Ensimmäisen TT3 kiväärin hankinta .308 kaliiperissa

Aloittaja rikuraku, syyskuu 03, 2022, 15:13

« edellinen - seuraava »

oho osu

Nyt kun Riku kaivoin oman aseen kaapista esille, niin sanoisin, että joko mullakin on 18" tai sitten sullakin on 16". Nimittäin
meillä on samannäköiset kädensuojat ja niissä sama määrä saman kokoisia koloja, ja piippua jää saman verran ulos kädensuojasta.

Täytynee kaivaa mittari esille. 43cm, eli en osaa ihan täydellisesti mitata. Mistähän kohtaa piippu lasketaan alkavaksi? Jokatapausessa vaikuttaa, ettei olisi 18".
En ainakaan itse laskisi liekinsammutinta siihen, vaan vain rihlallisen osuuden piipuksi.

HxM

Piipun pituus mitataan iskupohjasta. Helpointa kun käyttää puhdistuspuikkoa mittatikkuna.

Poliisin tulkinta on sellainen, että tavanomaisin työkaluin irroitettavaa suulaitetta ei lasketa piipun pituuteen. Eli jos se lähtee esim. jakoavaimella kiertämällä irti, piipun pituus mitataan suulaite irrotettuna. Jos suulaite on hitsattu tai muuten semipysyvästi tapitettu, se lasketaan mukaan piipun pituuteen.

oho osu

Onko iskupohja sama kuin breech face? Eli mihin lukkojää ja mihin iskuri iskee? Anteeksi kaupunkilaisuuteni.

HJu

On. Käytännössä mitta mitataan lukko etuasennossa.
Terveisin,

HJu

rikuraku

Iskupohjasta piipun pituus vakiosuulaitteen päähän n. 55cm (en ruvennut ottamaan suulaitetta irti vielä). Siitä kun vähentelee suulaitteen pituuden niin pitäisi olla lähempänä 18″ kuin 16″ tai sitten en vaan osaa mitata. Myyjä ja maahantuoja puhuivat 18″ piipusta (https://www.ase.fi/tuote/savage-msr10-hunter-308w-1612/), mutta tiedä tuosta kun näitä on myyty niin monenlaisilla kokoonpanoilla. Rihlannousu on piipusta löytyneen merkinnän mukaisesti 1:10.

image uploader

oho osu

Kiitos rikuraku kahdesta kuvastasi :D! Olin luullut, että mulla on ollut 16", kun myyjäliikkeen sivuilla väitettiin, että kaikki .308:it on 16".

Mutta kun näen nyt sun kuvan, joka sama ase kun mulla, liekinsammutin poistaen sen piipun pituus pohjaan saakka on 46,1cm eli 18,14". Ja kun katon sun toisen myyjän sivuilta olevan kuvan, niin siinä taas on pari tuumaa lyhyempi Savage, eikä se mikä meillä on molemmilla. Tuskin 14" .308:eja tai Creedmoreja on myynnissä, eli kuvassa lienee sitten 16" savage.

Onko tämä mittaustapa muuten myös amerikkalaisten käytössä? Eli he ei puhu rihlaosuuden pituudesta?

HJu

Amerikka on iso maa jossa isot toleranssit. Kunhan kiväärin piippu ATF:n mittausravalla on 16.0" tai yli niin viranomaista ei kiinnosta onko se 16,18 tai 24". Toki käyttäjää kiinnostaa mutta onko 18" piippu itseasiassa 16" plus irroitettava suujarru on sitä mihin valmistajat eivät usein kiinnitä paljoakaan huomiota. Mainostekstit ja speksit kirjoittaa monesti joku joka ei ymmärrä ampuma-aseista juuri mitään.

Sama pätee toistepäin: Jos piippu alittaa 16.0" niin se vaatii USAssa erikoisluvat ja virkavallan mielestä on tällöin melko sama onko se piippu sitten 15.7" vai 7.5". Tässä tosin on osavaltiokohtaista säätöä ja kaikki lyhyet piiput eivät ole kaikissa osavaltioissa laillisia SBR-luvilla. Jos kyseessä on ClassIII -sarjapeli niin sitten piipunpituus ei kiinnosta enää ketään.

Suomessa piiput mitatataan iskupohjasta piipun suulle siten että helposti poisruuvattavat jatkot on ruuvailtu ensin irti.
Terveisin,

HJu

Ippe69

Varmaan kyse oli tehtaiden ilmoittamista piipunpituuksista eikä lakien määritelmistä?
Kyllä amerikkalainenkin 20" piippu on ihan saman mittainen kuin suomalainenkin 20" piippu. Kiinteistä piipunsuun lisähärpäkkeiatä en tiedä onko niille yhteistä käytäntöä tälläkään puolen atlantia. Mutta iskupohjasta mitataan jokatapauksessa.

oho osu

Olin ostanut aseliikkeestä, jonka sivulla edelleen kerrotaan .308:n versioiden olevan 16" ja Creedmore 18". Mutta kuten eräälle juuri kerroin, ei myyjillä, eikä asetehtaiden mukaan laittamissa manuaaleissa yleensä ole tarkkoja oikeita tietoja, pitää katsoa itse raudasta esim. mikä piippu on sattunut kokoonpanoon mukaan.

Toki tuo luo palautusperusteen, jos myyjän kertomat tiedot ei pidä paikkaansa. Tällä kerralla olen onnellisempi 18" kuin 16" piipusta TA-käytössä, joten en valita. Ja ymmärrän myös aseliikkeitä jossakin määrin, jos joka ase pitäisi itse purkaa ja mitata, menee aika paljon työaikaa.

Mulla ei ole kyseisen aseen myyntilaatikkoa, eikä siten sen tuotetarraa, kun kävin junalla sen hakemassa. Siihen liittyy hauska adekdootti, kun luulin kuljettavani aseen repussa osissa ihan salaa. Turun juna-asemalla vastapäätä istahtaa kaksi ranskalaista opiskelijatyttöä, toinen osoittaa mun reppua ja sanoo "fusile". No joo, reppu oli musta Savotan mollereppu ja piippu kieltämättä vähän pingoitti repun pussia. Jatkossa sitten salibandykassin kanssa nämä reissut.

Ippe69

Eri versioille harvemmin on omia manuaaleja eli sen perusteella ei välttämättä tiedä. Mutta kyllä se aseen pakkauksessa on tähän mennessä aina lukenut mitä siellä on, ei niitä arvalla heitetä. Tai en minä ainakaan ole sellaiseen aseeseen törmännyt. Jos asetta myydään vain yhdellä piipun pituudella niin sitä ei välttämättä paketissa mainita mutta silloin se pitäisi selvitä manuaalista.
Vähintä mitä myyjältä voi odottaa on se että tietää mitä myy. Piipun pituuden voi mitata kun laittaa lukon kiinni ja työntää puhdistuspuikon sisään, ei se mitään purkamista vaadi.

oho osu

Ja uuden aseen hankkijalle, rikurakulle, tässä mitä minä siihen laitoin kiinni:

Ensinnäkin alkuaikoina ostin mustaa tavaraa aseisiin, mutta sehän kasvattaa aseesta suurempaa luonnossa erottuvaa mustaa möhkälettä. Nykyisin suosin siis Flat Dark Earth, Olive Drab (OD) Green ja Ranger Green -värejä. Voisi tulla kyseeseen myös vaaleanharmaa (sniper gray?)

• Hihnaksi vihreä Magpulin Quad Sling, eli se markkinoiden lähes kallein, joku 92 euroa. Pikakiristys ja voi nopeasti vaihtaa QD-kiinnityspisteestä toiseen, eli ase voi roikkua edessä, selässä, sivulla, sillä voi ampua hihnatuelta. Piipun suulle, tukikäden puolelle kiinnitin yhden kiinnikkeen mlok:iin. Takana kiinnityspisteet on hieman kahvasta perään päin ja perän perässä, mutta toisella puolella. Mustalla tussilla Pistin E ja T-kirjaimet, että saa nopeasti oikean pään oikein päin kiinni oikeaan QD-reikään.

• Etujalat mulla on BT atlas, kun oli aseliikkeessä ollessa rahaa muttei vahvaa tietämystä. Joten kysyin kummelityyliin: "mut onkse paras?". Olisko tämä https://www.aawee.fi/ammunta-ja-aseet/atlas-bt65-gen2-cal-bipod/p/BT65/

• Perätukiksi vaihdoin Magpul PRS Gen 3 (Flat dark earth). https://magpul.com/prs-gen3-precision-adjustable-stock.html?mp_global_color=175 Mutta se on painava, pitkä ja kallis. Mun lyhyille käsille hieman ylipitkä. Ehkä laittaisin nyt jonkun hieman kevyemmän perän. Voi myös laittaa ihan vain PV:n tapaan Magpul CTR Olive Drab green mil-spec https://magpul.com/ctr-carbine-stock-mil-spec.html?mp_global_color=193 ja siihen poskipakka erikseen. Mutta on olemassa valmiilla poskipakalla kevyempiä TA-periä.

• Asekättä pystympään asentoon ja kumilla lisää grippiä sadekelille tällä: https://magpul.com/moe-k2-plus-grip-ar15-m4.html?mp_global_color=175

• Etukättä/tukikättä luonnollisempaan kulmaan pysty- ja polviammunnassa tällä: https://magpul.com/m-lok-afg-angled-fore-grip.html?mp_global_color=175 . Asensin sen niin taakse kun pystyi, kun se silti menee aika kauas .308 aseessa. Puukolla poistin varovasti yhden tukinystyrän, että meni mlok:iin ääritaka-asentoon kiinni. Mutta tämä kiinni siitä, minkä perän laittaa ja onko yhtä lyhyet kädet kuin minulla. Tosi eteen en tukikättä halua, että ase pysyy tasapainossa yhdelläkin kädellä säätöjä jne. varten.

Rahaa paloi tietysti jonkin verran. Mutta kaikkea ei tarvitse vaihtaa kerralla. Ja esim. tuon bipodin voisi korvata jollakin halvemmalla joka toimisi.

rikuraku

Kiitos Oho Osu kommenteista. MSR 10 nyt mukana Uronen Precision Tactical Compensator, Savotta Griffin MW sling, Magpul CTR perätukki ja Magpul MOE grip. Ostoslistalla Mabpul Bipod for M-LOK suoraan händäriin ja Ase Ultra Dual 762-S-BL vaimennin. Olen erityisesti tykännyt tuosta UP kompista; huomattava lisäys vakauteen ampuessa verrattuna aseen originaaliin. Tähtäinpiste ei paljoa muutu, joten mahdollista ampua nopeita tuplia.

Seuraavaksi sitten optiikkaa. Steineriä (M7Xi) ja Smith & Benderiä (PMII) on foorumeilla kehuttu, joten ovat varmaan kumpikin hyviä vaihtoehtoja. 1-8x LVPO (esim. Kahles K18I) voisi myös kiinnostaa, koska sillä ampuisi monipuolisesti reserviläisammuntamatkoille (50-300m) ja SRA-hommissa, jos sinne pääsee jossain vaiheessa. Ilmeisesti pidemmillä (300-600m) matkoilla suuremmilla suurennoksilla varustettu optiikkaa pelittää mukavammin? Jalustaksi varmaankin Spuhrin vesivaaka-jalusta. 600m matkoillakaan kallistus ei varmaan ole tarpeen.

Ps. MSR 10 nyt sisäänammuttu n. 300lk. Ei häiriöitä tai selviä kulumisen merkkejä lukkoluistissa. Alla harjoittelua 100m Magpul MBUS tähtäimillä S&B FMJ 147grs/9,55 paukulla. Tykkää S&B hieman enemmän kuin Fiocchin 147grs ratapaukusta. Täytyy kokeilla joskus Scenaria, kun taito on kehittynyt tarpeeksi.

capture one copy crop

oho osu

En muista laitoinko vielä, mutta tässä vähän lähtönopeusdataa Savage MSR10 puolarille. Laita vaikka yksityisviestillä, jos saat lisää lähtönopeuksia mitattua. Noi 855, 809, 801, 807 on eri patruunoilla eri lämpötiloissa.

Gun   Barrell mm   Ammo   BC G1   BC G7   Muzzle m/s   Stdev   Stdev%   KEnergy J   Marketed m/s   Realized   C
Savage MSR10 AR-10 .308 18.1" 1:10   460   Sako Range 123 gr FMJ .308 120A   0.273   vai0.330   855   3,3 m/s   0,4 %   2914   890   96 %   11
Savage MSR10 AR-10 .308 18.1" 1:10   460   GGG 147gr 9,55g .308   0.401      809   4,8 m/s   0,6 %   3127   842   96 %   11,5
Savage MSR10 AR-10 .308 18.1" 1:10   460   Lapua Scenar 10,85 167 gr .308 1:12   0.446   0.223   801   3,6 m/s   0,5 %   3476   820   97,7 %   11,5
Savage MSR10 AR-10 .308 18.1" 1:10   460   Lapua Scenar 10,85 167 gr .308 1:12   0.446   0.223   807   max ero 7      3533   820   98,4 %   23

Ase Utran äänenvaimennin ei vaikuttanut nopeuksiin. Ei tarvinnut koskea kaasuportin säätöön, sama alkuperäinen asento oli täydellinen myös tuolle läpivirtausääneenvaimentimelle.