Moly

Aloittaja Lupo, syyskuu 15, 2005, 09:39

« edellinen - seuraava »

Lupo

Kysymys 1 ) Riittääkö noin 40 min "väristely" kiinnittämään Moly pinnoitteen luotiin (kulhossa luotien mukana joku keraamisen oloinen rae)

Kysymys 2) Kiilloitetaanko luodit väristelyn jälkeen esim kangaspalalla vai muu tapa ??

Tyhmiä kyselen (mielummin kuin teen)  :)

Kiittäen tiedoista etukäteen

MJ

Moi,

40 - 60 min riittää aivan hyvin. Jos esim. 100 kuulaa niin noin 45 min. Toki jos haluaa oikein paksun molypinnoitteen niin sitten tuo 60 min.

Pyyhkäisy esim. talouspaperilla riittää aivan mainiosti, toimii itsellä ja JHa:lla ainakin erittäin hyvin.

Toivottavasti tämä auttoi.

Carpe Diem,

MJ

MSa

Terve,

Tarvittava molyämisaika vaihtelee omien havaintojeni mukaan eniten seuraavien  tekijöiden vaikutuksesta (in the order of importance)

- astian täyttöaste (paljon luoteja = pidempi aika)

- luotien muoto (pitkät luodit = pidempi aika)

- luotien puhtaus rasvasta (likainen luoti = pidempi aika + epätasainen lopputulos)

- molyjauheen määrä

Keskimäärin rummutan 7dl kulhossa 50 kpl 338LM luotia noin tunnin jotta lopputulos alkaa olemaan taisainen.

Luotien putsauksen / kiillotuksen ajaa froteepyyhe / urheilusukka: luodit poimitaan esim. urheilusukkaan ja sitten vatkatataan edes takas siten, että luodit liikkuvat kangaspussissa ja putsaanutuvat liiasta molystä.

Joskus olen lataamossani tehnyt überqualitet molytystä ja kiillottanut hetken luoteja purun seassa...

Ja lopuksi, IMHO, molyluodit on vaikeammin hallittava muuttuja kuin saattaa arvata. Lähtönopeuksia saa kenties lisää, mutta KPP ongelma korostuu helposti sekä huhuttu molyn paakkuuntuminen ylimenokartion jälkeen saattaa muodostua ongelmaksi.

Kannattaa kokeilla jos tuntuu siltä, että ei ole jännitystä entuudestaan. Itse olen molyvillityksen jälkeen kallistumassa takaisin puhtaiden luotien kannalle.

MSa
[url=https]

Lupo

Ok, kiitos avusta.

Reikäiset urheilusukat saavat taas uuden uusiokäyttökohteen.

john

Pidä huoli, ettei urheilusukissa ole liikaa ammoniakkia :lol:  :lol:

Poikma

Taitaa tuo KPP-ongelma olla tapauskohtaista; itse en ole havainnut käytännössä minkäänlaista ekan laukauksen osumapisteen siirtymää. Olen lähiaikoina ampunut 3 kertaa "kohdistuksen kokeilun" aseen purkamisen ja kiikarin irroittamisen jälkeen ja osumat on olleet eka laakista siellä missä pitää. Ainakaan oma TRG22 ei näköjään aseen täydelllisestä purkamisesta eikä kiikarin irrottamisestakaan (pikajalka) pahemmin piittaa.

Lisäksi kuparoituminen on molylla todella vähäistä; viimeksi kun piipun kuurasin kunnolla, en Forrestilla saanut juurikaan kuparia irti. Ennen Forrestin käyttöä annoin piipulle pronssiharjaa tyyliin 4-5 edestakaista liikettä pronssiharjalla ja sitten VFG:llä karstat pois.  Tämän toistin liki kymmenen kertaa.

Itselläni on vibrassa luotien molyamiseen oma malja ja molytyt luodit poimin maljasta pilkkimiesten sohjokauhalla; luodit jää kauhaan mutta haulit putoilee reijistä takaisin maljaan. Näin toimien kädet säilyy puhtaampana eikä molytysmaljaa tarvi siivota joka käytön jälkeen hylsyjen puhdistusta varten.

MSa

Ammoniakkia, pahus täytyykin tarkistaa sukkien tilanne...  :lol:

Poikmalle. Jep tapauskohtaista se varmaankin on. Neljästä jonkin sortin tarkkuuteen yltävästä kivääristäni, joista ammutaan molyluoteja on vain uusin tulokas alustavasti osoittanut olevansa "tunteeton" molyn käytölle. Tosin tämä uusin tulokas on alustavasti osoittanut olevansa erittäin hyväkäyntinen. Muissa kivääreissä moly KPP-virhettä on enemmän tai vähemmän.

Aika näyttää miten on "uuden tulokkaan" laita.

MSa
[url=https]