Main Menu

Hihnan kiinnitys

Aloittaja niplo, marraskuu 18, 2024, 14:49

« edellinen - seuraava »

niplo

Moro,

Vinkkejä kaivataan! Mulla olis Sako 90 kivääri, jossa perinteiset hihnalenkkinastat tukin alapuolella. Nää on ihan ok niin kauan kun ei oo muuta tarvetta ku heittää kivääri selkään kavutessa hirvitorniin. Jos asetta käyttää valmius-/ampuma-asennossa hihnan kanssa, alkavat nastat pyörimään ja ainakin perän kiinnityskohta on väärässä paikassa kun perä on olkapäätä vasten ja hihna menee niskan taakse. Aseen perään varmaan saa helposti viritettyä apuremmin, jolla saa hihnakiinnityksen perän sivuun, mutta etutukin kiinnitystapa on kysymysmerkki.

Haluaisin myös mahdollisuuden käyttää aseessa bipodia. Onko tietoa löytyykö markkinoilta ratkaisua, jossa olisi paikka QD bipodille ja tukeva hihnakiinnitys samassa? Ehkä jollakin muulla on ollut sama ongelma joskus omassa metsästyspyssyssä.

HJu

Laittaa Harriksen tukin etunastaan. Kantohihnan saa bipodiin kiinni.
Terveisin,

HJu

niplo

Lainaus käyttäjältä: HJu - marraskuu 18, 2024, 14:58Laittaa Harriksen tukin etunastaan. Kantohihnan saa bipodiin kiinni.

Tämä on varmasti kätevä tapa saada molemmat kiinnitettyä. Normaalikäytössä ajojahdissa haluaisin kuitenkin, että tukijalat saisi irti. On tilanteita esim. kyttäysjahdissa, jolloin olisi kiva saada tukijalat kiinni. Tähän käyttöön olin haaveillut QD bipodista. Mulla olis picatinny kiskoon kiinitettävä Atlas jo hyllyssä.

Googlettelin eilen hieman asiaa ja markkinoilta löytyy kiskonpätkiä, jotka saa nastaan kiinni (Warne, Accu-Shot, Harris, etc.). Onko näistä kokemusta? Kestääkö hihnasta retuuttamista jos kisko on yhdessä nastassa kiinni?

Ippe69

Mulla oli joskus joku halpa adapteri. Pysyy hyvin jos sen muoto vastaa tukin muotoa, muuten taas ei.
Itse olen joihinkin puutukkisiin aseisiin laittanut kylkeen silmukkaruuvit joihin käy hk-hook-kiinnikkeillä olevat hihnat. Siinä saa samalla hihnan kiinnikkeet oikeaan paikkaan.
Esteettisesti ei kuitenkaan paras mahdollinen ratkaisu. Jos on puutukki kyseessä niin upotettavat qd-kiinnikkeet on melko siisti vaihtoehto.

HJu

Onhan noita QD-picatinny -yhdistelmiä joilla saa hihnan ja bipodin kiinn. Jos palataan aiheeseen niin kytisjahdissa saa hihnan ja Harriksen yhtäaikaa kiinni. Ajojahdissa taas Harris jätetänä kotiin ja tukissa ei ole ilhmeellistä picatinnyknööliä siellä tukikäden tieltä. Harvemmin se kytisjahti varmaan ajojahdikksi muuttuu tai toistepäin. Et siis TARVITSE yhtään mitään lisäosia jos käytät Harrisin bipodia mutta jos HALUAT lisäosia niin seuraavia kannattaa harkita:

Laadukas tuollainen kombo-kiinnike picatinnybipodille https://www.brownells.fi/SLING-STUD-RAIL-ADAPTER-ACCU-TAC-100040487 Tämä ei vaadi tukkiin mitään muutoksia.

Koska aion piekkariin tehdä vähän vastaavan patentin niin oheinen Area419 kisko on aika hyvä ja sen saa kiinni tukevasti. Tukkiin tulee pysyviä muutoksia (yksi uusi pultinreikä) mutta tuo myös pysyy paikoillaan. https://www.brownells.fi/UNIVERSAL-IMPROVED-BIPOD-RAIL-AREA-419-FIREARMS-LLC-100029596 Selvcittelen vielä ARCA-rail -vaihtoehtoa Siitä tulee puutukin kanssa ruma mutta toimisi muuten hyvin. Tosin ARCA-bipodikin puuttuu vielä :-)

Sellainen kannattaa vielä selvittää että onko se nykytukin etupää miten joustava. Jotkut tukit on niin lerppuja että bipodin kanssa tukki ottaa kiinni piippuun ja osumat vaeltaa. Siihen ongelmaan ei kuunnolla auta kuin tukin vaihto.

Terveisin,

HJu

HxM

Muoviseen tai puiseen tukkiin on helppo laittaa kylkeen QD-hihnakiinnikkeet, kuten on vaikka Tikan UPR:ssä ja Sakon S20:ssä. Noita kuppeja tekee esim. Grovtec.

Itselläni on kaikissa pitkissä aseissa tälläiset ja käytän samaa Magpul MS1-hihnaa kaikissa. Asetta voi roikottaa valmiusasennossa edessä tai pyöräyttää selkään, jossa ase istuu mukavasti. Vahva suositus noille QD-kiinnikkeille. Jos ei käytä hihnaa, kupit ovat tukin pinnan tasolla, eivätkä häiritse lainkaan.

MattiP

Minulla on Spartanin bipodi, jonka kiinnityspiste tulee etutukin hihnankiinnikkeen paikalle ja siinä on paikka hihnallekin. Bipodin kiinnitys magneetilla, joten lähtee pois ja menee paikoilleen sekunnissa. Bipodi kevyt ja menee pieneen tilaan.