22LR hintaluokassa 600-1500e

Aloittaja Zetori, marraskuu 23, 2021, 11:04

« edellinen - seuraava »

Zetori

Mulla on edelleen 22LR hankinta vaiheessa ja oon katellut eri vaihtoehtoja ja lueskellut /katsonut videoita erilaisista kokoonpanoista. CZ 457 varmint on edelleen se ykkösvaihtoehto, mutta vielä on vähän aikaa miettiä lopullista ostopäätöstä. Jos hintahaarukka aseelle on 600-1500e jossa 457 on tuolla 600e hintaluokassa niin saako sille haastajaa jos on valmis maksamaan 1500e? Reunaehtoina on kompakti paketti 16-20" paksulla piipulla. Tarkkuus ykkösprioriteetti ja tukki symmetrinen joko tavallinen "mettätukki" tai mieluummin vähän pystymmällä kahvalla varustettu "target" malli. Esimerkkinä vaikkapa tuollainen https://www.boydsgunstocks.com/content/resource-center/gunstocks/pro-varmint-cz-457-varmint-fbc-lam-stk-1mc704r1gzz

Koska tarkkuus on ykkösprioriteetti niin mietin että näkyykö se 600e versus 1500e taululla vai onko silloinkin varauduttava siihen että joutuu customointipuuhiin jos haluaa aseen käyvän sopivalla patruunalla sen 10-15mm/10lks/50m toistettavasti. Koska jos näin on niin ennemmin sijoittaa siihen "aihioon" 600e kuin 1500e

MikaS

Ei ne Ansutkaan huonoja ole, saapi myös kaikenlaisia tukkeja.

Koheltaja

Piekkareilla käyntiin vaikuttaa rautojen lisäksi patruuna. CZ, Tikka, Sako ja Anschutz on kaikki olleet yleensä hyvä käyntisiä kun niihin on löytänyt sopivan patruunan, silloin tulosta syntyy jos olosuhteet on kohdallaan.

Toistuvasti 10-15mm/10lks/50m on kova haaste mutta ei mahdoton, etukäteen ei pysty ennustamaan aseen käyntiä mutta jos saa hyvän yksilön niin kaikilla noilla on mahdollisuus siihen päästä. Jos ei saa hyvää yksilöä niin piipun vaihto on edessä ja siihen saa varata 600-800€, mitään Lotharin piippua on turha ostaa jos käyntiä haluaa, Shilen SM Ratchet 4 on kovassa maineessa ja saatavuus ollut hyvä Sapakon kautta. Sepäksi kannattaa valita sellainen osaaja joka tekee piekkareita kasa-ammuntaan että saa piipun käynnistä kaiken irti.

Mulla on kyseinen Shilen ja pääsee tuohon vaatimukseen jos A: olosuhteet on kohdallaan, B: on löydetty hyvin käyvä patruunaerä, C: kuski jaksaa olla hereillä pidempään kun 1-2 sarjaa. Piipulla pituutta muistaakseni 380mm ja rosterinen vaimennin aina nokalla.

Tolla budjetilla valinta olisi mulle helppo. Tikka T1x ja siihen GRG Bravo tukki, tai joku muu jos Bravo ei miellytä. Tuon tyyppisessä tukissa iso plussa on kestävyys ja tunteettomuus säälle. Jos käyntiä ei ole riittävästi niin myöhemmin voi vaihtaa siihen huippupiipun. Tai sitten helpon kaavan kautta ja T1x UPR tai Ansu 1761.

Olen alkanut myös lämpenemään suoravetoisille piekkareille mutta ne on aika kalliita. Pirkka suoravetoista Izhmas Sobolia välillä näkee radalla ja on ollut käynti kohdallaan mutta niiden saatavuus on heikkoa.

Kylätason ampuja

saku_s-t

Itse lähtisi ehkä katselemaan cz457 MTR suuntaan. Parempi tukki jo valmiina, match pesä ja säädettävä laukaisinkoneisto vakiona. Tuo perus varminttikaan ei varmasti ole huono tuolla Boyds tukilla. Toinen vaihtoehto on tuo minkä koheltaja jo mainitsikin eli tikka t1x ja siihen haluamasi tukki. Joensuun sar taisi myydä myös pelkkiä rautoja tuohon tikkaan.

Itselläni on cz455 thumbhole mihin tilasin brownellsilta tuon mainitsemasi tukin ja olen tykännyt

Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla

Zetori

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - marraskuu 23, 2021, 12:07

Tolla budjetilla valinta olisi mulle helppo. Tikka T1x ja siihen GRG Bravo tukki, tai joku muu jos Bravo ei miellytä. Tuon tyyppisessä tukissa iso plussa on kestävyys ja tunteettomuus säälle. Jos käyntiä ei ole riittävästi niin myöhemmin voi vaihtaa siihen huippupiipun. Tai sitten helpon kaavan kautta ja T1x UPR tai Ansu 1761.

Tätä just mietin, että jos sijoittaisin esim tohon ansun 1761 sen 1500e niin onko mitään takuita että se täyttäisi noi tarkkuusvaatimukset?

Vaatiiko noi synteettiset mallikohtaiset tukit aina petauksen?

HJu

Bergara B14R on USAssa saanut paljon kehuja. Menee siellä ilmeisesti johonkin Production -luokkaan hinnan puolesta. Suomessa voi mennä liian lähelle Ansun hintoja jotta siinä olisi järkeä.
Terveisin,

HJu

Koheltaja

Mitään takuita ei kukaan pysty ampumatta antamaan millekkään aseelle mutta yleensä Ansut on olleet käynniltään huippua. Synteettiset ja puiset tukit on aina hyvä pedata, harvoin (koskaan) raudat istuu paikalleen moitteetta. Alu-komposiitti tukeissa ei petauksia tarvitse.

Tuo Bergara on myös aika mielenkiintoinen ja tosiaan sitä on kehuttu monessa paikassa.

Kylätason ampuja

jli

Riippuu siitä paljonko urheilumieltä löytyy, mutta käytetyistä voi joskus löytää helmiä (esim perikunnilta tai harrastuksen hiipumisen vuoksi jäänyt huippukuntoisia kilpa-aseita). Hiukan arvonnaksihan tuo menee, joskin voittomahdollisuudet ovat keskimääräistä paremmat.

Zetori

Onko Tikan aktiossa jotain semmoista mitä zetorissa ei ole varsinkin jos miettii customointia? Takerrun tähän zetoriin siksi että kävin käpistelemässä molempia ja toi zetori tuntui miellyttävämmältä raskaamman piipun vuoksi. Ja jos kävisikin lottovoitto että vakioraudat kävisi tarpeeksi hyvin niin ei tarvisi vaihtaa kuin tukki.

saku_s-t

Tikan etuna se että käy ilmeisesti melko suoraan t3/t3x hilppeet jos sattuu vanhastaan olemaan ja haluaa niitä hyödyntää. Zetoriin löytyy kyllä hyvin after market tukkeja ja sen etuna on se etä voit vaikka itse vaihtaa piipun jos jostain ihme syystä ei vakio kanki kelpaakkaan

kawatus

Tuossa olisi vaihtoehto uudelle.
http://www.takilta.fi/keskustelu/index.php?topic=21362.0
50m en ole edes ampunut kasaa mutta tuo 5lks/105m/15mm on ammuttu ulkoradalla elokuussa kun kävin kohdistaan aseen kyyhkyn pyyntiin, harmi vaan kun ei päässyt kyyhkyä kokeileen.
Aseessa on säädettävä laukaisu muistaakseni 500gr ja tukki on omaan käteen hyvä.

Zetori

Lainaus käyttäjältä: kawatus - marraskuu 23, 2021, 15:12
Tuossa olisi vaihtoehto uudelle.
http://www.takilta.fi/keskustelu/index.php?topic=21362.0
50m en ole edes ampunut kasaa mutta tuo 5lks/105m/15mm on ammuttu ulkoradalla elokuussa kun kävin kohdistaan aseen kyyhkyn pyyntiin, harmi vaan kun ei päässyt kyyhkyä kokeileen.
Aseessa on säädettävä laukaisu muistaakseni 500gr ja tukki on omaan käteen hyvä.

Raudat kyllä kiinnostais jos saisit tukin menemään muualle. Oon vasuri niin toi tukki ei oikein istu itelle.

Koheltaja

Jos olet vasuri niin kannattaa ostaa vasuri lukko, Tikalta on tulossa vasuri T1x kotimaan myyntiin kunhan saa maailman tarpeet ensin täytettyä. Saako CZ:aa vasurina?
Kylätason ampuja

Zetori

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - marraskuu 23, 2021, 17:27
Jos olet vasuri niin kannattaa ostaa vasuri lukko, Tikalta on tulossa vasuri T1x kotimaan myyntiin kunhan saa maailman tarpeet ensin täytettyä. Saako CZ:aa vasurina?

Oon niin tottunut ampumaan oikeanpuoleisella lukolta että en viitsi alkaa opettelemaan täysvasuriksi. Itseasiassa melkein väittäisin että se on näppärämpää ampua oikeanpuoleisella lukolla vasurina (subjektiivinen mielipide)

iippo777

Offtopoccina: Voisiko viisaammat vastata:
* Puutukit vs muut. Tykkään puutukin lämmöstä jne mutta en puutukkia ikinä aseeseen valitsisi, sillä elävä materiaali ei ole niin idioottivarmaa luullakseni, kun kompostit jne.
* Mikäli ihmisellä menee kätisyys ristiin dominoivan silmän kanssa niin olisikos helpompaa ampua dominoivan öögan ehdoilla vaikka kätisyys ristiin ? Minä itse pystyn joitain asioita tekemään kaksikätisesti (treenattu juttu) mutta silmän dominointia ei käsittääkseni pysty vaihtamaan.

Noista aseista sen verran: Itsellä T1X ja minulla toimii tasan SK:n patruuna. En usko, että saat mitään todellista hyötyä CZ vs T1X. Tikka on mielestäni yllättävän mehutettu USAn puolella. Minä halusin kotimaisen piiskan (tää on mun eka piekkari)

Ansun ostaisin jos rahalla ei olisi merkitystä, mutta en tuota vaan kasa-ansun. Itse panostaisin liipasimeen ja mulle snellari toimii hyvin. Olen hyviä liipasimia toki kokeillut muitakin, mutta snellari on mulle kova juttu ja näkyy taulussa. En usko, että minulla tukki vaikuttaisi muussa, kuin pystystä vapaalla ammuttaessa. Pöydältä tukilla ei ole minulle merkitystä pl. Raudat oikein kiinnitettynä.

Millaisella optiikalla meinasit lähteä liikkeelle ? Itse suosittelen 20+ maxit ja Eurooppalaista lasia. Ja hyvät jalat esim. Leupold tai Warne.

Kaikki sekavat jorinat on omia harhaisia luuloja ja kokemuksia radalta.