Mystinen nopeusvaihtelu 6.5x284 9g MolyScenu

Aloittaja Karhuma, marraskuu 22, 2011, 08:27

« edellinen - seuraava »

Karhuma

Alkaa loppua usko pikkuhiljaa...

Nyt on piippu putsattu ja tulkattu, eikä ahtaumia enää ole.

Hylsyt on kalvettu kaulasta tasapaksuiksi, sisäpuolelta, ennen supistamista.

Edelleen saattaa olla nopeusvaihteluja 925m/s - 940m/s jopa 950m/s.

mutu on, että nopeimmat lähdöt tulevat hylsyistä jotka ovat joskus saaneet runtua kunnolla, eli kanta painunut osittain plungerin koloon ja sitten siitä leikkautuu jälki kantaan kun lukon avaa.

Ruutimäärä on tietysti pudotettu. Mutta esim, uusista hylsyistä kun ampuu niin sama lataus antaa n. 915m/s.

Eli, voiko hylsy jotenkin "venähtää" kannasta "jotenkin" jos ylläkuvaamani tapahtuu ja sitten vauhdit vain nousevat?

Vai voiko olla, että analoginen vaaka on vain niin p**ka, että se tekee virhettä? jokainen annos punnitaan erikseen. Vaaka on Hornadyn ja mielestäni se on ok, mutta harkitsen vakavasti myös digitaalivaa-an ostamista.

Mitään ääretöntä tarkkuutta ei haeta mutta minusta on liikaa jos nopeus vaihtelee +/- 10m/s tai jopa +/-15m/s

Ideoita otetaan vastaan.

Jerkko

300WSM kenkkuili myös aikoinaan mutta oikea nalli vs ruuti vs luoti ja hylsyjen huolellinen tenttupesu ratkaisi kaikki ongelmat. Nyt vaihdoin myös naku scenuun ja sekin tasoitti lähtöjä, latausta sai tiputettua hieman vaikka samat vauhdit saa kuin molyllä.

Karhuma

Teitkö Jerkko tenttupesun ihan ultraäänipesurilla vai jollain muulla konstilla?

Minulla on Fed 210M nalli ja ruutina N165.

Onko sitten tämä nalli liian "tehoton" antamaan tasaisen sytytyksen?

Tarkoitus oli siirtyä kokeilemaan N570 ja Fed 215 nallia jotta syttyy kunnolla.

Aikoinaan käytin Fed215 nallia ja nyt kun muistelee, niin ei siinä ihan noin radikaaleja eroja ollut.  :think:

Poikma

Joo, nää on joskus vähän "henkimaailman hommia"...... :think:

Miksi arvelet että "venähtäneestä" hylsystä lähtönopeus nousee.....eikös se pitäis laskea jos "venähtämisen" myötä tilavuus kasvaa?

Itellä tulee aina ekaksi epäilys lähtönopeusmittarin luotettavuudesta. Viimeksikin mitatessa CED antoi selkeästi erilaisia lukemia riippuen siitä miltä korkeudelta luodit menivät mittarista; mitä lähempää kennoja luodit menivät sitä suurempia olivat nopeudet. Kokeilin asiaa ihan tarkoituksella. Pitäis saada se toisaalla täällä esitelty sähkömagneettisilla sensoreilla toteutettu mittari; eipähän pääsis olosuhteet sotkemaan mittauksia.

Oletko saanut varmistusta lähtönopeuksiin ampumalla pitkille matkoille; tuollainen lähtönopeuserohan pitäisi jo näkyä osunnassa +500m matkoilla.

Jerkko

Mulla on ämpärissä isopropanolia ja siellä uitan sihvilällä hetken aikaan ja rätin päälle kuivumaan, jos kiire oon niin naputtelen nallitaskut kuivemmaksi ja kuumailmapuhaltimella kuivaksi siinä sihvilässä. Minun huomio oli että vähäinenkin supistusrasva hylsyn kaulassa teki huimia nopeusheittoja, kuten heitin toiseen threadiin, pesulla saa tasalaatuisemmin niukasti rasvattua hylsyä :)

Ei ole tuosta sun kaliberista kokemusta mutta mulla ja kisaparilla vauhdit loppui kuin seinään ilman mag-nallia N560 ruudilla. Mag-nallilla heti +30ms lisää vauhtia.

Voihan se olla että kantsii kokeilla toista nallia...Itse olen tykästynyt CCI250 nalliin vaikka joskus olen FED215 kokeillutkin. CCI jättää vähemmään pa*kaa nallitaskuun, Fed on niin tuhti nalli että N560 antoi herkästi painemerkkejä kun kuu ja tähdet oli oikeassa asennossa

kun muuttujia on paljon niin äkkiä tulee vaihtelua...joo ja tuo mittari asia kans. Kerran kokeilimme 3 eri mittaria jonossa ja alle 1000m/s vauhdeilla erot oli aika pieniä.

SO

Kokeile ensimmäisenä vaihtaan nalliksi Fed215 tai RWS5333 tai CCI250n. Eri nallit vaikuttaa nopeusvaihteluihin. Itse laitan mielummin Fed215 kuin CCI250 nallin. On toki myös mahdollista että kyseinen nallierä itsessään on epätasainen, niissä voi olla yllättävän paljon eroja erien välillä.

Karhuma

Lainaus käyttäjältä: "Poikma"Joo, nää on joskus vähän "henkimaailman hommia"...... :think:

Miksi arvelet että "venähtäneestä" hylsystä lähtönopeus nousee.....eikös se pitäis laskea jos "venähtämisen" myötä tilavuus kasvaa?

Itellä tulee aina ekaksi epäilys lähtönopeusmittarin luotettavuudesta. Viimeksikin mitatessa CED antoi selkeästi erilaisia lukemia riippuen siitä miltä korkeudelta luodit menivät mittarista; mitä lähempää kennoja luodit menivät sitä suurempia olivat nopeudet. Kokeilin asiaa ihan tarkoituksella. Pitäis saada se toisaalla täällä esitelty sähkömagneettisilla sensoreilla toteutettu mittari; eipähän pääsis olosuhteet sotkemaan mittauksia.

Oletko saanut varmistusta lähtönopeuksiin ampumalla pitkille matkoille; tuollainen lähtönopeuserohan pitäisi jo näkyä osunnassa +500m matkoilla.

Totta on, että kun tilavuus kasvaa niin paineen pitäisi laskea mutta kun ei oikein muutakaan keksinyt enää.

Tuota luodin lentorataa mittarin aukon läpi en ole älynnyt kokeilla. ...kele ja olisihan se pitänyt tietää tai ainakin olen kuullut siitä aiemmin ja nähnyt muidenkin testaavan samaa.

Nimenomaan noita "ihme" kärpäsiä sitten tulee pitkille matkoille joskus ja nopeusvaihtelu selittäisi sen. Ampujassahan ei tietysti ole mitään vikaa  :wink: ( eipä...)

Lainaus käyttäjältä: "Jerkko"

Mulla on ämpärissä isopropanolia ja siellä uitan sihvilällä hetken aikaan ja rätin päälle kuivumaan, jos kiire oon niin naputtelen nallitaskut kuivemmaksi ja kuumailmapuhaltimella kuivaksi siinä sihvilässä. Minun huomio oli että vähäinenkin supistusrasva hylsyn kaulassa teki huimia nopeusheittoja, kuten heitin toiseen threadiin, pesulla saa tasalaatuisemmin niukasti rasvattua hylsyä

Ei ole tuosta sun kaliberista kokemusta mutta mulla ja kisaparilla vauhdit loppui kuin seinään ilman mag-nallia N560 ruudilla. Mag-nallilla heti +30ms lisää vauhtia.

Voihan se olla että kantsii kokeilla toista nallia...Itse olen tykästynyt CCI250 nalliin vaikka joskus olen FED215 kokeillutkin. CCI jättää vähemmään pa*kaa nallitaskuun, Fed on niin tuhti nalli että N560 antoi herkästi painemerkkejä kun kuu ja tähdet oli oikeassa asennossa

kun muuttujia on paljon niin äkkiä tulee vaihtelua...joo ja tuo mittari asia kans. Kerran kokeilimme 3 eri mittaria jonossa ja alle 1000m/s vauhdeilla erot oli aika pieniä.

Fedin nalli antoi selkeesti tuhdimpia lähtöjä ja se oli yksi syy siihen, että siirryin pienempään nalliin mutta täytynee palata vielä kokeilemaan isoa nallia.

Kaulan rasvaus on kyllä tosi, että silloin tulee vaihteluja siksi pesu varmaan auttaisi.

Tätyy hommata jostain isopropyylialkoholia tai muuta sellaista ja alkaa taas peseen.  Aikoinaan luovuin hylsyjen pesemisestä mutta eipä silloin hommakaan ollut näin tarkkaa.

Seuraavat stepit:

- Fed 215

- Hylsyjen pesu, supistuksen ja trimmauksen jälkeen.

- Mittarin läpi ampua samasta kohden.

Katsotaan mitä tapahtuu.

mysteryman

Jos tarkkailee panoksen nopeusvaihteluita niin mittarin läpi kannattaa aina ampua mahdollisimman hyvien tukien päältä ja tähdäten mittarin läpi samaan pisteeseen kuten tauluun. Jos taas tarkkailee mittarin anturien suoruutta tai herkkyysvaihteluita niin silloin kannattaa ampua eri kohdista. Puolipilvinen päivä jolloin valo-olosuhteet vaihtelevat on huono nopeuksien mittaamiseen. Itse olen saanut tasaisimpia tuloksia umpipilvisenä päivänä.

Mikäli oikein ymmärsin olit sorvannut hylsyn kaulat sisäpuolelta? Sitä ei kannattaisi tehdä muussa tapauksessa kuin donitsin poistossa. Vain ulkopuolelta sorvaamalla saa kaulanpaksuusvaihtelut kunnolla kuriin.

Kannattaa tarkkailla myös latauspituuden vaihteluita niilläkin voi olla vaikutusta lähtönopeusvaihteluun.

Jokin nalli/ruuti-yhdistelmä voi tuottaa pienempää nopeusvaihtelua kuin toinen.

Jos osa hylsyistä on laajentunut suuremmaksi kuin muut se vaikuttaa hylsyn sisätilavuuden lisäksi nallipesän tiukkuuteen. Löysät nallipesät ovat erityisen paha yhdistelmä jos hylsyt on kokosupistettu reilusti pesää lyhyempään sulkuväliin. Optimitilanteessa kaikilla hylsyillä on ammuttu yhtä monta kertaa, ampuminen on tehty samalla latauksella (~vakiopaine) ja hylsyt ovat samaa valmistuserää.

Jos olet huomioinut nopeusvaihtelussa myös ekan laukauksen niin se tahtoo monesti poiketa jonkin verran keskiarvosta.

Punnitus kannattaa tarkastaa. Kiinalaiset milligrammavaa'at ovat tosi halpoja ja yllättävän hyviä.

Ethän käytä krimppaavaa holkkia tai ole säätänyt luoditusholkkia niin syvälle että se krimppaisi hylsyn kaulan?

Tuossa jotain vinkkejä mitä äkkiä tuli mieleen.

Karhuma

Lainaus käyttäjältä: "mysteryman"Jos tarkkailee panoksen nopeusvaihteluita niin mittarin läpi kannattaa aina ampua mahdollisimman hyvien tukien päältä ja tähdäten mittarin läpi samaan pisteeseen kuten tauluun. Jos taas tarkkailee mittarin anturien suoruutta tai herkkyysvaihteluita niin silloin kannattaa ampua eri kohdista. Puolipilvinen päivä jolloin valo-olosuhteet vaihtelevat on huono nopeuksien mittaamiseen. Itse olen saanut tasaisimpia tuloksia umpipilvisenä päivänä.

Mikäli oikein ymmärsin olit sorvannut hylsyn kaulat sisäpuolelta? Sitä ei kannattaisi tehdä muussa tapauksessa kuin donitsin poistossa. Vain ulkopuolelta sorvaamalla saa kaulanpaksuusvaihtelut kunnolla kuriin.

Kannattaa tarkkailla myös latauspituuden vaihteluita niilläkin voi olla vaikutusta lähtönopeusvaihteluun.

Jokin nalli/ruuti-yhdistelmä voi tuottaa pienempää nopeusvaihtelua kuin toinen.

Jos osa hylsyistä on laajentunut suuremmaksi kuin muut se vaikuttaa hylsyn sisätilavuuden lisäksi nallipesän tiukkuuteen. Löysät nallipesät ovat erityisen paha yhdistelmä jos hylsyt on kokosupistettu reilusti pesää lyhyempään sulkuväliin. Optimitilanteessa kaikilla hylsyillä on ammuttu yhtä monta kertaa, ampuminen on tehty samalla latauksella (~vakiopaine) ja hylsyt ovat samaa valmistuserää.

Jos olet huomioinut nopeusvaihtelussa myös ekan laukauksen niin se tahtoo monesti poiketa jonkin verran keskiarvosta.

Punnitus kannattaa tarkastaa. Kiinalaiset milligrammavaa'at ovat tosi halpoja ja yllättävän hyviä.

Ethän käytä krimppaavaa holkkia tai ole säätänyt luoditusholkkia niin syvälle että se krimppaisi hylsyn kaulan?

Tuossa jotain vinkkejä mitä äkkiä tuli mieleen.

Ensimmäisen laukauksen nopeusvaihtelu on tiedossa, joten se on ok.

Nämä hylsyt jotka ovat saaneet runtua niin niissä on nallipesä löysä ne tosin olen koettanut aina laittaa roskiin samantien kun tulee vastaan mutta joskus niitä vain sortuu mukaan.

Tarkoitatko punnituksella hylsyn vai ruudin punnitusta? Ruudin varmaan ja se on tarkistettava.

Minulla on forsterin holkit ja en krimppaa.

Syy miksi kalvoin kaulat sisäpuolelta oli kun siinä oli selkee ero latausprässin kammen voimassa. Eli niihin joita oli usein ammuttu ja myös yleensä venähtäneet niin ne olivat tiukempia ja niistä lähti myös tavaraa sisäpuolelta. Toisin kuin kerran ammutuista joita kalvain vain vähän silitteli.

Tosin nopeusheittoja oli edelleen.

mysteryman

Kerrotko Karhuma tarkalleen miten nuo kaulat kalvasit? Olivathan kaikki hylsyt supistettu koko kaulan matkalta ilman laajenninkaraa ennen kuin poistit tavaraa kaulan sisäpuolelta? Onko sinulla kaulanpaksuusmittaria jolla voisit tarkistaa kaulasorvauksen laadun?

Hylsyt kannattaa myös pituussorvata. Tilanne voi olla jopa vaarallinen jos osa hylsyjen kauloista on venähtänyt niin pitkäksi että ottaa pesässä ylimenoon.

Luukeri

JPu:n kanssa samoilla linjoilla.

Federalin M sarjan kasa-ammunta nallit on tasalaatuisempaa kuin perus Fed215, veikkaisin ettei nop.heitot ainakaan sun 215M nallista johdu.

Vaan juuri noista sekalaisista hylsyistä, osassa on kaula kovettunut supistuksien myötä ja uudemmissa hylsynkaula on vielä kimmoisa.

Latauspituudessakin voi olla pientä viilaamista, osalla luodeista kevyt rihlakosketus osalla ei, tai osa luodeista on sitten tiukasti rihloilla kiinni

torrehaa

..käytetyillä nalleilla yleensä on paljonkin vaikutusta suurien ruutimäärien hylsyissä,nopeusmittari on oivallinen väline todentamaan mm. tällaisia asioita..

Muuten olen sitäkin mieltä että JPUn kirjoituksessa oli lueteltuna ainakin melkeen kaikki nopeusvaihteluun vaikuttavat tekijät..ja varsinkin se että  JOS joku käyttää sekaisin kaikki romuhylsyt ja paremmat eikä supista kaikkia AINA samalla kertaa ja samalla tavalla eikä pituussorvaa ja kuitenkin sorvaa sisäpuolelta..niin nopeusvaihtelua varmaankin syntyy hylsy/patruunaperäisenä ilmiönä...mainittu 15m vaihtelu on kuitenkin mielestäni aika pientä  metsästyspatruunassa..

Mikäli "kasaa" ammuttaessa tulee kärpäsiä..kertonee se kuitenkin liian kovasta latauksesta,tai sitten väärästä nallista,ruutilaadusta,luodinpainosta...ja lopuksi varmaankin niistä sekalaisista "hyvistä",paremmista ja romuhylsyistä

Kaikella ystävyydellä..tee uusi sarja hylsyjä ja kokeile niillä hitusen miedompaa latausta eikä missään nimessä kovempaa nopeutta etsien..toivomasi LISÄYS yli tonniin lähdöissä ei varmaankaan paranna tarkkuutta.

hv :think:

Karhuma

Nyt näyttää tulleen jo paljon vinkkejä mistä lähteä metsästämään vaihteluja.

Vaatii vaan hieman aikaa työstää ja sulatella.

Tarkoitukseni ei ole suinkaan saada sikakovaa lähtöä vaan tasalaatuisia, eli vaihtelut mahdollisimman pieniksi. 930m/s riittää lähdöiksi minulle ja 730mm piipulla se ei vaadi kovin kovaa painetta.

Hylsyt ovat kaikki Lapuan hylsyjä mutta totta on, että toiset ovat ammuttu enemmän kuin toiset.

Parhaat lähentelevät 5-10 kertaa kuin uusimmat noh... vain kerran tietty.

Pyrkinyt pitämään ne erillään mutta menevät joskus sekaisin.

Kaikki hylsyt kokosupistan ja trimmaan samaan pituuteen, eli siinä mielessä samanlaiset temput niille on tehty.

Eri ruutilatausten suhteen en ole huomannut, että jollain ei olisi vaihteluja.

Mutta sen olen havainnut, että toiset kaulat ovat kovempia (eniten ammutut) ja toiset pehmeämpiä (uudet) mutta ajattelin, että kaulojen kalvaminen auttaa asiaan. Eipä vaan auttanut.

Myöskään hylsyjä en ole punninnut.

Kaulat kalvoin forsterin kalvaimella, ennen supistusta kuten se ohje neuvoi.

Eli en supistanut ilman karaa.

Nyt alkaa mieleen tulla ajatus, että syy voi olla puhtaasti siinä, että vanhimmat hylsyt ovat sekoittuneet uudempien kanssa.

Toivottavasti vastasin ainakin suurimpaan osaan esitettyjä kysymyksiä.

Täytyy alkaa lajitteleen nuo hylsyt nyt ensin uudet ja vanhat omaan erään. Ne suurinpiirtein onneksi erottaa.

torrehaa

Joo..kannattaa..ja kannattaa itsenikin tarkistaa..sekoitin kahden eri asian kirjoittajan :oops: ,nimittäin Lisää kyytiä,piippu vaihtoon säikeen vaatimukset kiireessäni :oops: ..

Hylsyjen valikointi saman merkkisiiin..samanalaisiin saman valmistajan kantaleimoihin(sama valmistuserä),ja punnitseminenkin keskenään ja samanpainoisten valikoiminen samaan erään,supistusöljyn maltillinen käyttö kaulan sisäpuolella(myös puhdistus) auttavat tasaamaan vaihteluita.Ja se nalli?

Vois kokeilla eri nallia..jopa magnum nallia?Ja lopuksi..mikä sitten on suurta vaihtelua metsästyskäytössä?

Kasa-ammunnassakin on lähtönopeusvaihtelua..on vain joillain nopeuksilla ikkunoita,joiden sisällä lataukset ovat tarkkoja..

MikaS

Kun kaikki on tehty niin, oletko mitannut luodit? Itse käytän omassa 6,5-284:ssa vain N165 ruutia ja Federalin magnum nalleja. Vanhasta piipusta tuli mitattua nopeuksia ja vaihtelua oli maksimissaan 15m/s yleensä kuitenkin noin 10m/s pinnassa