6,5x47 Lapua

Aloittaja Mehtäläinen, maaliskuu 30, 2006, 19:22

« edellinen - seuraava »

Tex Willer

Turha hätäillä 47 kanssa.Antaa ameeriikan poikien testata millä luodeilla/rihlannousuila/ruudeilla se pelaa ja jos pelaa,käy vain kaupasta poimimassa ko.vermeet ja antaa palaa!

Koheltaja

Tähän tulokseen olen alkanut itsekkin päätyä, on ihan turha keksiä pyörää uudestaan kuten parin kaliiberin kanssa olen sitä yrittänyt  :wink:
Kylätason ampuja

kauko tuovinen

Ei tuo kalvain ole kallis ,jos se maksaa jotain 200eur

JL

Menee vähän OT, mutta onko kukaan kokeillut 243:sta kauemmaksi?

Itsellä heräsi suuri mielenkiinto kun taannoin piippua 308 -puolariin tilasin että olisko pitänyt sittenkin piiputtaa 260Rem tai peräti 243Win kaliberiin.

Huomasin vain että sopivalla 243 kuulalla saa .30cal 12g scenarin ballistisen kertoimen, ja lähtönopeutta 100m/s enemmän.

243Win on toki kaliberinä killan linjauksen mukaan TA-käyttöön sopimaton, mutta herkullinen ballistiikka sinällään kompaktissa hylsyssä.

Olis vaan aikas  8)

Vielä enemmän  8) olisi toki 243WSSM joka pieksee lentoradallaan mm. 300WM:n mennen, tullen ja palatessa.

Tässä asiasta turinoi Bill Prudden SnipersCountryssä:

.243 WSSM – The Long-Awaited 6mm "Answer"?

http://www.snipercountry.com/Articles/243_WSSM.asp">http://www.snipercountry.com/Articles/243_WSSM.asp

Linkin takana mm. vertailutaulukko 243 115gr VLD -kuulalle jossa B.C. muikeat .597

espo

243:ssa ongelma on rihlannousun riittävä tiukkuus kaliiperin näkökulmasta raskailla, vaikkapa vain  105 grainin luodeilla, eli kaliiperissa on kai paljon liikkeellä piippuja joissa on raskaille luodeille soveltumaton nousu. Samoin kuulemma paineet nousee herkästi ja piippuja palaa, mutta ei kai joka latausta tarvitse nappiinsa tehdä. Ja lisää huhupuheita, eli nettitotuuksien mukaan tarkkojen lausten hakeminen on keskimääräistä työläämpää em. kaliiperilla.  Tiedä häntä miksi näin olisi, itse en väitettä täysin ymmärrä.

kauko tuovinen

Minulla on 0,243 tehty willikissa "8 ja 10" nousulla ja ne käy kuin kello tarkasti.Hartia kulma on 29.7 astetta.10" piipussa käy samaan reikään 77-90gr N160 ruudilla.8" piipussa 95-107 gr käy samaan reikään N165 ruuti ja ilman mitään konstailuja löytyy lataukset ja on helpoo ampua kasakilpaa

rekyyli mieto.Piiput pitää vaan olla laadukkaita Hart,Krieger ym USA-piiput.

Huonoilla piipuilla ei kannata edes yrittää jos meinaa vakavasti ampua.

300m käy kumpikin piippu kilpailuissa ammuttu alle 20 mm ja harjoituksiaa paljon paremmin,muuta niitä ei lasketa vain kilpailu tulokset katsotaan.

Luodit pitää tietysti olla myös Jenkkiluoteja,jotta päästään hyvään tulokseen.(Lapualaiset soikeita,jopa satasen verran pahimmillaan.)

HJu

LainaaHuomasin vain että sopivalla 243 kuulalla saa .30cal 12g scenarin ballistisen kertoimen, ja lähtönopeutta 100m/s enemmän.

Väittävät että .243 polttaa ylimenoja nopeammin kuin esim. 243 AI. Tiedä sitten.

Lainaa243Win on toki kaliberinä killan linjauksen mukaan TA-käyttöön sopimaton, mutta herkullinen ballistiikka sinällään kompaktissa hylsyssä.

Oikeastaan nykyään se on ResULin virallinen linjaus :-)

LainaaVielä enemmän  8) olisi toki 243WSSM joka pieksee lentoradallaan mm. 300WM:n mennen, tullen ja palatessa.

Tässä asiasta turinoi Bill Prudden SnipersCountryssä:

.243 WSSM – The Long-Awaited 6mm "Answer"?

http://www.snipercountry.com/Articles/243_WSSM.asp">http://www.snipercountry.com/Articles/243_WSSM.asp

Piipun polttaminen on yksi haaste mutta jos rahaa on niin ei se haittaa.

LainaaLinkin takana mm. vertailutaulukko 243 115gr VLD -kuulalle jossa B.C. muikeat .597

Valmistajia tuolle kuulalle on tasan yksi mutta ehkä noita joskus tulee lisää. Ongelmaksi jää että jos oma aseyksilö ei pelitäkään kyseisellä kuulalla niin se on sitten voi voi.

Itse odottelin lupailtua noin 0.6 BC:n omaavaa 130 greinistä 6.5mm luotia ja jos sellainen tulee niin sitten 260 tai 260AI tai 6.5X47 on sitten validi vaihtoehto sekin. Kyllä tosin nykyäänkin 8 gramman Scenar on aika hyvä luoti näissä pienemmissä ja 9 grammainen sitten isommissa kuten 6.5X284
Terveisin,

HJu

jartsu

Mulla on vähän sellanen kutina että 8g scenu ja nousu 9-10" ja täys kyyti olis suolaista.(260)

Kuten Kaukokin heitti eräs päivä noista kyydeistä.

Kyllä kai 1/3 osa eli 1cm kelpaa TA ampujalle.

kauko tuovinen

Minun patruuna on lähenpänä  243 AI kuin normaalia 243.Kyyti on suolainen kummallakin piipulla ,mutta käynti erittäin hyvä.

JL

Lainaus käyttäjältä: "HJu"
Lainaa243Win on toki kaliberinä killan linjauksen mukaan TA-käyttöön sopimaton, mutta herkullinen ballistiikka sinällään kompaktissa hylsyssä.

Aikaisemmista topiceista olen kyllä ymmärtänyt että TA-killan aktiiveista ainakin JPu oli asiaa esittänyt ResUL:lle, ja esitys meni läpi.

Ja edelleen olen sitä mieltä (roviolla polttamisen uhallakin) että moinen sääntörajaus oli alun alkaenkin virhe, eikä palvele TA-harrastusta tai sen kehittämistä millään tavalla.

Eikä tässä mitään henkilökohtaista, asiat asioina.

HJu

Lainaus käyttäjältä: "JL"

LainaaAikaisemmista topiceista olen kyllä ymmärtänyt että TA-killan aktiiveista ainakin JPu oli asiaa esittänyt ResUL:lle, ja esitys meni läpi.

To set the record straight: Minä keräsin yhteen näkemyksiä siitä mitä mieltä asioista ollaan TA-aktiivien keskuudessa ja tein niistä synteesin joka on minun ja vain minun käsialaa. Eli voitte syyttää minua jos siitä tulee parempi mieli. Minä olen esittänyt sääntökokonaisuutta Ampumatoimikunnalle joka meni läpi sellaisenaan ilman muutoksia ja jonka ResULin hallitus sitten vielä hyväksyi.

Minulla tai TA-Killalla ei ole valtuuksia muutella ResUL:in jo hyväksymiä sääntöjä omavaltaisesti koska sen tekee ResULin hallitus Ampumatoimikunnan suositusten pohjalta. Eli kyse on jossain määrin yksisuuntaisesta toiveiden tynnyristä. Joku toive menee läpi ja joku ei mene. Se mikä menee läpi on sitten virallinen sääntö jota ei voi ohittaa.

LainaaJa edelleen olen sitä mieltä (roviolla polttamisen uhallakin) että moinen sääntörajaus ei palvele TA-harrastusta tai sen kehittämistä millään tavalla.

Totta puhuen pitäisi varmaan ensin keksiä mitä halutaan kehittää ja sen jälkeen katsoa noita kaliperiasioita. Näin TA-aktiivit teki, tosin kehitys kehittyy jatkuvasti joten pienellä viiveellä asiat etenee. Onko 6mm hyvä TA-kaliperi on vähän vielä hakusessa. Varmaan voi ollakin. Entä .22Lr tai 4.7X30mm ?

Yleisesti ottaen lajisäännöt ei saisi elää kovin nopealla syklillä koska siitä seuraa että kalusto vanhenee käsiin tai pahimmillaan muuttuu sääntöjen vastaisiksi ja aktiivit kyllästyy koko pelleilyyn. Varmempaa tapaa lopettaa koko TA-kisaperinne kuin muuttaa sääntöjä joka vuosi merkittävästi ei ole keksitty. Fiksumpaa on muuttaa sääntöjä hiljakseltaan.

Yksi asia on sitten se mitä palvelisi vapaat kaliperit. Siihen ei ole kukaan voinut vastata muuta kuin "Olisihan se kiva tai Jenkit ampuu M-16 1000 yardiin kaatoja jne..". Jos katsotaan oikeaa TA-toimintaa maailmalla (Afganistan, Irak, Tshetsenia) niin suunta TA-kalipereissä on lähinnä kohti isompia kalipereja pienemmistä pois. TA-kisoihin jotkut haluaisi kääntää todellisen kehityksen suuntaa. Haluavatko he tehdä TA-kisoista vastaavaa toimintaa kuin Practicalista tai UIT-lajeista joilla ei ole elävän elämän kanssa mitään tekoa ?

Perustakoot omat Long Range F-Class -sarjan Suomeen niin minäkin tulen kisaamaan aniliininvärissä trikoissa ja Jalaksen suunnistuskengät jalassa ja otan mukaan 25 kiloa painavan BR-kiväärituen :-) Älkööt kuitenkaan alkako vaatimaan että Suomen vaativin TA-kisa pitää vesittää kalustopelleilyksi jotta hekin viitsisivät osallistua.

SM TA-kisan vesittäminen menisi seuraavasti: Vaihe yksi: Kaikki kaliperit pitää sallia. Vaihe kaksi: Koska kaikki kaliperit on sallittuja niin kisassa ei saa olla 1000m matkoja koska pikkukaliperit ei kanna sinne. Vaihe kolme: Jantter-taulut, maastopuvut, maastonkäyttö jne. ovat liian militaristisia. Kisat pitää järjestää 300m radalla. Vaihe neljä: TA SM-kisat järjestetään Noptelillä 25mm sisäampumaradalla ja kisan voittaja on Suomen Hatchkock ja saa palkinnoksi Sudoku-pelin joita saa R-Kioskilta 15 Eurolla.

No Lapua Sniper -kisa on esimerkki hyvin järjestetystä kisasta ilman että on alettu hölmöilemään. Siinä on kuitenkin se tilanne että se "diktatorisesti" TASAN sellainen kuin Lapua/Lapuan valtuuttamat järjestäjät haluaa. Sen formaatista ei äänestetä netissä tai muuallakaan. Jostain syystä TA SM-kisan osalta varsinkin ne jotka kisaan eivät ole osallistuneet eivätkä osallistu ovat vahvasti siitä jotain mieltä ja vaativat muutoksia.

Kisoissa ja kisojen jälkeen on kisaajilta kysytty palautetta. Sitä on tullut aika vähän ja kaliperiasiasta ei käsittääkseni ole tullut oikeastaan mitään palautetta.

LainaaEikä sitten mitään henkilökohtaista, asiat asioina.

Minun mielestä on aivan turha alkaa pyytelemään anteeksi mielipiteitään. Vähemmistöä aina sorsitaan demokratioissa. Niin kauan kun vähemmistö on jotain mieltä asiassa joka ei sodi ihmisoikeuksia vastaan niin vähemmistö saa vapaasti nurista ja enemmistö päättää niin kuin parhaaksi näkee. Toinen asia on sitten se, onko TA-Kilta, ResUL, tai muut ressujärjestöt aidosti demokratioita. Yleensä yhdistystoiminnassa aktiivit päättää ja muut mutisee. Kannattaa siis olla aktiivinen jos haluaa muutoksia. Aktivisuudella tarkoitetaan tässä vapaaehtoistehtävien hoitoa asianmukaisesti. Nettikirjoittelu ei riitä muutosten läpivientiin.

Alkuperäinen debatti 6,5mm säännön järkevyydestä alkoi parin henkilöin toimesta jotka loppujen lopuksi totesivat itse  että eivät aio kisaan SM-osallistua sen enempää 5.56 kuin muillakaan kalipereilla jossa vaiheessa pistin koko diskussion mappi Ööhön. En ala ehdottamaan sääntömuutoksia joita edes niiden vaatijat eivät aio hyödyntää.

2006 SM-kisojen yhteydessä on mahdollista harrastajasarjassa kokeilla ihan mitä haluaa .22Lr-338LM väliltä (isompia ei taida varomäärysten puitteissa saada käyttää ammunnoissa). Eli kaikki kalustofriikit sinne vaan testaamaan mitä haluavat. Katsotaan sitten miten osutaan. Väittäisin kyllä että TA-kisoissa ei kaliperilla pelkästään voita tai häviä nykyään SM-mitalia.

PS Jos veneentervaus tai anoppien massiiviset mökkivierailut tänäkin vuonna estää laajemman osanoton harrastajasarjaan niin sen pysyvää poisjättämistä ohjelmasta pitää alkaa harkitsemaan.

Tulipas pitkä vuodatus. Koittakaa kestää :-)
Terveisin,

HJu

SO

Ihan ohi varsinaisen kaliiberikeskustelun:

On hyvä muistaa aiemmin alulle laitettu aihe jonka pohjalta MJ veisti puitteet 150m-800m kisoja varten. Viime hallituksen kokouksessa asia hyväksyttiin sillä periaatteella että jos löytyy järjestäjiä ja paikka, kuitenkin niin ettei se "haittaa" vuotuista päätapahtumaa Häyhä-kisaa. Ajatus alustavasti oli että kilpailu olisi mahdollista järjestää syksyllä syndalenissa (niin ettei se häiritse muiden kilpailuun osallistumattomien ampumista). Sinne saa/pitää sitten osallistua myös hernepyssyillä että saadaan todellista faktatietoa pienten kaliibereiden soveltuvuudesta käytännössä.

ERITYISSÄÄNNÖT VIELÄ KERRAN:

Lainaus:

Erityissäännöt lyhyiden ja keskipitkien matkojen min. 150 m – max. 800 m TA-kisoissa, jotka ovat ja toimivat ResUL:n sääntöjen puitteissa:

Teamit:

1. Joka tiimi koostuu kahdesta ampujasta.

2. Ensimmäinen ampuja on tarkka-ampuja ja toinen ampuja on tähystäjä.

3. Maaleja, jotka ovat määritelty tarkka-ampujalle; etäisyyksille 150 – 800 m, saa ampua vain tarkka-ampuja.

4. Maaleja, jotka ovat määritelty tähystäjälle; etäisyyksille 150 – 500 m, saa ampua vain tähystäjä.

5. Kumpikin ampuja (tarkka-ampuja ja tähystäjä) käyttää koko kilpailun ajan samaa omaa asettaan – aseita ei saa vaihtaa kesken kilpailun eikä ristiin.

Varusteet:

Kiväärit ja muut:

1. Minini kaliiperi: 5,45x39 mm (M74).

2. Maximi kaliiperi: 8,6x70 mm (.338 Lapua Magnum).

3. Kiväärin kaliiperi ja patruunat voidaan tarkistaa toimitsijoiden toimesta milloin tahansa.

4. Kiväärin toimintaperiaate: Täysin vapaa toimintaperiaate.

5. Kaikki varusteet pitää olla tiimillä mukana kannossa. Rinkat, reput tai muut kantolaitteet voi jättää tuliaseman taakse; ei tarvitse raahata mukana tuliasemaan.

6. Tähtäinkiikari ja/tai optinen suurennuskertoimen omaava tähtäin: Pakollinen varuste sekä tarkka-ampujan, että tähystäjän kiväärissä (punapiste/Reflex/Acog-tyyppisit tähtäimet hyväksytään, mikäli niissä on vähintään 3x suurennos).

7. Piipunpituus: Maximi: 762mm (30 tuumaa), suujarru tai äänenvaimennin saa pidentää maximimittaa. Minimipituutta ei ole rajattu.

8. Maalit Janter/Jasper, IPSC-taulut, TA-Killan taulut ja muut mahdolliset maalilaitteet.

9. Muilta osin säännöt ovat määritelty ResUL:n Tarkka-ammuntakilpailujen säännöissä.

Maalilaitteina voi siis olla pv:n Janter/Jasper, IPSC-taulut, TA-Killan taulut (ainakin paria eri versiota) ja kaikki muut mahdolliset maalit eli maalilaitteet, kuten esim. ilmakivääri ja -pistooli, savikiekot, tyhjät metallipurkit (kuten Forrest), lätkät, liikemaalit yms... eli käytännössä melko vapaa valinta. Maalilaitteiden koko voi vaihdella laidasta laitaan.

Tehtäköön vielä kaikille selväksi, ettei kyse ole minun kisoista, vaan TA-Killan. Näiden aluksi kokeilumuotoisten kisojen tarkoitus katsoa konseptin toimivuutta, etsiä kehitettävät ja paranneltavat kohdat ja ennenkaikkea toimia mielenkiintoisina ja haastavina lyhyiden ja keskipitkien matkojen min. 150 m – max. 800 m TA-kisoina, joihin osallistutaan huumorimielellä, mutta kuitenkin riittävän vakavasti.

Palvelee erinomaisesti tarkka-ammuntaharrastusta, reserviläistoimintaa, maanpuolustustyötä ja aivan varmasti harjoituttaa ja kehittää perusammuntataitoja.

Kuten jo aiemmin tässä threadissa totesin, kysyntää tämän etäisyyshaarukan ta-ammunnoille selkeästi on. Loppupelissä näiden lyhyiden ja keskipitkien matkojen min. 150 m – max. 800 m TA-kisojen tarkoitus on myös aktivoida ja mahdollistaa lukuisten pitkän matkan/ta-ammunnoista kiinnostuneiden reserviläisten ja ampujien tutustumista tähän niin mielenkiintoiseen ja haastavaan lajiin.

Otan lyhyiden ja keskipitkien matkojen min. 150 m – max. 800 m TA-kisojen järjestämisen esille Killan hallituksessa ja toivon, että hallitus suhtautuu positiivisesti ja myönteisesti ehdotettujen raamien sisällä kisojen järjestämiseen. Mikäli hallitus tyrmää esityksen ja Kilta ei lähde järjestelemään kisoja, homma jää siihen, sillä en yksin lähde mitään järjestelemään - kuten jo totesin kisat ovat Killan ei minun.

Talkooväkeä ja puuhamiehiä pienetkin kisat vaativat, samoin tuomareita ja toimitsijoita. Toivottavasti niitä sitten löytyy, mikäli homma pyörähtää eteenpäin.

JL

nappihärö

JL

nappihärö taas, prkl yhteydet tökkii.

JL

1)

Totta puhuen pitäisi varmaan ensin keksiä mitä halutaan kehittää ja sen jälkeen katsoa noita kaliperiasioita. Näin TA-aktiivit teki, tosin kehitys kehittyy jatkuvasti joten pienellä viiveellä asiat etenee. Onko 6mm hyvä TA-kaliperi on vähän vielä hakusessa. Varmaan voi ollakin. Entä .22Lr tai 4.7X30mm ?

2)

Yleisesti ottaen lajisäännöt ei saisi elää kovin nopealla syklillä koska siitä seuraa että kalusto vanhenee käsiin tai pahimmillaan muuttuu sääntöjen vastaisiksi ja aktiivit kyllästyy koko pelleilyyn. Varmempaa tapaa lopettaa koko TA-kisaperinne kuin muuttaa sääntöjä joka vuosi merkittävästi ei ole keksitty. Fiksumpaa on muuttaa sääntöjä hiljakseltaan.

3)

Yksi asia on sitten se mitä palvelisi vapaat kaliperit. Siihen ei ole kukaan voinut vastata muuta kuin "Olisihan se kiva tai Jenkit ampuu M-16 1000 yardiin kaatoja jne..". Jos katsotaan oikeaa TA-toimintaa maailmalla (Afganistan, Irak, Tshetsenia) niin suunta TA-kalipereissä on lähinnä kohti isompia kalipereja pienemmistä pois.

4)

Älkööt kuitenkaan alkako vaatimaan että Suomen vaativin TA-kisa pitää vesittää kalustopelleilyksi jotta hekin viitsisivät osallistua.

5)

Alkuperäinen debatti 6,5mm säännön järkevyydestä alkoi parin henkilöin toimesta jotka loppujen lopuksi totesivat itse  että eivät aio kisaan SM-osallistua sen enempää 5.56 kuin muillakaan kalipereilla jossa vaiheessa pistin koko diskussion mappi Ööhön.

Kiitos vastauksesta perusteluineen, mukavaa sinällään että näistäkin asioista voidaan oikeasti keskustella ilman vailtaisaa "tunteiden paloa".

1)

Itse lähden siitä ajatuksesta että ei maailmassa ei ole eikä tule ikinä olemaankaan mitään yhtä ainoaa ja oikeaa TA -kaliberia.

Tilanteet vaihtelevat, samoin ihanteellinen kaliberi.

2)

Sääntörajaukset eivät mielestäni ainakaan vähennä "kalustopelleilyä" vaan paremminkin lisäävät sitä.

Alarajan määrittäminen johtaakin juuri sellaiseen surkuhupaiseen tilanteeseen että vain äärikauas ampuvilla aseilla voisi "oikeaa" TA -toimintaa menestyksekkäästi harjoittaa.

Esimerkkinä tästä vaikkapa tuo "ehdoton" minimikaliberi 6.5mm, luoti antaa tyypillisesti hyvän ballistiikan pienestä halkaisjastaan johtuen.

Nyt sitten rakennellaan/on rakenneltu kiivaasti jos vaikka minkämoista hornanhuilua juuri näille luodeille. Miksiköhän?

Aikaisemmin yhtenä väkevänä perusteena vaikkapa sen 223 kaliberin kieltämiselle pidettiin juuri pientä terminaaliballistista vaikutusta, joka ei eräiden henkilöiden mukaan riitä vaikkapa kypärän tai liivien läpäisyyn.

Tämähän ei siis pitänyt paikkaansa.

Nyt kuitenkin rakennetaan "voittaja-aseita" jotka tehdään sääntöjen minimiin vaikka on selvää että 6.5mm vs. vaikkapa 338:n maalivaikutuksen eroista ei voi samana päivänä edes puhua.

338:lla kun täräyttää vaikka BTR -panssariauton kyljestä läpi -ja vielä +500m päästä.

Pointti on siinä että sinällään tuo 6.5mm ei tietystikään ole huono TA-käyttöön vaikka se "minimi" onkin, joten pelkällä maalivaikutustehoilla ainakaan ei hyvän TA -kaliberin määrittelyä voi tehdä. Raja on tosiaankin häilyvä.

Käytännössä 6mm luoti tekee varmasti ja takuulla aivan yhtä pahaa jälkeä kuin 6.5mm, ero on vain siinä että toinen luodeista on kielletty riittämättömänä.Miksi siis rajata kun asiat näin ovat?

Rajaamiset sinällään ymmärrän ja hyväksynkin ilman mutinoita, mutta perustelut olivat/ovat käsitykseni mukaan pielessä.

Nimenomaan siksi julkisen eriävän mielipiteeni alun alkaenkin esitin.

3)

On turhaa tuijottaa sellaisenaan vaikkapa jenkkien kokemuksia, keskimääräinen ampumamatka Irakin aavikolla tai Afganistanin vuoristossa on kovasti eri asia kuin keskimääräisen Suomalaisen tarkka-ampujan tarpeet tai ampuma-etäisyydet.

Tsetsenian kokemusten perusteellahan itse asiassa Venäjän armeija kehitytti oman 22LR TA-kiväärin joka on nyttemmin aktiivikäytössä mm. erikoisjoukoilla.

Tsetseeni-vihulaiset kun saivat "piekkareilla" niin pahaa jälkeä aikaan. Siis mm. titaanipanssariliiveillä varustautunutta OMON -heppuja vastaan.

4)

En kyllä kuollaksenikaan keksi että mitä tekemistä kevyempien kaliberien rajaamisella ja kisan kovuudella tai vaativuudella voisi olla toistensa kanssa.

Minkään ampumakisan haastavuus itsessään ei varmasti ole kaliberistä kiinni.

Toki esim Barret painaa enemmän kuin Tikka T3 eikä sitä ole kiva kannistella.

"kovempana jätkänä" pidän kuitenkin sitä joka kaataa jantterin lintukiväärillä tuulella 600m päähän, en sitä joka kilauttaa taulun kumoon barretilla 1100m etäisyydeltä.

5)

Kysymys on/oli periaatteesta ja muutenkin keskustelusta yleisemmällä(kin) tasolla.

En todellakaan odota että sääntöjä muutettaisiin yhden tai kahden mahdollisesti joskus kisaan osallistuvan vaatimuksesta.

Toisaalta myös ihmettelen sitä että miksi sääntökömmänää ei muka voisi oikaista vain sillä perusteella että "kun juuri tänä vuonna ei kuitenkaan kukaan halua sellaisella kaliberilla kilpailla"

Viestihän on nyt sellainen, että pienemmillä kalibereillä hommaa harrastavat ovat "vain" harrastajia, ja muilla ampuvat "oikeita" tarkka-ammunnan harrastajia jotka voidaan kelpuuttaa sotilassarjaankin mukaan.

Jos Häyhä-kisaan lähtisinkin, kaapista tulisi varmaankin otettua TRG42, mutta silti ainakin tähystäjälle "oikeassakin elämässa" varmasti soveltuisi huomattavasti paremmin jonkin kevyempi ase.

Edelleen, väärinkäsityksien ja loputtoman herneenkaivamisen välttämiseksi haluan mainita että ilman muuta järjestäjä voi ja saa rajata aseet vaikka jousipyssyihin jos siltä tuntuu.

Lajia vaan jonkin aikaa vakavammin harrastaneena alkaa vahvasti tuntua siltä että TA-toiminta itse ampumisen osalta on kyllä jotain aivan muuta kuin klassista pitkänmatkan "asemiin, laaki ja vainaa, pois asemista" -ammuntaa vain paksurautaisilla pulttilukoilla.