Vai onko kanalinnun pyyntiinki oikeasti hintalaadultaan hyvä putki?
En nyt aivan saa kiinni mitä tarkoitat. Steinerin ranger 4 on minusta paras tähtäin kuvaltaan oli se sitten päivä tai hämärä käytössä tonnin hintaluokassa. Halvinhan se on noista sinun kolmesta vaihtoehdosta. Jos hakusessa metsästystähtäin, niin saa laittaa  2 tonnia tai enemmän et saat parempaa vastinetta rahalle. Taktisissa tähtäimissä rokkaa sitten eri merkit tuossa tonnin hintaluokassa. Aloitusviestissä mainitsemasi  tähtäin vaihtoehdot Meopta ja GPO riittää ihan vallan hyvin lintuhommiin, jos haluat linnustaa 15-16x kertoimilla. Oon itsekin ampunut latvametsoja Meosportilla 250m matkoille, eikä siinä mitään häiritseviä ominaisuuksia ole ja kuvanlaatu hyvä myös yläpäässä. Mielummin Meosportin ottaisin, kuin Zeiss v4. Hirviputkena mulla on GPO spectra 1-6x ja se on jepa. Noita isompia zoomisia spectroja (4-6x kertoimilla) oon kaupassa kahtellut ja vaikutti ihan ok.

Ippe69

Raportoinpa nyt tänne kun tiirailin muutaman putken läpi lähes pimeässä.
Lem/katselukiikareita oli
Vortex Fury 10x42
Alpen optics apex 7x24

Tähtäinkiikareita
Steiner M7 4-28x56
Steiner M5 3-13x50
Vortex pst2 3-15x44
Vortex pst1 2,5-10x32
Meopta meosport 3-15x50

Erot tähtäinkiikareissa oli yllättävänkin pieniä kun ottaa huomioon kiikarien hintaeron.
Furyllä näkee selkeästi parhaiten, alpen optics ja M7 sen jälkeen. Sitten M5, pst2 ja meopta aika lähellä samaa, mutta ensimmäinen kuitenkin hieman parempi. Vanhempi ja pienempi pst selkeästi huonoin mikä ei varsinaisesti linssin koon huomioiden yllätä.
Nyt oli liiankin pimeää kun ei millään noista näe kunnolla, esim. kuutamolla voisi erot olla selkeämpiä.
Auringon laskiessa varsinkin pst2 ja meopta oli ärsyttäviä kun niihin tuli ikäviä heijastuksia suurennosta kasvattaessa. Steineriäkin se vaivasi mutta ei läheskään niin pahasti.

Kaikista kiikareista saa valaistuksen riittävän himmeälle.
3-15x vortexista sellainen huomio että se oli vanhemmalla ebr-2c ristikolla jossa valaistaan vain risti. Uudemmassa ebr-7c mallissa valoa on koko joulukuusessa ja kokemukseni mukaan se estää tehokkaasti näkemästä kohdetta hämärässä. Valoa on siis liikaa himmeimmälläkin asetuksella.

Valitettavasti yhtään oikeaa kytisputkea ei ollut testattavaksi.

mattix

En varmaan laittaisi tonniakaan tähtäimeen, jos se menee vaihtoon parin vuoden sisällä.

Kerran ase menee paljonkin reppuun, niin lukittavat tai kuvun alla olevat tornit lienevät fiksu valinta.

Itse valitsisin jotain 4-16x44 tai vastaavan FFP-tähtäimen ja ampuisin ristikolla torneihin koskematta. Element Optics tai Meopta esimerkiksi.

Sitten parin vuoden päästä Swaro päälle ja voi pähkiä, että onneksi ei tullut ensiksi laitettua liikaa rahaa.

Yksi vaihtoehto on laittaa lisää tonniin ja ostaa käytetty laatutähtäin.

Ippe69

Tuossa jo sivuttiinkkn sitä että olen omistanut M7 steinerin MSR2 ristikolla.
Siitä kiikarista tuli minulle noin 500 euroa tappiota kun se lähti eteenpäin.

Pointtina se että rahaa kannattaa laittaa reilummin vasta kun tietää varmasti mitä haluaa. Tonnin kiikarissa ei juuri koskaan tee niin paljon tappiota kuin kolmentonnin kiikarissa jos se ei miellytäkään. Yhden meosportin olisi kuitenkin saanut sillä rahalla.

Ukkometso

Käynyt itsekin nyt kaupassa hypistelemässä kiikareita. Haluttais jo ostaa, mutta jos on black fridayna tarjouksia niin ne kannattaa kyllä oottaa kuitenkin. Miten on tuleeko kiikaritähtäimistä yleensä black fridayna tarjouksia?

En tietenkään tarkoita, että sitä kiikaria olisi pakko vaihtaa kahden kauden jälkeen, niin toivoisikin nyt jo onnistuvan tuossa ostossa. En kuitenkaan raski nyt paria tonnia laittaa kiikariin, mutta jos tonnilla saa selkeästi itselle paremman putken kuin esimerkiksi meosport niin onhan se järkevä maksaa. Kuitenkin jos muutaman vuoden päästä haluaa vaihtaa niin saa siitä tonnin kiikaristakin vielä osan takas muutaman vuoden jälkeen, varsinkin jos saa hyvän tarjouksen.

ttimonen

Linnustuksessa pärjää varmasti optiikan puolesta hyvinkin tonnin ja allekkin putkilla.
Nyt kannattaa miettiä vaan että siitä löytyy ne tarvittavat jutut mitä tarvitset, koska ne jää kaiveleen kuitenkin. Monesti se alkaa nälkä kasvamaan ja halutaankin samalla yleiskäyttöön sopivaa niin sitten se mörkö Zeiss tai Swaro rupeaa poltteleen jossain vaiheessa  ;D

MattiP

Minulla reilu pari vuotta ollut Delta Optical Titanium HD 4-24x50. Hinta oli silloin alle 1000€. Mielestäni hyvä ostos: hyvä optiikka, kestää kolauksia, hyvä punapiste (aika iso tekijä, jos melkein pimeässä joutuu punapistettä apuna käyttämään), kevyt (mitä jotkut kiikarit ei ole). Parannuksia, mitä haluaisin, mutta kaikkea ei tuolla rahalla meinaa saada
- matalampi ja lukittava korotorni (vakiona korkin alla, mutta mukaan vaihtotorni paljaana ja ei saa lukittua, eli tarkistettava korko aina)
- FFP ristikko

Linnustukseen esitän omasta mielestäni pakollisena ristikon, jolla voit arvioida matkan tietämällä kohteen koon. Tämä siksi, että
- sumussa ei etäisyysmittari toiminutkaan
- pakkasella ei etäisyysmittari toiminutkaan
- maassa olevaan et saa koskaan luotettavaa matkaa mittarilla
- joskus puuhunkaan ei saa matkaa mitattua

FFP olisi siksi hyvä, mutta ovat harvassa tuossa hintaluokassa.
Tarvitset myös tarpeeksi suurennosta, jotta voit arvioida yli 200m päässä olevan teeren etäisyyden ristikon avulla. Ampua ei tarvitse maksimilla, mutta mittauksessa se on lähes pakollista.
SFP ristikolla mittaus onnistuu vain sillä suurennoksella mille asteikko on tehty, tai siitä esim. puolet, minun tapauksessa 24x ja 12x on mitä joudun mittaukseen käyttämään.

HxM

Helppo konsti etäisyyden arviointiin on katsoa matka gps:stä, jos hahmottaa, missä kohtaa maastoa eläin on. IMO yksinkertaisempi tähtäin on yleensä metsästyksessä mukavampi, vähemmän säätämistä ja enemmän metsästystä. Paperilla taktiset tähtäimet vaikuttaa hienoilta, mutta laadukas metsästystähtäin matkarummulla on helppo ja monikäyttöinen.

Jullimus

Lainaus käyttäjältä: MattiP - lokakuu 31, 2024, 07:40Minulla reilu pari vuotta ollut Delta Optical Titanium HD 4-24x50. Hinta oli silloin alle 1000€. Mielestäni hyvä ostos: hyvä optiikka, kestää kolauksia, hyvä punapiste (aika iso tekijä, jos melkein pimeässä joutuu punapistettä apuna käyttämään), kevyt (mitä jotkut kiikarit ei ole). Parannuksia, mitä haluaisin, mutta kaikkea ei tuolla rahalla meinaa saada
- matalampi ja lukittava korotorni (vakiona korkin alla, mutta mukaan vaihtotorni paljaana ja ei saa lukittua, eli tarkistettava korko aina)
- FFP ristikko

Linnustukseen esitän omasta mielestäni pakollisena ristikon, jolla voit arvioida matkan tietämällä kohteen koon. Tämä siksi, että

Tarvitset myös tarpeeksi suurennosta, jotta voit arvioida yli 200m päässä olevan teeren etäisyyden ristikon avulla. Ampua ei tarvitse maksimilla, mutta mittauksessa se on lähes pakollista.
SFP ristikolla mittaus onnistuu vain sillä suurennoksella mille asteikko on tehty, tai siitä esim. puolet, minun tapauksessa 24x ja 12x on mitä joudun mittaukseen käyttämään.
Tuosta ristikolla matkan arvioimisesta olikin aika hyvä visakysymys, jossa näkyi ffp ristikko ja teeri vierekkäin tällä foorumilla. Aika monella meni arvointi pahasti pieleen ja reilun kahden sadan metrin etäisyydellä olevaan kohteeseen tuli heittoa käytännössä +-50-60m vastauksissa.

Ei ole mitään järkeä lähteä ampumaan kauas, jollei pysty varmentamaan etäisyyttä mittarilla tai karttasovelluksesta oman sijainnin avulla. Ei oo tähän päivään tullut sellaista tilannetta, etteikö etäisyyttä olisi saanut mittarilla otettua.

MattiP

Lainaus käyttäjältä: Jullimus - lokakuu 31, 2024, 12:52
Lainaus käyttäjältä: MattiP - lokakuu 31, 2024, 07:40Minulla reilu pari vuotta ollut Delta Optical Titanium HD 4-24x50. Hinta oli silloin alle 1000€. Mielestäni hyvä ostos: hyvä optiikka, kestää kolauksia, hyvä punapiste (aika iso tekijä, jos melkein pimeässä joutuu punapistettä apuna käyttämään), kevyt (mitä jotkut kiikarit ei ole). Parannuksia, mitä haluaisin, mutta kaikkea ei tuolla rahalla meinaa saada
- FFP ristikko

Tuosta ristikolla matkan arvioimisesta olikin aika hyvä visakysymys, jossa näkyi ffp ristikko ja teeri vierekkäin tällä foorumilla. Aika monella meni arvointi pahasti pieleen ja reilun kahden sadan metrin etäisyydellä olevaan kohteeseen tuli heittoa käytännössä +-50-60m vastauksissa.

Ei ole mitään järkeä lähteä ampumaan kauas, jollei pysty varmentamaan etäisyyttä mittarilla tai karttasovelluksesta oman sijainnin avulla. Ei oo tähän päivään tullut sellaista tilannetta, etteikö etäisyyttä olisi saanut mittarilla otettua.
Minulla on tullut linnustuksessa vastaan sumu, pelto, pakkanen ja merenranta, että etäisyysmittarilla ei ole saanut luotettavaa arvoa, tai mitään arvoa. Kiikarin avulla olen varmentanut suuruusluokkaa ja sillä mennyt paremmin kohdilleen, jolloin lintu on jäänyt sen arvion mukaisella korkosäädöllä. Jos aina olisi tilanne, että maastosta pystyy esim. Trackerin avulla arvaamaan etäisyyden, tai verkkoyhteyttä edes olisi, niin toki se on helpompi ja tuntuu varmemmalta, mutta minulla on kokemukseni, että näin ei aina ole.

Tähän kompromissina, opettelee minkä kokoinen omassa kiikarissa teeri on 200m päässä ja ei ammu pienempään teereen

Jullimus

Mikä etäisyysmittari sinulla on, jos ei toimi noissa olosuhteissa? Todella sankassa sumussa ei toimi kalleinkaan mittari, sen ymmärrän. Halvimmalla Vortexillakin saa etäisyydet mitattua mihin vaan, vaikka olisi kevyt usva tai vaikka viikon kulkenut kolmenkympin pakkasilla. Mittari kaupoille mars!

MattiP

Lainaus käyttäjältä: Jullimus - lokakuu 31, 2024, 14:04Mikä etäisyysmittari sinulla on, jos ei toimi noissa olosuhteissa? Todella sankassa sumussa ei toimi kalleinkaan mittari, sen ymmärrän. Halvimmalla Vortexillakin saa etäisyydet mitattua mihin vaan, vaikka olisi kevyt usva tai vaikka viikon kulkenut kolmenkympin pakkasilla. Mittari kaupoille mars!
Hivuttautuu ulos aiheesta, mutta Vortexin ehkä halvin tai siitä seuraava malli, en muista tarkemmin ja mittari toisella paikkakunnalla nyt. Olen tiedostanut ajan myötä, että parempi mittari saisi olla, mutta kun sekään ei tee autuaaksi avomaisemassa ilman kiintopisteitä ja kunnon tukea, niin pihinä olen tyytynyt ihmettelemään asiaa ristikon avustuksella, ja toistaiseksi siinä onnistunut. Olin kerran kuuntelemassa keskustelua hylkeenpyytäjien välillä ja siinä tuli ilmi, että pitkään matkaan pieneen kohteeseen pitää olla "miljoonavehkeet", että saa luotettavaa matkan mittausta. Matkat siinä onkin joskus aika pitkiä ja tähtäimelläkään ei enää onnistu mitata, ellei ole kova suurennus kiikarissa.

MK

Varmaan pitäisi puhua lintukiväärin tähtäimestä kun tuo kivääri vaikuttaa paljon siihen minkälaista tähtäintä siihen pitäisi laittaa. Kannattaa lähteä siitä liikkeelle mihin matkaan sillä aseella pystyy metsästystilanteessa ampumaan 5cm maaliin ekalla laukauksella. Jos se matka on 200m niin oikeastaan se tähtäin voi olla lähes mikä vaan jolla siihen 5cm maaliin saa heti osuman 200m radalla. Kohdistaa sitten vaikka 160m ja tarkistaa paljonko ammuttava yli sinne 200m, eikä edes yritä kauemmaksi.