Kivääri ja (pistooli) hybridi asevalo

Aloittaja Oldemar, syyskuu 19, 2024, 12:11

« edellinen - seuraava »

Oldemar

Hei

Olen koittanut markkinoilta löytää alta löytyvin kriteerein asevaloa, mutta tuntuu että tällaisilla ominaisuuksilla asevaloa on mahdoton löytää.

Lähimmäksi olen päässyt ostamalla Olight Baldr Pro R, 1350 lm, mutta aion palauttaa tuon, koska laser kohdistus muuttuu ampuessa picatinny kiskoon jäävän pienen klapin takia. Tuon he lupasivat takuuseen korjata, mutta silti akun integrointi on mielestäni typerä idea. Usein on loppunut pitkän treenipäivän/metsästysreissun aikana kesken, eikä ole mielestäni sotaolosuhteisiin sopiva (siellä ei voi akku kesken tehtävän loppua ja alkaa latailemaan  ;D  )

-Kiväärimatkan valaistus (mahdollisuus kiinnittää myös pistooliin)
-Pikakiinnitys
-Akku ja patterikäyttö (mahdollisuus vaihtaa lennosta kesken tehtävän)
-Etäkäyttökytkin
-Integroitu Laser

Pistoolivalona käyttö lähinnä mukava lisäominaisuus, sillä tiedän että vaikea saada molempiin sopiva valokeila. Toisaalta jos aseessa olisi keilansäätö jonka saa lukittua niin näin saataisiin hybridiratkaisu tähänkin.

Ihmettelen ettei kukaan valmistaja ole jo tälläistä tehnyt. Pitääkö tässä kohta alkaa itse varustekehittäjäksi kun usein tuntuu, että joutuu aina tyytymään johonkin ratkaisuun.  ;D

Luulen, että tästä kuvailusta saa kiinni mitä haen, eli mahd hyvin kaiken kattavaa hybridiratkaisua, joka kulkee sitten aina mukana.
Kysynkin arvon raadilta, mitä asevaloa te lähtisitte suosittelemaan minulle?

oho osu

Alkaa olla jo niin monta kompromissin tarvetta, että yhteiseksi taitaa jäädä enää vain sähkövirran elektronit. Pakko ostaa kaksi järjestelmää, ellei halua pahasti kärsiä.

Oldemar

Eihän se nyt loppunsa niin kaukana ole.
Olight Baldr Pro R, 1350 lm tämä ja siihen mahdollisuus vaihtaa akun tilalle vara akku tai patterit ja siinähän nämä kriteerit jo täyttyisi.

HJu

Olight Baldr Pro 1350lm toimii kyllä ihan vaihdettavalla paristoilla. Ainakin omani toimii paristoilla. Picatinnyn klappi voi johtua myös siitä, jos siinä on Glockin kiinnike kiinnitettynä. Paketissa on erikseen kummatkin.

Sekä pistooli&kiväärikäyttöön sopiva valo+laser on aina kompromissi koska pistooliin ei mitään julmetun isoa valoa voi laittaa. Sitten se on kiväärikäyttöön aina vähän nuha Ja laserin kohdistushan ei pidä koskaan paikkaansa kahdessa eri aseessa.

Itse ole tehnyt niin että kiväärissä on ihan oma valonsa ja pistoolille omansa. Kiväärissä pyrin sijoittamaan valon niin että sen katkaisinta voi operoida ilman etäkäyttökytkimiä jotka a) maksaa saman kuin se valokin ja b) takertuvat asioihin kiinni, vievät tilaa muulta ja menevät rikki.

Jos nyt oikeasti hyviä asevaloja haluaa niin suosittelen seuraavia:

SureFire asevalo M640 Duel Fuel Scout Pro - 1500 lumen, kiväärille.
SureFire asevalo X300 Ultra RailLock®  pistooliin.

Kummassakaan ei ole laseria koska en oikein usko näkyvän valon laserien hyvyyteen vaikka itselläkin tuollainen Baldr Pro on käytössä PCC:ssä ja yhdessä pistoolissa.
Terveisin,

HJu

Oldemar

Korjaan, itselläni on Olight Baldr Pro R 1350lm ja siinä kiinni picatinny (Mil-std-1913) palikka. Tässä R mallissa on integroitu akku ja mahdollisuus kaukokäyttökytkimelle kun taas ei R mallissa kaukokäyttökytkin mahdollisuutta ei ole.

Itse olen kohdistanut tarkkuuskiväärilleni laserin koska sitä käytän pääsääntöisesti isomman riistan ampumiseen.
Pikakiinnityksen ansiosta voin vaihtaa sen pienempään kivääriini SRA treenejä varten ja siinä laseria en tarvitse. Kaukokäyttökytkin Olight RPL-7 Picatinny maksoi tuohon 32,25€.

Pistoolille koen tuon valokeilan olevan sopiva omiin treeneihini.

Jos on varaa ostaa useampi niin se on tietysti käyttötarkoitukseen sopivin aina. Ideologiani on mennä kompromissiratkaisuilla taloudellisista syistä. Esim ammun 7,62 vaimentajan läpi 6,5cm, .223 ja .22 kaliiperit ja hyvin toimii  ;D

jthyttin

Lähtökohtaisesti vaihdettavat akut, siis sellaiset paristonkorvikkeet, ei ole asevalossa hyvä idea koska ne hakkautuvat enemmän tai vähemmän rikki. Hakkautuuhan ne (litium)primääritkin, mutta ne vaihdetaan joka kerta uuteen.

Ehkä jossain treenikäytössä voi koittaa säästää akuilla rahaa.

LaukausOsuma

Olen käyttänyt srva-hommissa ja pimeäharjoituksissa radalla Fenixin valaisimia varustettuna akulla ja etäkäyttökytkimellä. Ei yllä Surefiren tasolle, mutta ei näitäkään ampumalla rikki saa. Haulikossa on ollut sama lamppu kiinni satojen laukausten verran, eikä mitään ongelmia ole esiintynyt. Kiväärin rekyyli on vaimentimen kanssa melko mieto, valo pysyisi ampuessa jopa magneettikiinnittimellä kiinni, mutta saattaa muussa rymistelyssä irrota.