6,5x47 Lapua

Aloittaja Mehtäläinen, maaliskuu 30, 2006, 19:22

« edellinen - seuraava »

uolevi

Jouko Kinnusella Äänekoskella on kalvain ja normaalisti myös kasapiippuja.

ose

tuota noin.

tarvis alkaa patruunoita lataamaan, holkkien hankinta siis edessä.

ajatus oli hankkia Forster Bench Rest seater die ja supistukseen RCBS neck sizer die, meneekö metsään?

paljon on tarjolla tuohon supistukseen noita "bushing" malleja, pärjääkö tuollaisella karvalakki RCBS holkilla mitenkään?

ja tarviiko olla myös Full Length supistusholkki?

tuotoksena käytännössä yhtä mallia ratapaukku (ja tietty jokunen metsästyspatruuna syksyä varten). siis jatkuvaa latauspituuden säätöä (mikrometri) en kaipaa, sen sijaan olis tietty hyvä jos luoditusholkki olis sellainen ettei pukkaa luotia kärjestä. Netistä en nyt oikein saa selvää millä merkillä sellainen olisi, tietääkö joku?

hylsyt menee ostoon, tarviiko ne aluksi kokosupistaa, pesähän on tietenkin jossain mittojen tiukemmassa päässä.

AMa

Ei tarvitse supistaa Lapuan ostohylsyjä. Paisutella tarvitsee, jos parasta tarkkuutta ja kireintä latausta hakee. Ylimeno perääntyy ajan (laukausten) saatossa, joten mikrometrillä varustettu luodinasetusholkki on kannattava hankinta varsinkin, jos aikoo ladata useammalla kuin yhdellä luodilla koko aseen käyttöiän. Yleensä nälkä kasvaa syödessä.

Muutaman latauskerran jälkeen olen joutunut kokosupistamaan. Käytössä Body Die, joka supistaa rungon mutta ei kaulaa.

Suosittelen hankkimaan kerrasta hyvät vehkeet, koska muuten voi joutua ostamaan ensin huonot ja sitten kuitenkin ne hyvät. Asiallisilla vehkeillä lataus on mukavaa puuhaa. Itsellä kaulasupistava redding competition bushing neck die set ja olen tyytyväinen.

http://www.redding-reloading.com/index.php?option=com_content&view=article&id=19:type-s-die-chart">//http://www.redding-reloading.com/index.php?option=com_content&view=article&id=19:type-s-die-chart

Ylläpito poistakoon jos meni mainoksen puolelle.

tko

Oma kuuspuolikas projekti on alkumetreillä. Aktioksi tulee Tikka T3:n lukko ja piippu tulee Peuralalta. Nyt pitäisi selvittää millainen piippu tuohon oikein pitäisi ottaa.

Jokos on kertynyt kokemuksia siitä, miten lyhyeksi 6,5x47 piipun voi pätkäistä jos kuitenkin pitkällekkin (n. tonniin) pitäisi ylettyä? Itse suosisin mielummin lyhyttä ja paksumpaa piippua mutta kuulisinkin mielelläni muiden kokemuksia jottei menisi oma valinta ainakaan ihan kamalan pahasti metsään. Piipun nokalle tulee AU SL5 -merkkinen lisäpainomötkylä.

Rihlannousuista suosituimpia tuntuu olevan 8 tai 8,5. Peurala mainitsi puhelimessa että 9 nousu voisi olla hyvä. Onko kokemuksia pystyykö 8,5 tai 9 nousuisella vielä vakauttamaan pisimmät kyseiseen kaliberiin järkevät luodit? Miten suurista lähtönopeuseroista puhutaan jos verrataan 8 ja 9 nousuista piippua latauksen ja piipunpituuden ollessa samat?

Kovasti vaan kiitoksia jo etukäteen!

AMa

Kaikki mun x47 piiput (640mm, 660mm ja 712mm) ovat olleet 8,5 jengalla ja kaikki ovat vakauttaneet 9g Scenarin. Pitkät piiput suosivat hidasta ruutia, olen käyttänyt käytännössä vain N150 ja N550 laatuja. Niillä pääsee helposti 8g Scenarilla 850-900 m/s kyyteihin, joka riittää ainakin tonniin. Kasapuolella käyttävät myös N140 putua.

Nyt ei ole koneessa Quick Load -asennusta, sillä voisi joku avulias demottaa lähtönopeuseron esimerkiksi 8g Scenar + N550 2,5g panokselle parilla eri mittaisella piipulla. N550 jää osin palamatta  lyhyessä piipussa ja pitkässä myös, jos paineet pidetään pieninä. Ei siitä liene muuta haittaa kuin komea suuliekki tai nopeasti lämpenevä vaimennin.

tko

Selvä, rasti kohtaan 8,5" rihlannousu.

Myös tuo n.65cm piippu tuntuu olevan sellainen mitä suositellaan. Itse haaveilin ehkä vähän lyhyemmästä mutta taitaa olla parempi valita sellainen minkä tiedetään toimivan. Nyt pitäisi vielä arpoa se paksuus/profiili joka tuottaisi mahdollisimman jäykän piipun, mutta jolla vielä tarvittaessa ampuu pystystäkin laukauksen tai viisi. Onko antaa vinkkiä millaisella profiililla on päästy hyvään kompromissiin tarkkuuden ja käsiteltävyyden suhteen? Urituksia piippuun ei ole tulossa.

Olen joskus lataillut N140 -ruudilla 308:lle ja tulokset olivat tarkkuuden puolesta oikein hyviä. N500 -sarja on itselle kokonaan vieras alue mutta ilmeisesti vauhteja pitäisi irrota paremmin kuin N100 -sarjalla? Vaan millaisia kokemuksia on kertynyt siitä, miten esim. N540 tai N550 toimii 6,5x47 pieninallisen hylsyn kanssa? Olen ainakin kuullut esitettävän kritiikkiä, että kylmässä N550 antaa suuria nopeusvaihteluita epätasaisen syttymisen johdosta ja syyksi epäiltiin juurikin kyseisen kaliberin käyttämää pientä nallia.

HJu

Teetätin 7mm kivääriin TRG-22 profiilista mukaillen. Otin etupäästä paksuudesta millin pois ja tuli kyllä yllättävän hyvä tasapaino off-hand ammuntaan kun muistaa että aseessani on 700mm pituinen piippu. Voin laittaa tarkemmat mitat jos kiinnostaa. Speksit kotikoneella joten nyt ei pysty.
Terveisin,

HJu

tko

Ehdottomasti kiinnostaa mitat, ja toki myös millainen tukki kivääriin tuli. Tasapainon kannalta myös tukin painolla ja painopisteellä lienee jokin rooli ja helpottaa omia arviointeja (=arvailuja) kun miettii tasapainoa RCS II -tukin kanssa.

Jos ajatellaan että aseen painopiste pitäisi olla samassa kohdassa mutta 70cm piipun asemasta onkin 65cm piippu niin minkähän verran piippu saisi jäädä paksummaksi? Vanha lukioaikainen taulukkokirjakaan ei muistaakseni tainut pitää sisällään juuri tuota kaavaa...

Antero H

Tällanen piippa mulle tuli 6xc:hen. Vaihtoehto kait tämäkin.

http://i3.photobucket.com/albums/y57/hudu/Piippu.jpg">
Ite kun tekee, niin saa sellasen kun sattuu tulemaan

Bersenal

Tuossapa mun 6.5x47 piipan (Peurala) profiili:

http://aijaa.com/eufrBk">

Ja tollanen siitä tuli:

http://aijaa.com/ttQIEI">

8" nousulla on, ja toimii loistavasti 8g Scenarilla ja Noslerilla, samoin 9g Scenulla. Parasta antia on ainakin toistaiseksi tarjoillut Nosler CC, 7mm/5lks/100m. Etupainoinen tuo toki on.

HJu

7X55:n piipun speksejä:

Paksuus lukonkehyksen kohdalta 29mm.

Suoraa osaa lukonkehyksestä etenepäin samalla 29mm halkaisijalla on 75mm. Sen jälkeen piippu ohenee 50mm matkalla niin, että halkaisijaksi tulee 21mm. Siitä piippu ohenee piipun suuta kohden tasaisesti kunnes piipun suulla halkaisija on enää 20mm (ennen alla olevan vaimenninkierteen tekoa). [Tämä on karkeasti TRG-22:n profiili mutta ohennettu 1mm verran kautta linjan]

Piipun kokonaispituus 700mm.

Piipun suun halkaisijaan vaikutti tarve saada sovitettua siihen 17mm spigot-kierre vaimenninta varten. Jos olisi ollut esim. 15X1mm kierteellä varustettu vaimennin, niin olisi tuosta piipun suuna halkaisijasta ainakin milli vielä otettu pois.

Aseessa on A5 McMillan saddle-poskipakalla. Aktio JJ-90 irtolippaalla. Ase on esim polviammunnasta hyvä ampua eikä yhtään etupainoinen, pystystä tietenkin tarvitsee vähän voimaa pitämään ase irti maasta mutta aika tasapainoinen siitä tuli, parempi kuin odotinkaan. Vaimentimen kanssa tilanne sitten muuttuu :-)
Terveisin,

HJu

AMa

Mun 660 mm pitkä 5R on 19mm piipun suusta ja aktiolta muistaakseni 28mm. Tuon näköinen paketti:

http://i68.photobucket.com/albums/i25/ama12345/M55McM.jpg">

Koko keksintö painaa 6 kg, jossa mukana tuo 1050g PM2 pottunuija mutta ei vaimenninta.  Kuvassa olevan JO-KI vaimentimen kanssa ei syntynyt romanssia, olisiko ollut kiero asennus. Nykyään käytän Ase-Utran änäriä, ja sitäkin vain makuulta.

Ase on hallittavissa seisten ilman vaimenninta. Kun pitkän piipun päähän laitetaan 500g AU, niin hallinta muuttuu ainakin mulla käytännössä mahdottomaksi.  Jonkin verran on päässyt kertymään myös tuota voemanpaskoo, ei tässä ihan riisitautisia olla. 712 mm Lothar on 22mm piipun suusta, se on kamala käsiteltävä myös ilman vaimenninta.

500-sarjan nitroruudit antavat enemmän vauhteja, mutta niissäkin on huonot puolensa. Pakkanen ei  mun havaintojen mukaan haittaa sinänsä. Miedoilla latauksilla on lähtönopeushajonta pysynyt kurissa myös 550-ruudilla. Kuumilla latauksilla sen sijaan hajontaa tulee, myös lämpimissä keleissä. N150-ruudilla ei tätä ongelmaa ole. 500-sarjalaisilla päästään aika helpostikin yli 900 m/s kyyteihin 8g luodilla, mutta 5 m/s lähtönopeushajonta on pystyhajontana 15 cm 1000m etäisyydellä, eli ei ilmaisia lounaita.

Aina on syttynyt, yhtään nallipettoa ei ole tullut. Saattaa johtua osittain myös siitä, että mulla on alkuperäisen aihion (M55 .308) mukainen iskuripiikki eli LR nallille tehty. Samasta syystä se on puhkonut pari  CCI400 -nallia. Lisäksi 500-sarjan ruudit ovat myrkyllisiä ja lämmittävät vaimentimen ja piipun nopeammin kuin N150-ruuti. Voima ei synny tyhjästä mutta myös suupaineet luodin jättäessä piipun ovat QL:n mukaan kertaluokkaa suuremmat 550:llä kuin N150-ruudilla johtuen epätäydellisestä palamisesta piippuvaiheen aikana.

Käyttölataukseksi on muodostunut ~875 m/s Lapuan 8g Scenarille antava N150-lataus.

tko

Aivan loistavaa tietoa, kiitos kaikille piippujen esittelystä.

tko

Laitetaanpas tähän jatkeeksi tarinalle millainen pyssy tuli. Piippuhan oli Peuralan asepajan piippu. Tyven vahvuudeksi 30mm, ja muutama sentti paksua. Siitä sitten tasaisesti ohentuen siten että ennen suukierrettä paksuus on 22mm. Ja pituudeksi tuli 610mm. Roedale RCS II tukin kanssa tuntuu jämäkältä mutta on ilman vaimenninta helposti ammuttavissa pystystä.

Tänään tuli myös otettua piipusta ensisavut. Kyseessä oli nopea piipahdus radalle testaamaan onko kaikki ok paineiden osalta kun tuo patruunapesä ei ole ainakaan väljä. Ei painemerkkejä, joten testit voi jatkua myöhemmin suunnitellusti. Parin kohdistuslaukauksen jälkeen ammuttu 5 laukauksen kasa oli n. 0,51 MOA (AMET 150m) joten eiköhän tuossa ole ihan hyvät lähdöt varsinaisen käyttölatauksen etsinnälle.

Ja pirun mukava ampua tuo 6,5x47. Juuri mitä halusin.

tko

Ja vaikka alkaa näyttää yksinpuhelulta niin laitetaan vielä tälläinen tieto esiin:

Latauskokeilujen ja lähtönopeusmittailujen aikana havaittu menetys lähtönopeudessa tuolla 61cm piipulla jäi pienemmäksi kuin pelkäsin. Vihtavuoren taulukkomaksimi ruudilla N140 antaa nopeudeksi vain 12m/s vähemmän kuin mitä Vihtavuoren 70cm piippu. Oma mittaus on toki tilastollisesti pieni otanta mutta kyseinen luku on suuntaa antavasti viiden laukauksen keskiarvon perusteella laskettu. Rihlannousu sama kuin vihtavuoren testipiipussa.