22LR hintaluokassa 600-1500e

Aloittaja Zetori, marraskuu 23, 2021, 11:04

« edellinen - seuraava »

Koheltaja

Boyds At One tukki kannattaa ensin käpistellä ennen ostopäätöstä, ei tullut kovin ergonominen eikä jämäkkä vaikutelma kun sitä käsissä pyörittelin. Ehkä joku tykkää ja on varmaan parempi kun kiinalaisen ilmakiväärin tukki mutta... älkää ostako kokeilematta.
Kylätason ampuja

Zetori

Ja tietääkseni 24" piipulla niin ei ollu mun juttu...

sambay

Itsellä on piekkariluvat kohta kourassa ja pitäisi suunnata kauppaan. Tuo T1X tuntuu olevan aika suosittu ja kehuttu, joten sillä ajattelin mennä. Meinasin vaihtaa siihen tukin jokatapauksessa. Meneekö siinä tapauksessa UPRssa rahat hukkaan eli onko UPRssa ja MTRssä jotain muuta eroa kuin tukki? Ja onko 20" piipusta hyötyä verrattuna 16" piippuun?  Jostain täältä luin että lähtönopeudet olisivat jopa paremmat 16" piipulla.

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: sambay - joulukuu 27, 2021, 13:36
Itsellä on piekkariluvat kohta kourassa ja pitäisi suunnata kauppaan. Tuo T1X tuntuu olevan aika suosittu ja kehuttu, joten sillä ajattelin mennä. Meinasin vaihtaa siihen tukin jokatapauksessa. Meneekö siinä tapauksessa UPRssa rahat hukkaan eli onko UPRssa ja MTRssä jotain muuta eroa kuin tukki? Ja onko 20" piipusta hyötyä verrattuna 16" piippuun?  Jostain täältä luin että lähtönopeudet olisivat jopa paremmat 16" piipulla.

Ei oo muuta eroa kuin tukki. Piipun pituuksissakaan ei ole hirveästi eroa. Itse olen jonkun verran kattonu testejä, ja toteamus ollut että 18" olisi optimi. 16 vs 20 on lähtönopeudet pitkälti tasaväkisiä standard paukuilla. Käytännössä 16 aavistuksen lyhyt, 20 aavistuksen pitkä kun puhutaan optimaalisesta ruudinpalosta. Itsellä ollut molemmat, ja tykkään enemmän 20" piipusta.

Zetori

Siinä mielessä UPR ei mee rahat hukkaan että toi tukki suosittu ja siitä saa ihan käyvän hinnan. Kun taas vakiotukilla ei mahda hirveästi olla kysyntää. Toki mulla oli tuuria kun Sissos myi tota UPR Tiksiä 899e hetken aikaa. Nythän se taitaa olla taas 1090e joka paikassa.

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: Zetori - joulukuu 27, 2021, 15:36
Siinä mielessä UPR ei mee rahat hukkaan että toi tukki suosittu ja siitä saa ihan käyvän hinnan. Kun taas vakiotukilla ei mahda hirveästi olla kysyntää. Toki mulla oli tuuria kun Sissos myi tota UPR Tiksiä 899e hetken aikaa. Nythän se taitaa olla taas 1090e joka paikassa.

Toikin on siitä kiinni mihin hintaan saa ja paljonko saa upr tukista, mutta perus tiksin kanssa menee yleensä vähän edukkaammaksi. Normi tukkia saa myytyä n 50-80€, jolloin perus version kanssa rakentaminen loppujen lopuks menee edukkaammaksi eikä tarvii ottaa niin suurta riskiä että sais upr tukin menemään käypäseen hintaan.

mattix

Lainaus käyttäjältä: metsienmies - joulukuu 27, 2021, 15:50
Lainaus käyttäjältä: Zetori - joulukuu 27, 2021, 15:36

Toikin on siitä kiinni mihin hintaan saa ja paljonko saa upr tukista, mutta perus tiksin kanssa menee yleensä vähän edukkaammaksi. Normi tukkia saa myytyä n 50-80€, jolloin perus version kanssa rakentaminen loppujen lopuks menee edukkaammaksi eikä tarvii ottaa niin suurta riskiä että sais upr tukin menemään käypäseen hintaan.
Juuri näin. Jos UPR-tukki on se minkä haluaa, niin ostaa kyseisen kokonaisuuden. Jos ei ehkä ole, niin ostaa perus-MTR:n ja sitten valkkaa siihen haluamansa tukin. Ei UPR:n kanssa toisaalta pahasti pieleen mene ja saa sen varmasti myytyä.
Itselläni on ollut T1x:ssä kiinni niin MTR-tukki, Bifrost, TAC A1 kuin Bravo. Vaikea sanoa parhaasta, kun ovat niin erilaisiin tarkoituksiin tehtyjä. Tällä hetkellä olen kuitenkin tyytyväinen Bravo-tukkiin, vaikka joka ainoa tarpeellinen lisäkilke onkin hävyttömän kallis.

Tälläkin foorumilla on ollut juttua, että 16" piipulla saa parhaan lähtönopeuden: lhttp://www.takilta.fi/keskustelu/index.php?topic=2352.msg18278#msg18278. Toisaalta 20" piipulla saanee simuloitua paremmin keskisytytteistä ta-kivääriä?

Koheltaja

Pitempi piippu usein tasaa lähtönopeusvaihtelua mutta silloin piippu saa olla +24" pitkä, käytännössä makuasia kumman piipun valitsee. Jos ei käytä vaimenninta juuri ollenkaan niin 20", jos vaimennin on käytössä usein tai jatkuvasti niin 16".
Kylätason ampuja

sambay

Kiitos kommenteista. Ajatus oli kyllä laittaa vaimennin kaveriksi, joten 16" taitaa olla siis järkevin ratkaisu jos muita merkittäviä etuja ei tule. Onpahan sitten helpompi liikutella myös. Ja tosiaan MTR kun tukkikin menee vaihtoon.

bps2

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - marraskuu 29, 2021, 16:02
Boyds At One tukki kannattaa ensin käpistellä ennen ostopäätöstä, ei tullut kovin ergonominen eikä jämäkkä vaikutelma kun sitä käsissä pyörittelin. Ehkä joku tykkää ja on varmaan parempi kun kiinalaisen ilmakiväärin tukki mutta... älkää ostako kokeilematta.

Itse kansa moista käpistelin.  Aika huono ergonomia ja kulmikas muotoilu.. Ei tarvi itse ainakaan päivittää 11v vanhaa boyds featherweight thumbhole tukkia ainakaan tuohon... 

margolin_man

Sori en lukenut ihan alusta piipunpituudesta käytyä keskustelua mutta oliko kyse koko rihlapiipun pituudesta vai rihlapiipun lisänä olevasta tyhjästä holkista/lieriöstä? Onko pitkästä piipusta(rihloineen) oikeasti hyötyä, nyt lain sallima minimi riittäisi varmasti maksimipituuseksi tarkkuuden kannaltakin. Eikös ampumahiihtoaseissa ole lyhyt rihlapiippu ja loppu rihlatonta?
Täällä lisää keskustelua http://www.takilta.fi/keskustelu/index.php?topic=2352.0

Ampuja80

Ääni Valmet Suomen Leijonalle. Lippaat on yliarvostettuja :D

tommi1963

Venäläisiä Toz raskaspiippuisia saa lähes ilmaiseksi, eivät tarkkuudessa häpeä millekään, hyvä jos ei päinvastoin. Jää rahaa esim. laatuoptiikkaan ym. tilpehööriin enemmän.

Valkoselkätikka

Itte alkanu suunnittelemaan piekkarin laittoa ta reenaamiseen. Budjetti on mahdollisimman halpa. Käytettynä alan kattelemaan jos joku myis pakettia. Haasteen tuo vaatimus aseen tukista, saatta olla että tukin joudun uusimaan jokatapauksessas, jossei tuu vastaan tuurilöytö. Eli perä tarvis olla säädettävissä ja mielummin pikasäätö eikä mitään avaimien kanssa puljaamista. Syynä että perhekunnassa hyvin eripituiset ihmiset ampuu samalla pyssyllä ja perän pituutta pitäs säätää usein. Onkohan mitä teleskooppiperiä tarjolla? Toinen kysymys optiikasta, mitä yleensä suositellaan piekkarin katolle? Avotornit ja mrad ristikko olis hyvä olla

Koheltaja

VORTEX Diamondback Tactical 6-24x50 on ollut piekkarissa 2 (?) vuotta ja olen ollut siihen tyytyväinen. Isoilla suurennoksilla hieman sumuinen kuva mutta sen hyväksyin jo ennen ostopäätöksen tekemistä, hintaisekseen ihan ok putki piekkarin päälle.

Bergara B14R on välillä ollut mielessä, onko kotimaassa kertynyt siitä kokemuksia?
Kylätason ampuja