Tarkin "perus" 223?

Aloittaja Sawomies, maaliskuu 02, 2023, 10:53

« edellinen - seuraava »

Sawomies

Tuossa ostolimoituskin itsellä kyseisestä kaliiberista ja luettu on suomeksi ja kohta myös kaikki ameriikaksi löytyvät keskustelut metsästys 223 noin tonnin tai vähän päälle hintaluokassa.

Eli omakohtaiset kokemukset kiinnostaa enempi, kuin kyseisten aseiden myyjien/maahantuojien suusta tulevat ylistykset.
Ja merkit/mallit tyyliin Tikka T3, Remington 700, Mauser M18, Sauer 100, Browning A/X-bolt, CZ-527... jne

Ja muitakin vastaavia tonnin molemminpuolin saa kehua jos hyväkäyntinen yksilö löytyy omasta kaapista.

Ja toki itselataamalla suuri ero tehdaspaukkuun, niin jos käynnin kertoo molemmilla.

Toki jos pienillä modeilla(liipaisu halvalla paremmaksi/mahdollinen petaus) on saanut käynnin paranemaan, niin se suotakoon.

HJu

Terveisin,

HJu

Jokke Espoosta

Mulla on itselläni CZ527 varmint .223 Rem jonka ostin käytettynä. Se on vanhemmalla 12" rihlauksella. Ei sillä mitään kasakisoja tarvitse mennä voittamaan, mutta ihan tyytyväinen olen itse ollut niin aktioon kuin tarkkuuteen. Mitään tilastollisesti merkittäviä kymmenien laukausten kasoja en ole ampunut, mutta esim Nosler Custom Competitionilla 3 lks niput viime ratakäynniltä kohdistatessa olivat 150 metrin matkalta bipodilla ja takapussilla itse ladatuilla ampuen
17 mm / 0,39 MOA
15 mm / 0,34 MOA
13 mm / 0,30 MOA
25 mm / 0,57 MOA
24 mm / 0,55 MOA
...joten riittää minulle. Tarkempiakin varmaan on, ja nuo nyt ovat vain kolmen laukauksen kasoja jotka varmasti kasvavat jos ammutaan isompia määriä. Tuossa on kuitenkin listattuna yhden ratakäynnin kaikki niput ilman mitään kärpäsien poistamisia tai muuta itsepetosta. Vmax ei käy ihan yhtä hyvin, mutta sillä oli viime reissulla 8 lks kasa 100 metriltä 0,67 MOA.

Hyvin käyviä löytyy varmasti kaikilta merkeiltä. Jos nyt olisin itse ostamassa uudestaan niin ostaisin ehkä Tikan, koska niissä on niin paljon parempi aftermarket-tavaran saatavuus ja lienee ihan yhtä hyvä mahis saada hyvin käyvä kuin CZ:ltakin. Ei tuokaan kyllä huono ole. Tämä on istutettu Boydsin pilaripedattuun laminaattitukkiin, joka on aika paska tukki mutta tuunaamalla epoksilla kahvaa ja hiomalla pahimpia särmiä pois siitä sai melko kelvollisen.

Varmaan oleellinen kysymys on haluatko tarkkaa 100 metrin matkalta vai 500 metrin matkalta? Tulee aika erilaiset luodit ja rihlannousut kyseeseen.
Trying is the first step towards failure
-Homer Simpson

Ippe69

Remington 700 sps tactical on itsellä. Kokeiltu puolenkymmentä tehdaspaukkua ja samanverran eri luoteja eri ruudeilla itse ladattuna. Mutta ei se vaan käy millään. Olen kyllä kuullut että tarkkojakin noita on, mutta tämä yksilö selvästikään ei.
Aloin jo epäillä etten osaa ladata niin otin lainaan verrokiksi T3 Tac A1:sen. Useampaa remingtoniin tehtyä latausta kokeilin sen kummemmin hakematta tuolle aseelle sopivaa ja huonoimmillaakin alle 40mm@100m kasoja tuli. Paras 15mm samalta matkalta 7 laukauksella.
Näiden aseiden välillä ainakin ero on huikea. Muitakin tikkoja löytyy tuttavapiiristä useita eikä yksikään ole varsinaisesti huono ollut.

Sawomies

Lainaus käyttäjältä: Jokke Espoosta - maaliskuu 02, 2023, 11:11
Mulla on itselläni CZ527 varmint .223 Rem jonka ostin käytettynä. Se on vanhemmalla 12" rihlauksella. Ei sillä mitään kasakisoja tarvitse mennä voittamaan, mutta ihan tyytyväinen olen itse ollut niin aktioon kuin tarkkuuteen. Mitään tilastollisesti merkittäviä kymmenien laukausten kasoja en ole ampunut, mutta esim Nosler Custom Competitionilla 3 lks niput viime ratakäynniltä kohdistatessa olivat 150 metrin matkalta bipodilla ja takapussilla itse ladatuilla ampuen
17 mm / 0,39 MOA
15 mm / 0,34 MOA
13 mm / 0,30 MOA
25 mm / 0,57 MOA
24 mm / 0,55 MOA
...joten riittää minulle. Tarkempiakin varmaan on, ja nuo nyt ovat vain kolmen laukauksen kasoja jotka varmasti kasvavat jos ammutaan isompia määriä. Tuossa on kuitenkin listattuna yhden ratakäynnin kaikki niput ilman mitään kärpäsien poistamisia tai muuta itsepetosta. Vmax ei käy ihan yhtä hyvin, mutta sillä oli viime reissulla 8 lks kasa 100 metriltä 0,67 MOA.

Hyvin käyviä löytyy varmasti kaikilta merkeiltä. Jos nyt olisin itse ostamassa uudestaan niin ostaisin ehkä Tikan, koska niissä on niin paljon parempi aftermarket-tavaran saatavuus ja lienee ihan yhtä hyvä mahis saada hyvin käyvä kuin CZ:ltakin. Ei tuokaan kyllä huono ole. Tämä on istutettu Boydsin pilaripedattuun laminaattitukkiin, joka on aika paska tukki mutta tuunaamalla epoksilla kahvaa ja hiomalla pahimpia särmiä pois siitä sai melko kelvollisen.

Varmaan oleellinen kysymys on haluatko tarkkaa 100 metrin matkalta vai 500 metrin matkalta? Tulee aika erilaiset luodit ja rihlannousut kyseeseen.

Hyvä pointti tu viimeisin, no olisihan sen hyvä olla tarkka vielä sinne 300m haamuholleille metsästyksessä, mutta kaikki lähtee siitä, että käy nätisti sub MOAn siihen satkuun, sitten ampuja, keli ja panos vaikuttaa enemmän. Ja tosiaan ns. "nykyaikainen" 1:8/1:9 nousu mielessä, jotta voi raskaampaa/pitempääkin ampua.

Sawomies

Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - maaliskuu 03, 2023, 01:17
Remington 700 sps tactical on itsellä. Kokeiltu puolenkymmentä tehdaspaukkua ja samanverran eri luoteja eri ruudeilla itse ladattuna. Mutta ei se vaan käy millään. Olen kyllä kuullut että tarkkojakin noita on, mutta tämä yksilö selvästikään ei.
Aloin jo epäillä etten osaa ladata niin otin lainaan verrokiksi T3 Tac A1:sen. Useampaa remingtoniin tehtyä latausta kokeilin sen kummemmin hakematta tuolle aseelle sopivaa ja huonoimmillaakin alle 40mm@100m kasoja tuli. Paras 15mm samalta matkalta 7 laukauksella.
Näiden aseiden välillä ainakin ero on huikea. Muitakin tikkoja löytyy tuttavapiiristä useita eikä yksikään ole varsinaisesti huono ollut.

Ja tuota Remingtonia monet tarjoo myös käytettynä ja rakennettuna valmiiks, mutta sillä mietityttääkin, että mikä niiden keskiarvo perustaso oikein on.

Niin, kyllähän Tikka antaa subMOA takuun.. Niin tosin myös jotkin muut, vaikkeivat niin paljoa huutele asiasta. ns markkinoi.

Sawomies

Lainaus käyttäjältä: HJu - maaliskuu 02, 2023, 11:02
T3x Varmint noista edullisista.

No kun useamman asemyyjän/seppämiehen kanssa keskustellut, niin Tikan "tarunhohtoisuus" on alkanut omissa silmissä karsiintua.. Ja melkeinpä kallein noista kaikista ja heti tukkia vaihtoon jne, niin äkkiä hintaa tulee.

Perkeleen_Luoma

Lainaus käyttäjältä: Sawomies - maaliskuu 03, 2023, 17:54

No kun useamman asemyyjän/seppämiehen kanssa keskustellut, niin Tikan "tarunhohtoisuus" on alkanut omissa silmissä karsiintua.. Ja melkeinpä kallein noista kaikista ja heti tukkia vaihtoon jne, niin äkkiä hintaa tulee.

Ei Tikassa ole syytä tukin vaihtoon sen enempää kuin muissakaan vastaavissa "perusmalleissa". Usein ne vaihtuu sen takia, että niitä on Tikkaan julmetusti saatavilla ja ase voidaan ostaa aihioksi, johon sitten päivitetään tukkia heti tai sitten kun on taas budjettia kasassa. Jos haluaa laadukkaan aseen, jossa on jäykkä tukeva tukki, varusteiden kiinnistyspisteillä ja säädöillä, niin kättä joutuu heti laittamaan taskuun vähintään n. 2k€ edestä (TAC A1, Bergara BMP yms.).
Jos ostaa aihion tonnilla ja tukin 500-1000€, niin saa peruslaadukkaan aseen juuri sellaisella ergonomialla kuin omaan käyttöön toivoo.
Vähissä lienee Tikat normi tai varmint piipulla, jotai ei olisi saatu hyvin käymään.

Vaikka en mieltäisi remarin 700 perustasoa edes samalle viivalle Tikan kanssa, niin hajonta laadussa on ainakin suurempaa. Remarin vahvuus on rapakon takana, jossa ei tarvitse säätää lupien kanssa ja aktioita saa taskurahalla. Kyläsepät osaa oikoa aktion geometrian ja sovittaa laadukkaan piipun pikkurahalla.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

Jullimus

Miks se Tikan tukki pitää vaihtaa?

Sawomies

Lainaus käyttäjältä: Jullimus - maaliskuu 03, 2023, 18:37

Miks se Tikan tukki pitää vaihtaa?

No letku on letku. Toki puutukki asia erikseen.

mattix

Tutulla Sako Hunter Laminated Stainless .223 lintukäytössä ja on tykännyt todella. Käy myös erinomaisesti ja on kieltämättä komean näköinen. Hintaa vaan on jo se 2k€.

Zetori30-06

Itsellä on Mauser m18 223rem kivääri ja siinä on 1:10 nousulla piippu. Omasta mielestäni todella hyvä tukki malliltaan ja pika irroitettavat jalat tulivat aseen mukana. Käy todella hyvin kaupan paukuilla sako range ja s&b 52gr.. Muita panoksia en ole vielä kerennyt kokeilemaan aseella.. Niin ja 10v takuu on aseella.

HxM

Meinaako se sub-moa -takuu sitä, että laukaukset pysyy sen moan sisällä, vai jotain kolmen tai viiden laukauksen kasojen keskiarvoa?

rum

Lainaus käyttäjältä: Perkeleen_Luoma - maaliskuu 03, 2023, 18:30

Ei Tikassa ole syytä tukin vaihtoon sen enempää kuin muissakaan vastaavissa "perusmalleissa". Usein ne vaihtuu sen takia, että niitä on Tikkaan julmetusti saatavilla ja ase voidaan ostaa aihioksi, johon sitten päivitetään tukkia heti tai sitten kun on taas budjettia kasassa. Jos haluaa laadukkaan aseen, jossa on jäykkä tukeva tukki, varusteiden kiinnistyspisteillä ja säädöillä, niin kättä joutuu heti laittamaan taskuun vähintään n. 2k€ edestä (TAC A1, Bergara BMP yms.).
Jos ostaa aihion tonnilla ja tukin 500-1000€, niin saa peruslaadukkaan aseen juuri sellaisella ergonomialla kuin omaan käyttöön toivoo.
Vähissä lienee Tikat normi tai varmint piipulla, jotai ei olisi saatu hyvin käymään.

Vaikka en mieltäisi remarin 700 perustasoa edes samalle viivalle Tikan kanssa, niin hajonta laadussa on ainakin suurempaa. Remarin vahvuus on rapakon takana, jossa ei tarvitse säätää lupien kanssa ja aktioita saa taskurahalla. Kyläsepät osaa oikoa aktion geometrian ja sovittaa laadukkaan piipun pikkurahalla.

Ite 2000 luvun alussa hommasin 700 VSSF 22-250 Remarin Bellcarssonin tukilla jossa oli tämä Alumiini runko, runkohan tulee etummaisen hihnalenkin kohilta tukin kaulalle, eli aika jäykkä.

Oli tarkka piippu 3,4g reikäp. paras kasa oli 28mm 5+5 300M pienin 21mm olikohan isoin 39,5mm. siihen aikaan vielä harvemmin 3:sataan tuli ammuttua sitten tuli piiputettua 08: ja meni satoja pateja ennenkuin sain tuon rikottua. Itellä ei Remarin paremmista pahaa sanottavaa.

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: HxM - maaliskuu 03, 2023, 19:33
Meinaako se sub-moa -takuu sitä, että laukaukset pysyy sen moan sisällä, vai jotain kolmen tai viiden laukauksen kasojen keskiarvoa?

Tikka/sako antaa perus mettämalleille 3lks sub moa, trglle, tacille, varmintille ctrllä 5lks sub moa takuun kun käyttää sakon tehdaspaukkua. Eli kasat edellä mainitulla tavalla alle moa.

Totuus on vain se, että jos haluaa perusvarman vehkeen joka varmasti käy hieman päälle tonnin niin se on tikka. Vähän enemmän rahaa niin sako. En väitä etteikös bergara, remari yms voi olla myös tarkkoja mutta omien havaintojen perusteella yleensä tarvii hieman räpläämistä että saa käymään kunnolla. Lähinnä tikan/sakon haukut on hevosmiesten puheita ja kavereilta jotka jostain syystä eivät tykkää kyseisestä brändistä.