223 rem. vai 308 win. 300+ metriin

Aloittaja viesko, marraskuu 03, 2014, 20:56

« edellinen - seuraava »

viesko

En löytänyt haulla äkkiseltään, joten ajattelin avata uuden.

Kysyisin alan asiantuntijoilta miten tuo 223 rem. tarkkuus riittää 300 metriin tai vähän ylikin. Tulisi etupäässä metsästyskäyttöön ( lähinna lintuhommiin) ja pulttilukkoinen halvemman luokan kivääri, esim. savage tai tikkakin ja jälleenlataus onnistuu.

Vai valitsisiko suoraan 308 winin? Isompi rekyyli mutta tarkkuuspotentiaali mietin tuossa, että riittäkö 223 rem.?

Ta hommia en ainakaan tiedä että Oulun seudulla olisi, vai onko, joten se 308 tai isompaa ei sen puolesta tarvitse, ehkä..

JTL

Vaikka ei ollut ehdolla, niin mainitsemaasi käyttöön sopisi todennäköisen erinomaisesti (Tikka T3) 6.5x55. Lataamalla saa melkoisen patruunaskaalan käyttöön ja on suorempi lentoradaltaan ja vähemmän tuuliherkkä kuin 308win. Potkiikin vähemmän yleisimmillä latauksilla.

223 tarkkuuskin kyllä riittää 300 metriin varsinkin raskaammilla luodeilla, mutta tuuliherkkyydessä otetaan takkiin vs. kaliiperit, joihin löytyy korkeamman ballistisen kertoimen luoteja.

viesko

Se olisi 6,5 hyvä. Tikka t3 on myös ollut vaihtoehtona vaikka hintaa onkin enemmän (pienellä budjetilla mennään).

Juuso.L

Savage ei ole sekään huono valinta ja kaliberiksi .308 niin patruuna valikoima on laajempi.
Toyotalla metsään traktorilla pois.

K.Helin

Kuulopuheiden perusteella Ruger American on edelleen paras halpiskivääri. Tikat on kivoja mutta hieman kalliimmpia. .223:nen pelittää hyvin 300 metriin. Itse ammuin aikanaan CZ 527 Varmintilla yksittäisiä kasoja 40mm kahta puolta 300m 52grs SMK luodeilla. Pidemmät matkat ei oikein sujuneet kun kiikaria en osannut oikein käyttää, laseria ei ollut ja chronokin olisi silloin ollut hyödyllinen. Itse puolustan .223 remiä, koska nykyisin pidän tunteesta, kun voin vain kahmia a-tarviketta patruunalaatikosta ja ampua monista asennoista ja paljon miettimättä paljonko tämä laukaus taas kustantaa. Välillä haikailen .223 T3:sen perään mutta sitten taas en tarvitse kahta keskisytytteistä kiivääriä, joten pysyttelen .260 remissä.

MVe

Kannattaa myös miettiä monikäyttöisyyttä kaliperia harkitessa.

Jos aikoo vain linnustaa, eikä tarvetta ole ampua yli 150m matkoille, on .222/.223  hyvä vaihtoehto.

Luovuin itse .222 kaliperin yhdistelmäaseesta ja vaihdoin 6,5x55 kaliperiin sen monikäyttöisyyden vuoksi. Periaatteella kaikki kotimaassa vastaantulevat riistat mahdollista ampua.

Harvoin myöskään käytännön metsästystilanteissa tuuli on täysin nolla ja silloin pienillä kalipereilla joutuu pohtimaan tuulen vaikutusta yli 150m matkoille tosissaan.

Jos itse joutuisin valitsemaan .223 ja .308 välillä, veisi jälkimmäinen voiton monikäyttöisyyden ja vähemmän tuuliherkän luodin vuoksi.

kema

Suujarrulla varustettu .223 ja 80gr Hornady A-max houkuttaisi kovastikkin. 260 rem Tikka CTR voisi olla myös oiva valinta.