.308 subsonic pienriistalle

Aloittaja J.J, elokuu 19, 2019, 15:50

« edellinen - seuraava »

T0mppa

Jatketaan ketjua...Eka viesti foorumille. Itse tullut jonkin verran ladattua aliäänipatruunoita 308:iin. Ase on Tikka T3X SS ja vakio piipun mitta. Vaimentimina AU SL5 ja Jaki Mini Sniper. Ruutina näissä ainoastaan VV TinStar N32c, nallireiät porattu 3,2mm, hylsyissä ei täytteitä, eikä sen kummemmin asemoitu ruudin paikkaa ampuessa. Olen ladannut Lapuan 8g FMJ:tä, 10g Scenaria, H&N pinnoitettua luotia ja Lapuan 12g Megaa. Kaksi supia ammuin noilla H&N kuulilla. Kumpikaan ei ekasta kuollut, mutta eivät mihinkään päässeetkään. Luoti väärinpäin olisi vissiin tehokkaampi.  H&N luodeissa myös minulla ongelma se ensimmäinen laukaus...Todella paljon hitaampi. FMJ ja Scenar ihan Ok..hiukan lähtönopeuksissa heittoa. Parhaat tulokset sain Megalla. Eka kokeilu liian hidas ja luoti poikittain tauluun...nopeutta vaivaiset 230m/s ja ruutia 0,55g. Viimeksi kokeilin 0,67g ja nopeudet: 296, 294, 290, 296, 287 ja 291m/s.  Seuraava setti hetken päästä ja nopeudet 295, 297, 294, 293 ja 296m/s.  Ajattelin nopeuden vielä nostaa johonkin 310m/s. Mittasin, että tota Tinstaria mahtuu hylsyyn 1,39g, joten tuo nyt käyttämäni määrä on noin puolet täydestä. Täyttöaste siis vielä aavistuksen paranee. Melkein täytyy kokeilla poraamattomilla hylsyillä. Jotenkin tästä tullut sellainen mielikuva, että kun saa nostettua hylsyn täyttöastetta, niin noi nopeusvaihtelut saa kuriin. Luodit lähellä rihlakosketusta. 10g Scenar tarvitsi 0,52g, niin nopeutta oli jo 310m/s.

vekari

Lainaus käyttäjältä: T0mppa - heinäkuu 24, 2020, 21:17
H&N luodeissa myös minulla ongelma se ensimmäinen laukaus...Todella paljon hitaampi.

Onko vaikutusta, että ampuuko ensimmäisen laukauksen puhtaasta piipusta tai likaisesta piipusta? Oletus tietty, että laukaus on sille päivää ensimmäinen.

T0mppa

Sen verran sitä kokeilin, että reilun tunnin päästä puhdistamattomalla aseella nopeudet tasaisia. Joskus täältä luin, että vaikutus kestää parisen tuntia. Lähtökohtaisesti aina puhdistettu ase, niin en sen kanssa sitten enempää tapellut. Olen sitten noita H&N:iä käyttänyt muuhun, kuin metsästykseen.

jthyttin

En ole nähnyt kenenkään muun tuosta H&N nopeusongelmasta edes jollain tapaa kattavasti kirjoittaneen, itse testasin sitä kohtuullisen paljon jossain välissä.

Pistoolikaliipereilla en ole ongelmaan koskaan törmännyt, mutta pullonkaulaisilla kiväärihylsyillä aliäänilatauksilla se on enemmän sääntö kuin poikkeus. Luulen että eniten vaikuttaa piippu (materiaali, pintakäsittely, ehkä ylimääräisen tavaran kuten kupari tai moly kertyminen...) lisäksi pienempi hylsytilavuus tuntuu vähentävän vaikutusta mutta piipunpituudella ei ainakaan äkisti tuntunut olevan vaikutusta. Rautojen lämpötilalla ennen tai jälkeen ekan laukauksen ei selvää vaikutusta (ml. rautojen pakastaminen...) Oikein huonossa tapauksessa eka laukaus voi olla jopa 80m/s hitaampi, ja vaikutus tosiaan kestää joitain tunteja. Esim. koppiin mennessä jos ampuu laukauksen penkkaan, ei ongelmaa. Mutta aliääniset luodit jossain 30cal kokoluokassa ovat niin epävarmoja ja/tai työläitä muutenkin ettei ole tullut paljon käytettyä. Täystehoinen 223 kun mahdollista, (talja)jousella lähelle ja jos välttämättä pitää kohtuullisen hiljaisesti ampua välimatkoille niin mieluummin 9mm - 45cal.

H&N terminaaliballistiikkaa saa helposti parannettua leikkaamalla se tasakärkiseksi, vaatii jonkunlaisen jigin esim. kalibrointiholkki johon luoti työnnetään (tai osamilliterällä saa porailtua). Jos alkaa porailemaan reikiä tms. hypätään vaikeudessa seuraavaan kertaluokkaan koska reikä pitää olla vähintään 4mm, luotien säilyä tasalaatuisina jne. Plinkkeröintiin noita ei tarvitse tehdä ja luodin kohtuullinen hinta, käytön samanaikaisuus vaippaluotien kanssa (vrt. lyijyluodit), helposti saavutettava tarkkuus, lähtönopeuksien tasaisuus (ei tarvitse porailla nallireikiä) ja pysyminen kurissa (vrt. vaippaluodit joilla nopeus alkaa nousta koska ruutia poltetaan enemmän)... kaikki puoltaa käyttöä.

Ollari

Lainaus käyttäjältä: jthyttin - heinäkuu 26, 2020, 11:05
H&N terminaaliballistiikkaa saa helposti parannettua leikkaamalla se tasakärkiseksi, vaatii jonkunlaisen jigin esim. kalibrointiholkki johon luoti työnnetään (tai osamilliterällä saa porailtua). Jos alkaa porailemaan reikiä tms. hypätään vaikeudessa seuraavaan kertaluokkaan koska reikä pitää olla vähintään 4mm, luotien säilyä tasalaatuisina jne. Plinkkeröintiin noita ei tarvitse tehdä
Niitähän voi ostaa valmiiksi tasakärkisenä useita malleja. Reikäpäitäkin, vaan liekö aukenevat. Mutta tuskin tasakärkistä huonompia maaliballistiikaltaan nekään.

jthyttin

Eivät aukea mutta reikäpää toimii kohtuullisena pilottina porailulle ilman jigiä. Mutta parempi jos on jigi.

Tasakärkiset on onnettoman pieniä verrattuna siihen että leikkaa n. 10gr painoa pois jolloin tasakärjestä tulee suuri ja reuna terävä. Jos aihiona tasakärkinen (TC, Truncated Cone) niin painonpudotus on luonnollisesti pienempi, tuo luku pyöreäkärkiselle.

Tapio69

Kiitokset pääsystä mukaan keskusteluun ja kiitos T0mppa hyvästä aiheeseen liittyvästä infosta. Ensimmäistä kertaa kirjoittelen ja heti kysymässä lisäinfoa.
Aseena .308 Tikka, 11"  rihlan nousulla ja piipulla mittaa 50cm. Päässä Jaki Super Classic teleskooppivaimennin.
Olen myös kiinnostunut kokeilemaan aliäänisten lataamista. Jenkkilästä noita youtube pätkiä katsellut ja pari kysymystä olisi teille kokeneemmille.
Koska rihlan nousu on 11", niin luodin vakautumisen todennäköistämiseksi ajattelin kokeilun aloittaa 9,7g Lapuan megalla.
Ruudiksi VV Tin Star.
Olisiko antaa parasta arvausta seuraaviin:
- mikä nalli? Tavallinen kiväärin nalli vai magnum?
- poraanko nallin "liekkiaukkoa" suuremmaksi, vai en?
- onko järkevää käyttää filleriä ruudin päälle? Jos niin mitä?
- kun hakusessa aliääninen, niin ensimmäisen kokeilun ruutimäärä?
- onko järkeä kokeilla painavampaa megaa?(12g) Vakautuiko siis (T0mppa) tuossa kokeilussa?

Kiitollinen kaikille lisäinfosta näin etukäteen.

J.J

Tuo n. 10g on varmaan hyvä tuolle nousulle.

Itse lähtisin tikapuuna 0,6g alaspäin kunnes löytyy ns. sweet spot jossa luoti on nippa nappa aliääninen. Koska luoti on normi vaippaluoti niin ota huomioon että puhtaalla piipulla ammuttu juuri aliääninen luoti voi olla jotain muuta reilusti vaippaa keränneestä piipusta... Siksi suosin H&N kuparipinnoitettuja luoteja joiden tarkkuus on ainakin ollut hyvä ja esim 180gr on todella lyhyt verrattuna vastaaviin veneperäisiin ja siksi voisi vaikka vakautua 11" nousulla.

Nopeusmittari on tosi hyvä apuväline latauksen hakemisessa. En ole avartanut liekkireikiä, Magnum nalli ollut eikä mitään fyllinkiä tarvi varsinkaan tin starilla. Itse käyttänyt n320 jonka palonopeus aika lähellä tuon staria kun sitä ollut kaapissa. Vaakasuunnassa ampuu 100m:ltä yhtä hyvin kuin täyslatingit mutta pystyhajontaa tulee 5-10cm riippuen miten laadukkaasti on onnistunut vakioimaan muuttujat.

T0mppa

Nallireiät olen porannut poppariterällä. Muistaakseni 3.2mm. Ajattelen niin, että jos ruutia ei ole edes puolia hylsystä, niin liekki sytyttää tasaisemmin/varmemmin. En ole käyttänyt täytettä hylsyssä. Normaali kiväärinalli käytössä. Joskus kokeilin käännellä asetta eri asentoihin, niin ei havaittavaa vaikutusta nopeuteen, eli hukkui muuhun hajontaan. Alimmat nopeudet Megalla oli 219m/s-238m/s, niin lensi tauluun poikittain 60m matkalta. Lähietäisyydellä pyöreää reikää. Eli siis vakautuu hyvinkin siinä 300m/s 11" nousulla kohtuullisille matkoille. Odottamassa vielä testiä 0,69g TinStarilla ladattuja Megoja. Tasaisimmat nopeudet olen saanut siis tolla Megalla, koska on painavahko, ei tule niin liukkaasti piipusta, kuin H&N pinnoitetut=isompi paine luodin takana, joka käsittääkseni antaa tasaisempia lähtöjä vaippaluodeilla.
Sulla Tapio69 on sama ase, kuin mulla, JOS sulla on rosteripiippu, niin ei käsittääkseni kauheasti eroja latauksissa. 8g Lapuan FMJ, TinStaria 0,48g ja nopeutta keskim.299m/s.  Ei noi ihan helpolla piippuun juutu ja tota tinatähteä kokeilin joskus 8g FMJ:hin 1,1g, eli liikaakaan ei tahdo saada. H&N nettisivuilla resepti 308Win/RN 165gr luotiin TinStaria 0,91g https://www.hn-sport.de/en/reloading/round-nose-308-165-gr-hs

J.J

Nuo H&N:n sivujen arvot ei sitten ole aliäänilatauksia vaan "kevytlatauksia" esim. pahvihirven puhkontaan. Valmistajan mukaan kestää hyvin n. 500m/s vauhteja.

expressload

Huomenna mittaan nopeudet .308win 700mm pitkästä rännistä latauksella 7.5gr N 310 höökipulveria ja luotina 110gr V Max

Ballistista gelatiinia tuuraamaan karsin omenoita omasta puusta ja jos sattuu puhluetteloita löytymään niin niitä luttamäräksi uitettuna jotta saadaan luoteja/jäämistöä talteen..omppu saattaa räjähtää hitaallakin nopeudella.

Viikolla pikaisella kokeella ammutut lataukset 8.5 gr ja 7.5gr N 310+110 V Max kertoilivat suppeasti että 7.5gr on tarkempi kuin 8.5gr AMET 50m...huomenna tiedän nopeuksiakin..jos jollekin olisi vaikka lintuluodikon muonaksi kyseisestä yhdistelmästä.

A.D  BT1

expressload

Pikainen vastaus..ruutimäärän,N310,radikaali vähentäminenkin keweällä luodilla Hornady 110gr,sai nopeuden kasvamaan haarukkaan 430m/s 3m.
Nopeudet tasaisia muutaman metrin haarukassa ..alin 426 ja ylin 432m/s..
Osumakuviot luokkaa 30mm samalta etäisyydeltä..eli tarkkuus tuntuu vähenevän nopeuden hieman hidastuessa?
Ballistista gelatiinia tuuranneisiin omenoihin syntyi 50m matkalta ohuen tussin mentäviä haavakanavia ilman räjähtelyominaisuuksia joten saattaisivat mennä lintulatauksena..?
Seuraava koe ja nopeudet mittaan ruutimäärällä 6gr sekä 5gr samaa höökipulveria N 310.
Puhelinluetteloita en löytänyt mistään,joten luotejakaan en saanut talteen..

BT1

jli

Käykö tuossa niin, että luoti seilaa äänennopeuden rajoilla ennen tauluun osumista? Silloinhan epätarkkuus ei välttämättä johdu aseesta, ampujasta tai latauksesta, vaan luodin paranormaalista käytöksestä äänivallin hävitessä edestä. Luoti voi lähteä matkaan hyvinkin tarkasti, eli voisi ampua vaikka 50 metriin kunnolla?

SO

Aliäänipatruunoissa on hyvä huomioida, että luodin lentonopeuden tulee olla maksimissaan 0,95x vallitseva äänennopeus. Jos halutaan vielä hiljaisempia, on hyvä käyttää 0,9x vallitseva äänennopeus. Tämä vaikuttaa luonnollisesti myös lentoon ja vakauteen. Eli olosuhteita huomioiden, 310m/s on yleisesti hyvä maksiminopeus. Gelatiinijauhoa saa säkeittäin ostaa Gelitalta, testejä varten kannattaa sitten selvittää minkä speksin mukaan haluaa tehdä, onko 10% vai 20% gelatiinia. Läpäisyn suhteen on varsin iso merkitys. Ja valmiin gelatiinin kalibrointia varten on olemassa testit ja taulukot. Lämpötilat vaikuttaa näihin varsin suuresti.

expressload

Lainaus käyttäjältä: jli - syyskuu 14, 2020, 12:48
Käykö tuossa niin, että luoti seilaa äänennopeuden rajoilla ennen tauluun osumista? Silloinhan epätarkkuus ei välttämättä johdu aseesta, ampujasta tai latauksesta, vaan luodin paranormaalista käytöksestä äänivallin hävitessä edestä. Luoti voi lähteä matkaan hyvinkin tarkasti, eli voisi ampua vaikka 50 metriin kunnolla?

En tiedä keneltä kysyttiin..paljon aliäänisten kanssa puuhanneena olen huomannut että 3m piipunsuulla 320m/ s lähtevät heitteet ovat hyvinkin tarkkoja joillekin lyhyille etäisyyksille,etäisyyden kasvaessa nopeuttakin saisi olla enemmän kuin raja-arvo äänennopeus.

Koska en mitään metsästä..on tutkimukset vainja-ainoastaan akateemista laatua ja vertailukohtana osumatarkkuus kohtuullisille matkoille..esim. 100-150m sekä suurissa kalibereissa tarkkuus&teho ...teho lähinnä kohteessa.
Koska ainoana pelkona aaääammunnoissa on piippuun juuttuminen olen päätynyt tutkiskelemaan asioita nopeusalueella 350-450m/s,tätä nykyä kewyehköillä luodeilla koska jyrkkänousuisemmat piiput olemassa oleviin aseisiini on myötynnä paremmin tarwitseville.

BT1/ A.D