Piipun puhdistuksesta

Aloittaja Elu, toukokuu 29, 2024, 19:45

« edellinen - seuraava »

super varmint

Lainaus käyttäjältä: Markus - kesäkuu 01, 2024, 10:49
Urosella näyttäs olevan ainakin eliminator ja copper remover hyllyssä

Niinpä näkyy.... Onko tuo Eliminator nyt sitten hiilen poistoon suunnilleen yhtä hyvää kuin Carbon remover, + vielä lisänä poistaa kupariakin? Sitäkin on alkupäässä vähän..... ::)

Kuinka tuo messinkiharjan käyttö, hinkkaatteko sillä edestakaisin, vai vain yhteen suuntaan eli pesästä piipun suuhun päin ja sitten harja irti ja puikko takaisin ja sama uudestaan..... tuli vaan mieleen kun harjahan ottaa voimaa suunnanvaihdos tilanteessa aika paljon ja harjaksen pään pistemäinen kuorma piipun seinämään on suuri....? :-\ tekeekö hallaa RST piipulle....

MOj

Jos harjaa pitää työnnellä edestakaisin, ainut oikea tapa on kokonaan piipusta ulos ja sitten ohjattuna varovasti takaisin. Itsellä käytäntönä vain yhteen suuntaan ja sitten harja irti. Tämä käytäntö piipun suun säästämiseksi.

Markus

Lainaus käyttäjältä: super varmint - kesäkuu 01, 2024, 12:27
Lainaus käyttäjältä: Markus - kesäkuu 01, 2024, 10:49
Urosella näyttäs olevan ainakin eliminator ja copper remover hyllyssä

Niinpä näkyy.... Onko tuo Eliminator nyt sitten hiilen poistoon suunnilleen yhtä hyvää kuin Carbon remover, + vielä lisänä poistaa kupariakin? Sitäkin on alkupäässä vähän..... ::)

Kuinka tuo messinkiharjan käyttö, hinkkaatteko sillä edestakaisin, vai vain yhteen suuntaan eli pesästä piipun suuhun päin ja sitten harja irti ja puikko takaisin ja sama uudestaan..... tuli vaan mieleen kun harjahan ottaa voimaa suunnanvaihdos tilanteessa aika paljon ja harjaksen pään pistemäinen kuorma piipun seinämään on suuri....? :-\ tekeekö hallaa RST piipulle....

en ota kantaa onko ns yhtä hyvä. Jos on kertymää piipussa niin lähtee varmaan helpommin pois siihen tarkoitetuilla aineilla, mut itse oon käyttänyt tuota eliminatoria jokaisen ampumakerran jälkeen niin lähtee kevyesti molemmat. Suositus kait on, että työnnetään vaan yhteen suuntaan. Ite oon vetänyt läpi ja takaisin tuommosen ns. perus piipun.

super varmint

Kiväärin ja lataamisen kanssa puuhastelu on kyllä pitkä opinpolku kun sen vie perus hirviporukka tasoa pitemmälle...
Tuolla Teslongilla kun oppi kunnolla tihrustamaan, niin kyllä tuli savotta piipun kanssa, sillä olihan siellä hiiltä ihan helvetisti ensimmäisen 10-15cm matkalla, ja siellähän se syy kärpäsille taulullakin oli...
Luulin ensin kun kesällä Teslongilla piippua vilkuilin, että siellä jo näkyy tuota krokotiilinnahkaa, mutta sitten alkusyksystä asiaan tarkemmin perehdyttyä niin sellaista halkeilevaa/lainehtivaa hiiltähän se oli, ja sitä oli muuten rihlojen pohjalla paljon, ja niin lujassa ettei meinannutkaan lähteä eliminatorilla ja tulpilla. Pirunmoinen messinkiharja öljy savotta, välillä VFG ja timantti, sitten taas Eliminator + VFG ja taas Teslongia, niin parin illan ja monen tunnin jälkeen piippu oli alkupäästä kuin uusi, ja muun lataus oppimisen jälkeen käynti parempaa kuin koskaan ennen, joten homma ei mennyt hukkaan, mitään ei pilaantunut, ja paljon uutta tietoa umpiluuhun :)
Tuo kohta mihin hylsynsuu päättyy, niin siinä oli hiilirengas jossa sorruin messinkiharja+öljy+akkupora yhdistelmään hyvin varovaisesti aivan siitä suulta, tuntui ihan jees menetelmältä siihen kohtaan, oli nimittäin lujassa.....
Eliminator tuntuu olevan varsinkin kuparille hyvä aine, ja niin taitaa olla hiilellekin kun ei päästä pahaksi...
Mutta joka tapauksessa, piippu oikeasti menee tukkoon jos aseella ammutaan satoja laukauksia, ja sitä ei näe millään muulla kuin piippukameralla.... Veikkaan että moneen vanhaan metsästyskivääriin on käynti palautettavissa kunnon PUHDISTUKSELLA, yksikään tuntemani metsästäjä ei oikeasti tiedä aseen puhdistamisesta enemmän ammutaessa yhtään mitään, en tiennyt itsekään....

Mitä tuohon käynnin menemiseen tulee, niin syy lienee siinä, että luoti litistyy jo alussa hiiliosuudella niin paljon että on "väljä" loppumatkalla...? Luulisi että mahdollinen ohivuoto hiilirajalla lisännee hiilen kertymistä hitusen pitemmälle joka laukauksella.....?

MOj

Carbon Remover toimii hiilen ja palokarstan poistossa paremmin kuin Eliminator. Piipun puhdistusmenetelmät kannattaa vakioida mahdollisimman pitkälle samanlaisiksi. Itse olen omissa testeissä pannut merkille, että jos joka kerta Carbon Removerilla hinkkaa piipun ns. pellille, kestää muutamia laukauksia ennen kuin käynti palaa normaalille tasolle. Olen puhdistanut piipun normi ammuntojen välillä öljy lappu systeemillä sekä pronssi harjaa käyttäen. Kausipuhdistukset noin parin 100:n laukauksen välein tehnyt removerilla, ja samalla tehnyt myös kuparin poiston. Tämä on omissa aseissa osoittautunut hyväksi menetelmäksi. Olet oikeassa siinä, että vasta sitten kun on jonkinlainen piippukamera käytössä, asiat alkavat aukeamaan aivan eri tavalla. Sama pätee myös itselataamiseen. Helpoin tapa tuhota kiväärin piippu on vääränlaiset puhdistus menetelmät ja välineet.

ErkkiEinari

Niin, itse havahduin Teslonin oston jälkeen siihen että olin liian hellävaroen putsannut piippua muka sitä säästääkseni ja lopputuloksena oli krokotiilinnahkaa -> piippu vaihtoon. Teslonin oston juurisyy toki oli se että käynti katosi eikä syy meinannut selvitä.

HJu

Ei kai se parempi putsaus sitä krokotiilinnahkaa estä. Eikös se synny palamisen eli lämmön seurauksena?
Terveisin,


HJu

super varmint

Lainaus käyttäjältä: HJu - lokakuu 15, 2024, 14:01Ei kai se parempi putsaus sitä krokotiilinnahkaa estä. Eikös se synny palamisen eli lämmön seurauksena?

En tiä, mutta mulla oli koko helkkarin "krokotiilinnahka" tuota halkeillutta hiiltä.... toki mukana oli iso annos kameran käyttäjän typeryyttä ja hätäisyyttä, joten se johtui varmaan siitä.... mutta kannattaa muidenkin katsoa pirun tarkasti sillä piippukameralla varsinkin jos laukausmäärä on vielä niin vähäinen ettei sen takia varsinaista palamisvauriota pitäisi olla....
Vaimennin on huonolla aseenpidolla piipun surma, on mullakin syöpymiä piipun päässä (ja välilläkin) vaikka muille jakaa, ei pelasta rosteripiippu huonoa hoitoa yhtään... Yllättävästi kuitenkin vielä käyntiä löytyy, vaikka nuo henkisellä puolella häiritseekin....

super varmint

Lainaus käyttäjältä: ErkkiEinari - lokakuu 15, 2024, 13:23Niin, itse havahduin Teslonin oston jälkeen siihen että olin liian hellävaroen putsannut piippua muka sitä säästääkseni ja lopputuloksena oli krokotiilinnahkaa -> piippu vaihtoon. Teslonin oston juurisyy toki oli se että käynti katosi eikä syy meinannut selvitä.

Oliko paljon ammuttu? Ettei vaan ollut samaa "nahkaa" kuin itsekin luulin ensi vilkaisulla olevan... pois se sieltä kuitenkin pirunmoisella jynssäyksellä lähti, ja tuskin niin paljon metallia pois sain, että sen takia olisi siloittunut :o  ainakin vielä/taas käy...

metsienmies

Krokotiilinnahka syntyy ite ampumisen lämmöstä eikä putsaaminen siihen mitenkään vaikuta, paitsi piipun eliniän loppupuolella hioma-aineet ja messinkiharjat voivat pahimmillaan napata siivuja metallia pois, jolloin piippu on entinen. Toki kunnon krokotiilinnahkalla olevalla piipulla ei sitä elinikää muutenkaan paljoa ole jäljellä.

Itse hankin kameran lähinnä siksi, että pystyy näkemään oman putsauksen tulokset, enkä yritä sinäänsä kameralla tulkata itse piipun kuntoa. Kuten Bartleinin perustaja Frank Green sanoo, erittäin harva oikeasti ymmärtää näkemäänsä ja tekee helposti vääriä tulkintoja piippunsa kunnosta. Itselle se konkretisoitui reilu viikko sitten, kun tuli shilenin select match aihio kotiin. Katoin huvikseen piippukameralla piippuun ennen ku toimitin aihion sepälle ja näytti siltä että piippu olisi sisältä syöpyny ihan paskaksi. Hetken pohdinnan jälkeen päätin että jospa siellä olisikin paksua tehdasöljyä sen verran että työnnetäämpä lappu läpi ja katotaan uudestaan ja voila, kaikki oli sileää kuin vauvan poski. Eli omalla kohdalla jos piippu ei selvästi näytä siltä että sieltä puuttuu paloja, en välitä sen kummemmin siitä miltä se piipun kunto näyttää, puhtaasti siitä kuinka puhdas se on. Olen tässä muutenkin tosin päättänyt, että kisapiipun otan irti 2k-2.5k laukausmäärän kohdalla ja laitan uuden, ja vanha kisapiippu siirtyy reenipiipuksi.

JPu

Reaalinen tosiasia on, että jos poltetaan 6-7 grammaa ruutia kerralla / laukaus, niin piippu menee entiseksi parhaan tarkkuuden kannalta noin 1500 laukauksen jälkeen, vaikka sillä ampuu kohtuullisesti vielä 1000 laakia lisää. Lämpö/kitka ja jäähdytys ennen seuraavaa olennaisessa osassa. Mutta kuka jaksaa odotella 10 minsaa laukauksen jälkeen aina, että saa muutaman sata laukausta tarkkana lisää? Piiput on kulutustavaraa ja mitä kovempaa luoti kulkee ja mitä enemmän ruutia palaa, sen nopeammin piipusta lähtee materiaalia.

jos hylsyt kestää ampua 5-10 kierrosta, niin piippukin kiittää ja antaa ehkä juuri tuon 1000 laukausta lisää vielä tarkkana.. hiukan maltillisimmilla paineilla ja nopeuksilla. 3 laukausta ja vainaa hylsylle tekee tuon 1500 laukausta maksimissaan huippu osunnalla (mutta lentorata on luokkaa mrad matalampi kilometrille kun aseesta ottaa kaiken irti ja minusta se kannattaa).
JPu, TRG-300LM ja pari muuta

ErkkiEinari

Lainaus käyttäjältä: super varmint - lokakuu 15, 2024, 15:02
Lainaus käyttäjältä: ErkkiEinari - lokakuu 15, 2024, 13:23Niin, itse havahduin Teslonin oston jälkeen siihen että olin liian hellävaroen putsannut piippua muka sitä säästääkseni ja lopputuloksena oli krokotiilinnahkaa -> piippu vaihtoon. Teslonin oston juurisyy toki oli se että käynti katosi eikä syy meinannut selvitä.

Oliko paljon ammuttu? Ettei vaan ollut samaa "nahkaa" kuin itsekin luulin ensi vilkaisulla olevan... pois se sieltä kuitenkin pirunmoisella jynssäyksellä lähti, ja tuskin niin paljon metallia pois sain, että sen takia olisi siloittunut :o  ainakin vielä/taas käy...

No sepä se ettei ollut paljon ammuttu, ehkä 500 laukausta ja vaikka hinkkasin peiliksi niin eipä se minun tulkitsema rihlapalkkien säröily siitä poistunut. Käynti kyllä palasi kohtuulliseksi mutta vaihtoon se piippu meni kuitenkin.

Oma uskomus oli että hiili nosteli paineita ja kiihdytti ilmiötä mutta toki tämä on vain omaa mutuilua.

rum

Lainaus käyttäjältä: super varmint - lokakuu 14, 2024, 23:18Kiväärin ja lataamisen kanssa puuhastelu on kyllä pitkä opinpolku kun sen vie perus hirviporukka tasoa pitemmälle...
Tuolla Teslongilla kun oppi kunnolla tihrustamaan, niin kyllä tuli savotta piipun kanssa, sillä olihan siellä hiiltä ihan helvetisti ensimmäisen 10-15cm matkalla, ja siellähän se syy kärpäsille taulullakin oli...
Luulin ensin kun kesällä Teslongilla piippua vilkuilin, että siellä jo näkyy tuota krokotiilinnahkaa, mutta sitten alkusyksystä asiaan tarkemmin perehdyttyä niin sellaista halkeilevaa/lainehtivaa hiiltähän se oli, ja sitä oli muuten rihlojen pohjalla paljon, ja niin lujassa ettei meinannutkaan lähteä eliminatorilla ja tulpilla. Pirunmoinen messinkiharja öljy savotta, välillä VFG ja timantti, sitten taas Eliminator + VFG ja taas Teslongia, niin parin illan ja monen tunnin jälkeen piippu oli alkupäästä kuin uusi, ja muun lataus oppimisen jälkeen käynti parempaa kuin koskaan ennen, joten homma ei mennyt hukkaan, mitään ei pilaantunut, ja paljon uutta tietoa umpiluuhun :)
Tuo kohta mihin hylsynsuu päättyy, niin siinä oli hiilirengas jossa sorruin messinkiharja+öljy+akkupora yhdistelmään hyvin varovaisesti aivan siitä suulta, tuntui ihan jees menetelmältä siihen kohtaan, oli nimittäin lujassa.....
Eliminator tuntuu olevan varsinkin kuparille hyvä aine, ja niin taitaa olla hiilellekin kun ei päästä pahaksi...
Mutta joka tapauksessa, piippu oikeasti menee tukkoon jos aseella ammutaan satoja laukauksia, ja sitä ei näe millään muulla kuin piippukameralla.... Veikkaan että moneen vanhaan metsästyskivääriin on käynti palautettavissa kunnon PUHDISTUKSELLA, yksikään tuntemani metsästäjä ei oikeasti tiedä aseen puhdistamisesta enemmän ammutaessa yhtään mitään, en tiennyt itsekään....

Mitä tuohon käynnin menemiseen tulee, niin syy lienee siinä, että luoti litistyy jo alussa hiiliosuudella niin paljon että on "väljä" loppumatkalla...? Luulisi että mahdollinen ohivuoto hiilirajalla lisännee hiilen kertymistä hitusen pitemmälle joka laukauksella.....?



Samoja kpkemuksia itellä, tuo Teslongi on kyllä ristiriitanen vehe jos sitä kuvaa ei suhteuta jonkin.

Tuli uusi Tikka niin pitihän se tutkia palasina kaikin puolin,piippu oli peilikiiltävä mutta ylimenossa oli poikittaista kalvain naarmua kaulan kohta oli peilikiiltävä.

Pesässä olikin runko osassa jotain jälkiä? piti parjattuun Remariin verrata pesää
niin olihan siistimpi patruunapesä.

Piipun tulkkasin niin selevä kohta puolessa välissä jossa jäi kiinni, oikeaoppisestihan tuo pitäs katkasta keskeltä :D

Pitää nyt savut tuosta ottaa.

Jan I

Juu, tuossa teslongissa täytyy muistaa että sen kuva on kuin mikroskoopista.

Testailin tuota uutta Thorroclean aine yhdistelmää, on kyllä hiova mutta parilla käsittelyllä peilikirkasta pintaa ja hiilet pois viidessä minuutissa.
Jää kyllä valikoimaan, muttei jatkuvaan käyttöön...


Lähetetty minun SM-F711B laitteesta Tapatalkilla

Fac ut vivas

KRG

Thorroclean toimii kyllä, ei ole mainostaminen BS:ää.
Mutta miten paljon tuo hioo piippua, se on se kysymys.
Lähtee kyllä piiput nimittäin puhtaaksi melko vaivatta, ehkä tämä on parempi sellaisen tukkoon ammutun
piipun puhdistukseen, ei nimenomaan jatkuvaan käyttöön.
Se bore cleaner, kerman valkea liemi ei kyllä sormissa tunnu yhtään siltä, että
siinä olisi hiovia aineksia, mutta se kyllä poistaa lian ja piippu kiiltää sen jälkeen.
Se kostutin, bore flush ei haise millekkään, ei ole siis ammoniakkia siinä, mutta onko
nämä kaksi ainetta kuin kaksikomponentti liima, eli toimivat yhdessä, mutta jos vain toista
käyttäisi, niin ei niin tehokas vaikutus ole.
Mulla on YouTubessa melkein tunnin ähellys tuosta testistä.