Main Menu

Petaus kuvina

Aloittaja JRu, maaliskuu 19, 2012, 19:12

« edellinen - seuraava »

JNiemelä

#90
Alarauta tietysti asemoituna reijät linjassa pultteihin nähden, mutta tarkoitin, että eikö alaraudan perä ja muut mahdolliset pystysuorat pykälät alaraudassa toimi kilpailevana rekyylivasteena yhtä lailla?

Samasta syystähän myös pulttien reijät puihin ovat ylikoossa.

Koheltaja

#91
Kiinnitysruuvit toimii elastomeerinä ylä ja alarautojen välillä joten yläkerran rekylointi ja mahdollinen liikehdintä ei vaikuta alarautoihin, kyse on todella pienistä liikkeistä jotka häviävät kiinnitysten toleransseihin.
Kylätason ampuja

Jonez

#92
Onko kellään kokemusta cz 452 varmintin tai vastaavan lukkorungon petaamisesta? Kyseisessä aseessahan on yksi ruuvi lukkorunkoon ja toinen on piipussa dovetailiin kiinnitettävän metallipalikan varassa. Kannattaako kyseinen ase pedata koko matkalta tonne "barrel lug" asti?

Koheltaja

#93
Kiinalainen JW15 on jonkinlainen kopio CZ:sta ja raudat kiinnittyy samalla tavalla puihin. Mulla oli JW15 joskus parikyt vuotta sitten, poistin piippupalikan kokonaan ja tein lukkokehykseen toisen kiinnitysruuvin, samalla avarsin piippukourua. Petauksen jälkeen JW oli törkeen hyvä käyntinen, yksi tarkimpia piekkareitä mitä mulla on koskaan ollut.
Kylätason ampuja

TeemuJ

#94
Lainaus käyttäjältä: "Koheltaja"Kiinalainen JW15 on jonkinlainen kopio CZ:sta ja raudat kiinnittyy samalla tavalla puihin. Mulla oli JW15 joskus parikyt vuotta sitten, poistin piippupalikan kokonaan ja tein lukkokehykseen toisen kiinnitysruuvin, samalla avarsin piippukourua. Petauksen jälkeen JW oli törkeen hyvä käyntinen, yksi tarkimpia piekkareitä mitä mulla on koskaan ollut.


Jatketaan sen verta otna että jw oli kyllä vakionakin todella tarkka kun suhteutetaan hintaan 75m ja kasat mahtui lähes poikkeuksetta kaljapullon korkkiin.

Koheltaja

#95
kyllä vain, JW15 on ehkä parasta mitä ainakin siihen aikaan oli saatavana pienellä rahalla, jos laatu ei ole muuttunut niin on edelleen harkinnan arvoinen piekkari vaikka rakentelun aihioksi. Onhan se aika synkän oloinen ja rälläkällä viimeistelty mutta hyvä työkalu ja aihio moneen käyttöön, harmi ettei saa paksupiippuisena versiona.
Kylätason ampuja

ALa

#96
Lainaus käyttäjältä: "Koheltaja"Kaikki pystypinnat jotka voi mahdollisesti kantaa taaksepäin, poislukien rekyylivastin, eivät saa missään tapauksessa kantaa petaukseen. Mä teen usein näihin pintoihin paksun teippauksen alumiiniteipillä, tarttuu hyvin kiinni kehykseen ja on helppo sen jälkeen leikata muotoon askarteluveitsellä. Tilaa voi tehdä myös petauksen kuivuttua Dremelillä tms. Yksinkertaisesti sanottuna, jos otetaan rekyylivastin pois niin kehyksen pitää päästä liikkumaan kelkkana 1-2mm taaksepäin. Jos kehyksellä ei ole tilaa liikkua pituus suunnassa niin rekyylivastimena toimii joku muu paikka kuin rekyylivastin = käynti vaeltaa lämpötilojen mukaan ja riskinä on petauksen halkeaminen. Alumiiniteipin käyttö on muutenkin hyvä keino tehdä täyttö niihin kohtiin joiden ei tarvitse petauksen jälkeen osua rautoihin, tapauksesta riippuen teippaan kehyksen hännän tai keskiosan kelluvaksi. Raudat ottaa pohjastaan petaukseen kiinni vain kiinnitysruuvien alueelta ja tämä antaa tilaa rautojen/petauksen liikehdinnälle lämpötilojen mukaan.


Minulla on nyt 3. petaus tehty KKCn tukkiin, rautoina T3 Super Varmint ja toivottavasti nyt tuo Koheltajan mainitsema lämpötilojen mukaan seilaava osumapiste on historiaa. Matskuina on ollut Devcon ja erinäiset rekyylinvastinraudat ja palikat. Ekalla petauksella pedattiin KKCn tukin mukana tullut rekyylinvastinrauta, joka oli niin umpikiero ja epäsymmetrinen, että vieläkin ihmettelen miksi sen sinne laitoin. Nyt on pariin kertaan tehty uusi petaus Lumley Armsin petaussetillä (rekyylirauta+pilarit) ja osunta ollut välillä aivan huippua (kylmällä piipulla), mutta myöskin melkoista vaeltelua piipun lämmetessä. Nyt otin vikasta petauksesta pikkusen pois lukkorungon kiinnitysruuvien ulokkeiden edestä ja takaa. Saas nähdä poistuuko edellä mainittu ongelma. Kaiken kaikkiaan en vaan ymmärrä tuota Sakon logiikkaa irtonaisesta rekyylinvastinraudasta mitä T3 aktioissa käytetään.Mikä etu tuolla saavutetaan?

Koheltaja

#97
Irrallinen rekyylivastin on kustannustehokas tuotantolinjalla, ei sille muuta perustetta ole.



Osumapisteen vaeltaminen voi johtua myös piipusta, varsinkin kun on kyse takopiippuisesta Sako/Tikka kivääreistä. Niillä on joskus paha tapa kadottaa käynti, tai muuttaa osumapistettä lämmetessään, jäähtynyt piippu taas tikkaa samaan paikkaan hyvällä käynnillä. Harvinaista mutta mahdollista.
Kylätason ampuja

Maantiekiitäjä

#98
Pohtinut tässä sellaista asiaa kun tuo remari makaa tuossa AICS:n tukissa, että kannattaisko kehys liimata tuohon ruotoon kiinni jos kyllä niin millä? Toinen vaihtoehto voisi olla ottaa vingulla pikkusen tavaraa pois ja laittaa Devconit väliin vai onko viisainta antaa olla?

Jambo

#99
Selailin tuossa vanhaa Rekyyliä jossa Laulumaa liimasi kasahuilunsa läjään. Ei löytynyt tekstistä mainintaa, mutta kuvassa oli jotain Bisonin tavaraa, ilmeisesti 5 minuutin pikaliimat saa unohtaa... Toinen mikä tulis ittelle mieleen että Devconit lusikois kouruun ja jättäis irroitusaineet välistä pois?



Vaan oma Tikan petaus näytti onnistuneen, 10 rammanen tehdas-Scenar nakutti parhaillaan 10 millin läjää neljällä laakilla.  :dance:

Koheltaja

#100
Jos raudat istuu ruodossa hyvin niin älä tee mitään, jos ei istu niin kevyt Devcon petaus riittää. Liimaaminen onnistuu hitaalla epoksilla jos siihen päädyt. Aikoinaan tuli testattua liimausta alumiiniruodossa enkä saanut siitä mitään etua, lisäksi alumiinin ja teräksen lämpölaajenemiskertoimet on erilaisia ja pelkällä liimauksella voi tulla ongelmia rautojen kiinni pysyvyydessä kovilla pakkasilla koska liimauksessa yleensä jätetään rautojen ruuvit kokonaan pois käytöstä.



Lopuksi tein siihen kevyen petauksen ja vaikutus oli sitä mitä olin hakemassa, sai laittaa aseen kappaleiksi, kasata ja jatkaa ampumista ilman kohdistuksen tarvetta.
Kylätason ampuja

poke86

#101
Käykö kemiallinen metalli tukin petaukseen kun raudat ei istu. Esim http://m.motonet.fi/fi/tuote/606118/Permatex-kemiallinen-metalli-25ml">http://m.motonet.fi/fi/tuote/606118/Per ... talli-25ml">http://m.motonet.fi/fi/tuote/606118/Permatex-kemiallinen-metalli-25ml ei raski devoconia ostaa..

Koheltaja

#102
Mielummin tota, periaatteessa samaa tavaraa kuin Marinetex mitä monet jenkkilän pojat käyttää petauksissa: http://m.motonet.fi/fi/tuote/387957/Hempel-Epoxy-Filler-013kg">http://m.motonet.fi/fi/tuote/387957/Hem ... ller-013kg">http://m.motonet.fi/fi/tuote/387957/Hempel-Epoxy-Filler-013kg



Espoon Motonetistä tota olen hakenut muuhun käyttöön ja siellä oli/on viallinen erä, toinen massa on rakeista ja siitä on reklamoitu. Sitä en tiedä onko vaihtaneet hyllyssä olevat uusiin.
Kylätason ampuja

Ärmätti

#103
ihan plastic baddinginkin ajaa asiansa - parempiakin on mutta tämä ei maksa juuri mitään ja toimii silti - jopa minulla on plastic baddingillä pedattuja  :oops:

Koheltaja

#104
Pattinki on pehmeää ja muuttaa muotoa lämpötilan ja tukin elämisen mukaan. Siitä huolimatta pattinki lienee menneiden vuosien suosituin petausmassa, siihen aikaan kun petaukset oli uusinta hottia :geek:
Kylätason ampuja