Main Menu

Petaus kuvina

Aloittaja JRu, maaliskuu 19, 2012, 19:12

« edellinen - seuraava »

JNiemelä

#120
Tuttu juttu löysä/siro tukkisissa aseissa. Avartaa kannattaa heti reilusti esim. 2mm välys korun pohjaan.

Piippukourun avarrus vaikuttaa suoraan kasan kokoon:

Ominaisvärähtelytaajuus muuttuu ja puun elämisestä johtuvat osumapisteen muutokset loppuvat piippukourun osalta.



Petaus onkin vähän hankalampi tapaus, mutta jos homman tekee huolella ja ajatuksen kanssa, ei ainakaan huonompaan suuntaan yleensä mennä.

Osuminen saattaa tapauksesta riippuen parantua paljonkin.

Ruuveja kiristämällä ja löysäämällä voi päätellä paljon oman aseensa petaustarpeesta.

Kiristäessä ruuvien pitäisi pyöriä kevyesti pohjaan asti ja jäsähtää kerralla kiinni.

Tahmeus kiristettäessä kielii jännityksestä, jolloin tarve petaukselle on isompi. Jännitystä indikoi myös sormin tuntuva kohoaminen, tai laskeminen piippukourun ja piipun välillä kiristyksen aikana.

Samoin voi testata myös petauksen jälkeen onnistuiko.

Waltti

#121
Kokemuksia ja mielipiteitä kaivataan. Pilaripetasin Tikan m55 metsästystukin. Kaikki näyttäisi olevan ok, mutta rekyylitukki jämähti kiinni yläpinnan sivuosista massaan. Kiinni jäämis kohdat ovat ainoastaan tukin kylkien kohdalta, eli ei mahdu nousemaan ylöspäin. Rekyylitukki istuu pilarin päällä ja reijätkin sattu kohilleen. Annanko olla vai alanko irroittamaan? Toinen kysymys. Voiko petaus olla liian "tiivis"? Raudat kun laittaa tukkiin, sen joutuu painamaan paikoilleen. Poisottaessa sitä joutuu koputtelemaan, jotta irtoaisi. Eli onnistuko petaus vai ei?

anttihoo

#122
Samanlainen projekti olisi itsellänikin edessä ja tämä rekyylivastinrauta mietityttää itseänikin. Jos jätän raudan pois, saan lukonkehyksen suoraan petauspilaria vasten ja petauksessa on yksi kohta vähemmän minkä saa tyrittyä. (Kyseessä on siis ensimmäinen petaus, saa nähdä kuin käy  :pray: ) Toisena vaihtoehtona olisi pedata rekyylivastinrauta tukkiin kiinni ja siis jättää sinne massan sisään. Tällöin etummainen pilari kantaisi sen raudan kautta lukonkehykseen ja kehyksen rekyylivastimen voisi jättää irti massasta muualta kuin takareunastaan.



Asiaa pohtiessani alan kallistumaan jälkimmäiseen vaihtoehtoon, onko menossa pahasti munilleen tai jääkö joku nyt noviisilla huomaamatta? Noin muuten olisi tarkoitus pedata koko lukonkehyksen alalta ja pilareiksi sopivat putkenpätkät rautakaupan jämälaarista.

Jokke Espoosta

#123
Lainaus käyttäjältä: "Waltti"Kokemuksia ja mielipiteitä kaivataan. Pilaripetasin Tikan m55 metsästystukin. Kaikki näyttäisi olevan ok, mutta rekyylitukki jämähti kiinni yläpinnan sivuosista massaan. Kiinni jäämis kohdat ovat ainoastaan tukin kylkien kohdalta, eli ei mahdu nousemaan ylöspäin. Rekyylitukki istuu pilarin päällä ja reijätkin sattu kohilleen. Annanko olla vai alanko irroittamaan? Toinen kysymys. Voiko petaus olla liian "tiivis"? Raudat kun laittaa tukkiin, sen joutuu painamaan paikoilleen. Poisottaessa sitä joutuu koputtelemaan, jotta irtoaisi. Eli onnistuko petaus vai ei?


En varmaan ole ainut joka ei kyllä nyt ihan ymmärtänyt mikä on vikana. Rekyylitukki on ainakin itselleni tuntematon käsite. Tarkoitatko rekyylinvastetta raudoissa? Vai rekyylinvastimen koloa tukissa? Vai jotain muuta? Aluksi ymmärsin ettet saa rautoja irti tukista, mutta ilmeisesti ymmärsin väärin.



Eikös M55:ssa ole rekyylinvastin kiinni raudoissa lohenpyrstöuralla ja etummainen kiinnityspultti tulee kiinni rekyylinvastimen pohjaan? Vai onko tietoni vallan väärä?
Trying is the first step towards failure
-Homer Simpson

anttihoo

#124
M55:n rekyylivaastin on kiinteä osa lukonkehystä, johon etummainen kiinnityspultti kiinnittyy. Ei siis lohenpyrstöä, ovat samaa koneistettua palaa. Sen lisäksi ainakin tuossa metsästysmallin tukissa on erillinen, irrallinen U-muotoinen rauta rekyylivastimen ja tukin välissä. Se etummainen kiinnityspultti siis menee tuon U-raudan läpi. Olettaisin että Waltti käyttää tästä osasta nimeä rekyylitukki, joka on kyllä itsellenikin vieras nimitys. (Itse taisin kutsua sitä rekyylivastinraudaksi, erotuksena varsinaisesta rekyylivastimesta.) Käsitin että tämä osa oli jäänyt petaukseen kiinni ja itse nyt pohdin jätänkö sen kokonaan pois vai piilotanko mahdollisimman tiukasti massaan sisään.

Waltti

#125
Anttihoo ymmärsi mistä kyse. Kopioin rekyylitukki nimen Tikan varaosaluettelosta suoraan. Eli kyseinen palikka on nyt massalla kiinni ja pähkäilin pitääkö se irroittaa kuten alkuperäisesti on. Täytin pilarin reijän sinitarralla ja voi olla mahdollista, että sitä on pilarin ja palikan välissä. Ruuvi pysähtyy aina samaan kohtaan, joten elämistä ei ole. Selventikö tämä sepustus ongelmaa.

Jambo

#126
Jos kyseessä ainoa tukki, tai et muualle sitä rekyylipalikkaa tartte niin anna olla sielä vaan. Kun kerta nätisti raudat kiristyy ja sitä rataa. Mutta käsittelitkö sen palikan irrotusaineella? Jos et niin se ei sieltä irtoa, jos käsittelit, eikä mekaanisia lukkoja ole päässyt muodostumaan niin se irtoaa sieltä jos haluat. LSA Tikan rekyylivaste irtosi petauksesta kun vähän tuurnalla naputteli pultin reiästä sitä irtipäin, nykyään lähtee vaikka pienillä pihdeillä nostamalla. Tämä oli hetipiti-liimalla kehyksessä kiinni...

MikaS

#127
Mikä olisi parhain irroitusaine devconille, ptfe, kenkälankki, vaseliini vai joku muu?

Holkeri

#128
Bilteman ptfe ainakin lähti devconista testimielessä todella helposti. Suihkutus ja levitys/kiillotus ja palikat erosi toisistaan täysin ilman väkivaltaa. Muista ominaisuuksista ei kokemusperäistä tietoa.

ALa

#129
Lainaus käyttäjältä: "MikaS"Mikä olisi parhain irroitusaine devconille, ptfe, kenkälankki, vaseliini vai joku muu?


Itse käyttänyt kenkälankkia/vahaa ja hyvin on toiminut. Sen sijaan Motonetin silikonisuihkeella käsitelty lasikuulapuhallettu rosteri junttasi kiinni niin kuin paska junttilan tuvan seinään, että sen käytön lopetin ensimmäiseen kokeiluun.

Vihtavuori

#130
Wurth ptfe on toiminu ihan. Jees. Kiwi shoe polish on toinen kehuttu.



Molemmilla raudat lähtee nätisti irti.

Perkeleen_Luoma

#131
Simoniz autovaha pyöreästä peltipurkista lähtee irti heittämällä pienellä "kopautuksella", siis täysin ilman voimaa ja kuten sovitukset ilman toleranssia

yleensäkin.



Testattu acraglas gelillä ja plastic padding kemisk metallilla.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

SpA

#132
Viimeksi käytin valkoista vaseliinia. Tarttui yhdestä kohtaa kiinni. User error tai ei?



Parafiinia taisin käyttää sitä edeltäneellä kerralla.  Lämmitin vähän rautoja ja sitten hinkaten parafiinipalikalla. Se toimi paremmin.

EDIT: Parafiinitempusta on kyllä kymmenen vuotta aikaa, että voi olla jotain unohtunut.

HJu

#133
Lainaus käyttäjältä: "peksa"Tämä on varmasti selitetty jossain aiemmin, mutta: mikä pilarien tarkoitus on? Onko pilariholkkien tarkoitus olla kiinni sekä lukkorungossa, että alaraudassa? Siis metalli kiinni metallissa?


Jep ja pitää raudat muuten irti tukista. Lisäksi pilarit sallivat suuremmat kiristysmomentit kuin mitä esim puutukki kestäisi puristumatta kasaan. Kuitutukeissa ei pilareita välttämättä tarvita. Riippuu toki kuitutukistakin hieman.
Terveisin,


HJu

fr0z

#134
Pilari ei myöskään elä säänvaihteluiden tai kosteuden mukaan rautojen ja ruuvinkannan välissä, kuten puu. Näin ollen ruuvien kireys pysyy paremmin vakiona.