.308 subsonic pienriistalle

Aloittaja J.J, elokuu 19, 2019, 15:50

« edellinen - seuraava »

J.J

Kohta alkaa taas peuran kyttäyshommat, ja satunnaisesti sattuu hollille esim. rusakko, joka on jäänyt ampumatta kun sen jälkeen saa varsinaista saaliselukkaa odotella. Nyt olisi mietinnässä kokeilla aliäänistä patruunaa soveltuisiko tuohon hommaan, voisi vaihtaa pesään tarvittaessa eikä aiheuta säikyntää kilometrin päähän. Katselin että winsulla olisi ainakin aliäänisillä nopeuksilla avautuvaa metsästyspatruunaa tarjolla (Suomessa) hirvittävään hintaan. Linkki valmistajan sivuille: https://winchester.com/Products/Ammunition/Rifle/Super-X/X308SUBX

Onko kellään kokemuksia, jotta a) ei menisi 70e hukkaan ja pahemmassa tapauksessa b) riista hävikkiin. Se käykö patruuna aseessa on tietysti yksilöllistä varsinkin subuilla, mutta tuo 12g luoti pitäisi kyllä vakavoitua 1/11" Tikassa.

jthyttin

Veikkaan kyllä että 12g luoti ei aliäänisenä vakaudu 11" nousulla.

Lisäksi osumapiste on todennäköisesti sen verran erilainen, esim. 10cm @ 50m että sitä olisi erittäin hyvä päästä kompensoimaan ristikolla tai naksuilla.

Jos käytettävissä on latausvehkeet ja tietotaito aliäänisten patruunoiden lataamiseen, vähintään yhtä hyvän maaliballistiikan saat lyhentämällä mitä tahansa luotia vaikka viilalla siten että kärki jää esim. 5mm halkaisijaltaan olevaksi "flat noseksi". Sopivalla jigillä kaikki luodit samanlaisiksi ja ruutivaa'alla varmistus.

Lataamisen kannalta valettu lyijyluoti on paras (voi tulla muita ongelmia), ja vaippaluodeissa kannattaa välttää FMJ-luoteja joiden vaippa on perästä auki. Osumapisteet ja mieluiten nopeudetkin kannattaa selvittää vastaamaan omaa toimintaa, esim. kylmä ase, onko piippu puhdistettu, minkälainen patruuna on ammuttu viimeksi. Erot ovat yllättävän suuria.

metsienmies

Itellä on ppu subsonicia, oliko joku 25€ rasia kokovaippasta, kyllä pupu tippuu niille sijoilleen sellasellakin, ei tarvii turhaan kuluttaa kalliita reikäpäitä niihin. Omalla tikalla ei niin hirveästi osumapiste muuttunut, noin 0.33cl tölkin verran alaspäin sellasella 50m matkalla.

Ippe69

Olen myös sitämieltä, tai ei se ole edes mielipide vaan fakta, ettei pienriista tarvitse leviävää luotia.
Ainakin Lapuan subsonic on suunniteltu ~40cm piipulle 9" rihlannousulla, ilmeisesti muilla valmistajilla suunnilleen samat mitat. Toimivuus "normaali" aseissa on tuurista kiinni...
Omassa 12" nousuisessa ei lapua vakautunut. Tein omia latauksia H&N kuparipinnoitetuilla lyijyluodeilla. Ne vakautui, mutta osumapiste kylmällä piipulla huomattavasti eri kohdassa kuin muut. Ja kun ensimmäisen laukauksen osumapisteessä oli hieman vaihtelua, niin ei oikein käytännöllinen metsästyksessä. Toisin sanoen unohtaisin winsun ja ostaisin ppu:ta tai lapuaa ja kokeilemaan. Tai jos mahdollista, niin itse lataamaan.
Onko muuten metsienmiehellä millä nousulla ja pituudella piippu? Vähän kiinnostaisi tuo ppu.

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - elokuu 20, 2019, 11:39
Olen myös sitämieltä, tai ei se ole edes mielipide vaan fakta, ettei pienriista tarvitse leviävää luotia.
Ainakin Lapuan subsonic on suunniteltu ~40cm piipulle 9" rihlannousulla, ilmeisesti muilla valmistajilla suunnilleen samat mitat. Toimivuus "normaali" aseissa on tuurista kiinni...
Omassa 12" nousuisessa ei lapua vakautunut. Tein omia latauksia H&N kuparipinnoitetuilla lyijyluodeilla. Ne vakautui, mutta osumapiste kylmällä piipulla huomattavasti eri kohdassa kuin muut. Ja kun ensimmäisen laukauksen osumapisteessä oli hieman vaihtelua, niin ei oikein käytännöllinen metsästyksessä. Toisin sanoen unohtaisin winsun ja ostaisin ppu:ta tai lapuaa ja kokeilemaan. Tai jos mahdollista, niin itse lataamaan.
Onko muuten metsienmiehellä millä nousulla ja pituudella piippu? Vähän kiinnostaisi tuo ppu.

51cm ja muistaakseni 1/10. Ja brittein saarilla tiputtelevat rusakoita 20 joulen lähtöenergiarajoitteisilla 17cal ilmakoilla niin ei sitä todellakaan tarvitse 308 ruveta reikäpäätä hakemaan, ppu.ssa lähtöenergia on siellä 700 joulea.

J.J

Juu, kyllähän tuo luulisi kokovaipallakin tippuvan. Pitää ostaa tuota ppu:ta testiin. Omat latailut vielä niin lasten kengissä ettei viitsi alkaa riskeeraa subuilla. Tuo winsu toimii rapakon takana (missä ei samanlaisia joulevaatimuksia) valkohännällekin foorumien perusteella hyvin ja pakojuoksut lyhyitä.

jthyttin

Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - elokuu 20, 2019, 11:39
Tein omia latauksia H&N kuparipinnoitetuilla lyijyluodeilla. Ne vakautui, mutta osumapiste kylmällä piipulla huomattavasti eri kohdassa kuin muut. Ja kun ensimmäisen laukauksen osumapisteessä oli hieman vaihtelua, niin ei oikein käytännöllinen metsästyksessä.

H&N luodit on mukavia kun lähtönopeudet tasaisia, nallireikiä ei tarvi porailla, ruudin paikalla ei suurempaa merkitystä, ja piipun lämpeneminenkin ja siitä johtuvat lieveilmiöt maltillisia toisin kuin esim. vaippaluodeilla.

Joissain piipuissa ensimmäinen laukaus on HUOMATTAVASTI hitaampi (kymmeniä m/s), onneksi vaikutus kestää jokusen tunnin niin tarvittaessa voi esim. koppiin mennessä ampua yhden laukauksen penkkaan. Tuli jonkun verran testattua tuota, luulen että johtuu kuparin päällä olevasta polymeeripinnoitteesta. Pistoolikaliipereissa en ole kertaakaan samaan ilmiöön törmännyt.

Ippe69

Lainaus käyttäjältä: jthyttin - elokuu 22, 2019, 07:56
Joissain piipuissa ensimmäinen laukaus on HUOMATTAVASTI hitaampi (kymmeniä m/s), onneksi vaikutus kestää jokusen tunnin niin tarvittaessa voi esim. koppiin mennessä ampua yhden laukauksen penkkaan. Tuli jonkun verran testattua tuota, luulen että johtuu kuparin päällä olevasta polymeeripinnoitteesta. Pistoolikaliipereissa en ole kertaakaan samaan ilmiöön törmännyt.
Pitää tehdä uusi koe-erä jossain vaiheessa, sitten näkee vaikuttaako 7cm piipun lyhennys asiaan. Nyt on 50cm.
Itse "korjasin" tuon ongelman nostamalla latausta 0,65 grammaan, jolloin osumapisteissä ei juurikaan ollut eroa. Lataus on toki reilusti yliääninen, mutta kuitenki niin hidas ettei pahemmin hajoita lintua vaikka ampuisi muutaman metrin päästä.

metsienmies

Ite oon räkättiä ampunu super rangella 308, 6.6 grammane reikäpää listanopeus 950ms eikä muuta käyny kuin siisti reikä tuli, jos ei hirvipaukkua ammu nii ei ainakaa omassa kokemuksessa lintu niinkään posahda. Ampumamatka oli 10-15 metriä.

Ippe69

Lainaus käyttäjältä: metsienmies - elokuu 23, 2019, 15:30
Ite oon räkättiä ampunu super rangella 308, 6.6 grammane reikäpää listanopeus 950ms eikä muuta käyny kuin siisti reikä tuli, jos ei hirvipaukkua ammu nii ei ainakaa omassa kokemuksessa lintu niinkään posahda. Ampumamatka oli 10-15 metriä.
Liha vertyy nopealla luodilla isommalta alueelta kuin hitaalla jos osuu lihakseen. Ei silti välttämättä kovin pahaa jälkeä tee. Mutta sitten on ne kerrat kun tekee... Jos ampuu selkäpuolelta ja osuu rankaan tai sivustapäin siipiluuhun niin pahimmillaan suurin osa linnusta on jauhelihaa. Siitäkin on kokemusta.
Reilusti hitaampi luoti tekee huomattavasti siistimpää jälkeä huonollakin osumalla.

jartsu

Luodin pituus määrää vakaantumisen sit muut. mut tekee ite 9.7g megasta ja poralla pieni seevi päähän.

tervemoro

Moro.
Olen myös itse testaillut noita ali äänisiä ja aikanaan totesin, että kaupan kokovaippa luodilla pesitety aliääniset ei toimi / vakaudu edes
lyhyellä etäisyydellä. H&N olen myös kokeillut ja siinä tosiaan on ekan laukauksen kirous ( riippuu aseesta ), eka luoti voi olla jopa 30 cm. alhaalla ja loput samaa reikää n. 45m.
Aikani taisteltua eri luotien kanssa aloin itse valaa lyijyluoteja niin alkoi ensimmäinenkin luoti olemaan siellä mihin tähtäsi ja teholtaan mielestäni aliääniseksi aika hyvä, menee sadasta metristä ( ei suoraan sahalta ) kakkosnelosesta läpi. Lähtöjä on n.315m/s luodin paino n.9.5g reikäpäinen lyijy luoti, lyijyn kovuudella ja rihlan nousulla on tietenkin jonkun verran merkitystä tarkkuuteen, jos tekee renkku lyijystä luodit niin ovat tosi kovia vrt. puhdas lyijy, mutta ovat myös tarkkoja.
Jos tekee aliääni latauksia niin kannattaa olla järki kädessä, ettei telo itseään ja minun mielipide on jos ampuu vanhalla paljon ammutulla piipulla alisia niin aina kannattaa käyttää sellaisia hylsyjä jotka on ammuttu edes kerran samasta piipusta täysitehoisella latingilla, että hylsy laajenee pesään varmasti. Omakohtaisia kokemuksia on kaksi kpl:ta kun oli patruuna pesän ylimeno jo palanut ns.väljäksi, niin meinas pipo päästä lähteä kun löi paineet hylsyn ja patruunapesän välistä taaksepäin onneksi oli silloin suojalasit päässä.
Supsonic lataukset on kyllä tehukkaita ja järkeviä käyttää esim. rusakolle ja riittää lain vaatimukset myös supikoiralle, mutta ampumaetäisyys kannattaa pitää maltillisena.
Ja eikun lataamaan.

SO

Helpoin, halvin ja paras aliääninen laite pienriistalle on vaimennettu 45ACP oman subjektiivisen mielipiteeni perusteella. Sen saa helposti tehtyä vanhaan 308iin kun hylsynpää on sama ja kaupasta valmista 220/230gr patruunaa. Idea siinä, että 45ACPn patruunat on aliäänisiä jo vakiona. Toinen vaihtoehto on tietysti 300BLK jos on vanha rivikakkonen tai 223n jäänyt käsiin. Se on vähän helpompi vielä tehdä syöttymään lippaasta, mutta patruunat joutuu tekemään itse. 🤔