Leica PRS 5-30x56i, käyttökokemuksia

Aloittaja MOj, joulukuu 30, 2022, 21:19

« edellinen - seuraava »

MOj

Tuli hankittua otsikon mukainen tähtäin, ja tässä vähän ensi maistiaisia aiheesta. Leica on tullut viimein taktisten tähtäinten puolelle kyseisellä mallilla ja olen odottanut, että saisi tuollaisen käsiinsä. Erinomaisia käyttökokemuksia on aiemmin ollut valmistajan kiikari/lrf tuotteista kolmesta eri Geovid mallista. Perinteisesti Leica on aina satsannut laatuun, joten odotukset ovat sen puoleen korkealla tämänkin kanssa.

Kaikenkaikkiaan mulla on käsissä neljä samanlaista tähtäintä, joten otantaa on hieman enemmän, kun vain yhden tähtäimen osalta. Homma on hyvällä alulla ja ensimmäiset testit on tehty näille. Mun käsien kautta on tullut aikain saatossa itselle ja monille muille monia erimerkkisiä tähtäimiä, joita olen jo pitkään testannut samoja metodeita noudattaen.

Nyt on testit pantu aluilleen ja homma alkaa sillä, että aluksi pyörittelen tähtäimen käsissäni hyvässä valossa, ja tutkin ettei mitään kosmeettisia vikoja löydy päällisin puolin, eikä myöskään sisältä (tässä apuna taskulamppu).

Tältä osin Leica täytti oletetusti odotukset. Ei mitään sanomista yhdessäkään tähtäimessä neljästä. Linsseissä ei silmämääräisesti sanomista ja sisäosien viimeistely pistää silmään ollen ehdotonta huippua. Monissa ns. premium tähtäimissäkin näin ei aina ole. Esimerkiksi mun edellinen tähtäin, Steiner 4-28x56 ifs ei tässä kyllä hirveitä kehuja saa jos vertaa Leicaan.

Tämän jälkeen pyörittelen tornit, missä katson pitävätkö luvatut säätöalueet paikkansa, sekä myös naksujen ja merkintöjen yhtenevyyden tarkastus. Leican tornien merkinnät ovat poikkeuksellisen isot ja selkeät. Tämä on hyvä asia, varsinkin ikänäöstä kärsiville. Naksut ovat täsmälliset ja selkeät, koroa löytyy luvatut 32mrad. Tornit ei ole lukittavat, mutta eivät kyllä toisaalta vahingossakaan pyöri. Tässä on ajateltu ehkä PRS kilpailuja ja ajansäästöä ja sitä että ampuma-asentoa häiritseviä tekijöitä laukausten välillä on mahdollisimmman vähän. Muutoinkin tornit ovat innovatiiviset koska ne voidaan nollata ilman työkaluja. Lisäksi zero stopin asetusta varten tuulitornin sisällä on pieni työkalu millä se voidaan asettaa. Nämä ovat kenttäkäyttöä ajatellen mukavia ominaisuuksia.

Parallaksi säätö eroaa totutusta, eikä siitä löydy kuin 20m, 100m ja ääretön merkinnät lukemina. Muut merkinnät ovat palkkeina. Tämä on varmasti tottumus kysymys, mikä selviää kunhan pääsee ampumaan tuon kanssa.

Suurennoksen säätö on jämäkkä, muttei kuitenkaan liian jäykkä. Siihen tulee mukana pieni throw lever tappi, minkä voi ruuvata paikoilleen halutessaan.

Ristikon valon säätöä en kerinnyt vielä testaamaan. Palataan siihen myöhemmin ulkotestien muodossa.

Tämän jälkeen tarkistan ristikon suoruuden ja yhtenevyyden mekaniikkaan nähden projektoimalla ristikon seinälle, missä luotilanka ja asteikko. Olen rakennellut tällaisen systeemin asehuoneeseeni. Tätä jännitin paljon, koska oikeastaan yksikään, EI SIIS YKSIKÄÄN tähtäin ole selvinnyt tästä aiemmin täysin puhtain paperin. Esim. olen päässyt tsekkaamaan kolme eri Steiner ifs 4-28x56 tähtäintä joissa kaikissa oli ristikot vinossa 0.4-0.6 astetta mun metodeilla katsottuna.

Leican specsit ovat tässä kohtaa käsittämättömät verrattuna totuttuun. Kolmessa tähtäimessä neljästä ristikko oli täysin suorassa (yhdessä heittoa n. 0.3 astetta, eli ei juuri käytännön merkitystä). Tämä on erittäin harvinaista. Kaikissa yksilöissä mekaniikka liikkui suoraan koko säätöalueen läpi.

Leica todellakin tuntuu pitävän perinteistään kiinni laadun osalta, mikä on nykypäivänä harvinaista herkkua.

Hommat jatkuu ulkotesteillä kunhan tässä kerkiää. Eli seuraavaksi tarkistetaan omalla 100m radalla ristikon mittojen ja naksujen paikkaansapitävyys mitta-asteikkoon nähden.

Näihin ja muihin ominaisuuksiin palataan myöhemmin. Todella hyvältä vaikuttaa tähän asti.

Edit: otsikkoa muokattu, jatkoa tulee aikanaan tähän samaan threadiin.

Ippe69

En nyt ihan ymmärtänyt että mikä oli vertailukohta ristikon suoruudelle?

MOj

Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - joulukuu 31, 2022, 01:00
En nyt ihan ymmärtänyt että mikä oli vertailukohta ristikon suoruudelle?

Ristikko vs. mekaniikka. Nämä tosi harvoin täysin yhtenevät. Yleisesti omissa tarkastuksissa toleranssit ovat liikkuneet n.0.2-0.7 asteen välissä ns. laatutähtäimissä. Toki on ollut joskus myös isompiakin heittoja.

Ippe69

Tornien päältäkö vertailukohta? Niissä tuntuu joskus olevan isojakin heittoja.
Rungossa alapuolella olevan tasaisen kohdan mukaan useimmiten asennan kiikarin ja se on yleensä niin lähellä samaa ettei silmämääräisesti huomaa eroa. En silti sano etteikö eroa olisi jos oikeasti alkaa miittaamaan.

MOj

Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - joulukuu 31, 2022, 10:15
Tornien päältäkö vertailukohta? Niissä tuntuu joskus olevan isojakin heittoja.
Rungossa alapuolella olevan tasaisen kohdan mukaan useimmiten asennan kiikarin ja se on yleensä niin lähellä samaa ettei silmämääräisesti huomaa eroa. En silti sano etteikö eroa olisi jos oikeasti alkaa miittaamaan.

Tornien päältä ei kannata ottaa, niissä on heittoja. Asetan tornien kohdalta, rungon alta tasaisesta pohjasta kalibroidulla tarkkuusvesivaa'alla tähtäimen suoraan, ja siihen verrattuna yllämainituin menetelmin.

MOj

Leica PRS 5-30x56i specsit:

- runkoputki 34mm
- objektiivi 56mm
- koko pituus 365mm
- paino n. 1030g
- ristikko ensimmäisessä polttotasossa
- ristikon mitat (mil)
- tornien säädöt (0.1 mil/naksu)
- valaistu ristikko
- valittavissa kolme erilaista ristikkoa.
- mukana vastavalosuoja ja throw lever.

Näissä kaikissa yllämainitussa neljässä yksilössä ristikkona on PRB, mikä vaikuttaa ensisilmäilyllä varsin käyttökelpoiselle. Joulukuusi tyyppinen ristikko, mikä ei kuitenkaan peitä liiaksi näkökenttää. Selkeä ja helposti luettava joulukuusi, missä ensimmäiset 10mrad asti merkinnät ovat hieman  himmeämpiä, ja näinollen eivät häiritse näkökenttää liiaksi isompia suurennoksia käytettäessä, mutta kuitenkin selvästi luettavissa ristikolla ammuttaessa. Tämän jälkeen merkinnät ovat voimakkaampia ja erottuvat taasen paremmin pienemmillä suurennoksilla. Ristikon x ja y akselit ovat selkeät ja jaettu 0.2 milliradiaanin välein, mikä on ainakin omaan makuun hyvän oloinen ratkaisu.

Tähtäin on varsin kompaktin kokoinen pituutensa puolesta, ja tuntuu jotenkin painoaan keveämmältä.

Kaikki viimeistely ja säädöt ovat Leicalle tyypillistä laatua.

metsienmies

Itse käpistellyt pari Leican prs tähtäintä, eikä itseä ne sen kummemmin säväyttänyt. Samaa laatua mitä premium tähtäimestä voi odottaa. Ristikkovaihtoehdot on syy miks itse en ole tähtäintä hankkinut ja henkilökohtaisesti tykkään enemmän dt torneista, joissa on numerot kahdessa tasossa ja kierrosindikaattori esim m7xi tappi vs tornista, jossa on vain yksi rivi numeroita ja esim nouseva torni jossa on viivat ja numerot jotka kertovat kierrosluvun.

Mutta sitäpä tier 1 tähtäimet monesti ovatkin, henkilökohtaisia mieltymyksiä mikä on kellekkin se paras.

MOj

Lainaus käyttäjältä: metsienmies - joulukuu 31, 2022, 15:34
Itse käpistellyt pari Leican prs tähtäintä, eikä itseä ne sen kummemmin säväyttänyt. Samaa laatua mitä premium tähtäimestä voi odottaa.

Miten muuten perustelet tuon mainitsemasi saman laadun? Mulle ei riitä että tuntuu tai näyttää kivalta, tai että Australian mies ampuu samanlaisella. Homma pitää perustua siihen, että luvatut specsit perustuu itse todettuihin faktoihin.

On totta että Premium luokan tähtäimeltä voi ja pitää odottaa tiettyä laatua. Ikävä kyllä vaan useat "premium" merkit ovat tuottaneet viime aikoina liian usein pettymyksen. Tässä vaiheessa näyttää siltä, että Leica on tekemässä poikkeuksen olemalla oikeasti laadukas.

MOj

Tästä aiheesta nyt ulkotestien muodossa. Tässä keväällä ollut aika vähän kortilla, ei ole paljon kerinnyt kirjoittelemaan tästä. Lisäksi pientä viivytystä aiheutti, kun yksi neljästä tähtäimestä ristikon valaisun takia kävi tehtaalla takuukorjauksessa. Löytyihän jotain sanomista Leicastakin. Ristikko "vuoti" valoa max. valaisulla aiheuttaen heijastumaa hieman näkökenttään. Tämä ei nyt periaatteessa käytännössä haittaa, koska harvoin tulee käytettyä maksimi valotehoa. Kyseessä on kuitenkin uusi takuunalainen tähtäin ja tulihan samalla koeponnistettua takuuhuolto ja maahantuojan toiminta, joka saa harvinaisen arvosanan, kiitettävä+. Tähtäin kävi Saksassa ja oli alle kahden viikon päästä takaisin minulla. Ensiluokkaista palvelua kaikin puolin sekä maahantuojalta, että saksanpäässä.

Pari viikkoa sitten pääsin kuitenkin vihdoin pyörittelemään Leica PRS tähtäimiä ulkoilmassa. Ensin dioptriat kohdilleen omalle silmälle ja sitten tiirailua 100m päässä olevaan mitta-asteikkoon. Tällä sai selvitettyä ristikon mittojen ja naksujen paikkaansa pitävyyden. Tässäkin testissä minulla oli neljä samanlaista tähtäintä rinnakkain, kaikki PRB ristikolla.

Näitä asioita testatessa ensiarvoisen tärkeää on että tähtäin pysyy tukevasti paikoillaan, varsinkin torneja pyöritellessä. Yhdessäkään neljästä tähtäimessä ei ollut moitteen sijaa tämän osalta, niinkuin premium-luokan tähtäimeltä odottaa sopiikin. Sekä ristikon mitat että tornien naksut pitivät kaikissa täsmällisesti paikkaansa joka suhteessa.

Torneista täytyy vielä erikseen todeta, että ne ovat erittäin jämäkät ja täsmälliset käyttää. Eivät varmasti pyöri vahingossa ja merkinnät niin isot, ettei ikänäkömieskään tarvi lukulaseja näiden kanssa, ainakaan itse, niinkuin aiemminkin jo mainitsin. Ehkä parhaat tornit, mitä minulla on ollut ikinä missään tähtäimessä, ja muutoinkin innovatiiviset nollaamisen ja zerostopin suhteen.

Parallaksin säätöjen osalta ei moitittavaa. Tosin yhdessä neljästä tähtäimestä 100m merkintä säätönumikassa oli inan verran eri kohdassa verrattuna kolmeen muuhun tähtäimeen parallaksin ollessa säädetty 100m etäisyydelle. Kuitenkin 200 ja 300m matkolla tässäkin tähtäimessä säätö oli suunilleen samassa asennossa, verrattuna muihin tähtäimiin, parallaksin ollessa säädetty kohdallaan kyseisille matkoille.

Suurennoksen säätö on jämäkkä, ja tässä hyvänä yksityiskohtana. Suurennoksen lukemat pystyy lukemaan ampumaasennosta. Tärkeä ominaisuus tarkka-ampujalle, ettei tarvi kuikuilla ja turhaan nostella päätä. Lukemat on kaiverrettu tähtäimeen viistosti koneistettuun kohtaan ja näkyvät asentoa muuttamatta. Onko näin Steinerissa, Benderissä. Ei ole. Eikä taida olla kovin monessa muussakaan tähtäimessä. Pikku asia mutta ihan kiva. Leica ei myöskään tunneloi ollenkaan pienilläkään suurennoksilla.

Valon säätöä on keritty tutkimaan sen verran pimeässä huoneessa, että himmein asento vaikuttaa kerrankin tarpeeksi himmeältä. Valaistuna on koko ristikko (x,y), kirkkaimmila asetuksilla näkyy koko joulukuusi. 10 eri voimakkuutta ja jokaisen välissä off. Tähän palataan hämärätestien muodossa kun rinnalla on pari muutakin hyvää hämärätähtäintä siihen käyttöön, vertailun vuoksi.

Testipäivä oli aurinkoinen ja selkeä. Kuva oli kristallin kirkas 100, 200 ja 300m matkoille kaikilla suurennoksilla. Yksilöeroja kuvan suhteen en omalla silmällä pystynyt huomaamaan. Leicalle tyypillistä optista suorituskykyä. Tähänkin palataan vielä kun on muun merkkisiä putkia rinnalla vertailussa. Silmäetäisyys on pitkähkö ~90mm. Silmän paikasta tähtäin menee kategoriaan normaali. Ei mitenkään erityisen herkkä tälle.

PRB ristikko miellyttää itseä. Erittäin selkeä ja helppolukuinen joulukuusiristikko, olematta kuitenkaan liian tukkoinen. Ainut mikä vaatii itsestä hieman totuttelua on avoin keskirinkula perinteiseen pisteeseen verrattuna. Tämäkin on kuitenkin saanut kehuja meren takana sikäläisten PRS ampujien toimesta. Omat kommentit tämän suhteen sitten, kun on ammuttu hieman enemmän eri etäisyyksille. Kivaa on myös, että tähtäin on erittäin kompaktin kokoinen.

Ylipäätään tällä hetkellä olen todella tyytyväinen tuotteeseen. Hinta/laatu suhteeltaan vaikea lyötävä, väittäisin.

Jahka on ammuttu hieman enemmän pidemmillekin  etäisyyksille ja vertailtu kuvaa pariin muuhun Premium-luokan tähtäimeen päivä- ja hämäräoloissa, niin palataan aiheeseen.

mika

Mitä tulee paralaksi ja suurennosmerkintöihin niin onko sillä oikeasti jotain merkitystä? Paralaksi säädetään niin, että ammuttaessa maali ja ristikko on terävät. Suuurennoksen säätää samalla tilanteeseen sopivaksi.
CHAIRBORNE - USB Troop

MOj

Eipä sillä juurikaan ole. Suurennoksen osalta varsinkaan silloin kun ristikko on FFP, etäisyyksien mittaamiseen liittyen. Parallaksi merkinnäthän tuossa onkin vain palkkeina, ainoastaan 20, 100m ja ääretön on merkattu. Kiva pieni lisähän tuo vaan on, kun näkee suurennosmerkinnän ampumaasennosta, eikä tarvi kurkkia sitä.

jkor

Ostin myös kyseisen kiikaritähtäimen ja se on itselle ensimmäinen 1. kuvatasolla oleva putki. Hieman arvelutti ristikon näkyvyys pienellä suurennoksella. Ei tule ongelmaa hirvimetsällä, kun laittaa valaisun päälle. Pääkäyttö rata-ammunta, linnustus. Ristikon käyttö matkojen arviointiin opiskelussa itsellä. Kuva on mielestäni erinomainen, parempaa en ole päässyt näkemään. Kaikki säädöt on jämäkät ja eivät pyöri vahingossa. Iltahämärässä kuvassa ei mainittavia eroja 8x suurennoksella verrattuna s&B 8x56 ja swarovski 3.5-28×50 (suppea testi). Hinta laatusuhde varmasti kohdallaan, mutta kunnollisia suojaläppiä ei tule mukana.

MOj

Harvemmin tähtäimissä kunnollisia läppiä mukana tulee. Vortexin Defenderit istuvat Leicaan kuin nenä päähän.

HJu

Bendereissö ja Steinereissa taitaa tulla hyvät läpät mukana. Koska Vortex Defenderit saa noin 80 eurolla niin vertailuun laskee sen vaan mukaan hankintaan. Ei se noin kolmen tonnin tähtäinhankinnassa enää juuri tunnu.
Terveisin,

HJu

MOj

Bendereistä nykyään ei tietoa, mutta ainakin Steiner 4-28x56 IFS: mukana tulleet läpät ovat onnettomat.