308 ja N150 Apuja?

Aloittaja H8machine, helmikuu 16, 2014, 00:23

« edellinen - seuraava »

jsr85

Tällaisia joitakin tullut tehtyä itelle ja kavereille.

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160519/af59bc268d55234944ab2eb61f1e7992.jpg">

JR
<t></t>

FINZKI

Mitä mahtaisi maksaa jos tekisit mullekkin? 8)

jsr85

[FACE WITH TEARS OF JOY]amazonissa alkuperäinen 31 taalaa, paljoa tuon alle ei kannata alkaa tekemään. Toki noihin jenkki hintoihin lisätään rahti yms.

Ps. Mikä kaliberi? 243 ja 260 hylsyt vois olla valmiina...
<t></t>

Paspar

Kysästääs vaikka tässä ketjussa.

Olen ladannut tehdas scenareitten hylsyihin N150 2.90g, 10g scenar-L kuulaa, jolla löytynyt käynti. Lataukset olen tehnyt kaulasupistuksella.

Ostin nyt uusia hylsyjä ja pohdin miten vaikuttaa paineisiin vs. Kaulasupistus, kun nehän on täys supistettuja. Onko suuria eroja? (Kaasutilavuus) Eli voiko huoletta ladata saman 2.90g uusiin vai täytyykö aloittaa alempaa? Olen testannut kaulasupistettujen latauksen nousuilla aina sinne 3.03g ilman suurempia painemerkkejä +20C (nallissa hienoinen kraatteri). Olisi tarkoitus käydä kokeilemassa miten vaikuttaa lähtöihin uudet täys supistettu vs. Kaulasupistetut, samoilla latausarvoilla.

Niin ja aseena TRG-22

kema

Eiköhän tuo ole aika löysä lataus muutenkin.

HJu

Kyllä se hylsy pullistuu uutenakin pesän täyttäväksi.
Terveisin,

HJu

Perkeleen_Luoma

Jos nyt ymmärsin oikein, että kaupan patruunan ammuttuun hylsyyn on tehty kaulasupistus ja ladattu 2.90g. Nyt ostit uusia ampumattomia hylsyjä ja mietit voiko käyttää samaa latausta?

Sen verran mieto lataus, että itseäni ei ainakaan huolettaisi.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

MiJo

Itse olen ampunut VV N150 3,03 g latausta (+ 10 g Scenar) sekä kaulasupistetusta että täyssupistetusta hylsystä, samoin täysin uutta hylsyä: Samoissa lämpötiloissa (tuolloin +5 C) ei havaintoa painemerkeistä, joissain hylsyissä satunnaisesti lievää kraateroitumista nallissa. Lähtönopeudet olivat täyssupistetulla hylsyllä keskimäärin n. 3 m/s korkemamat kaulasupistettuihin verrattuna.

Ja aseena kymppiarska.

AR-10(T) + S&B PM II Gen 2 XR ->1.4 K

Perkeleen_Luoma

Kraaterointi on aika huono painemerkkinä. Sotilasaseissa varsinkin on usein aika väljähkö iskupiikin reikä jolloin ihan tehdaslatingitkin saa nallikupin pakenemaan reikään.

Sekä tietty eri nallikuppien vahvuus erot eri merkeillä/malleilla.

Paspar

Kävi mielessä, että onko zenithin nallit herkempiä kraateroitumaan? Kauppias sanoi että ovat ns.pehmeämpiä... Tuntuu siltä että vaikka ampuu 2.9g vs 3.03g niin tulee kraatteria nalliin, toki isompaa 3.03g. Jostain videosta katoin että jos "hymysyy" ejektorin kuun muotoinen sirppi tulee hylsyn kantaan on selvä painemerkki. Itse epäilen tuota, koska omissa latauksissa niitä tulee miten sattuu. Esim. 3.03g ei tule 2lks mutta 3.lks tulee ja 2.9g tulee myös silloin tällöin... Mikä se oikea painemerkki oikein sitten on? Jumiutuva lukko? Ei ole tullut vastaan..... Vai mistä pitää olla huolestunut? Piipulla ammuttu n.700lks. Puhdistettu boretech eliminatorilla n. 60 lks. Välein...

HJu

Pulttilukoissa ei Lapuan hylsyllä, 155 Scenarilla ja N150:llä yleensä edes pysty ylilataamaan radikaalisti.

Itselataavissa voi tulla kaikenlaista toimintahäiriötä koska kaasua piisaa ja nallipiikin kanava on usein melko väljä. Ei nekään räjähtele kappaleiksi tällä kombinaatiolla.

Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla

Terveisin,

HJu

JTa

Sitten kun nallit ei ampumisen jälkeen pysy kiinni, on liikaa painetta. Itselataavassa ikävä ilmiö. :D Ei ole kraateroitunut nallit koskaan ja kuuminta hottia on ammuttu. 6.5x47L samalla lukolla ja aina kraateri/nalli puhki. Tosin siinä oli enempi kyse pienestä kiväärinallista kuin nallin pehmeydestä. Tuokin ongelma tosin hävisi kun vaihtoi nallia.

Perkeleen_Luoma

Nallit on kovin huono painemerkki, vaihtamalla paranee. Väljä iskurin reikä tekee esim. Remingtoneissa jo tehtaan paukuilla kraaterin.

Jos alkaa ejektorin jälkeä näkymään, niin ruvetaan olemaan kyseisten hylsyjen rajoilla. Ei siitä ase vielä silmille tule.

Omassa T3 CTR sai mennä aika pitkälle yli 3.03g ennen kuin alkoi kammesta tahmaamaan. Tosin latauspituuskin oli 73,8.

Jvp1

Lainaus käyttäjältä: MiJo post_id=78530 time=1484138358 user_id=1988
Itse olen ampunut VV N150 3,03 g latausta (+ 10 g Scenar) sekä kaulasupistetusta että täyssupistetusta hylsystä, samoin täysin uutta hylsyä: Samoissa lämpötiloissa (tuolloin +5 C) ei havaintoa painemerkeistä, joissain hylsyissä satunnaisesti lievää kraateroitumista nallissa. Lähtönopeudet olivat täyssupistetulla hylsyllä keskimäärin n. 3 m/s korkemamat kaulasupistettuihin verrattuna.

Ja aseena kymppiarska.

Sivuaa vähän aihetta mutta kysytään nyt tällä foruumilla. Tosiaan olen aloittamassa 308 lataukset scenarilla, tällä kaliperilla en vielä ole scenaria ladannut. Mietiskelin, että millä reseptillä aloitetaan ja päädyin vv n150 Ihmettelin vv:n edition 11 latauksia.

155gr scenar n150 max 46,8gr 818m/s vastaavasti painavampi 167gr n150 max 44,8gr 836 m/s. Miten painavammalla ja vähemmällä ruutimäärällä saadaan paremmat lähdöt? Onko luodeissa muita eroja kuin pituus ja paino?

heiskanen

Oma tarkka latinki 10-scenarille: n150 3g. Latauspituutta rajoittaa remingtonin makasiini max71.6.

En ole tulkannut, kuinka pitkäksi voisi ladata pesän/ylimenon puolesta, koska tälleenkin lataus on tarkempi, kuin ampuja.

Trg-22:n piippu sovitettuna rem700 aktioon. Joku puhui nallin kraateroitumisesta, niin kyllä niin tekee. Ei ylipainetta, vaan remington.