Tulevaisuuden toimintatapa? TT3-ase ja ristikkoennakot

Tällä keskustelualueella on tarkoitus käsitellä vain tarkka-ammuntaan liittyviä yleisiä asioita. Asiattomat viestit poistetaan.
LSa
Hallituksen jäsen

Re: Tulevaisuuden toimintatapa? TT3-ase ja ristikkoennakot

Post by LSa » Tue Sep 05, 2017 5:06 am

Miksei kohdistusetäisyytenä ole gee? Tukisi taistelutähtäimen käyttöä?

MaR
Hallituksen jäsen

Post by MaR » Tue Sep 05, 2017 5:43 am

Oletan kryptisen termin "gee" viittaavan 300 metriin. Omasta mielestä tuo 100 metrin kohdistus on helpointa saada melko tarkaksi. Pitemmillä etäisyyksillä kohdistaessa tulee helposti tuulivirhettä mukaan. Sataan metriin kovakaan tuuli ei juurikaan kerkiä vaikuttamaan esimerkiksi .308 kaliiperilla, saati muilla kaliibereilla.

Toinen helpottava asia on se, että kaikkialla on 100 metrin ratoja. Joten kohdistuksen voi tehdä kaikkialla.

Muutaman kerran olen jättänyt tarkoituksella tornin 300 metrin asentoon jos on tiedossa että pitää käyttää nopeasti tulta. Tällöin taistelutähtäin idea täyttyy, mutta sulla on silti fiksu kohdistus.

Olen torniin merkannut korot satasten tarkkuudella 700 metriin asti. Tuota on lähes yhtä nopea käyttää kun suoraa ristikkokorjausta.

Juuso.L

Post by Juuso.L » Tue Sep 05, 2017 6:53 am

Itse omassa pissis arskassa joka on kohdistettu 100 metrille pelaan pelkästään taistelutähtäimellä joka riittää aina 725 metrin matkalle, tämän toimivuus tuli koeponnistettua Taipalsaaren sinkobaanalla pari vuotta sitten vaihtamalla asemaa koko ajan kauemmaksi lähtien 250 metristä aina 500 metriin, hieman joutui vain itselle hokemaan ettei torneihin saa koskea. Image

Lähetetty minun SM-G870F laitteesta Tapatalkilla

Toyotalla metsään traktorilla pois.

LSa
Hallituksen jäsen

Tulevaisuuden toimintatapa? TT3-ase ja ristikkoennakot

Post by LSa » Tue Sep 05, 2017 7:26 am

GEE / MDR on ase & patruuna & tähtäinkohtainen (asennuskorkeudet vaihtelee) suositeltu kohdistusetäisyys. Eli sellainen metrimäärä, johon nollatessa luoti pysyy tietyssä "putkessa" mahdollisimman pitkän matkan.

Voit pohtia taistelutähtäimesi toleranssin itse, esim. max neljä senttiä ylös / alas.

Tämä GEE on se mihin nollataan. Voit edelleen kohdistaa aseesi millä tahansa matkalla, koska tiedät, missä osumapiste on sillä matkalla verrattuna sen matkan tähtäyspisteeseen. Kiertopoikkeaman kevyt kompensointi on hyvä huomioida jo kohdistuksessa, jos ammutaan myös pitkiä matkoja.

Lentoradan avulla kohdistaminen yksinkertaistaa työtä. Voit ampua aseen kohdalleen vaikka tuulettomalla 15 metrin sisäradalla. Tähtäimen parallaksisäädön rajallisuus voi toki heikentää lyhyen matkan kohdistusmahdollisuuksia.

Pitkän matkan aseessa nollakohta voi olla järkevämpää laittaa muualle, jos esim. säädöt ei muuten riitä.

Ristikkoennakolla ampuminen on yksi juttu, toisaalta GEE voi olla myös se, mihin tarkka-ampujan tähtäin kannattaa siirtymien ajaksi säätää. Pystyy ampumaan mahdollisimman tehokkaasti kaikki lähietäisyydet.

Partion sisällä voi olla muitakin malleja, pääasia on, että jokainen tietää miten partiokaverin aseella ammutaan millekin matkalle.

LSa
Hallituksen jäsen

Post by LSa » Tue Sep 05, 2017 7:46 am

...ja tarkennuksena. Jos tosiaan käyttää matkarumpua, niin silloinhan geestä ei tarvitse välittää kohdistustilanteessa. Laitat rummun vaan matkaa vastaavalle kohdalle ja ammut kohdalleen. Ainoa huomioitava on silloin tuo mahdollinen kiertopoikkeaman pieni kompensointi.

GEE on tyypillinen metsästysasesäätö. Näissä ristikkoa harvemmin säädetään metsässä. Käytössä on vain "taistelutähtäin".

Perkeleen_Luoma
Chairborne rating
Chairborne rating

Post by Perkeleen_Luoma » Tue Sep 05, 2017 8:43 am

Tuo "gee" on kyllä täysin uusi termi. Olen lähinnä tottunut termiin "pbr" eli point blank range.

Itse olen 308 pultissa pitänyt kohdistuksen 100m ja 340m asetus taistelutähtäimenä jolloin 400m asti iskemät pysyy noin 50cm korkohaitarissa.
Samaa aion jatkaa uudella isoarskalla. Siihen tuli hommattua vortexi "joulukuusi"-ristikolla, joten myös ristikosta ennakon ja tuulikorjauksen ottamista voi kokeilla käytännössä.
Ilman joulukuusta on esim. 7mrad koroa ja 2.7mrad tuulta paha ottaa vain ristikosta, kun ruvetaan olemaan tyhjänpäällä.

Olenkin ennen ottanut korot tornista ja tuuli ristikosta. Nopeat paikot myös ristikolla.
If you haven’t failed, you’re not trying hard enough.

MOj

Post by MOj » Tue Sep 05, 2017 12:08 pm

Mielenkiinnosta asiaa kohtaan olisi kiva tietää millaisella ristikolla ampui SM- voittajaparista kyseinen kaveri?

LSa
Hallituksen jäsen

Post by LSa » Tue Sep 05, 2017 12:13 pm

2010 - ei muistikuvaa.

Karva

Post by Karva » Mon Jan 29, 2018 5:51 am

Mulla satasen zero myös vakiona noista MaR:in mainitsemista syistä. Piekkarissa pidin aiemmin myös satkun zeroa mutta nyt siirrän sen jatkossa 50m matkalle koska harvoin on niin hyvää keliä, ettei tuuli jo viskelisi 22lr paukkua tuolla matkalla jonkin verran. Saan siis paremmin varmennettua, että mun zero on oikeasti se zero.
Vähän tilanteesta riippuen ammun etäisyydet alle 300m (hyvällä kelillä alle 500m) ristikolla. Vasta sen jälkeen alan yleensä käpälöimään torneja. Ristikkona on Benderin P4LF (vai oliko se P4FL, mä en ikinä muista :D ). Ristikossa riittäisi varaa isompiinkin korokorjauksiin mutta silloin rupean ainakin tuolla ristikolla olemaan jo aika kaukana "vaakaviivoista" eli otan koroa torneista saadakseni helpommin arvioitua sivukorjauksen. Varsinaista tuulikorjausta otan tornista oikeastaan vasta vihoviimeisenä vaihtoehtona. Mielestäni varsinkin oikukkaalla tuulella liian hidasta, tuuli on voinut muuttua jo sillä aikaa kun nysväsin tornin kanssa. Mielummin nopea paikko perään (Ase H&K mr308) joko spotterin avulla tai itse tihrustettuna.

Ei tuolla systeemillä mihinkään absoluuttiseen tarkkuuteen pääse, mutta mielestäni aivan riittävään. Maalipellit menee nurin ihan kohtuullisella varmuudella tuonne +800m asti. Pidemmällekin on mennyt mutta osumaa ykkösellä, tai viimeistään "nopean paikon kakkosella" ei riittävällä varmuudella. Tuon jälkeen pitää ryhtyä ihan jo pohtimaan miten tää ammutaan.

Tuosta TT3 aseesta voisi sanoa, että ainakin oma ja näkemäni "märrät" ovat kaikki pystyneet erittäin hyvään tarkkuuteen (0,5-1MOA), erot on parhaisiinkin pultteihin verrattuna aika marginaalisia. Enempi kuskista kiinni ja jos focus on enempi tuolla sotilastarkka-ammunnan kuin kasa-ammunnan puolella niin sillä pärjää mainiosti.

Mä olen siis olento tulevaisuudesta, TT3 ase ja ristikkoa käyttelen aina kun mahdollista/järkevää. :D :D Tää on itse asiassa juttu mistä mä en oikein tiedä miten jengi tekee. En muista, että tästä olisi juurikaan ollut radoilla ja/tai harjoituksissa puhetta.
Karva

JL
Chairborne rating
Chairborne rating

Post by JL » Sat May 05, 2018 12:33 pm

:doh:
MOj wrote:
Tue Sep 05, 2017 12:08 pm
Mielenkiinnosta asiaa kohtaan olisi kiva tietää millaisella ristikolla ampui SM- voittajaparista kyseinen kaveri?
2010?
6.5-284 pulttilukko. 2. tason mildotristikko, 4-16 tähtäin.

Post Reply