Main Menu

Petaus kuvina

Aloittaja JRu, maaliskuu 19, 2012, 19:12

« edellinen - seuraava »

Sipa

#135
T3:n petaus onnistui muuten ok, mutta raudat jäivät hieman ylös. Eli vastinraudalla on korkeutta näkyvissä vain 1,5 mm normaalin 3 mm sijaan.



Onnistuisiko pelkän raudan petaaminen ylemmäs? Eli millä varmistetaan, että raudat ovat kontaktissa? Onnistuisiko rekyylivastimen liimaus uraansa ennen petausta?

Perkeleen_Luoma

#136
T3 petasin siten että rekyylivastin oli tipalla pikaliimaa urassa. Sitten kaikki muu vahattiin paitsi rekyylivastin.

Upotus massaan ja irroitus kevyellä napautuksella.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

Jambo

#137
Vaan miksei sitä vastinlatikkaa voi jättää irtonaiseksi? Esim. oman LSA:n tukit pedannu niin että se lähtee irti tukista, vaikkakin on tiukka, ei varmasti pääse hölskymään vielä kun raudat kiristää...

ALa

#138
Lainaus käyttäjältä: "Jambo"Vaan miksei sitä vastinlatikkaa voi jättää irtonaiseksi? Esim. oman LSA:n tukit pedannu niin että se lähtee irti tukista, vaikkakin on tiukka, ei varmasti pääse hölskymään vielä kun raudat kiristää...


Ainakin oma kokemus on, että näin saadaan välyksettömin petaus eli viittaan edellä mainittuun vastinraudanliimaus menetelmään. Esim. jos sinulla on irtonainen rekyylivastirauta niin olettavasti sen pedattu kolo alkaa ajan myötä olemaan pikkusen väljä? En ainakaan itse ymmärrä mitä voisin hyötyä jättämällä vastinraudan irralleen. Omassa T3:ssa harvinaisen tiukka sovitus lukkorunko vrt vastinrauta (vakio T3 vs Lumley Arms) ja silti tein petauksen perkeleen luoman tavalla..

Jambo

#139
Koska mulla on useampi tukki (2 omassa käytössä, loput tekemisen ilosta enemmänkin  8) ), eikä noita LSA:n vastinpalikoita oikeen joka tukkiin ole laittaa.

Jos mietitään että mitä tommosen ohuen vahakerroksen vahvuus on? Jotain millin satasia? Aika häviävän pieni välys, eikö?



Välyksen kasvua ei havaittuna ~350lks/lukuisten purkaa-kasaa -leikkien toimesta tänä 1,5 vuotena mitä mulla ase ollut. Aina saa painaa vastimen tukkiin tai sieltä pois, ei todellakaan itsestään hulahda. Ja ihan hyvin tuo osuukin (Tikan 22" ohut orkkispiippu vieläpä), 10g tehdas-Scenar käy alle 20mm 100 metriin kiltisti...



En tietenkään ketään pakota tähän tapaan, halusin vain tuoda oman tapani esille ja vähän perustella sitä, ja tarkennetaan että kyllä minäkin liimatipalla tinttaan vastimen kiinni kehykseen ennenkuin kastan rojut massaan...

jli

#140
Tasaiselle pinnalle oikein levitetty muotinirroitusaine tai vahakerros on mittausten mukaan nanometrejä, joka tapauksessa alle yhden mikrometrin (1000 nm tai 1/1000 mm).

Toho

#141
Lainaus käyttäjältä: "jli"Tasaiselle pinnalle oikein levitetty muotinirroitusaine tai vahakerros on mittausten mukaan nanometrejä, joka tapauksessa alle yhden mikrometrin (1000 nm tai 1/1000 mm).


Tämän on pakko olla trolli. Laittakaa vaan pojat sudilla pari nanoa vahaa, niin otan teidät heti töihin. Ei tarvitakkaan ALD sputteria enää vaan ihan vaan suditaan atomeja kerrallaan.



Tälläkin kommentilla haluan vain tarkoittaa, että ei nyt sentään liioitella.

jli

#142
Lainaus käyttäjältä: "Toho"
Lainaus käyttäjältä: "jli"Tasaiselle pinnalle oikein levitetty muotinirroitusaine tai vahakerros on mittausten mukaan nanometrejä, joka tapauksessa alle yhden mikrometrin (1000 nm tai 1/1000 mm).


Tämän on pakko olla trolli. Laittakaa vaan pojat sudilla pari nanoa vahaa, niin otan teidät heti töihin. Ei tarvitakkaan ALD sputteria enää vaan ihan vaan suditaan atomeja kerrallaan.



Tälläkin kommentilla haluan vain tarkoittaa, että ei nyt sentään liioitella.


Ei 2 nanometriä onnistu, mutta 20-200 onnistuu. Paljonko maksat? Jollain jäykällä tavaralla tulee kyllä mikrometrejä, mutta pakkoko sellaista on käyttää, jos kerran on välyksistä huolta.

kema

#143
Yleensä kait puhutaan muutamista mikrometreistä vaha+PVA. Useammat käsittelyt harvoin paksuntavat kerrosta. PVA:n tapauksessa tietysti aplikaatiometodilla on merkityksensä.

HJu

#144
Kasamiehet liimaa raudat tukkiin. Ei tarvi ihmetellä.



Kenttäkäyttöön ei välttämättä paras metodi :-)
Terveisin,


HJu

Antero H

#145
onko toi nyt liian vaikeeta mukamas levittää sudilla ja pyyhkiä liiat/kiillottaa rätillä?



Ja kyllä itsekin petasin vastimen irtoavaksi juurikin siitä syystä, että rautoja siirrellään tukista toiseen.
Ite kun tekee, niin saa sellasen kun sattuu tulemaan

jli

#146
Lainaus käyttäjältä: "HJu"Kasamiehet liimaa raudat tukkiin. Ei tarvi ihmetellä.



Kenttäkäyttöön ei välttämättä paras metodi :-)


Silloin toisaalta rakennetaan "kaksoismetalli"jousi, joka vääntyy lämpötilan muuttuessa, koska liimojen ja mömmöjen lämmönjohtokyky ja lämpölaajeneminen poikkeavat piipun vastaavista. Eli vituiksi menee aina joka tapauksessa, mutta silloin on tietenkin hyvä, että voi syyttää varusteita.  8)



Jos taas välissä olisi irrotuskalvo, pääsisi putki laajenemaan halutessaan melko vähäisellä kitkalla. Jos oikein paksua shimmilevyä haluaa, niin tuollainen 20 mikrometrin pe-irroituskalvo väliin, hinta huikeat 1 euro/m2:



http://shop1.r-g.de/en/art/390186">http://shop1.r-g.de/en/art/390186



Jos tarvitsee enemmän lämmönkestävyyttä ja vielä vähemmän kitkaa, niin teflonkalvoja löytyy myös, ne kestävät yli 300C ja paksuudet alkavat 13 mikrosta.



Mutta kuten sanottu, alle mikrometrin paksuuksiin pääsee irroitusaineilla, joita myös saa samasta putiikista tai Suomesta vaikka Kevralta:



http://www.kevra.fi/ohjeet/yleista-irroitusaineista/">http://www.kevra.fi/ohjeet/yleista-irroitusaineista/



Pieneen kalvonpaksuuteen pyritään siksi, että voit ostaa litran pullon tynnyrin sijasta.



Nyt pitäisi kiireesti järjestää kaksoissokkotestejä, joissa ammuttaisiin eri tavalla pedatuilla aseilla ja sitten käynnin perusteella pääteltäisiin nohevana, miten mikäkin on tehty. "Tämä on varmaan liimattu jumiin, kun näyttää 5 mm laskevan kuumalla piipulla kilometrissä". Saattaisi hetken aikaa vierähtää, että lopullinen totuus löytyisi.

HJu

#147
Kasa-ampujilla ON se viimeinen totuus. Mutta se ei sovellu kentälle eikä 338 Lämärille.
Terveisin,


HJu

AI-90

#148
Mitenhän olisi viisainta pedata toz 78-15 pienoiskivääri. Siinähän etummainen kiinnityspultti tulee rautoihin alapuolelta, mutta takimmainen tulee ylhäältä alaspäin kiinni tukkiin. Sovitukset ovat tehtaan jäljiltä hyvinkin karkean oloiset ja kasat tuntuvat vaeltavan. Aseessa on äänenvaimennin. Lähinnä tuossa askarruttaa juuri tuo takaruuvin alue.

Koheltaja

#149
Takaruuvi kannattaa muuttaa perinteiseksi kuten tuolla on tehty: http://www.rimfirecentral.com/forums/showthread.php?t=342529">http://www.rimfirecentral.com/forums/sh ... p?t=342529">http://www.rimfirecentral.com/forums/showthread.php?t=342529
Kylätason ampuja