Kivääri, mutta mikä?

Aloittaja mpaalanen, lokakuu 28, 2022, 11:43

« edellinen - seuraava »

oho osu

Laskin sodan alettua ja ensimmäisten apujen saavuttua Ukrainaan, että käytössä oli ,muistaakseni, 17 eri kaliberia, kun laskin kaikki alle 20mm:n aseet. Ihan vain käymällä Wikipedian varustelistan ja siihen lisäsin tietoa siitä, mitä olin lukenut apupaketeista, joista osa oli vanhan sekalaisen varakaluston dumppausta Ukrainalle. Luultavasti siis jos kysyttäisiin vain PV:n Materiaalilaitokselta, vastaukseksi tulisi .308Win tai .338LM ja mrad-kiikari picatinnyyn.

Mutta toki täytyy arvostaa heitäkin, jotka eivät tyydy .308:iin, vaan vievät homman vieläkin pidemmälle, kasat tiukemmiksi ja tuulikorjaukset luotettavimmiksi.

expressload

Aiheesta jatkan...onko kokemuksia,joko ampujakohtaisia tahi painetussa sanassa,Ruger precision riflesta 308wininä,tarkkuutta noin kaupan patruunalla tahi itse räätälöitynä aseeseen sovitettuna?

Eli onko aseessa tarkkuuspontentiaalia?

Voisin harkita Ruugeria..

saku_s-t

Kyllä tuosta väki on ilmeisesti tykännyt ja ihan tarkka vehje. Sen kun vaan tiedostaa että esim tukkia tuohon et pysty vaihtamaan vaikka joitain tukin osia pystyykin.

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

expressload

Lainaus käyttäjältä: expressload - marraskuu 02, 2022, 16:38
Aiheesta jatkan...onko kokemuksia,joko ampujakohtaisia tahi painetussa sanassa,Ruger precision riflesta 308wininä,tarkkuutta noin kaupan patruunalla tahi itse räätälöitynä aseeseen sovitettuna?

Eli onko aseessa tarkkuuspontentiaalia?

Voisin harkita Ruugeria..

Kiitos VTT

Oisko se uhkauksista huolimatta sittenkin Tikka tac a1 24" röörillä 308wininä...?

HxM

Tikka on aina varma valinta. Eikä tarvitse olla naimisissa sen chassiksen kanssa jos tilanteet muuttuu.

niplo

Kyllä Tikka on Tikka! Itse päädyin 20 tuumaiseen, mutta pidempi piippu antaa tietysti marginaalisesti lisää vauhteja. Lyhyellä piipulla jää kokonaispaketti vielä kohtalaisen käteväksi ja tasapainoiseksi vaimentimen kanssa.

Sir Mouse

Itseäni kutkuttaisi tuo CTR ja kaliiperiksi 8.6 Creedmoor.

Nyt on kuitenkin kaappiin tulossa 6.5x55 Varmint, mutta kai siihenkin tuon piipun ja CTR alaraudan voi jossakin kohtaa hankkia. Laittoa ja virittelyä tuossa vain tulee enemmän.

saku_s-t

Lainaus käyttäjältä: Sir Mouse - marraskuu 04, 2022, 16:04
Itseäni kutkuttaisi tuo CTR ja kaliiperiksi 8.6 Creedmoor.

Nyt on kuitenkin kaappiin tulossa 6.5x55 Varmint, mutta kai siihenkin tuon piipun ja CTR alaraudan voi jossakin kohtaa hankkia. Laittoa ja virittelyä tuossa vain tulee enemmän.
Jos meinaa ctr lipasta käyttää 6,5x55 kaliiperissa niin lataus pituus jää aika lyhyeksi mutta mahdollista kuitenkin

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Sir Mouse

Oli huonosti muotoiltu. Tarkoitin siis että piippu menee tuosta 6.5x55 varmintista kokonaan vaihtoon jossakin vaiheessa ja sitten rakenteluprojektiksi tuo 8.6 creedmoor.

Helpompaahan tuo olisi ollut ostaa heti CTR mutta kun tuota kuuspuolikkaan patruunaa ja komponenttia on kaappi väärällään niin ammutaan nyt ne pois ja rakennellaan vasta sen jälkeen. Jos vaan tuo 8.6 Creedmoor vielä on parin vuoden jälkeen hengissä...

VTT

Laita ensin tuollainen 300 PRC, esim bergaralta saa uutena.
Muutaman kuukauden päästä huomaat ettei se tyhjä aukko mielessä täyttynytkään ja mieli tekee edelleen 338LMia. Ne alle 8 milliset reiätkin pahvissa näyttää niin pieniltä... Allekirjoittanut voi sitten sopuhintaan lunastaa sen sata laukausta ammutun Bergaran ::)
Lopulta hankit alunperinkin haluamasi lapua magnumin ja olet onnellinen.

super varmint

Sir Mousehan voi toki myös tyhjentää kaapistaan kuuspuokin komponentit todellisin ulosheittohinnoin ja rahoittaa näin väljempireikäisen piipun ;D

Sir Mouse

Lainaus käyttäjältä: super varmint - marraskuu 05, 2022, 17:49
Sir Mousehan voi toki myös tyhjentää kaapistaan kuuspuokin komponentit todellisin ulosheittohinnoin ja rahoittaa näin väljempireikäisen piipun ;D

Tämäkin on käynyt mielessä. Nythän noista komponenteista on vähän pulaakin niin varmaan löytyisi ottajia.

expressload

Lainaus käyttäjältä: niplo - marraskuu 04, 2022, 14:58
Kyllä Tikka on Tikka! Itse päädyin 20 tuumaiseen, mutta pidempi piippu antaa tietysti marginaalisesti lisää vauhteja. Lyhyellä piipulla jää kokonaispaketti vielä kohtalaisen käteväksi ja tasapainoiseksi vaimentimen kanssa.

Nonni..päätös hankinnasta on tehty ja ostopaikatkin on valikoitu niin pyssylle optiikan kiinnitykselle kuin kiikaritihrustimellekin... ;D

Hankkimisajankohdan laitan jäihin siksi kunnes saan hankittua enshätään n.1000 isoa kiväärinallia... 8),lukua reiwattu paremmin vastaamaan lainmukaista määrää  ;D

Kaikki muu sitten onkin taputeltuna...
Bipodin tekaisen itse roikkuvana mallina kun en muualla muutenkaan ammu kuin radalla ja sielläkin yleensä 300m etäisyydellä killuvaa pahvia.

Aseeksi lupauksistani/uhkauksistani huolimatta Tikka t3 tac a1 308wininä,Amurin huudeilla olis kilpailukykyiseen hintaan tarjolla 24" röörillä...on vaan niinkin että mikäli nalleja ei ole myynnissä ja ruutikin on herrassaan,en jätä edes hakemusta wirkakunnan hyppysiin vaan jään miettimään muita vaihtoehtoja viihdevälineiden hankintaan,avoauto vs moottoripyörä,bensaa sentään myydään vielä yhteisvaluutalla,saattaa ens kesänä maksaa 3e/L,mutta on silti ostettavissa  8)...however,life is too short  8)

a.d 2020 BT1  ;)

oho osu

Kaksi huomiota:
1. bipodilla ei ole mitään kiirettä, itseasiassa hyvä normireppu, jossa on eri korkuisia "taskutasoja" toimii mainiosti, vaatetta tiiviisti sisään. Joissakin kilpailuissa etua siitä, että ampuu eri asennoista ilman bipodia. Joissakin voi olla reppu ja bipodi molemmat kielletty.

2. nalleja saat odottaa 'till Kingdom come'. Luvataan vuoden päähän, eli tulee 1.5v päästä? Heti aselupahakemus, ehkä samaan aikaan asetta tilaamaan (paitsi että sun valitsemaa asetta pitäisi Suomessa saada nopeastikin) ja sitten rauhassa niitä kaupan patruunoita ostamaan. Samalla kun se nallitilaus odottaa vuosikausia siellä putkessa. Tilaa ehdottomasti ne nallitkin, mutta älä odota ihmettä.

metsienmies

Onhan tac a1 308 24" piipulla suoraan varastostakin määrätyissä liikkeissä.