Hyvä halpa aseenpuhdistusaine ja puhdistusmuotin tekeminen?

Aloittaja oho osu, lokakuu 10, 2024, 20:46

« edellinen - seuraava »

oho osu

Mitähän mineraalibensiiniä tai muuta voisi käyttää aseen normipuhdistamiseen? Siis siihen, kun vaikka arska on purettu ja osat liotuksessa ennen jynssäystä. Onko joku hyvä suht kirkas ja suht hajuton? Vai pitääkö mennä kaupan kalliilla aineilla?

Ja edelliseen liittyen, olen ajatellut, kuinka olisi hyvä olla joku liotusmuotti, eli sellainen tarjotin, jossa osille on paikka, jossa on juuri ja juuri enemmän tilaa, jotta pääsee vähällä puhdistusaineella osia liottaessaan. Joku keraaminen vaikka. Painelee osat saveen ja sen saisi jotenkin lasitettua. Tai joku muu vastaava. 3D-tulostus ei välttämättä toimi tässä hyvin?

(En löytänyt haulla aiheesta, vaikka varmaan onkin keskusteltu jo aiemmin?)

oho osu

Aihe ei vielä "räjäyttänyt somea", joten jatkan itse pohdiskelua. Valopetroolia saisi halvalla, olisiko siitä sellaiseksi ensiapuaineeksi, jonne heitetään liikkuvat tunniksi kun tullaan radalta? Ja sitten alkaa puhdistus.

Liotusmuottiasiaa en saanut oikein eteenpäin, paitsi, että askarteluliikkeissä on erilaisia kovettuvia muovailuaineita. Pitäisi löytää sellainen, joka ei ime öljyä/bensiiniä, eikä siitä irtoa mitään. Saviastiat ilmeisesti poltetaan 1000 C tjsp, joten niitä ei ilmeisesti kotikonstein. Muotilla siis säästetään liuottimen määrässä suuresti, kun suurin osa jää osien lähelle. Ja toisaalta eri metalliosat saa erotettua toisistaan, ettei synny jotakin elektrolyysin kaltaista?

HJu

Jos nyt pakko on jynssätä usein, niin ultraäänipesuri, lämmin vesi ja mahdollisesti vähän jotain yleispuhdistusainetta on kaikkein halvin ja nopein tapa.

Ei tuota kovin usein kannata tehdä koska osat pitää kuivata ja öljytä ruostumisen estämiseksi.
Terveisin,

HJu

kalle_a

Arskan luistiin ja lukkoon kertyy kahteen kohtaan palokarstaa, jonka saa helpoiten ja nopeiten pois mekaanisesti esim tällä tai vastaavalla työkalulla. Loput lähtee uä-pesurilla, jossa lämmintä vettä ja Fairyä. Yleensä pelkkä pyyhkiminen riittää lukolle luistille ja sisäosille. Sen jälkeen voitelu ja takas aseeseen. Itse suosin nykyään vain hajuttomia voiteluaineita ja muita aseenhoitotuotteita esim näitä.

oho osu

Iteasiassa juuri noita aineita olen käyttänyt. Mutta ei löydy isompaa ja siten halvempaa täyttöpulloa? Mutta jatketaan tutkimuksia. Saatan vielä ostaa samat pullot kerran.

oho osu

Tuo AR-15 BCG scraperi on mielenkiintoinen uutuus minulle, pienempiä sylinterimäisiä nähnyt. Kiitos!

Jarmando

Saisiko tuollaisen liottamon tehtyä pienempään skaalaan, mimikoiden teollisuudessa käytettävää mallia? Ei minimoisikaan puhdistusaineen määrää, vaan maksimoisi sen käyttökerrat. Ei ehkä kelpaa tupaan, mutta autotallissa tuollainen tuskin olisi hajuhaitta tai muutenkaan häiriöksi..?

Eli vaikkapa tavallinen rosterinen tiskiallas ja sen pohjaan hana. Hanan alle tilaa kanisterille ja verkko altaan pohjalle. Ja jos sellaisen haluaa, jonkinlainen roskien suodatuskin kannun suulle lienee tehtävissä.

Kun osat likaisia -> altaaseen ja kaataa liemet päälle. Kun lionnut tarpeeksi -> hana auki, liemet kanisteriin ja sen korkki kiinni. Siellä mujut sitten odottelevat kiltisti seuraavaa kertaa.

Sadan litran teollisuusversiossa oli kaksi päällekkäistä säiliötä ja alemmassa ilmapalje. Nappia painamalla palje täyttyi ja liuotinpesuaine nousi ylempään altaaseen.

Räiskis

Korjaamoilla oli joskus käytössä lasikuituisia altaita tynnyrin päälle, paineilmalla altaaseen sai nostettua pesuaineen. Olisko jossain noita jäljellä?
Samaa mieltä tuosta aineen määrästä, ostaa niin paljon että riittää pitkään. Polttoöljy/ diesel olis ok pesuaineita, haisee kyllä ikävästi, aina sitä joku tippa roiskuu.