Rihlan nousu

Aloittaja Track Shooter, marraskuu 05, 2024, 17:35

« edellinen - seuraava »

Track Shooter

.222Rem Tikka T3 lite kiväärillä ampuessani 150m tauluun , olen huomannut 3,6g FMJ luodilla tauluun tulevan reijän olevan soikea , aseeni rihlan nousuhan on se 14" joka ehkä tämän soikeuden aiheuttaa , eli stabiilina ei enää tauluun mene , voisiko tämä kaliiberi parantua jyrkemmällä r-nousulla ja mikä olisi se parempi rihlan nousu. Kevyemmällä esim. 3,2g luodilla reikä on pyöreä

Ippe69

Voisihan se parantua. Esimerkiksi saman halkaisijan luotia ampuva 223 käyttää yleisesti rihlannousuja väliltä 12"-7", tikka yleensä 8" nousulla.
En osaa suoraan sanoa mikä olisi se paras, riippuu pitkälti millaista luotia haluaa käyttää.
Toisaalta nousun vaihtaminen vaatii uuden piipun eli hintaa tulee. Siinä kohtaa itse ainakin miettisin että miksi ei suoraan vaihtaisi siihen 223:een?

Long Range

3,6 g luoti ei tahdo enää vakaantua 14" nousuisessa piipussa.Ainakaan kylmällä kelillä.

En tiedä mitä haet ammunnaltasi,mutta esim. Sierran 52 grainin (3,37 grammaa) HPBT vielä vakaantuisi ja on kyllä hyvin käyvä luoti.

Kuten edellä mainittu niin jos piipun vaihtoon lähdet niin sama muuttaa kaliiperi jo 223.een.

Timppa

Haupitsi

Mulla .222rem CZ 14" nousulla. Paljon piti tehdä latauksia ennen kuin löytyi hyvä. Itselataamalla sain 0.3-0.5 moan käynnin 50gr luodeilla ja maksimilatauksella. Latasin N135 ja N120 ruudeilla. N120 sai riittävästi vasta vauhtia. Kaupan paukkuja oli sakoa ja normaa, niillä kasat tupakka-askin luokkaa 100 metriin. Omalatauksella olen ammuskellut harakoita ja variksia 180-200m päähän. Riittävä tarkkuus minusta.