Lämpötilan vaikutus paineisiin

Aloittaja T3 sport, marraskuu 27, 2011, 19:30

« edellinen - seuraava »

T3 sport

Paljonko nousee paineet/nopeudet muutoksilla

A; nallinvaihto Fef Large Rifle -> 215 Mag

b; lämmönnousu n 20 astetta

A+B yhteensä?



Eli onko nyt "kellotetut" latingit käypäsiä kesäkelillä vai pitääkö kesää kohti tehdä taas uudet reseptit?

mysteryman

#1
A:ta ja B:tä ei voi määritellä aboluuttisesti koska niihin vaikuttaa todella moni asia. B:hen löytyy jollakin tasolla vastauksia hodgdonin sivuilta painemittauksista. Osalla ruudeista lämpötila ei näytä vaikuttavan maksimipaineeseen juuri ollenkaan.

T3 sport

#2
Eli T.S. tääkin juttu pitää testata ite...???



Onko jollain mututuntumaa asiaan, eli miten on käyttäytynyt aikaisin keväällä tehty "huippulatinki" juhannuksen kinttavilla? tai vastoinpäin. Oleellista eroa?

Kosanderi

#3
Jossain iänikuisessa Vihtavuoren oppaassa oli laitettu 1 asteen lämpötilamuutoksen vaikuttavan 0,2% lähtönopeuteen. 20 Asteen lämpötilan lasku pudottaisi tuon kaavan mukaan lähtönopeutta noin 4%. Siitä voikin sitten laskea uuden teoreettisen lentoradan. Todellisuuden kertoo vain ja ainoastaan luoti.



Teorissa tämä tarkoittaisi esim. omassa latauksessani 12g scenar @ 930m/s -> 892m/s pudostusta ja siten esim. 500 metrissä noin 15 sentin pudotusta. Mitään eeppistä testiä en asiasta ole tehnyt, mutta joskus kylmemmillä keleillä radalla vieraillessa ei ainakaan tuota suurempaa muutosta ole tullut huomattua - totuus on ollut lähempänä puolta tuosta arviosta. Onko sitten ruudin lämpötila tosiaan ollut sama kuin ilman?..

http://heggis.kuvat.fi/kuvat/Shooting/Heinola/6.1.2010/IMG_5293-01.jpg/_small.jpg?hash=41872">

Kuhan on kunnolla vaatetta päällä, niin kyllä se aina kotiolot voittaa...  :lol:

mysteryman

#4
Lainaus käyttäjältä: "T3 sport"Eli T.S. tääkin juttu pitää testata ite...???



Onko jollain mututuntumaa asiaan, eli miten on käyttäytynyt aikaisin keväällä tehty "huippulatinki" juhannuksen kinttavilla? tai vastoinpäin. Oleellista eroa?

Joo se pitää testata itse sille lataukselle jota käytät. Harvalla on painemittareita mutta nopeusmittareita löytyy ja aiheesta on keskusteltu aikaisemminkin, lämpötilariippuvuus haulla löytyy tietoa.

Nopeuden suhteen lämpötilakertoimet pyörivät kai välillä 0 - 1 m/s / celsius aste

HJu

#5
Talvella maksimeihin ladattu patruuna on lähes varmasti ylipaineinen +20c keleissä.
Terveisin,


HJu

mysteryman

#6
Lainaus käyttäjältä: "HJu"Talvella maksimeihin ladattu patruuna on lähes varmasti ylipaineinen +20c keleissä.

Tuo on kyllä turvallisuuden takia hyvä perussääntö mutta hodgdonin mittausten perusteella se ei kaikilla ruudeilla näytä toteutuvan. Kaikille vihtavuorelaisille pitänee varmaan paikkansa.

T3 sport

#7
Nää latinkit on reilusti alle maksimin. n 5% ja toinen n 15%, Eli tuskin suurta vaikutusta ballistiikassa alle 500m etäisyyksillä ja paineetkin saattaisi pysyä hyvinkinturvallisen puolella.

Taka- ja pääajatuksena tässä oli että kannattaako ladata isompi satsi paukkuja kun hyvä lataus löyty vai pitääkö tehdä "kelinmukaisia" aina tarpeeseen. Testaaminen ja mittaaminen on suola koko tässä hommassa, niin ei viitsisi ihan liian tarkalle veträä ja alkaa mittareita pystyttämään kun tilausuus on "hollilla"

mysteryman

#8
Minusta kysymys on enemmänkin käynnistä kuin ballistiikasta. Jos löydät latauksen joka käy riittävän hyvin kaikissa keleissä joissa sitä käytät on turha tehdä erilaisia paukkuja eri keleille. Tee sen sijaan ballistiikkataulukko eri lämpötiloihin. Ilman tiheys muuttuu kelin mukaan ja jo pelkästään se muuttaa lentorataa. Tähän lisäksi tulee kelin vaikutus lähtönopeuksiin.

Y-P

#9
Vihtavuori N170 / 338.LM, nopeudenmuutos itse tilastoituna lähes lineaarinen välillä -15C - +20C, noin 0,9m/s / 1Celsiusaste. PV:n patruunoilla (ruuti RP 15) nopeuksien kokonaishajonta pysyy -20C - +20C välillä jopa alle 10m/s.
-Y-P-

T3 sport

#10
Anteeksi rajoittunut  :o käsitteistöni, tarkoitin ballistiikalla em asiassa juurikin lentoradan muuttumista ko latauksella lämpötilan muutoksesta johtuen.Tosin sanoen meneekö kuulat samaan paikkaan eri lämpötiloissa vaiko onko hajonta/koro/lentoradan laakeus eri Ja siksi juuri tiedustelen miten em asiat vaikuttaa. Jolleivät vaikuta kuin lentoradan kaarevuuteen ei käymiseen(osumien hajonta) on asia harvinaisen pihvi. Lataan tuolla reseptillä niin aina napsahtaa kelistä huolimatta supia otsaan jos koro vain on kohdallaan!



Jos tänään +3asteessa Hpa 1013 naputan 300m:n 5ls noin 20mm kasaan (lähtö 850, koro 42,6)niin samalla latingilla ammun Juhannuksena +24 :lol: moisen kasan (ennen kokon sytyttämistä...) Lähtö 870 ( +1ast/c), koro 39,4.

Erikoista tässä kaaviossa (Fox Ballisticsta) että loppunopeus ensimmäisellä on 665 ja toisella 695, eli 10m/s enemmän? Mistä tuo ero tulee? Sivuhajonnassa ei ole eroa (olosuhteet huomioiden) Mutta miten tuo 30m/s nopeusero tuleevaikuttamaan hajontaan??? Olen pannut merkille että latausikkuna on hyvinkin suppea, 0,02g ero tekee jo merkittävän eron käymiseen ja lähtönopeuksiin. (tulossa laboratorio-"tonnivaaka") smart reloaderin pingpongin tilalle, ei ole ilmeisesti kovinkaan luotettava...



Summa Summarum; Mikäli luodin lähtönopeus on "sopiva", vallitseviin olosuhteisiin nähden, jolloin se vakavoituu optimaalisesti ei ulkopuoliset tekijät ole kovinkaan merkittävässä osassa eri latausten lentorataa havainnoidessa? Ilmanpaineen lisääminen 1050hpa:n em laskelmiin nostaa koroa 7mm, yleensä ilmanpaine on korkeampi lämpimällä/poutasäällä? Toisaalta 300m matkalla jo ampujan virheetkin aiheuttanevat suuremman heiton osumapisteeseen kuin mitä em nopeuden/ilmanpaineen/ilman tiheyden ynnä laskuvirheiden yhteissumma on. (meillähän virheet tulee kaikki aseesta ja mittalaitteista...)

HJu

#11
Ilmanpaineeseen ei kannata kiinnittää juuri huomiota alle 1000m matkoilla.



Fox Ballisticsissa ja muissakin nopeus maalissa nousee kun lähtönopeus kasvaa. Lisäksi ohuempi lämpimämpi ilma vastustaa luotia vähemmän kuin paksu ja tiivis kylmä ilma.



Aseen tietyn latauksen tarkkuudesta eri lämpötiloissa ei ole mitään takeita. Tikapuutestillä haettu tolerantti lataus pitäisi käydä suht hyvin vaikka olosuhteet vähän muuttuvatkin.
Terveisin,


HJu