Ohjelma

Aloittaja ArtoR, lokakuu 12, 2005, 21:54

« edellinen - seuraava »

ArtoR

Haluaisin kuulla mielipiteitänne, olisiko kiinnostusta kännykässä (Series60) toimivaan lentorata-kalkulaattoriin?

Kuten joku sanoikin, ohjelmien antamat tulokset ovat suuntaa-antavia...

Jos kiinnostusta/tarvetta olisi, mitä ominaisuuksia siltä toivoisitte?

Minkälaisia ominaisuuksia on kaupallisissa laskureissa?

Olen ajatellut tehdä sen siis vain lentoratojen laskemiseen annetuilla parametreilla, ei paineiden yms lataustiedon laskentaan.

Minua kiinnostaisi tehdä tästä sovellus.

t. Arto Rasimus

SO

Mulla on sellainen tee-se-itse-exel-sovellus jota voi käyttää pohjana jos joku on taulukkoa tekemässä ettei kaikkea tarvitse näpytellä ihan tyhjästä. Sitä pitää hieman soveltaa omaan käyttöön sopivaksi, mutta jos osaa käyttää exeliä niin se on aika hyvä. Siihen on mahdollisuus syöttää tällä erää 3 eri bc-arvoa, halutessahan niitä voi laittaa lisää. Antaa samat arvot kuin QL, tosin siinä voi laittaa kaavoihin korjauskertoimet että saa täysin vastaamaan omia koeammuntoja. Lisäksi on ilmanpaineen ja lämpötilan korjaukset. Tulokset naksuina, sentteinä ja mradeina. Jos joku tarvii, niin YV:llä s-postiosoite niin lähetän taulukon eikä maksa mitään. Koska en exeliä hienommasta softasta mitään ymmärrä, autan mielelläni jos joku ymmärtää.

Peltsu

Noihin laskentoihin kun vielä saatte eri luotityyppien g-funktiot huomioon otetuiksi niin  jo.

John

s60 softa vois olla kiva, varmasti yleisempi alusta porukoilla kuin PDAt

ArtoR

Mitä on g-funktiot?

Hyvä että joku on harrastanut asiaa!

Onkohan laskelmiin yleisesti saatavia freeware-ohjelmia (lähdekoodeineen)? Pitääpä etsiä.

Haluaisin vielä mielipiteitä käyttöliittymästä.

Kukaan ei ole kommentoinut kaupan hyllyltä saatavia laskureita...

Liekö kukaan käyttänyt?

Mitä vaatimuksia käytön kannalta on A-radalla / poteron pohjalla?

Oletan, että laskelmaa tehdessä käytetään tietyn luodin ominaisuuksia, jotka on jo ennalta talletettu kännykän muistiin pysyvästi. Muistissa voisi tietysti olla ominaisuudet talletettuina useista luodeista, joista valitaan yksi käyttöön.

Ennen laskelmointia syötetään vain paikan olosuhteet:

matka, tuulen nopeus ja suunta, sekä kohteen nopeus ja suunta?

Ilmeisesti referenssinä käytetään matkaa, johon ase on kohdistettu.

En vielä tiedä, riittääkö taulukko kuinka hyvin vai vaatiiko homma

kuinka raskasta numeron murskausta. Lähinnä edellisessä riittäisi ohjelmointikieleksi Java, jälkimmäisessä vaaditaan Symbian C++

Tarttisin ohjelmoinnin tueksi dokumentoituja laukauksia, joihin laskelmia voi verrata.

Peltsu

G-funktio on profiilikohtainen kerroin nopeuden funktiona, jonka perusteella (1/suhteellinen ilmanvastus) määritetään.

Miksi näin ?  Ballistinen kerroin määritetään esim. luotikohtaisesti, mutta se ei kerro koko totuutta. Sen enempää ballistiikkaa tuntematta, olen asiaa tutkinut ja eri luotityypeille (Flat Nose, Hollow point, FMJ, FMJ BoatTail, Boat Tail VLD jne) on määritetty omat g-funktiot (käyrät luotityypin nopeuden funktiona) jotka lienevät nopeuskohtaisia kertoimia ballistiselle kertoimelle.

Normaalisti käytetään G1 -funktiota (PCB, joku nettilaskuri QBall) joka on määritellyn standardiammuksen funktio. Tuo normaaliammus on teräväkärkinen tasaperäinen projektiili tarkkoine mittasuhteineen. Ja VLD-luotien kanssa tuolla funktiolla hommasta ei tule mitään.

Tuossapa linkki aiheeseen  (hakusanoilla g-function ballistic coefficient)

http://www.shootingsoftware.com/coefficients.htm">http://www.shootingsoftware.com/coefficients.htm

Omassa laskentaohjelmassa käytän luotityyppikohtaista funktiota ja se piru laskee yllättävän oikein välillä 0 ... 300 m.

Peltsu

Tuolta funktiot

http://www.amasci.com/~jbm/downloads/downloads.html">http://www.amasci.com/~jbm/downloads/downloads.html

HJu

Ongelma esim. G7-funktiossa on se, että luotivalmistajilta ei saa sen mukaisia BC-arvoja vaan kaikki ilmoittaa arvonsa yleensä G1-funktion mukaisina.
Terveisin,

HJu

Peltsu

No nytpä tuonkin tietää miksi tuota g-funktiota kannattaa vaihtaa.

Eli ongelmana minulla oli ohjelmaa kehitettäessä se, että LD -luodit eivät lentäneet niin kuin laskenta osoitti. Jotenka rupesin asiaa tutkimaan ja törmäsin näihin G-funktioihin. Ja oletin että tuolla korjataan 1/ilmanvastusta.  No, lopputulos oli kuitenkin se että LD-luodit rupesivat lentelemään niin kuin laskenta osoitti (vai pitäisikö tuo laittaa toisinpäin).

Ohjelmaa kehittäessä olin yhteydessä PCB-ohjelman tekijän kanssa ja hänen kanssa asiaa pähkäiltiin.