Suojalasit silmälasien päälle

Aloittaja L@@kinta, kesäkuu 20, 2023, 16:37

« edellinen - seuraava »

L@@kinta

Eli onko olemassa oikeasti hyviä suojalaseja jotka tulisivat rullien päälle? Näkö sen verran huono, ettei ilman voi ampua. Piilareita ei pysty käyttämään.
Kiitos.

HJu

Oikeasti hyviä ei ole. Ongelmaksi tulee se kun silmälasien eteen tulee vähintään kaksi taittavaa pintaa lisää eli suojalasin linssin etu- ja takapuoli. Joten kuten toimivia malleja löytyy mutta ne pitää käyttäjän itse kokeilla koska kallonmudoot, silmien sijainti jne. vaikuttaa sopivuuteen

Kiikaritähtäimen kanssa voi lievissä näköhaasteissa auttaa että ampuu pelkillä suojalaseilla ja säätää tähtäimen diopterit kohdilleen. Näin itse teenm Kiikaritähtäimissä yleensä säädöt riittää karkeasti +-3 diopteria. Sitten jos on vähän haasteellisempia näköongelmia ilman laseja niin tämä menetelmä ei toimi.
Terveisin,

HJu

Repe2

Onko jostain syystä käytettävä omia laseja ja lisänä suojalaseja? Ettei kuitenkin vahvuuksilla olevat suojalasit soveltuisi, niitä on nykyään varsin laajat valikoimat hinnat alkaen - kaikki likoon hintaluokissa.

LSa

Esan optiikka Mannerheimintiellä Helsingissä. Ei kilpaile hinnalla, päinvastoin - mutta parin ekan kommentin jälkeen tajusin, että kaveri tietää mistä puhuu.

En ostanut mitään, mutta suosittelen silti.

Vastaavia osaajia löytyy kuulemma muiltakin paikkakunnalta.

MTä

Vaihtoehtoja on varmasti monia.

Viikonloppuna itsellä oli pistoolikisoissa nämä...  :P
https://nopeet.fi/collections/kaikki-tuotteet/products/da-shield-black

Mahtui normaali lasit alle, eikä pokat häiritse näkökenttää... ja tyylikkäätkin on.
Ainut ongelma on kaksien lasien kanssa, että kupit ei asetu kovin hyvin. Parempi käyttää tulppia.

Tumppisumppi

Vaikka aiheeseen ei ole vastailtu enää vähään aikaan, niin muutaman sanan voisin tähän sanoa koska ns. "oman elämäni harrastelijaoptikkona" on tullut perehdyttyä aiheeseen jonkun verran. Lisäksi olen intohimoinen vanhojen Bausch & Lomb, eli USA Ray-Banien keräilijä. Eli silloin kuin Ray-Ban oli muutakin kuin pelkkä brändinimellä ratsastaja. (italialaiset muuten paskoivat tuonkin homman)

Ei siinä auta muu kuin kaivaa kuvetta ja hankkia erilliset suojalasit vahvuuksilla. Tällä hetkellä ehkäpä yhdet laadukkaimmista ja ammuntaan soveltuvimmista suojalasilinsseistä vahvuuksilla ovat Rodenstockin Lambda- teknologian kontrastilinssit. Kallis paukkuhan se on, varsinkin jos joutuu monitehot ottamaan, mutta kuten tuossa jo nimimerkki HJu totesikin, niin kaikki tilapäisratkaisut/ kitsastelut eivät valitettavasti toimi oikein huonostikaan.
Toki, puolustuksena sanottakoon että 15% dynaaminen keltainen (dynamic yellow- linssi Rodenstockilta) toimii ammunnan lisäksi erinomaisena ajolinssinä ja näyttöpäätelinssinä hämärään aikaan mitä meillä Suomessa kohta taas piisaa abaut sen kahdeksan kuukautta. ;D Toki keltainen linssi on aika villin näköinen ja siitä tulee aika funkyt vibat, mutta jos se ei haittaa, niin ovat kyllä huonoissa valaistusolosuhteissa pirun hyvät. Ne kun blokkaa sinisen valon erinomaisesti ja terävöittävät kontrasteja. Todella paljon Paremmin kuin yksikään väritön ns. "blue-blocker" pinnoite tavallisissa silmälaseissa. Tosin keltainen linssihän ei sitten sovi kirkkaille keleille. Jos tummennusta kaipaa, niin sitten joko punaista tai oranssia linssiä. Mutta Rodenstockin oranssi ja punainen ei sitten sovellu esim. autoiluun, koska eivät toista autoilussa olennaisia huomiovärejä oikein, kun taas keltainen ne kohtuu hyvin vielä toistaa. Hämärällä, sumussa ja esim. sateisella säällä paras linssiväri jos vaan se hieman villi habitus ei haittaa.

Asia on tässä ikävän ajankohtainen, sillä minun on alettava harkitsemaan ekan kerran elämässä ampujanlaseja vahvuuksilla. Tosin kohtalaisen lievillä yksitehoilla (kaukonäkö alkaa korjausta vaatimaan+lievä taittovirhe) mutta kuitenkin.
Harmittaa pirusti, koska vanhojen Bausch & Lombin Kalichrome C:n tasoisia ampujan linssejä ei ole vielä vastaan tätä kirjoittaessa kävellyt. Ja voin kertoa, että olen testannut ja etsinyt. Essilorit, Hoyat, Rodenstockit Zeissit jne. Ihan ok linssejä, mutta eivät lähellekään vielä Kalichromen tasoa. Noh, ei paljon haikailu auta, kun niitä ei ole valmistettu vuosikymmeniin, joten vahvuuksilla niitä ei enää saa. On vaan täysin käsittämätöntä, että vuonna 1939 esitelty linssitekniikka hakkaa nykyiset mennen tullen optisessa laadussa. Eli niin paljon paskempi materiaali muovi on verrattuna aitoon optiseen lasiin nähden. 

Sitten jos haluaa tummentavat ampujanlasit ja jos ei satu tarvitsemaan näönkorjausta eli vahvuuksia, niin sitten Bausch & Lombin aikaisista Ray-Baneista löytyy sellainen linssiteknologia kuin Ambermatic. Minua kovasti huvittaa, kun nykyiset linssivalmistajat kehuvat kuinka itsestään UV- säteilystä tummuvat fotokromaattiset/ fototrooppiset linssit ovat aivan uudella tasolla... Just juu. Saattavat olla hieman nopeammat kuin vanhat B&L Ambermaticit, mutta nämä nykyiset eivät kykene kuin vaihtamaan tummuusastettaan. Kun taas Ambermaticeissa vaihtuu myös linssien väri aina kulloisenkin tarpeen = eli vallitsevan UV- säteilyn mukaan. Pilvisellä säällä/ hämärässä tai sisätiloissa ovat pihkankeltaiset, aurinkoisella kelillä kesäaikaan muuttuvat tumman ruskeiksi ja sitten kun UV- säteilyä tulee myös heijastavilta pinnoilta kuten vaikkapa kevättalven kirkkailla hangilla, niin ovat tuolloin aivan tummanharmaat, lähes mustat. Bausch & Lomb taisi tuoda Ambermatic- linssit Ray-Baneihin jo 60- luvun loppupuolella! Kuitenkin viimeistään 70- luvulla. (omat on 70- lukulaiset) Edelleen aivan ylivoimaiset verrattuna ihan mihin tahansa itsestään tummuviin linsseihin. Nopeudessa toki häviävät muovisille, mutta tuo kyky vaihtaa tummuusasteen lisäksi myös väriä on ihan helkkarin käytännöllinen ominaisuus varsinkin huippukirkkaissa olosuhteissa.
Mutta sama juttu, ei paljon auta jos tarvitsee linssit näönkorjauksella. Tämä nykyinen "Ray-Ban" eli italialainen "ihme", Luxottica lanseerasi Ambermatic- sarjan rajoitettuna painoksena uudelleen 2010- luvun alkupuolella... Mutta ne linssit ainoastaan tummuvat ruskean eri sävyissä samasta pihkankeltaisesta/ ruskeasta tummanruskeaan, mutta tummanharmaaseen eivät enää jatka, kuten Bausch & Lomb Ambermaticit.

Kaikkeen, mihin Italian poika sotkeutuu, muuttuu paskaksi. Tuo sama kohtalo tulee olemaan myös Sakolla ja Tikalla, ikävä kyllä. Ovat liian suurpiirteistä porukkaa ja suurimpia valehtelijoita kautta aikain. Taiteilijoina ja maalareina hyviä, mutta teknikkoina ja insinööreinä....

Laiskahemmo

Mistä ja millaisilla kehyksillä olet noita Rodenstockin Lambdoja hommaamassa tai mistä niitä saa? onko ne ns. normaaleja silmälasilinssejä jotka sitten asennetaan tavalliseen tapaan optikolta ostettaviin kehyksiin? miten sivusuoja hoidetaan?

Tumppisumppi

Lainaus käyttäjältä: Laiskahemmo - elokuu 12, 2024, 21:46Mistä ja millaisilla kehyksillä olet noita Rodenstockin Lambdoja hommaamassa tai mistä niitä saa? onko ne ns. normaaleja silmälasilinssejä jotka sitten asennetaan tavalliseen tapaan optikolta ostettaviin kehyksiin? miten sivusuoja hoidetaan?

No minulla on näitä ikivanhoja Bausch & Lombin aikaisia Ray-Ban Shooter- kehyksiä varaosina, joten niihin minä ne laitatan. Oma kallon- ja naaman muoto vielä sattuu olemaan sellainen, että nuo eri Aviator- kantamuodon pokat on niitä harvoja jotka käyvät.

Mutta voihan ne asentaa muunkinlaisiin kehyksiin, totta kai.

Fenno-optikot ovat Suomessa Rodenstock- myyjiä. Eli Näkökeskus. Juu, ovat normaaleja linssejä. Mutta toki nuo erikois/ kontrastilinssit ovat siis voimakkaan värjättyjä.

Sivusuoja liittyy enemmän kehyksiin kuin linsseihin. Muovihan taipuu, joskin liikaa taivuttamalla optiset ominaisuudet vääristyvät. On myös kehyksiä joihin saa erilliset sivupalat ilman taivuttamisen tarvetta.

Itse kun olen vanha Ray-Ban- fani, niin minulle ei tule sivusuojia, koska linssit on tarkoitus asentaa RB:n Shooter- kehyksiin.

EDITTIÄ: Mutta joo, älä odota liikoja... Nuo muovilinssit eivät ole lähellekään oikeasta optisesta mineraalilasista valmistettujen Kalichrome C:n tai 70- luvun Ambermaticin tasoa. Eli en todellakaan ole mikään Rodenstockin tai Fenno-optiikan mainosmies, koska minulla on paljon parempaakin. Mutta eipä se auta kun nuo vanhat USA- Ray-Banit ovat ilman vahvuuksia. Ja nyt alkaa tämä ukko kaipaamaan vahvuuksia, ikävä kyllä.
Eli sanotaanko näin, että nuo Rodenstockin muovilinssit ovat ehkä parasta, mitä Suomesta tällä hetkellä törkeään ylihintaan saa.

Laiskahemmo

Tuttuja ovat Ray-Banit, niitä jo 80-luvun alusta käyttäneelle. Silloin sain ensimmäiset Aviatorit harmailla linsseillä, mikä niiden merkintä nyt sitten olikaan. Siitä asti on sellaiset ollut aina. Nyt niissä on vain voimakkuudet ikänäön vuoksi, edelleen saman harmaat.

Tumppisumppi

Jeps. Männä viikolla pääsin vertaamaan rinnakkain vanhaa Bausch & Lombin Kalichrome C- linssiä (eli otin omat 70- luvun Reiskan Shooterit optikolle mukaan) ja Rodenstockin Lambda- sarjan Dynamic Yellow- linssiä... Ja ihan kuten oikeastaan tiesinkin jo etukäteen... Rodenstock on valovuosien päässä Kalichromesta! Vanha 70- luvun Bausch & Lomb lasilinssi vei 6-0 "uusinta uutta" olevaa muovilinssiä. Molemmat poistavat utuisen näkymän, autereen ja sinisen valon yhtä tehokkaasti, mutta värien toistossa ja kontrastien esiin kaivamisessa Bausch & Lomb oli yhä ylivoimainen.

Eli oma ratkaisu varmistui. En todellakaan ala maksamaan lähes tuhatta euroa täysin keskinkertaisesta linssiteknologiasta. Minulla kun on sukurasitteena ennenaikainen kaihi, niin oma ratkaisu on odotella sitä kunnes se alkaa selvästi vaivaamaan. Sitten työterveyden kautta kaihileikkaus ja tekomykiöt+näönkorjaus ja avot, kokonaan eroon silmälaseista. Tällä hetkellä tulen toimeen ilman silmälaseja edelleen, vaikka selvästi muutamassa vuodessa huonompaan suuntaan on menty...

Laiskahemmo

Onko tuosta silmien linssileikkauksesta porukalla mitään kokemusta ampumisen suhteen? miten onnistuu ampuminen noilla silmiin sijoitetuilla linsseillä? niissähän ikänäön osalta tehdään käsittääkseni niin että toinen silmä näkee leikkauksen jälkeen lähelle ja toinen kauas? aivot sitten yhdistää nämä näkymät siten että henkilö näkee kauas ja lähelle. Miten tuo vaikuttaa ampumiseen? optiikalla? rautatähtäimillä?

Tumppisumppi

Lainaus käyttäjältä: Laiskahemmo - elokuu 25, 2024, 16:15Onko tuosta silmien linssileikkauksesta porukalla mitään kokemusta ampumisen suhteen? miten onnistuu ampuminen noilla silmiin sijoitetuilla linsseillä? niissähän ikänäön osalta tehdään käsittääkseni niin että toinen silmä näkee leikkauksen jälkeen lähelle ja toinen kauas? aivot sitten yhdistää nämä näkymät siten että henkilö näkee kauas ja lähelle. Miten tuo vaikuttaa ampumiseen? optiikalla? rautatähtäimillä?

Omakohtaista kokemusta ei ainakaan vielä ole kuten ylempänä käy ilmi, mutta olen koettanut selvittää ja lukea kaiken mahdollisen aiheesta... Myös kritiikin.
Karkeasti homma menee niin, että yksityisellä puolella sitä suositellaan ehkä vähän liiankin heppoisin perustein ja joskus liian nuorille. (Toki yksityislääkäreille erittäin tuottoisa bisnes, kun reilut 3k€ per luukku) Eli jo sellaisille ihmisille joiden silmien omat luontaiset "linssit" eivät ole menettäneet vielä kimmoisuuttaan täysin, joka siis iän myötä on vääjäämätön kohtalo.
Eräs silmätautien proffa on varoitellut ennenaikaisesta operaatiosta. Liian aikaisin tehtynä se voi johtaa, oliko se nyt sarveiskalvon heikkenemiseen/ ohenemiseen, jos silmän rakenne/ linssien = mykiön kimmoisuus/ kovuus ei ole saavuttanut lopullista, iän mukanaan tuomaa päätöspistettä. Yleensä se tapahtuu noin 50:n vuoden iässä.

Riippuu myös tarvittavan korjauksen määrästä, että kuinka tarkan ja toimivan näön saat linssileikkauksella. Jos silmälasien vahvuudet on hirveät, niin virheetön "nollanäkö" ei lukemani perusteella ihan vielä realismia ole.
Mutta esim. minulla kaukonäkö edellisessä mittauksessa +0,50 (tosin tällä hetkellä voi olla jo +0,75)ja taittovirhettä -1,75, on käsittääkseni mahdollista saada varsin helposti "nollattua".

Jos on muita silmäsairauksia kuin harmaakaihi, voi olla ettei operaatiota voi tehdä. Esim. silmänpohjan rappeuma, paha karsastus, korkeat silmänpaineet eli glaukooma, tai kauhea verenpaine.

Summa summarum, itse odotan niin kauan että kaihi alkaa oikeasti häiritsemään näkemistä, jolloin tuon "linssityksen" voi yhdistää kaihileikkauksen yhteyteen. Joka tapauksessa kaihileikkauksessa alkuperäinen mykiö vaihdetaan keinomykiöön muutenkin.

Aina leikkauksissa pieni riski on ja kyllä se joillakin on pieleen mennyt, mutta onneksi harvoin. Epäonnistumisissa tuloksena on ollut muun muassa kontrastien heikkeneminen, valonarkuus/ häikäisy, heijastukset yöaikaan keinovaloista jne.
Että ei nyt ihan huvin vuoksi kannata sännätä operaatioon, varsinkaan paljon alle viisikymppisenä.
Aivot ja aivojen näkökeskus on varsin hyvä kompensoimaan asioita, mutta on joillakin epäonnisilla ilmennyt myös eriparisuutta, mutta ovat onneksi suht' harvinaisia tapauksia ja liittyvät usein ennenaikaiseen/ liian nuorena tehtyyn operaatioon.

rum

Kävin mainitun lissileikkauksen reilukuukausi sitten tosi tyytyväinen oon ollu, 5;et ykstehot sai nakata roskiin.

Ite halusin kans eriparilinssejä mutta lekuri oli erimieltä tuli paritonnia kalliinmat olikohan ne edof.linssit, eli kaukonäkö haetaan molempiin silimiin hyväksi mutta näkee 40-60cm normi lehet ja kännykät ihan hyvin, jos pientätekstiä pitää lukea niin sitten tiimarit kaveriksi.

Autolla ei vielä pimeällä ole ajanu mutta päivällä vastaantulevan valot näyttää kuin olis himmeämpi kehä sinä ympärillä ei toki haittaa.

Ampuminen avoilla näkyy oikein selkeästi, samoin diopterilla. Kiikarit sai joka tähtäimestä kiertää 1/2 kierrosta kiinnipäin. niilä eripari linsseillä vajaa 4000 ja näillä vajaa 6 ei nyt muuta tuu mieleen, Suosittelen.

JPK

Lainaus käyttäjältä: rum - syyskuu 17, 2024, 15:13Kävin mainitun lissileikkauksen reilukuukausi sitten tosi tyytyväinen oon ollu, 5;et ykstehot sai nakata roskiin.

Ite halusin kans eriparilinssejä mutta lekuri oli erimieltä tuli paritonnia kalliinmat olikohan ne edof.linssit, eli kaukonäkö haetaan molempiin silimiin hyväksi mutta näkee 40-60cm normi lehet ja kännykät ihan hyvin, jos pientätekstiä pitää lukea niin sitten tiimarit kaveriksi.

Autolla ei vielä pimeällä ole ajanu mutta päivällä vastaantulevan valot näyttää kuin olis himmeämpi kehä sinä ympärillä ei toki haittaa.

Ampuminen avoilla näkyy oikein selkeästi, samoin diopterilla. Kiikarit sai joka tähtäimestä kiertää 1/2 kierrosta kiinnipäin. niilä eripari linsseillä vajaa 4000 ja näillä vajaa 6 ei nyt muuta tuu mieleen, Suosittelen.

Näkeekö tosiaan kiikaritähtäimen hyvin,minulle on kerrottu ettei lissileikattu silmä tarkentaisi niin lähelle?