Main Menu

Aseen puhdistus

Aloittaja Swagger, heinäkuu 03, 2009, 19:32

« edellinen - seuraava »

SO

Lainaus käyttäjältä: "mysteryman"Muuten tarkkuuden suhteen se ei välttämättä ole molyä ihmeempi.

:?:

mysteryman

Lainaus käyttäjältä: "SO"
Lainaus käyttäjältä: "mysteryman"Muuten tarkkuuden suhteen se ei välttämättä ole molyä ihmeempi.

:think:

er

Onhan noita pinnotteita. Onko sinulla noista omakohtaista kokemusta?

Jos on niin jaa se.

Yleisesti ottaen ei kannata ylistää jotakin sellaista josta ei ole omakohtaista kokemusta. Nettiin on niin helppo upottaa tietoa. Tiedot pitävät usein vain osin paikkaansa. Kääntöpuoli löytyy käyttäjäkokemuksen kautta.
Train hard--->Fight easy

mysteryman

Kokemusta on vain hBN:stä. Sitä kokemusta olen tässä kokoajan yrittänyt jakaa. Vastaanotto on ollut tosin hiukan epäuskoinen :D ..

Puhdistuksen kanssa ei ole ongelmia. Vähentää kuparointia se on minusta tärkein ominaisuus. Täytynee kokeilla tuota alkoholiin sekoittamista ja piipun voitelemista puhdistuksen jälkeen. Sillä kun väitetään olevan posiviivinen vaikutus kpp:hen. Mitä alkoholia olette muuten käyttäneet öljyn poistoon piipusta?

JRu

Isopropyylialkoholia ( isopropanolia ).

mika

Lainaus käyttäjältä: "mysteryman"
Lainaus käyttäjältä: "SO"

:think:

muakin kiinnostais miten moly tai HBN vaikuttaa tarkkuuteen? Joku saattaa puhua lähtönopeushajonnan pienenemisestä mutta mitä muita vaikutuksia pinnotteilla on tarkkuuteen? Oi viisaat valistakaa !! :pray:
CHAIRBORNE - USB Troop

mysteryman

Netistä kun lukee artikkeleita ja mitä olen kirjoissa törmännyt aiheeseen niin kaikissa sanotaan samaa että ei olisi vaikutusta tarkkuukeen. hBN:n käytön alkuvaiheessa näytti siltä että pienentäisi lähtönopeushajontaa mutta sitten kun kokeilin useampia latauksia niin ei siitä kyllä mitään konkreettista näyttöä ole. Taitaa edut rajoittua ulkoballistiikan puolella pitkälle siihen että lähtönopeuspotentiaalia tulee vähän lisää.

mika

Lainaus käyttäjältä: "mysteryman" hBN:n käytön alkuvaiheessa näytti siltä että pienentäisi lähtönopeushajontaa mutta sitten kun kokeilin useampia latauksia niin ei siitä kyllä mitään konkreettista näyttöä ole. Taitaa edut rajoittua ulkoballistiikan puolella pitkälle siihen että lähtönopeuspotentiaalia tulee vähän lisää.

en ole varma miten toi pitäs ymmärtää? Eli pinnoitteet eivät pienennä lähtönopeushajontaa mutta lisäävät lähtönopeutta? Mä olen ymmärtänyt, että pinnoitteet pienentävät kitkaa piipussa ja sitä kautta pudottavat lähtönopeutta. Mutta mistä minä mitään tiedän...  :doh:
CHAIRBORNE - USB Troop

er

Jos edut on vain lähtönopeuden pienessä lisääntymisessä, niin uskallan väittää että on järkevämpää kasvataa kannua kuin saada marginaalinen etu pinnoittetta ja alimitoitettua patruunaa käyttäen. Itse ainakin arvostan selkeästi enemmän zeron pysyvyttä nollauskelissä, kuin äärimmäisen suoraa lentorataa. Toki jos pinnoite on tosissaan ongelmaton, niin mikäpä siinä käytetään pois, kunhan sen määrän saa pidettyä vakiona. Vaeltavat ainevahvuudet piipun sisäseinämillä, kun ei koskaan auta zeron pysyvyyttä.
Train hard--->Fight easy

mysteryman

Lainaus käyttäjältä: "mika"
Lainaus käyttäjältä: "mysteryman" hBN:n käytön alkuvaiheessa näytti siltä että pienentäisi lähtönopeushajontaa mutta sitten kun kokeilin useampia latauksia niin ei siitä kyllä mitään konkreettista näyttöä ole. Taitaa edut rajoittua ulkoballistiikan puolella pitkälle siihen että lähtönopeuspotentiaalia tulee vähän lisää.

en ole varma miten toi pitäs ymmärtää? Eli pinnoitteet eivät pienennä lähtönopeushajontaa mutta lisäävät lähtönopeutta? Mä olen ymmärtänyt, että pinnoitteet pienentävät kitkaa piipussa ja sitä kautta pudottavat lähtönopeutta. Mutta mistä minä mitään tiedän...  :doh:

Joo tätä tarkoitin. Se on ainakin oma käsitykseni asiasta. Olet oikeassa siinä että pinnoittaminen vähentää pääsääntöisesti piippukitkaa sekä lähtönopeutta. Tosin samalla paine laskee ja on mahdollista ruutia lisäämällä päästä hiukan suurempiin lähtönopeuksiin samoilla painetasoilla kuin ilman pinnoitetta. Tätä tarkoittaa suurempi lähtönopeuspotentiaali.

Lainaus käyttäjältä: "er"Jos edut on vain lähtönopeuden pienessä lisääntymisessä, niin uskallan väittää että on järkevämpää kasvataa kannua kuin saada marginaalinen etu pinnoittetta ja alimitoitettua patruunaa käyttäen. Itse ainakin arvostan selkeästi enemmän zeron pysyvyttä nollauskelissä, kuin äärimmäisen suoraa lentorataa. Toki jos pinnoite on tosissaan ongelmaton, niin mikäpä siinä käytetään pois, kunhan sen määrän saa pidettyä vakiona. Vaeltavat ainevahvuudet piipun sisäseinämillä, kun ei koskaan auta zeron pysyvyyttä.

Jos hakee ulkoballistisia etuja niin pinnoittamisella ei tosiaan ihmeitä tehdä. Sisäballistiikan puolella etuja on sitten enemmän. Osa niistä saattaa heijastua myös ulkoballistiikkaan eli tarkkuuteen mikäli sisäballistiikan puolella on sellaisia ongelmia joihin kitkan pienentäminen vaikuttaa positiivisesti. Hyvä esimerkki tällaisesta ongelmasta on jos hylsy kaulasupistetaan selvästi luodin halkaisijaa pienemmäksi. Eli ns. neck tension on suuri. Ilman pinnoitetta luodin pintaan tulee luodituksessa herkemmin  vikoja kuin pinnoitteen kanssa. Piipun tarkasta kestoiästä ja pinnoitteiden yhteydestä on myös ollut spekulaatioita. Norman tutkimuksen mukaan moly todennäköisesti jatkaa piipun kestoikää hiukan. Sama vaikutus on siis odettavissa myös muilta pinnoitteilta.

Tuosta zeron pysymisestä että se tuntuu olevan pitkälle ase ja latauskohtainen ongelma. Pinnoitetuilla luodeilla zero pysyy puhdistamattomassa piipussa suuremman laukausmäärän kuin pinnoittamattomilla. KPPn osalta sitä esiintyy sekä pinnoittamattomilla että pinnoitetuilla luodeilla. Oma uskomukseni on tällä hetkellä sellainen että pinnoitettuja käytettäessä KPP poikkeaa enemmän kuin pinnoittamattomilla jos piippu hinkataan kunnolla puhtaaksi. Sen sijaan jos puhdistuksen jälkeen piippu voidellaan samalla aineella kuin luotien pinnassa niin silloin pinnoitetuilla luodeilla zero pysyy paremmin myös KKPssä. Tuosta viimeksi mainitusta täytyy tehdä kokeita jossain vaiheessa. Jenkit kun tuntuvat nyt olevan siitä tekniikasta täpinöissään.

mika

Lainaus käyttäjältä: "mysteryman" Sen sijaan jos puhdistuksen jälkeen piippu voidellaan samalla aineella kuin luotien pinnassa niin silloin pinnoitetuilla luodeilla zero pysyy paremmin myös KKPssä. Tuosta viimeksi mainitusta täytyy tehdä kokeita jossain vaiheessa. Jenkit kun tuntuvat nyt olevan siitä tekniikasta täpinöissään.

olen yhtä testiä aiheesta seurannut läheltä Niinisalossa. Ei kovin vakuuttava esitys ollut. Muistini mukaan mistään KPP tai KPn vaelluksesta oli turha puhua, koska kasat oli melko isoja 300m:ssä. Sekä kesti melko pitkään ennenkuin kasat tasottu ja käynti palasi. Tosin tässä on nyt vaan 1 otanta ja näin ollen tilastollisesti melko heikko esitys. Jos tosiaan jollain on faktaa asiasta niin niitä pöytään.

Sori mutta olen melko kriittinen siihen mitä netissä lukee. Se kun tuppaa olemaan niin, että joku luulee ja kirjoittaa asiasta artikkelin. Toinen asiasta yhtä vähän tietävä kopioi jutun eteenpäin täytenä faktana ja legenda on syntynyt. Käsittääkseni tältä foorumilta löytyy melko kattavasti kokemuksia molyn ja/tai muiden pinnoitteiden käytöstä. Moni on niitä kokeillut ja melkein yhtä moni on niistä luopunut. Hyödyt kun tuntuu olevan melko minimaaliset. Itsekin käytin moly-luoteja joku 200-300kpl jonka jälkeen totesin notta tässä ei oo mitään järkee. Pinnoituksilla kun ei kasat pienentynyt. Ja väitän vielä lisäksi et yli 95% foorumilaisista eivät huomaa mitään eroa kasojen koossa jos vetää paljaalla tai pinnoitetulla. Mutta jokainen tulkoon uskossaan onnelliseksi.  :wink:

Eiköhän tämä OT ollut tässä. Jatketaan vaikka toiseen säikeeseen jos tätä juttua riittää.
CHAIRBORNE - USB Troop

mysteryman

Lainaus käyttäjältä: "JRu"Isopropyylialkoholia ( isopropanolia ).

Mistäs tuota saisi kohtuuhintaan?

hämeen hitain

Apoteekissa myydään Ipaa

mysteryman

mahtaa olla aika kallista siellä. Mites tuo NESTE JÄÄNESTO mitä google ehdotti?

jthyttin

Molylla ja LW läppäämättömällä piipulla pystyn ampumaan enemmän laukauksia puhdistusten välillä ennenkuin käynti alkaa huononemaan. Sen kummempaa tilastoa en rupea (=pysty/uskalla) antamaan, mutta useammista kymmenistä prosenteista puhutaan.

KPP-poikkeamaa ei normaaleilla ampumarataetäisyyksillä (150m, joskus myös 300m) esiinny, pidemmälle varmaan tulisi koska putsauksen jälkeen ensimmäinen laukaus on kymmenisen m/s hitaampi. Kokeilut kesken "bore conditioning:n" suhteen muttei hyvältä näytä.

Testilaukauksia siinä tuhannen pintaan, kaliiperi 260Rem ja luotina halpa bulkki elikkäs 123 Scenar (käyttölataukset alle 900m/s).

Edit: typo