Main Menu

Piippu lupa

Aloittaja saku_s-t, maaliskuu 21, 2025, 10:39

« edellinen - seuraava »

oho osu

Mitenkähän muuten TRG M10:n CIP-tarkastus menee, jos kerran .308Win ja 6.5CM lukko olisivat samat? Onko tehty niin pienillä toleransseilla, että uutta tarkastusta ei tarvita kuin piipulle (tehtaalla) erikseen?

JussiJii

Lainaus käyttäjältä: oho osu - maaliskuu 22, 2025, 15:41Mitenkähän muuten TRG M10:n CIP-tarkastus menee, jos kerran .308Win ja 6.5CM lukko olisivat samat? Onko tehty niin pienillä toleransseilla, että uutta tarkastusta ei tarvita kuin piipulle (tehtaalla) erikseen?

CIPissä ammutaan vain tietyllä paineella (tietääkseni) eli kunhan se kestää noista suuremman paineen ei sen käyttäminen alemman paineen alaiselle kaliiperille ole ongelma.

HJu

Lainaus käyttäjältä: JussiJii - maaliskuu 22, 2025, 17:28
Lainaus käyttäjältä: oho osu - maaliskuu 22, 2025, 15:41Mitenkähän muuten TRG M10:n CIP-tarkastus menee, jos kerran .308Win ja 6.5CM lukko olisivat samat? Onko tehty niin pienillä toleransseilla, että uutta tarkastusta ei tarvita kuin piipulle (tehtaalla) erikseen?

CIPissä ammutaan vain tietyllä paineella (tietääkseni) eli kunhan se kestää noista suuremman paineen ei sen käyttäminen alemman paineen alaiselle kaliiperille ole ongelma.
Kylkä ne piiput on yksilöitä ja jokainen piippu koeammutaan erikseen. Kyse ei siis ole vain käytetyn lukon kestävyydestä koska patruunapesän ja piipunkin on hyvä kestää kasassa.
Terveisin,

HJu

oho osu

Mutta ei tarvitse testata piippu + tietty asiakkaan lukkoyksilö -yhdistelmää, vaan voivat testata tehtaan omalla vastaavalla testilukolla?

HJu

Lainaus käyttäjältä: oho osu - maaliskuu 22, 2025, 17:52Mutta ei tarvitse testata piippu + tietty asiakkaan lukkoyksilö -yhdistelmää, vaan voivat testata tehtaan omalla vastaavalla testilukolla?
Kannattaa varmistaa Sakolta. Veikkaan että CIP-leima varapiipusta löytyy vaikka oma lukko on ollutkin kotona.
Terveisin,

HJu

KRG

Lainaus käyttäjältä: saku_s-t - maaliskuu 22, 2025, 09:22Eli tarkennetaan tarinaa hieman:

Minulla on 6,5 kiiväri jossa on tarkoitus käyttää 6br piippua. Kun 6br piippu on ammuttu "loppuun" niin tarvitsenko uuden hankkimiseen uuden piippu luvan vai voinko ostaa tälle eri kaliiperissa olevalle piipulle varaosan?

Saman kaliiperin varaosa piiput ovat ainakin Tampereen laitoksella ilmoitusluontoinen n.35€ asia. Mitään ei tarvitse eikä edellisen tarkastajan mukaan saakaan luovuttaa pois. Ainakaan alkuperäistä piippua.

Lähetetty minun CPH2581 laitteesta Tapatalkilla

Saku, sulla ei ole siis 6BR lupaa, mutta haluat sellaisen piipun ja kaliperin laitattaa
nykyiseen Tikkaan, joka on 6,5 Creedmoor?
Jos näin on, joudut ostamaan aseluvan, koska sinulla on tuo kaliperi eri, kuin se luvilla jo oleva.
Esim itse kun CTR 308win laitatin 6,5 Creedmoor piipun, niin tuli juuri yllätyksenä 5-vuotta sitte se,
että eipä menty piipun luvalla, vaan 105e maksoi silloin muistaakseni lupa, ja tämä siksi
että minulla ei ollut 6,5Creedmoor lupaa, vain oli se 308win, joten kun kaliperi vaihtui, piti
ostaa sille hankintalupa.

JussiJii

Lainaus käyttäjältä: HJu - maaliskuu 22, 2025, 17:46Kylkä ne piiput on yksilöitä ja jokainen piippu koeammutaan erikseen. Kyse ei siis ole vain käytetyn lukon kestävyydestä koska patruunapesän ja piipunkin on hyvä kestää kasassa.

Kyllä. En puhunut piipuista vaan siitä että samalla lukolla voidaan ampua kumpikin ihan mainiosti.

metsienmies

Kyllä täällä porukalla tuntuu olevan luetunymmärtäminen nyt hieman hukassa, vastaan itse koska tiedän mikä tilanne on ja itsellä oli kanssa samanlainen tilanne TRGn kanssa.

Eli hommattu hankintaluvat kiväärille (6.5) sekä hankintalupa piipulle (6BR), jolloin kyseinen ase on aseluvalla orkkis 6.5x55 ja piippu omalla muovikortilla piippuna 6BR. Kysymyksenä tässä tapauksessa on se, että kun tuo omalla piippu luvalla oleva 6BR piippu ammutaan kisatessa loppuun, voiko uuden 6BR piipun hankkia ilmoitusmenettelyllä, koska on olemassa jo saman kaliiperin piipulle lupa, vai onko piippu luvat ns "yksilöitä" eli jos ammut piipun loppuun mikä on omalla erillisellä piippuluvalla joutuuko hommaamaan aina uuden hankintaluvan sen piipun tilalle kuten MaR vastasi.

Ja todettakoon piipun iästä niin PRS hommissa 6BR sekä 6.5 Creedmoor kestää "kisakunnossa" aikalailla yhtä kauan eli sen 2-2.5k laukauksia. Toki piipulla ampuu vielä treenejä yms pitkään, mutta mihinkään tärkeään kisaan ei kannata noin paljon ammutulla piipulla enää lähteä.

Ja se aseen osan/piipun lupa maksaa ihan saman hankintaluvan hinnan kuin mitä koko aseen lupa.

Cippauksen osalta kun itse rakensin kisa-aseen, myytiin liikkeestä isäntäkivääri suoraan sepälle, joka laittoi kisapiipun kiinni ja samalla muutti aseen kaliiperin pysyvästi. Kun tuli takaisin, oli kehykseen ilmestynyt toinenkin CIP leima. Riksussa tuntuu välillä noi Blaserin R8 kiväärit aiheuttaa harmaita hiuksia, kun heidän mielestään jos hommaat vaihtopiipun pitäisi se muka CIPata siinä kehyksessä ja sen lukon pään kanssa millä sitä meinaa käyttää. Syytä tälle ajatukselle en kyllä tiedä. Omasta mielestä koko CIP aiheuttaa vaan turhaa byrokratiaa ja kustannuksia, tulee välillä kadehdittua Ruotsin kavereita kun hakevat vaan aseen sepältä piipun vaihdosta ilman CIPpiä.

HJu

Asiasta on aivan turha täällä vääntää koska Suomessa luvat ja varaosailmoitukset hoidetaan yksinomaan Poliisin toimesta. Samoin esitutkinta aloitetaan heidän toimesta jos tarvetta ilmenee.
Terveisin,

HJu

KRG

Niinpä, tuntuu olevan joka asemalla oma näkökulma ja tulkinta näissä asioissa, vaikka pitäisi olla kaikissa sama, niin eipähän tuo ole.
Paras siis selvittää asia on kunnan sheriffiltä.

HJu

Jos ostaa kaksi vaihtokaliperista (piiput 6mm BR, emoase 6.5x55) piippua niin  toisen piipun aseluvasta saa jo niin paljon alennusta että sen hinta menee melkein samoihin osailmoituksen hinnan kanssa.

Jos piippuja on tarkoitus hankkia tusinan verran niin kyllä se aseen pysyvä muuttaminen uudelle kaliperille on järkevin vaihtoehto Suomen aselain puitteissa. Hinta muutokselle on sama kuin aseluvan hinta. Tämän jälkeen 6mm BR:n piippuja voi ostaa kuin leipää ilmoitusmenettelyllä.

Terveisin,

HJu

MikaS

Mulla on useampi piippu jotka käyvät ristiin pariinkin kehykseen. En edes muista mikä on liitetty mihinkä, perusaseet on 308 ja näihin on sitten tullut erilaisia 308 piippuja needmoorea ja 6mm br. Suurin osa on kortillisia, mutta ainakin yksi 308 on osan ilmoituksella. Itse olen ollut siinä käsityksessä, että aseen osa, on aseen osa ja sillä osalla ei voi ilmoitusmenettelyllä ostaa toista osaa, oli se sitten samaa kalia. Sillä varsinaisella luvalla voisin ostaa saman kalin piipun, vastaavan kehyksen ja lukon, mutta jos kaikki kolme löytyisi pitäisi kasata yksi uusi ase. Kun aika jättää piipusta niin se lähtee sitten lupineen poliisille hävitykseen

oho osu

Meneekö piiput muuten ihan samalla tavalla aina kierteisiin takaisin? Eli säilyttäisikö sama piippu kohdistuksensa? Ehkä relevantimpi kysymys olisi, meneekö vaimentimet aina samaan kierteeseen samalla tavalla?

metsienmies

Tässä tapauksessa poliisikaan ei ollut osannut vastata saako sillä piipun omalla luvalla hankkia ilmotusmenettelyllä uusia piippuja tilalle, mutta meinaa selvittää eteenpäin. Ite olin aikoinaan ton trgn kanssa siinä uskossa että olisi saanut, koska sen kaliiperin piippu jo on omistuksissa mutta jäi koeponnistamatta kun pistin nuo kamppeet eteenpäin. Tässäkin tapauksessa se kaikkein fiksuin olisi ollut myydä ase suoraan asesepälle, joka piiputuksen myöden olisi vaihtanut aseen kaliiperin pysyvästi (koska seppä sen vielä voi tehdä), ja sepältä sitten ostaa se ase valmiina 6BR kiväärinä, jolloin ei ylimääräsiä piippu/muutoslupia olisi tarvinnut hakea. Jälkiviisastelu on helppoa

Vaimentimen kanssa itellä ei ole ikinä ollut ongelmaa kohdistuksen paikkansapysyvyyden kanssa, aina irrotan sen ammunnan jälkeen ja laitan paikalleen ennen ammuntaa. Mutta jos piipun irrottaa ja laittaa kiinni niin en itse ainakaan ihmettelisi, jos joutuisi sen 0.1-0.2mrad kohdistusta hienosäätämään.

MikaS

Ei ole tullut asiaa kokeiltua mitenkä säätötarve ilmenee ja paljonko. Kaliiperit on eri ja saattaa vaihtua kerran kaksi vuodessa. Jokatapauksessa tulee aina kohdistettua. Olen merkannut piippuihin kohdat + kehykseen, niin tietää että headspace olisi suurin piirtein samanlainen, sekä tietysti sulkuväli olisi ainakin oikea.