SSG 3000 Short 308 win latausreseptejä

Aloittaja ASV76, joulukuu 18, 2016, 12:33

« edellinen - seuraava »

ASV76

Terve,

Joulupukki tuomassa SSG 3000 Short Target kiväärin kaliiperissa 308win kuusen alle ja nyt haussa hyväksi havaittuja jälleenlatausreseptejä ko kiväärille. Jos löytyy lähtönopeusdataakin, niin otan mieluusti vastaan. Omaa mittaria ei vielä ole - ehkä ensi jouluksi :)

Perkeleen_Luoma

#1
10g scenar, vv n150 kannu täyteen, cci 200 nalli, luoti

0.5-0.2mm irti rihloista.

Taulukon max ruuti annoksella, 20-tuuman piipusta v0 860ms.

Aseena T3 ctr.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

Tappi

#2
10,9 scenar + N140-2,95g + CCI 200, COL 71,0mm, V2= 835 m/s



Huom vertaa latausoppaaseen.
Raudassa on raha turvassa!

ASV76

#3
Lainaus käyttäjältä: "Tappi"10,9 scenar + N140-2,95g + CCI 200, COL 71,0mm, V2= 835 m/s



Huom vertaa latausoppaaseen.


Vaikuttaa kipakalta; onko täyssupistettu hylsy?

Entä niipattuna vai ilman?



Aiheen vierestä; onko 7.62NATO pesityksen ylimeno miten paljon pidempi kuin 308win?

Tappi

#4
Täyssupistettu, ilman krimppausta. Kannattaa tosin lähestyä varovasti tuotaa latausta, Aseen piipulla on suuri merkitys.



Jos on luodin nopeusmittari, niin tuo Scenar vakaantuu nopeusvälillä 825-835 m/s
Raudassa on raha turvassa!

HJu

#5
7.62 Nato ylimeno on pidempi kuin CIP-minimi mutta miten paljon on sitten asekohtaista. Jossain paljon ammutussa L1A1:ssä se on niin pitkä että luoti ei pysy hylsyssä jos yrittää rihlakosketusta.



Eli ei voi luvata mitään. Mittaa aseyksilöstä sen mitat.
Terveisin,


HJu

FINZKI

#6
Kannattaa ihan ite lähtee kokeilemaan ja hakemaan sitä latausta omalle kiväärille.

Ei voi esim verrata Tikan,Sakon, Savagen ja Sigin latauksia keskenään, vaikka kaliperi olisi sama.



Tossa jotakin dataa missä ammuttu tehdas patilla, parhaillaan noin 0,5MOA käyntia saatu, tosin pitempi piippu ko testissä.

http://www.snipercentral.com/sig-sauer-ssg-3000-2/">http://www.snipercentral.com/sig-sauer-ssg-3000-2/

Tappi

#7
Finzki, perusasioita....

Jokaisella luodilla on nopeudelle ikkuna, jossa se vakaantuu milläkin rihlannousulla.

Piipunpituudella on merkitystä sillä, miten se saavutetaan milläkin ruudilla.

Nämä ohjeet siksi ettei tarvitse ampua koko taulukkoa läpi, meneehän se tosin harjoituksesta.

Tosiasia on kuitenkin että, parempi harjoitella sillä oikealla latauksella.



Linkkisi testi on ammuttu tehdaspatruunoilla ja jos vertaat minun suositustani, Ko. testin luoteihin, niin sano missä neuvoin väärin.



Kun täällä joku kysyy neuvoa, me autamme emmekä heitä jotain testilinkkiä ja epämääräistä neuvoa etsiä itse.
Raudassa on raha turvassa!

Juuso.L

#8
+1



24" piipusta VV N150 3,0g, 10g scenar, Lapua palma, CCI 400,  COL 72,5mm =876m/s ja sama resepti antoi veljen t3 sportterista 890 m/s
Toyotalla metsään traktorilla pois.

HJu

#9
Niitä tarkkuusnodeja=nopeusalueita on luodeille tyypillisesti useita. Osa on käyttötarkoituksen kannalta liian hitaita ja osa ylilatauksia tietyssä kaliperissa.



Asekohtaiset arvot on PAKKO hakea itse. Muussa tapauksessa ylilataus on enemmän kuin todennäköistä.
Terveisin,


HJu

Juuso.L

#10
Tuo miun lataus voi ja varmasti onkin monessa kiväärissä kuuma joten suosittelen lähestymään varovasti kuten mitä tahansa muutakin latausta joka löytyy netin foorumeilta.

Itse olen hakenut lataukseni aina pitkän matkan ammuntoja silmällä pitäen ja sen seurauksena mahdollisimman kovia latauksia joissa käynti pysyy riittän pienenä, latauksia testatessa olen aina lähtenyt hieman taulukon puolen välin alapuolelta nostamaan latausta 0,05g välein ja yläpäätä lähestyessä vähentänyt 0,02g väleihin ja kun painemerkkejä on alkanut ilmaantumaan niin sen jälkeen valinnut edellisen latauksen ja sitä ruvennut hieromaan kohdilleen sopivaa latauspituutta etsien, jos latauksella ei löydy hyväksyttävää käyntiä niin taas pudotetaan seuraavalle ja tätä jatketaan kunnes toivottu lopputulos löytyy tai huomataan että lataus on aliääninen jo 800 -metrissä  jolloin homma alkaa uudestaan toisella ruudilla tai pahimmassa tapauksessa jopa uudella piipulla. :D
Toyotalla metsään traktorilla pois.

ASV76

#11
Kiitoksia vastauksista tähän saakka. Tiedon jyväsiä ropisee ja hyvä niin.

Sen verran on kokemusta jälleenlataamisesta, että asekohtainen lataus ylilatauksen välttämiseksi on kokeiltava, mutta komponenttien ja kombinaatioiden määrä on sen verran valtava, että lähtisin mielummin liikkeelle hyväksi havaitusta luodin, nallin, ruudin laadun kombosta liikkelle. Tuo oman aseen lyhyt piippu 18" ja ilmeisesti rihlanousukin 1:11(vaikka ohjekirja joka on vanhan malliselle ssg 3000 kiväärille 24" piipulla, kertoo sen olevan 1:12) rajaa tai suosii tietyn tyyppistä ja painoista luotia; lyhyellä piipulla ei välttämättä pääse hitaalla ruudilla sellaisille lähtönopeuksille, että luodin lento stabiloituisi riittävästi. Tiukempi piippu ei taas välttämättä anna käyttää niin suuria latauksia nopeasti palavilla ruudeilla, että tavoiteltuun nopeusalueeseen päästäisiin ilman hylsyn vioittumista. Ainakin vihtavuoren latausopasta katsellessa ns. tarkkuuslataukset löytyvät sieltä maksimilatauksen puolelta ammuttaessa 24" piipulla. Jos taas luodille löytyy tarkka käynti myös alemmilta nopeuksilta, niin se tieto olisi arvokasta; Voisi aloittaa tikapuutestin oikealta hehtaarilta.

Hyllystä löytyy vv135, v140, vv150 ja vv160 ruutia ja lapuan palma hylsyjä, lapuan 10,0g OTM Scenaria, 10.85g OTM Scenaria. Kannattaako hankkia vielä painavampaa murkulaa?



Hyvää Joulua itse kullekin!

Perkeleen_Luoma

#12
155gr ja 167gr on juuri passeleita 11-jengalle. Öyheeksi sopii n135, n140, n150. Luodin nopeudella on esim. +/-25ms sisällä melko olematon vaikutus luodin vakauteen.

Parhaat kyydit saa tapauskohtaisesti n140 tai n150. Suurin osa ruudista palaa aika nopeasti piipun alussa, joten pidempi piippu vain pitää paineen luodin takana pidempään.

Omalla 20-tuuman piipulla testattu n135 ja n150 10g scenarin kanssa. Molemmilla on samaan käyntiin päästy.

N135 kuluttaa vähemmän ruutia ja pienempi suupaine.

N150 saa sulloa kannuun ihan huolella ja kyydit sen mukaiset. Latauspituus kun huitelee n. 74mm.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

FINZKI

#13
Lainaus käyttäjältä: "Tappi"Finzki, perusasioita....

Jokaisella luodilla on nopeudelle ikkuna, jossa se vakaantuu milläkin rihlannousulla.

Piipunpituudella on merkitystä sillä, miten se saavutetaan milläkin ruudilla.

Nämä ohjeet siksi ettei tarvitse ampua koko taulukkoa läpi, meneehän se tosin harjoituksesta.

Tosiasia on kuitenkin että, parempi harjoitella sillä oikealla latauksella.



Linkkisi testi on ammuttu tehdaspatruunoilla ja jos vertaat minun suositustani, Ko. testin luoteihin, niin sano missä neuvoin väärin.



Kun täällä joku kysyy neuvoa, me autamme emmekä heitä jotain testilinkkiä ja epämääräistä neuvoa etsiä itse.


Kenelläkään kuka on noita neuvojaan antanut, ole ammuttu ko kiväärillä, koska herra kysyy tuolle aseelle ja tuolle piipunpituudelle latausdataa.

Joten miten käsittele sinä nuo asiat miten haluat.

Voisi kuitekin kuvitella, että aseen saisi käymään 10,85g luodilla, esim Scenarilla, koska tuo testi jonka linkin laitoin, oli kaikissa kuulana 168gr, eli noin 10,85g.

Ammo    Average    Best    Average MOA

Federal Gold Medal Match 168gr    0.850″    .665″    0.81 MOA

HSM 168gr AMAX Match    0.678″    .575″    0.65 MOA

Swiss P 168gr HPBT Match    0.509″    .308″    0.49 MOA

HSM M118LR Equiv 175gr Match    0.587″    .345″    0.56 MOA



Joten pidä vain minua vtun tyhmänä!

Enhän minä mitään tiedä.

Perkeleen_Luoma

#14
No ei tuota testiäkään ole samalla kuusen alta löytyvällä aseella ammuttu, jos saivarella pitää.

Ellei asetta saa 155gr tai 167gr scenar käymään, on siinä jotain vikaa.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.