Ultraäänipesuri vs tumbleri

Lentoradat, luodit, ruudit, hylsyt, nallit, lataukset. latausvälineet, lähtönopeusmittarit....
Koheltaja
Chairborne rating
Chairborne rating

Re: Ultraäänipesuri vs tumbleri

Post by Koheltaja » Wed Mar 16, 2016 12:22 pm

Vibran myin pois koska tuntui turhauttavalta päristellä 50-100kpl 223 hylsyä kerralla... Myös nykyisen asunnon säilytys/harrastetilat on rajalliset.

Tilalle tulu Lidlistä pieni uä-pesuri, kulhoon mahtuu 223 hylsyjä noin 50kpl kerrallaan. Pesuaineena käytän tällä hetkellä tiskikoneen huuhtelukirkastetta ja hylsyt vinkuu kulhossa 1x10min tai 2x10min. Snadisti voi jäädä karstaa nallitaskuun mutta muuten hylsyt on puhtaat ja rasvattomat.

Toimii mulla hyvin enkä kaipaa isompaa konetta kun määrät on kerrallaan pieniä, lataan aina samaa hylsyerää hylkäämiseen asti ja sitten uudet hylsyt käyttöön.
I'll be back...

Michael Knight

Post by Michael Knight » Wed Mar 16, 2016 6:05 pm

Itselläkin on Frankford Arsenalin märkätumbleri. Teräspinnejä tulee riittävä määrä tumblerin mukana ja niitä ei tarvitse erikseen ostaa. Puhdistusaineena vesi + Frankford Arsenalin Brass-Cleaning Solution (sitäkin saa Asetarvikkeesta). Kannattaa samalla ehdottomasti ostaa Frankfordin erotusmagneetti. Jos ei itsellä olisi magneettia niin olisin tullut hulluksi pinnien erottelun osalta. Kuivaan hylsyt kiertoilmauunissa, 90 astetta.

En voisi kuvitellakaan, että käyttäisin jotakin muuta puhdistustapaa. Kun laskee plussat ja miinukset niin ehdottomasti plussan puolella ollaan märkätumbleria käytettäessä. Lopputuote kiiltää kuin olisi suoraan Lapuan tuotantolinjalta. Olen käyttänyt aika pitkää myllytysaikaa ja myös kuivatusaikaa. Tulee jokainen nurkka kiillotettua ja hylsyihin ei jää jäännöskosteutta. Kun on muutaman erän tehnyt niin tulee rutiinia pinnien käsittelyyn jne., eivät sitten pompi pitkin lattioita.

Perkeleen_Luoma
Chairborne rating
Chairborne rating

Post by Perkeleen_Luoma » Wed Mar 16, 2016 6:50 pm

Mulla on litkuina fairy ja huuhtelukirkaste.
Tulee kirkkaita, puhtaita eikä tummu.
Uunia olen kans miettiny, jos joskus tulee kiirus.
300kpl. 308 hylsyjä oon kerral vetäny.
If you haven’t failed, you’re not trying hard enough.

Gerberi

Post by Gerberi » Tue Mar 22, 2016 11:16 am

Olen käyttänyt pientä Motonetin ultraäänipesuria johon mahtuu kerralla n. 50 kpl .308 hylsyjä. Pesuaineena olen käyttänyt fairy+1/2tl ruokasooda+loraus etikkaa. Hyvin on puhdistanut. Kuivauksen olen tehnyt mahdollisimman pian heti pesun jälkeen hiustenkuivaajalla, tahtoo tulla vihertäviä hapettumia jos vesi jää seisomaan hylsyjen pinnalle pidemmäksi aikaa. Pestyt ja kuivatut hylsyt olen jäyttänyt vielä yön yli varmuuden vuoksi kuivumaan lämpöiseen paikkaan.

Poikma
Chairborne rating
Chairborne rating

Post by Poikma » Wed Mar 23, 2016 6:13 am

Kyllähän ne ultraäänipesurit varmaan hylsyt puhdistaa paremmin kuin kuivavibrat, mutta ne hylsymäärät......
Kun on tuhatkunta isompaa hylsyä puhdistettavana niin alkaa olla aika tympeää touhua niitä 50-100 kerrallaan puhdistaa.

Tuohon wet tumbleriin menee varmasti se 500 kpl 308 kokoista hylsyä kerrallaan.....

JL
Chairborne rating
Chairborne rating

Post by JL » Wed Mar 23, 2016 8:15 pm

Konstit ovat monet, puhdasta saa monellakin menetelmällä.

Itse olen kokeillut vuosien saatossa kai kaikki litkut, alkaen oksaalihaposta päättyen jämyihin fosforihappopohjaisiin liuotinpesuaineisiin. Kokeilin piruuttani jopa elektrolyyttistä puhdistusta, ja pyörittää hylsyjä pesuainerummussa 4mm rosterimuttereiden kanssa. On myös tullut rakenneltua hylsytelineitä astianpesukoneeseen jotta hylsyt saisi nestepesun jälkeen kuivaksi ilman ylimääräisiä käsitöitä.

Oma lopputulemani on se että putipuhdasta saa monellakin keinolla- mutta kuivatumbleroinnissa bonuksena lisäaine (jokin vaha?) joka suojaa hylsyä yleiseltä kakkaantumiselta hyvin. Käytännössä tämä vähentää putsaustarvetta paljon, pulttilukkoaseissa puhdistusta ei välttämättä edes tarvita kun 3-5 latauskerran välein. Pesuaineiden kanssa käy juuri päinvastoin, putipuhdas kiiltävä messinki kakkaantuu/hapettuu helposti. Hapot ja emäkset ovat vielä pahempia, messingin pinta muuttuu huokoiseksi ja (näennäisen) kiiltävä pinta suorastaan imuroi kaiken lian itseensä.
Toinen tumblauksen etu on kuivatteluvaiheen ja niihin liittyvien käsitöiden (uunitus yms hiplaaminen) skippaaminen, tavara on heti valmista käyttöön.

Perkeleen_Luoma
Chairborne rating
Chairborne rating

Post by Perkeleen_Luoma » Wed Mar 23, 2016 8:39 pm

Vahaa voi heittää myös märkätumbleriin.
Kunhan ei laita hiovaa jos rummussa on kumipinta sisällä, köh köh 8)
Tiskikoneeseen tarkoitettu huuhtelukirkaste jättää myös pintaan kalvon joka suojaa hylsyä laikuilta, tummumiselta ja saa sen näyttämään kivalta :)
Tuo kuivaus on toki ikävää, mutta jos on olevinaan kiirus niin jää koko pesu tekemättä. Itse olen kyllä pitänyt kiireen lataushommista kaukana.
Eihän sen tarvitse olla puhdas (nallitasku taitaa olla tärkein), paskainen hylsy antaa ihan saman tuloksen kuin puhdas, mutta itse ainakin tykkään käsitellä ja käyttää puhtaita kamppeita.

Koheltaja
Chairborne rating
Chairborne rating

Post by Koheltaja » Thu Mar 24, 2016 4:42 am

Perkeleen_Luoma wrote:Tiskikoneeseen tarkoitettu huuhtelukirkaste jättää myös pintaan kalvon joka suojaa hylsyä laikuilta, tummumiselta ja saa sen näyttämään kivalta :)
Mä käytän uä:ssä pelkästään huuhtelukirkastetta ja pesun jälkeen huuhtelu kuumalla vedellä. Hylsyt on kirkkaita pesun jälkeen mutta pinta tummenee laikukkaaksi aika nopeasti. Voi olla että kirkasteissa on eroja eri merkkien kesken. Pieni tummeneminen ei mua haittaa, pääasia että hylsyt on puhtaita ja rasvattomia.

Onneksi on eri menetelmiä joista jokainen voi valita parhaan omaan käyttötarkoitukseen. Toisilla on hylsymäärät suuria ja pitää olla betoniauton kokoinen rumpu mihin laitetaan viikon satsi puhdistumaan. Toinen ääripää on pieni uä-pesuri missä saa kerralla puhdistettua 50 223 hylsyä, ammun kerrallaan 50-100lks ja lataan samaa hylsyerää hylkäämiseen asti ennen kun otetaan uusi 100kpl erä käyttöön. Tässä yksi syy miksi pieni uä on mulla toimivin ratkaisu.
I'll be back...

Perkeleen_Luoma
Chairborne rating
Chairborne rating

Post by Perkeleen_Luoma » Thu Mar 24, 2016 11:00 am

Mulla on joku perfect finish. Ja nimenomaa kylmää vettä. Kuumalla tummuu ja laikuttaa.

Mulla on samaa hylsyä 200-300, jotka preppaan aina satsina ja sitten ammutaan niin kauan kun riittää.
Tohon menee kivasti tuo 300 hylsyä kerralla.

Uä:ta mäkin miettisin, mutta päädyin vesimyllyyn.
Tykkään että paskat jää veteen niin ei oo ainakan kämpän ilmassa mitään pölyjä.

jsr85

Post by jsr85 » Thu Mar 24, 2016 2:06 pm

Veteen ne jaskat jää uä pesuristakin.
Onko kukaan koittanut tislatulla vedellä, muistaakseni töissä joskus pestiin rasvaannostelijan mittalaseja ja sillä ei jäänyt (kalkki?)laikkuja

Post Reply