Oisko Sako optilock best of the best picatinny jalka mitä on tarjolla?
Ei ole tuota jalkaa tullut vielä tuolla jalustalla koetettua.
Etu on ainakin se, että siihen jalustaan saa kiinni sitten minkä tahansa Optilock renkaan, tai Osuman renkaan jos haluaa putkea vaihtaa, jos vaihtuu esim runkoputken halkaisija tai etupää.
Mullinsilmäkin etu on, ei tule putkeen jälkiä.
Toinen hyvä vaihtoehto voisi olla Warne?
Optilock on hyvä, masiinan pikakiinniteinen valmistettu toleransseilla ettei kohdistus muutu. Optilockilla tuppaa muuttumaan asennusten välissä vaikka momenttiin laittaisikin takas.
Ville
Itekkin tykkään tuosta, varsinkin nykyisistä kun kun torx ruuvit renkaissakin.
Leupoldin PRW/QRW-jalat ovat myös osoittautuneet ihan toimiviksi.
Optilock oikein asennettuna on toimiva vaihtoehto ja myös hellävarainen tähtäimelle. Jos rekyyli on kova ja optiikka painavahko, sitten kannattaa ehkä harkita muuta.
Ja jos oikein kiinnittämään aletaan, sitten Spuhr yksiosaisena tai erillisrenkaina.
Kannattaa myös sisäistää se että lähtökohtaisesti tiettyjen massatuotantoaseiden erilliset picatinnykiskot ovat kierossa ja väännätyksillä aina. Kuten myös erillisrenkaiden linjaus tulee olemaan jos ne kiskoon asennetaan.
Burris signature sarjan renkaat on myös erinomaisia. Siinä myös muovirinkulat mikä korjaa pienet linjaus virheet. Muuten jalat terästä ja yhtä kappaletta.
1-osaisista jaloista voin suositella AI:n picatinnyjalkoja ja Aadmountin jalkoja. Jälkimmäinem on erittäin hyvä AR-15 päälle koska on ns extended-mali. Saatavuus Suomessa vaan heikko. Omani tilasin Norjasta.
AIltä saa 34mm jalkoja eri kallistuksilla ja niihin 30mm ja 1" inserttejä. 36mm jalkoja ei kai vielä saa. http://Www.sportingservices.co.uk myy kuten muutakin AI-kampetta.
Eikös Optilockin Picatinny-pohjassa ole pyöreä rekyylivaste? Muistelisin jonkun joskus asiasta maininneen, suorakulmainen olisi rekyylinsiedon kannalta parempi.
Itseltä löytyy Badgerin renkaat ja Unimount sekä yksi Spuhr. Ongelmitta ovat toimineet, kuten myös Optilockit aikanaan (11 mm ja 17 mm kiskoille tosin). Jatkossa pysyttelen kyllä Spuhrin kelkassa aina kun mahdollista.
Spuhr.
Spuhr on paras.
Eipä ole Spuhria parempaa vastaan tullut.
Tarkoitus olisi laittaa kiskollinen Zeiss v8 mörkö Ruger Precisonin päälle Picatinny-kiskoon.
Missähän myydään tuollaista Spuhria ?
Teijo
Spuhria myy mm Finnaccuracy. Spuhrilla ei taida olla kiskolliseen Zeissiin jalkaa. Lohjan Aseella ja Osalla sen sijaan on sille erinomainen picatinnyjalka
Kiitos.
Sen verran tarkennusta että Zeiss V8 Mörkö ei "välttämättä" sovi suoraan kiskoon. Jalka on tehty V8 1.1-8x30 tähtäimelle arskan päälle. Luulisin kuitenkin että sopii koska jalkahan on suht korkea. Extended malli eli voi näyttää vähän hassulta mörkö-Zeissin alla.
Sisäkisko ja picatinny sopivat hiukka huonosti yhteen, ovat filosofioiltaan ikäänkuin toistensa vastakohtia.
Toki saa jämysti kiinni kun sopiva adapteri löytyy, mutta tulos usein tarpeettoman korkea koska pelkkä picatinny käytännössä nostaa asennusta +10mm.
Kannattaa myös katsoa Osuman valikoima, sielläkin muistaakseni mahd matalalle asentuvaa Zeiss sisäkisko -> picatinny palikkaa.
Se on vähän maailmankuvakysymys :-)

(//%3C/s%3E%3CURL%20url=%22http://www.asejaosa.fi/components/com_virtuemart/shop_image/product/7950db8879cb7f0df967e891ef5df3ae.jpg%22%3E%3CLINK_TEXT%20text=%22http://www.asejaosa.fi/components/com_v%20...%205df3ae.jpg%22%3Ehttp://www.asejaosa.fi/components/com_virtuemart/shop_image/product/7950db8879cb7f0df967e891ef5df3ae.jpg%3C/LINK_TEXT%3E%3C/URL%3E%3Ce%3E)
Kisko nostaa tähtäintä ylöspäin mutta AR-15/AR-10 -konstruktiossa sitä korotusta tarvitaan jo muutenkin. Tuossa kuvan jalassa on 4 kiristyspalaa siihen siisäkiskoon. Käytännössä tähtäin hajoaa ennen kuin jalka. Asennuksen kannalta Zeissin (ja muiden) kiskot on siinä mielessä kivoja että tähtäimen asentaminen sivusuunnassa kallelleen on aika lailla mahdotonta.
SPUHRin jalat ovat hyviä jos haetaan pomminkestävyyttä ja lisävarusteiden kiinnitysmahdollisuutta siihen jalkaan kun tähtäimen runkoputkeen ei kaikki varusteet sovi tai ole muuten järkevää kiinnittää.
Tuossa vielä jalan kuvan ilman tähtäintä. Jalassa ei ole kallistusta ja sisäkiskollisiin tähtäimiin sen järjestäminen ei ole välttämättä kauhean helppoa.

(//%3C/s%3E%3CURL%20url=%22http://www.asejaosa.fi/components/com_virtuemart/shop_image/product/81b33f071ca0e4ccf96efb7bd42d19f3.jpg%22%3E%3CLINK_TEXT%20text=%22http://www.asejaosa.fi/components/com_v%20...%202d19f3.jpg%22%3Ehttp://www.asejaosa.fi/components/com_virtuemart/shop_image/product/81b33f071ca0e4ccf96efb7bd42d19f3.jpg%3C/LINK_TEXT%3E%3C/URL%3E%3Ce%3E)
spuhrin sr-3000 erillisrenkaat antaa täydellisen asennuskorkeuden ctr ässä 56mm lasille,laatu timanttia kuten aina.
Juurikin- mutta SR erllisrenkaat ovat matalia ja tarkkana kannattaa olla. Kuvassa piekkari 20MOA kallistuksella ja PST 6-24x50mm tähtäimellä.

(//%3C/s%3E%3CURL%20url=%22http://i68.tinypic.com/2icbm29.jpg%22%3Ehttp://i68.tinypic.com/2icbm29.jpg%3C/URL%3E%3Ce%3E)
(//%5Bimg%5D%3CURL%20url=%22http://aijaa.com/nqHFxO%22%3E%3Cs%3E%5Burl=http%5D%3C/s%3E%5Bimg%5Dhttp://i11.aijaa.com/t/00474/14174853.t.jpg)[/url][/img][/img]
suojat mahtuu vielä hienosti,varmint profiililla joutunee niitä viilaamaan.
Spuhriin luotan omassa kisakiväärissä ( Arska ) ja työkäyttöön on meillä Spuhrin jalkoja aika monen putken alla.
Onko kellään kokemuksia Vortexin kiikarinjaloista?
Kyllä. Vortex Precision Matched-jalat omassa Remingtonissa ovat osoittautuneet vantteriksi ja luotettaviksi. Ruotsinmaalta piti ainakin silloin tilata, kun kotimaassa tarjottiin eioota.
Kuitti, eipä noista precision matched renkaista oikein mitään negatiivista ole löytynyt Lontoon kielelläkään. Pitänee vakavasti harkita kyseisten hommaamista.
Lainaus käyttäjältä: "RHu"
Kyllä. Vortex Precision Matched-jalat omassa Remingtonissa ovat osoittautuneet vantteriksi ja luotettaviksi. Ruotsinmaalta piti ainakin silloin tilata, kun kotimaassa tarjottiin eioota.
Mitä kustanti?
Millasesta firmasta tilasti, oisko linkkii pistää?
Nebraska ainakin myy sivuillaan.
Hensujen myötä tutustunut Otto Reban suunnittelemaan BLITS jalkaan ja olen kyllä erittäin tyytyväinen.
Osumapiste pysyy presiis.

(//%3C/s%3E%3CURL%20url=%22http://i32.photobucket.com/albums/d48/Tappim/92c9ac32-1711-4cba-89c0-2425a4496f7e_zpsrsgti7vw.jpg%22%3E%3CLINK_TEXT%20text=%22http://i32.photobucket.com/albums/d48/T%20...%20gti7vw.jpg%22%3Ehttp://i32.photobucket.com/albums/d48/Tappim/92c9ac32-1711-4cba-89c0-2425a4496f7e_zpsrsgti7vw.jpg%3C/LINK_TEXT%3E%3C/URL%3E%3Ce%3E)
Lainaus käyttäjältä: "Perkeleen_Luoma"
Nebraska ainakin myy sivuillaan.
Tattista :)
Liekkö minkälaisia VOMZ jalat, on titaanistahin tehtyjä high end malleja :)
http://en.pilad-vomz.ru/products/product/102/
Tilasin ebaystä tuollaset alumiiniset.
http://www.ebay.com/itm/162059715235?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Kyselin myyjältä, että onko tulossa teräksistä ja titaanista milloin myyntiin, kuulema pian ja mm titaaniset jalat maksaa noin 100$.
Voi olla jotta sellaiset tilaan kunhan niitä saa myyntiin.
Suomessahan on virallinen maahantuoja näille http://www.veika.fi/
Kysäsin että onko heillä varastossa tuota jalkaa, sanoivat ettei ole, mutta voivat ottaa myyntiin, hinta olisi 80-100€.
Joten siksi tilasin suoraan Venäjältä, sai puoleen hintaan 8)
Billet alumiinista sorvattu/koneistettu nuo jalat, pitäisi olla aika hyvää shittiä.
Jos silmä ei valhetele niin lukitus kiskoon on pyöreä eikä kantikas kuten kuuluisi olla. Pyöreä lukitus hakkaa ajan mittaan koloa picatinnyyn ja kohdistukset ei pysy paikallaan. Renkaissa/jalustassa pitäisi aina olla kantikas lukituspala jos ne laittaa kiinni johonkin muuhun kuin piekkariin.
Kuvassa titaaniset renkaat.

(//%3C/s%3E%3CURL%20url=%22http://home.winsoft.net.au/~gazza/images/A_VOMZ_TITANIUM_RINGS_1.JPG%22%3E%3CLINK_TEXT%20text=%22http://home.winsoft.net.au/~gazza/image%20...%20INGS_1.JPG%22%3Ehttp://home.winsoft.net.au/~gazza/images/A_VOMZ_TITANIUM_RINGS_1.JPG%3C/LINK_TEXT%3E%3C/URL%3E%3Ce%3E)
Love from Russia, nyt tuli koivet.
On muuten korkealaatuiset nää VOMZ jalat, koneistettua billet lohkosta.

(//%3C/s%3E%3CURL%20url=%22http://i3.aijaa.com/b/00211/14241695.jpg?2016-09-02%2020:24:54%22%3E%3CLINK_TEXT%20text=%22http://i3.aijaa.com/b/00211/14241695.jp%20...%202020:24:54%22%3Ehttp://i3.aijaa.com/b/00211/14241695.jpg?2016-09-02%2020:24:54%3C/LINK_TEXT%3E%3C/URL%3E%3Ce%3E)

(//%3C/s%3E%3CURL%20url=%22http://i10.aijaa.com/b/00786/14241687.jpg?2016-09-02%2020:25:33%22%3E%3CLINK_TEXT%20text=%22http://i10.aijaa.com/b/00786/14241687.j%20...%202020:25:33%22%3Ehttp://i10.aijaa.com/b/00786/14241687.jpg?2016-09-02%2020:25:33%3C/LINK_TEXT%3E%3C/URL%3E%3Ce%3E)

(//%3C/s%3E%3CURL%20url=%22http://i1.aijaa.com/b/00186/14241697.jpg?2016-09-02%2020:26:25%22%3E%3CLINK_TEXT%20text=%22http://i1.aijaa.com/b/00186/14241697.jp%20...%202020:26:25%22%3Ehttp://i1.aijaa.com/b/00186/14241697.jpg?2016-09-02%2020:26:25%3C/LINK_TEXT%3E%3C/URL%3E%3Ce%3E)
Voin suositella.
Nämä ovat siis alumiiniset, näitä saa myös teräksisenä ja high end ukoille titaanisenakin 8)
Mihin perustat tuon jalkojen korkealaatuisuuden......jos uskaltaa kysyä?
No mm materiaali on kunnon billet alumiinia, ei ole valetusta alumiinista koneistettu, vaan jotain T6 luokan alumiinia, toinen juttu on tuon jalan toleranssit, mittailin tönärillä, eikä heittoja ole.
Nykyisillä työstökoneilla saadaan laadukasta jälkeä laadukkaista materiaaleista jos suunnittelu on kunnossa, pyöreä rekyylivastin ei kerro loppuun asti mietitystä suunnittelusta.
Itellä pistää silmään tuo muju joka pultin kannan alta irtoaa samalla tavalla kun alumiinin eloksoinnin pettäessä. Miksi ruuvin kannan alla ei ole rikkaa? Ei mitenkään luottamusta herättävä kiinnitys.
Muutamaa kiinalaista koneistanut ja niissä materiaalissa ei oo ollu sanomista, hyvin koneistettavia. Billettiä nekin.
JR
Esittelykuvassa näkyis olevan aluslevyt ruuvien alla.
Onko lukituspalan alakärjen ja lukonkehyksen välissä vielä tyhjää väliä. Näyttää kuin palan alakärki nojaisi lukonkehykseen. Jos näin on, jalka ei kiristy oikein kiskon päälle. Tuntuu kireältä avaimessa, mutta ei vedä jalkaa niinkuin pitäisi
Onko lukituspalan alakärjen ja lukonkehyksen välissä vielä tyhjää väliä. Näyttää kuin palan alakärki nojaisi lukonkehykseen. Jos näin on, jalka ei kiristy oikein kiskon päälle. Tuntuu kireältä avaimessa, mutta ei vedä jalkaa niinkuin pitäisi
Kaikuuko täällä
Veikkaisinpa että billet tarkoittaa venäläisistä kiikarinjaloista puhuttaessa aihiota.
Eli muotoonvalettua tavaraa josta sitten koneistetaan tarvittavat kohdat.
Tuollaisen jalan "ympärikoneistaminen" ei oikein tunnu uskottavalta muutaman kympin jaloissa, ei edes venäjällä.
Mitä mittoja tarkistit tönärillä? Mitä tarkoittaa "heittoja ei ollut"? Satavarmasti kahden jalan välillä on heittoja... ei niitä mihinkään satkujen tarkkuuteen koneisteta, se on päivän selvää.
Tarkistitko kiskoon asennettujen jalkojen suuntausta, korkoeroa ym. kiikarin asennuksen kannalta olennaisia juttuja?
Vaatii ehdottomasti linjauksen.
Joe ei tee, niin uskallan väittää näkemättä, että putki taivuksissa ja säätötornien kanssa ongelmaa kohdistuksessa.
Uuden putken kun pistin paikoilleen, niin tarvis ottaa kaksi napsua koroa ja ristikko oli kohillaan.
Ja tossa on prikat ruuvin kannan ja tuon palan välissä.
Jaksa rueta enempää analysoimaan 50€ jaloista, jos ois jotkut Spuhrit niin vois tehä kirjallisen raportin :D
Titaaniset sais alle sadan euron.
http://www.ebay.ca/itm/161879684909
Lainaus käyttäjältä: "FINZKI"
Jaksa rueta enempää analysoimaan 50€ jaloista, jos ois jotkut Spuhrit niin vois
Mutta jaksoit silti kehua korkealaatuisiksi tuosta vaan....??
Edelleen sitä mieltä olen, ja mitä sä mulle mussutat?
Ei ole eka kerta kun ulina tulee sun suunntalta?
Onko jotain mua vastaan?
Ei ole sinua vastaan mitään, kirjoitustapaasi kyllä.
Mutua mutun perään..... Välillä enemmän asiapitoista kiitos...
Mutta miten sen välyksen kannsa finski oikein on? Kts. edellä kirjoitettu
Tämä kirjoittelun taso rupiaa olee kohta fbn metsästäjät osioo tahi perälle nettiii.
Vomsit ja pompsit ja kiinanjalat ja erittäin monet muutkin jalat voi laittaa samaan kastiin. Mikään niistä ei tee jotain paremmin.
Sitten kun valitaan jalat mitkä on vaan parhaita niin montako niitä parhaita jää. Musta ei kauheesti.
Itse oon ollut tosi tyytyväinen MAKin milmont monoblockiin. Tosi tukeva ja pysyy paikallaan varmasti. Aikoinaan ennenkuin ostin tuon, kyselin josko kellään olisi kokemuksia ko. jalasta, muttei tullut pahasti vastauksia eli ei varmaan jostain syystä kovin suosittu.
Vaikka otsikossa haetaan sitä parasta jalkaa niin en tarkoita että tuo MAK olisi paras, mutta ihan hyvä kuitenkin.
Lainaus käyttäjältä: "Hietala"
Onko lukituspalan alakärjen ja lukonkehyksen välissä vielä tyhjää väliä. Näyttää kuin palan alakärki nojaisi lukonkehykseen. Jos näin on, jalka ei kiristy oikein kiskon päälle. Tuntuu kireältä avaimessa, mutta ei vedä jalkaa niinkuin pitäisi
Tulee tiukasti kiskonpintaan kiinni, ei ole klapia.
Enkä minä täällä kirjoittanut että tuo olisi paras picatinny jalka, korkealaatuinen kuitenkin ja kohtuu rahaankin vielä.
Se joka sanoi että minä tätä olisin verrannut Spuhriin tms, niin kertokaa nyt missä niin kirjoitin?
En halunnut aukaista uutta picatinny jalka osiota, mihin tulisi muut kuin parhaat jalat osio, siksi tuon vomptzin tähän keskusteluun lisäsin.
Lainaus käyttäjältä: "FINZKI"
Enkä minä täällä kirjoittanut että tuo olisi paras picatinny jalka, korkealaatuinen kuitenkin ja kohtuu rahaankin vielä.
Lainaus käyttäjältä: "FINZKI"
On muuten korkealaatuiset nää VOMZ jalat, koneistettua billet lohkosta.
Lainaus käyttäjältä: "FINZKI"
Billet alumiinista sorvattu/koneistettu nuo jalat, pitäisi olla aika hyvää shittiä.
Vaikuttaa hiukan siltä että sinulla ehkä hiukka ohuet kokemukset ladukkaista kiinnikkeistä.
Vomzhan on Ken Farrelin renkaista tehty ns "kirveellä veistetty" piraattikopio. Esim röpelomaalia tms on esim pruutattu renkaan sisäpuolelle osittaisesti. Kerrospaksuushan voi olla jopa 0.1-0.2mm, eikä epäkeskeinen ja vieläpä vino pinta tee kiristettäessä todellakaan hyvää putkelle.
"Billet" puolestaan tarkoittaa takoaihioista (sitkeämpi, lujempi) koneistettua osaa, ja on materiaalina myös paljon valettua kalliimpaa.
Vomz vaikuttaa valetulta, kuten AK- kiinnikkeetkin usein ovat ja joita myös Vomz tekee.
Titaanikaan ei materiaalina poista valetun perusongelmaa, murtuu paljon helpoimmin kuin esim taottu materiaali. Oli sitten vaikka alumiini.
Tuossa vertailua yleisen lookin ja "laatuvaikutelman" suhteen, korostin silmäänpistävimmät:

(//%3C/s%3E%3CURL%20url=%22http://i68.tinypic.com/esvw5g.jpg%22%3Ehttp://i68.tinypic.com/esvw5g.jpg%3C/URL%3E%3Ce%3E)

(//%3C/s%3E%3CURL%20url=%22http://i64.tinypic.com/xfq0jk.jpg%22%3Ehttp://i64.tinypic.com/xfq0jk.jpg%3C/URL%3E%3Ce%3E)
Pitänee ostaa Spuhrit, niin sitten olisi parhaat jalat mitä saa.
Sen jälkeen ei ainakaan tarvitsisi mitään muita katsoakkaan.
Oletko JL virallinen maahantuojan/myyjän edustaja Spuhrin jaloille Suomessa?
Lainaus käyttäjältä: "JL"
"Billet" puolestaan tarkoittaa takoaihioista (sitkeämpi, lujempi) koneistettua osaa, ja on materiaalina myös paljon valettua kalliimpaa.
OT:
Ite oon ymmärtänyt et takoaihio on forged billet ja tehdään puristevalamalla muotissa ja joka lopuksi koneistetaan oikeaan malliin. Varsinainen billet osa tehdään koneistamalla kappale normaalista esim. kanttisesta valuaihiosta.
JR
Lainaus käyttäjältä: "FINZKI"
Pitänee ostaa Spuhrit, niin sitten olisi parhaat jalat mitä saa.
Sen jälkeen ei ainakaan tarvitsisi mitään muita katsoakkaan.
Oletko JL virallinen maahantuojan/myyjän edustaja Spuhrin jaloille Suomessa?
Jep kyllä niitä tuodaan ja edustetaan. Ja kokeile nyt ihmeessä nuo Vomzit kuitenkin, jos pelittää niin asiahan on kunnossa. Maalit kannattaa skraapia sisältä pois. Linjahoonauksella lähtee, ja linjauskin tulee samalla varmistettua.
Lainaus käyttäjältä: "jsr85"
Lainaus käyttäjältä: "JL"
"Billet" puolestaan tarkoittaa takoaihioista (sitkeämpi, lujempi) koneistettua osaa, ja on materiaalina myös paljon valettua kalliimpaa.
OT:
Ite oon ymmärtänyt et takoaihio on forged billet ja tehdään puristevalamalla muotissa ja joka lopuksi koneistetaan oikeaan malliin. Varsinainen billet osa tehdään koneistamalla kappale normaalista esim. kanttisesta valuaihiosta.
JR
Hyvin mahdollista. Omat "tietoni" perustuvat (näemmä) hämärään muistikuvaan vuosien takaa, liittyen autojen ja moottoripyörien viritysosiin..
Forged receiverit on ihan takomalla muottiin tehtyjä. USAssa on noin 6 firmaa jotka niitä edes takovat. Takoaihioista sitten valmistajat koneistelevat omat runkonsa omilla spekseillään.
Euroopassa billetistä tehdyt arskan rungot on yleensä vaan tasalaatuisesta umpilankusta leikattua/koneistettua kamaa ilman sen ihmeempiä takomisia. Varmasti eri pajoilla vielä eri tyylejä valmistuksessa.
Joitain arskan uppereita on tehty myös pursotustekniikalla. Eli työnnetään kylmäpuristamalla alumiinia sopivasta holkista läpi. Tanko sahataan määrämittaan ja ylimääräinen kama koneistetaan pois. Lopputuloksena flat-top arskan upperi. DPMS:llä on käsittääkseni tällaisia uppereita. Matsku on heikompaa kuin takoalumiini per painoyksikkö mutta se on kompensoitu paksummilla ainevahvuuksilla.
Billet tarkoittaa yhdestä kappaleesta koneistettua osaa, kappale on joko lähes poikkeuksetta jonkinlaista lattaa, kankea tms vastaavaa metritavaraa mistä sahataan sopivia paljoja aihioksi koneistukseen. Yleensä valusoista ei käytetä sanaa billet, mutt joku voi sitäkin tehdä.
RC hommia harrastellut pari vuosikymmentä epäsaannöllisesti, ja niissä on tuota käytöstä poistettujen lentokoneiden alumiiniosista tehtyjä osia, (en itse vaan rc autojen osien valmistajat) käyttänyt, ja mitä kovempaa alumiinia, niin sen kyllä huomaa kun se "soi" se metallia kun se on kovaa, huomaa mm poraamalla tarvittavia reikiä jne sen kovuuden.
Otetaan esimerkiksi kiinalaiset alujalat, niin niissä se on sitä valettua alumiinia joka on pehmeää ja työstetty sitten, mutta näissä VOMZ koivissa on kyllä kunnon alumiinistä tuo jalka rakennettu, toki ei pärjää näille amerikkalaisille tai muille huippu tuotteille mitä on, mutta tuo hinta on mielestäni
edullinen tuon laadun huomioon ottane.
Tuossa kuvassa mittä olit JL noita viivoja vedellyt, niin tuo kohta jossa jalan ylapala oli kiinni, niin se oli vain päällä, ei ollut ruuvit kiristetty että se päällis osa olisi ollut paikoillaan.
Mutta ei tuosta sen enempää, katotaan mitä tuolla tekee, ainakin tänään kohdistukset piti, eikä ruuvit löystyneet eli olen tähän asti tyytyväinen.
Toki tässäkin jos olisi jo kerralla ostanut tuollaiset, sanotaan nyt vaikka tämä laadukas ja huipuksi kehuttu maailmalla oleva Spuhr, niin ei tarvitisi enää sen takia ainakaan jalkoja etsiä, kerralla kun ostaisi parhaan, niin säästäisi rahaa, aikaa, patruunoita ja joissain tapauksessa rikkoontuneen putken jos se on jalan huonouden takia mennyt rikki.
ps:mie voin kysyä virallisen kysymyksen tuolta tehtaalta, että onko tuo billet alumiinia, vai jotain kuraa valettua shaibaa mitä jotkut väittää noiden olevan.
Lainaus käyttäjältä: "FINZKI"
.
Tuossa kuvassa mittä olit JL noita viivoja vedellyt, niin tuo kohta jossa jalan ylapala oli kiinni, niin se oli vain päällä, ei ollut ruuvit kiristetty että se päällis osa olisi ollut paikoillaan.
Jep mutta Spuhr ja moni muukin keskittävät vastapuolet toisiinsa vaikka tähtäinrunko ei olisikaan "ohjaamassa" puoliskoja toisiaan kohti ja ruuvit ovat huulilla. Edellyttää pienempiä välyksiä ja tarkempaa työnjälkeä - ei sinällään suoraan kerro lopullisen asennuksen hyvyydestä tai jämäkkyydestä - mutta kielii suunnittelusta ja viimeistelystä kyllä.
Epäilen olevan billettiä, tulee halvemmaksi tehdä CNC koneilla kangesta kun ensin valaa ja sen jälkeen koneistaa irtopalikoiden pinnat linjaan.
Onko noi jalat maalattu vai anodisoitu? Jos on anodisoitu niin silloin ei ole valua ne on tehty billetistä tai pursotangosta, valussa andisointi on yleensä epätasaista ja laikukasta.
Monet jalat ja renkaat on tehty pursottamalla muotoon, muotin läpi painetaan kuumaa seostettu alumiinia läpi 6 metrin tankoina. Niistä sitten pätkitään tarpeen mukaisia pätkiä ja tehdään tarvittavat (mahdollisimman vähäiset) koneistukset. Esimerkiksi BR-Tuotteen alumiinijalat oli muistaakseni pursosta tehtyjä. Aika iso osa kiinalaisista jaloista on tehty muotoon pursotetust alumiinista, valujalkoja ei ole tullut vastaan.
BKLn erinomaiset ilma-aseisiin ja piekkareihin tarkoitetut jalat ovat myös pursoalumiinia. Matsku on hyvää ja pinnoitteet myös. Ei sovi 338 LMn päälle mutta tarkoitettuun käyttötarkoitukseen erinomaisia.
Uskotko tosissas että kun kysyt tehtaalta "virallisen kysymyksen" saat totuuden asiaan?
Kävi tässä taannoin että tilattiin maasta X öljypronssisia liukulaakeriholkkeja. Ihmeteltiin sitten kun asiakkaamme alkoivat valittamaan että laakeriholkit kuluvat todella nopeasti. Teetettiin holkeista materiaalianalyysi ja tulos oli että ovat aivan halvinta kuramessinkiä.... :-)
Ei siis millään tavoin mitään laakerimatskua.....
Ja kaikki tämä vaikka hyvin tiesivät että valheella on lyhyet jäljet.....
Ei se alumiinin kovuus kerro yhtään mitään valmistus menetelmästä.
http://www.totalmateria.com/page.aspx?ID=AluminumGrades&LN=FI
JR
Lyhyen kokemuksen perusteella voin kyllä suositella Spuhr:n jalkaa. Vaikuttaa tukevalta ja hyvin tehdyltä tuotteelta. Omani sain tänään ja tuolla täytyy pärjätä niin kauan, kun raskin hankkia S&B PMII:n, sitten joutuu ostamaan toisen. :whistle:
Itselleni tuli myyjän suosittelemana cantilever mallinen jalusta, koska käytän samaa kiikaria kahdessa aseessa (Tikassa (//https) ja arskassa (//https)) ja AR vaatii tuon cantileverin sekä mahdollistaa asennuksen myös Tikkaan.
pitääkö spuhr sp3001 kohdistuksensa jo käyttää jalan irti kivääristä? Kaiken järjen mukaan pitäis toimia niin
Riippuu kiskosta ja kiinnittäjästä. Ei ole kyllä jalasta kiinni etteikö osuisi samaan uuden kiinnityksen jälkeen.
Lainaus käyttäjältä: "Ärmätti"
pitääkö spuhr sp3001 kohdistuksensa jo käyttää jalan irti kivääristä? Kaiken järjen mukaan pitäis toimia niin
Hyvin toimii. Tuossa testasin uutta Spuhrin pikajalkaa. Rakenne käytännössä 1:1 sama, mutta periaatteellisena erona se että neljän
pultin sijasta liikkuvaa osaa puristaa kaksi pikasalvan epäkeskopintaa.
Parallaksi + kameran focus aiheuttavat pientä ristikon "elämistä" kollimaattoriasteikon päällä. Mutta kuten videosta näkyy (kun katsoo lähtötilanteen ensimmäiset sekunnit tarkasti), menee uudelleenkiinnityksessä täsmälleen kohdalleen.
https://youtu.be/eWy87qPkwn0
Pitää kyllä sanoa, että olen tuon Vortexin presicion jalat olen testannut ja sanottava että WOW.
On kyllä varmasti paras jalka alle 150€ luokassa.
Todella, siis todella järeät ruuvit, kunnon 25 kokoluokan Torx ruuveilla ja tuo alumiinin laatu ja työstö on kyllä sitä mitä pitääkin.
Eli nämä jalat.
http://www.nebraska.fi/precision-kiikarinjalat-mmrunkoputki-c-127_97_105_106.html
Voin todellakin suositella.
Kun kerta täällä on kokemusta Spuhr:n jaloista niin laitan tänne. Itsellä kiikari-projekti t3x varmint 30-06 pyssyyn ja tämä ST-3701 (http://spuhrwebshop.com/en/isms/st/st-3701.html) näyttäs aika hyvältä zeiss V6 2-12x50 kaveriksi. Mikäli tuosta mitään tajuan, niin kiinnitys tapahtuu ruuveilla aseessa oleviin "kiskon" kiinnitysreikiin. Tässä tulis samassa paketissa "kisko" + renkaan alustat ja renkaat. Siinä mielessä hinta ei enää ihan niin jäätävä. Äh, komento takas, tuo taitaakin mennä kiinni Sakon kiskoon, katoin huonosti tota kuvaa. Eli pitäs laittaa vielä kiskokin, ompas hankalaa taas.
Jukka
Et tarvi kiskoa. Tuo jalka menee suoraan Tikan kiskoon (joka on sama ku Sako TRG:ssäkin)
Ei vaan Tikan t3(x) tai Sako trg:n lohenpyrstöön. Ei vaadi mitään muuta kuin alkuperäisen kehykseen koneistetut urat.
Juurikin sellaista hain minkä saa kehyksen uriin kiinni. Varmint perusmallissa ei kiskoa valmiina ole. Toki kisko tarjoaa omat etunsa, mutta jos tuossa voisi hyödyntää kiskon kiinnitysreikiä, tulisi tuossa vähän samaa etua. Tuon voisi varmaan vielä sovittaa epoksilla kehykseen samaan tapaan kun kisko sovitetaan. Pitää varmaan kysyä tuolta lisätietoja.
Turha sillä epoksilla läträtä.
Ja jos liimaat sen Spuhrin kiinni lukkorunkoon, niin ehjänä et sitä siitä irti saa.
Kyllä se niillä ruuveilla siinä kiinni pysyy.
Kuvan mukaisella tavalla vaan kiinni.

(//%3C/s%3E%3CURL%20url=%22http://www.nzhuntingandshooting.co.nz/attachments/f15/22841-tikka-t3-scope-mounting-options-image.jpg%22%3E%3CLINK_TEXT%20text=%22http://www.nzhuntingandshooting.co.nz/a%20...%20-image.jpg%22%3Ehttp://www.nzhuntingandshooting.co.nz/attachments/f15/22841-tikka-t3-scope-mounting-options-image.jpg%3C/LINK_TEXT%3E%3C/URL%3E%3Ce%3E)
? tikka sako
https://www.youtube.com/watch?v=jLSnZCyGBjY&spfreload=10
https://www.youtube.com/watch?v=n2_bJua1ess
https://www.youtube.com/watch?v=mBnsszNTKlE
Hienoa, juuri tuota FINZKI:n kuvan mukaista ratkaisua hain itsekkin. OK, olen ehkä liikaa opiskellut asioita INTERNETISTÄ jossa mestarit neuvoo sovittamaan kaikki kalikat liimoilla yms. toisiinsa. Aina parempi jos niitä ei tarvita. T3x mallissa taitaa tuo lukkorunko olla käytännössä sama, jotain ruuvin reikiä lisätty kiskoa varten, ei varmaan ongelmaa sen suhteen.
Mikä malli FINZKI:llä omassa tykissä, olet vissiin tyytyväinen kiinnitykseen?
Laitoin ihan periaatteesta kysymystä valmistajalle, haluan testata myös niiden asiakaspalvelun ennen ostoa.
Jukka
kysykkö samalla onko 36mm putkelle tulossa ja riittääkö 72 etu linssille 35mm vai pitääkö 44 olla
OK, kunhan vastaavat niin laitan lisäkysymyksiä peräään,
Jukka
Lainaus käyttäjältä: jukka71 post_id=82296 time=1494491868 user_id=7014
olen ehkä liikaa opiskellut asioita INTERNETISTÄ jossa mestarit neuvoo sovittamaan kaikki kalikat liimoilla yms. toisiinsa.
Ei pidä sekoittaa petaamista ja liimaamista.
Joo, termit näköjään vähän hakusessa, petaamisesta oli tosiaan kyse. Jos lukkorunko ei ole ihan 100-suora, voi tuo kiinnitin periaatteessa taipua kun sen kiristää kunnolla runkoon. Mutta taitaa olla tässä tapauksessa enemmän teoriaa, on niin vahvan näköinen kapistus.
Jukka
Lainaus käyttäjältä: KJJ post_id=82293 time=1494484058 user_id=4387
? tikka sako
https://www.youtube.com/watch?v=jLSnZCyGBjY&spfreload=10
https://www.youtube.com/watch?v=n2_bJua1ess
https://www.youtube.com/watch?v=mBnsszNTKlE
Sakoon tuo kisko voisi olla ok, koska siihen ei joka kaupasta kisko saa ja täten optiikan kiinnittämis mahdollisuudet olisi loputtomat, mutta Tikkaan kun saa kiinteän kiskon, niin en ymmärrä miksi kisko pitäisi olla pikakiinnitettävä.
Viisaammat selventäkööt.
sakoon ite sävellin kiskonpätkän optilockeihin(tein itse säästin:)
Lainaus käyttäjältä: jukka71 post_id=82273 time=1494430016 user_id=7014
Kun kerta täällä on kokemusta Spuhr:n jaloista niin laitan tänne. Itsellä kiikari-projekti t3x varmint 30-06 pyssyyn ja tämä ST-3701 (http://spuhrwebshop.com/en/isms/st/st-3701.html) näyttäs aika hyvältä zeiss V6 2-12x50 kaveriksi. Mikäli tuosta mitään tajuan, niin kiinnitys tapahtuu ruuveilla aseessa oleviin "kiskon" kiinnitysreikiin. Tässä tulis samassa paketissa "kisko" + renkaan alustat ja renkaat. Siinä mielessä hinta ei enää ihan niin jäätävä. Äh, komento takas, tuo taitaakin mennä kiinni Sakon kiskoon, katoin huonosti tota kuvaa. Eli pitäs laittaa vielä kiskokin, ompas hankalaa taas.
Jukka
sT = TRG ja Tikka 17mm
sP = Picatinny
sA = Accuracy International 11mm
Jne.
Lainaus käyttäjältä: jukka71 post_id=82296 time=1494491868 user_id=7014
Hienoa, juuri tuota FINZKI:n kuvan mukaista ratkaisua hain itsekkin. OK, olen ehkä liikaa opiskellut asioita INTERNETISTÄ jossa mestarit neuvoo sovittamaan kaikki kalikat liimoilla yms. toisiinsa. Aina parempi jos niitä ei tarvita. T3x mallissa taitaa tuo lukkorunko olla käytännössä sama, jotain ruuvin reikiä lisätty kiskoa varten, ei varmaan ongelmaa sen suhteen.
Mikä malli FINZKI:llä omassa tykissä, olet vissiin tyytyväinen kiinnitykseen?
Laitoin ihan periaatteesta kysymystä valmistajalle, haluan testata myös niiden asiakaspalvelun ennen ostoa.
Jukka
Nyt vastas herra Sören ja sanoo et mulle sopis tuo ST-3701 mitä tutkailinkin. Nyt en tosin ymmärrä enää yhtään tuota kiikarin kallistus-dilemmaa. Tuossa kyseisessä ST-3701 mallissa kallistus on 24MOA -> karkeet 70cm/100m. Tuossa Zeiss V6 kiikarissa sanotaan "Adjustment range at 100m - 200cm". Eli jos yhtään tajuan niin 500m matkalle voi ristikkoa tiputtaa 5x100cm -> 500cm. 30-06 kuula taas tippuu karkeat 80cm tuolla matkalla. Siis eihän tuota kiikarin tarjoamaakaan kallistusta saa ikinä kiinni jos ei Kiinaan asti tähtää. Jotain en nyt tajua???
Jukka
Ei. Vaan 100m matkalla se ristikko liikkuu ylhäältä alas 200cm eli 20mrad eli 68.8moa.
Kiikarin mekaanisesta keskikohdistuksesta eli 100cm ylös ja 100cm alas, joutuu vielä säätämään, että saadaan se 100m kohdistus aikaiseksi. 500m pärjää vielä ilman kiikarin kallistamista, mutta ei siitä tosin haittaakaan ole.
30-06 putoaa jo kyllä kolmatta metriä tuonne 500m.
Latinkina 155 scenar v0=900ms
Kiikarin kallistuksella pyritään siis siirtämään kiikarin säätöaluetta palvelemaan paremmin pitkän matkan ammuntaa.
Yleensä käy niin että kallistamattomalla kiikarilla säätöalue loppuu kesken mentäessä pitkille matkoille, mutta siitä 100m:n kohdistuksesta säätöaluetta on vielä turhan paljon "alas päin".
Todennäköisesti et tule tarvitsemaan kallistusta jos 500-600m on pisin matka mille ammut.
Ennalta tuota asiaa ei tarkasti tiedä, koska on riippuvainen kiikarin kiinnityskiskon ja piipun välisestä kulmasta ja etäisyydestä sekä kaliiperista.
Voi sanoa että 20 Moan kallistus ei haittaa yleensä mitään eli sen verran voi kallistusta ottaa aina mutta yli 30 MOA voi joskus estää kohdistamisen lähelle.
Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla
Joo sori, katsoin tuon kuulan putoaman ihan väärästä sarakkeesta. Mutta tosiaan, jotta tuo kiikarin säätövara loppuu kesken, pitää matkan olla jo lähellä kilometriä. Paikallisella radalla pisin rata on 500m ja sinne tuo kiikarin antama 500cm riittää vielä mainiosti.
Eli karkeasti 100m kohdistusmatkalle tuolla 24MOA jalustan kallistuksella joudun säätämään tähtäimestä 700mm nostoa. No eipä tuo kait mitään haittaa.
Noilla ei ole 0MOA jalustoja tikan kehykseen. Pitäs ruuvailla kiskoa kiinni jos niitä haluaa käyttää.
Jukka
Ostat sen kallistetun vaan.
Ja ei puhuta millimetreistä kun puhutaan kiikarin säädöistä, menee vaan sekasin kun nuo on kuitenkin kulmamittoja.
Mikä optiikka sulla on tulossa jalustaan?
Joo, pitäs opetella ajattelemaan nää asiat asteina, jotenkin vaan helpompi hahmottaa nuo millit. Zeiss:n uusi V6 sarjalainen kokoa 2,5-15x56 olisi tarkoitus hommata. Pitäs just mahtua vaikka aika liki menee. Muutama milli pitäs jäädä tilaa,
Jukka
Opettelet milliradiaanit. Ne soveltuu metreihin ja milleihin 1:1, mutta kaikki pysyy kärryllä mistä puhutaan. Tai ainakin ta-palstalaiset ;D
Lainaus käyttäjältä: jukka71 post_id=82348 time=1494621447 user_id=7014
Joo, pitäs opetella ajattelemaan nää asiat asteina, jotenkin vaan helpompi hahmottaa nuo millit. Zeiss:n uusi V6 sarjalainen kokoa 2,5-15x56 olisi tarkoitus hommata. Pitäs just mahtua vaikka aika liki menee. Muutama milli pitäs jäädä tilaa,
Jukka
Huomaa että valmistajan ilmoittama säätövara ei välttämättä ole se mitä tornista saa. Monesti Zeisseissäkin on stoppari korossa, eli säätöalue on tornin yksi kierros vaikka sisäinen mekanismien liikevara olisikin 2x tai 3x. Tässä tapauksessahan tähtäimen kallistaminen ei varjoja lisää.
Joskus nämä stopparit voi poistaa DIY- konsteilla, joskus ei. Joskus menee takuu sorkkiessa ja joskus ei, riippuu rakenteesta.
V6 mekaniikkaa en jaksa muistaa ihan varmaksi, mutta kaikissa muissa ASV- Zeisseissä stoppari on kyllä ollut.
tupla
zeississä rosteritappi sisärummussa lähtee pihdeillä pois. poistin. (oma vastuu:)
ite miettisin vielä kerran ei iso hintaero
Conquest V6 2.5-15x56 vs VICTORY HT 3–12x56
ite ottasin jälkimäisen.
https://www.zeiss.com/sports-optics/en_de/hunting/riflescopes/conquest-riflescopes/conquest-v6/conquest-v6-2-5-15x56.html
https://www.zeiss.com/sports-optics/en_de/hunting/riflescopes/victory-riflescopes/victory-ht-riflescopes.html#models
En meinaa ottaa tota AVS tornia kiikariin, eikös noilla puhelin appseilla pärjää ihan hyvin?
Jos kiikarin oma säätövara ei olekkaan luvattua 68 MOA nii sitten homma kusee lähimatkoille.
HT mallissa on parempi valon läpäisy, mutta zoomissa vastaavasti häviää. Hirvihommiin ja vastaavasti pitkään matkaa nuo ääripäät zoomissa houkuttelee,
Jukka
Ballistiikkaohjelmilla pääsee alkuun, mutta etäisyyden korjaaminen naksuilla noilla perus korkatuilla torneilla on työlästä. Lyhyesti sanottuna siis, jos aiot ampua eri matkoille muuten kuin ristikolla kottaamalla niin ota ASV.
Tuoko tuo AVS torni tarkkuutta ristikon säästämiseen, vai onko hyöty tossa ettei tarvii laskea korkoa eri matkoille. Jos tuo AVS tosiaan kaventaa säätövaraa nii sitten pitäisi ostaa 0MOA jalusta kiikarille. Eipä sekään paha nakki ole jos totta AVS tornia päättää haluta. Pitääpä pohdiskella,
Jukka
Ei se kiikarin mekaanista säätövaraa vähennä vaan tornista säädettävää aluetta.
Noiden perus metsästysmallien "kolikkotornien" säätäminen on hanurista. Se ASV mukavoittaa säätämistä, mutta rajaa aluetta, joka saadaan kohdistuksen jälkeen säädettyä.
Jos rajoittimen saa pois niin ilman muuta se ASV on käytännöllisempi.
Kohdistusta helpottaa vain siltä osin, että tornin ruuvaus on käytännöllisempää.
Eli lähelle kohdistettaessa saadaan esim tuo jalustan tuoma 24MOA kompensoitua pois vaikka AVS olisi käytössä. Eli ensin "raakakohdistus" ilman AVS tornia ja tämän jälkeen loput AVS tornilla. Olenko tajunnut oikein?
Jukka
Jos hyvin käy. 68 Moan kokonaissäätövaran kanssa voi onnistua.
Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla
No onpas tämä taas hankalaa. AVS sai niin hyvän myyntipuheen et valmis pakka meni sekaisin. MOA0 jalusta poistas säätövaraongelman mutta sitten sen tuomat edut voi unohtaa. Noo, pitää selvitellä lisää, kiitokset avaavista ajatuksista,
Jukka
Zeississa ja Hensoldtissa saa useamman kierroksen säädön toimimaan poistamalla putkisokan joka on pystyasennossa tonin alla.
Silloi kyllä menettää "sokkona" nollaamisen, mutta mitä siitä jos tietää millä kierroksella ollaan. Itselläni on sokka pois Hensoldtin 6x42 RM putkesta joka on Sako P94S varmintin päällä, siis .22 lr kaliiberisessa, jossa pitää päästä toiselle kierrokselle.
//http://oppejatarkka-ammunnasta.blogspot.fi/2016/11/pienoiskivaari-tarkka-ammuntakaytossa.html
Mikäli olen oikeassa, tuon AVS+ tornin pystyy "nollaamaan" ottamalla siitä kannen pois ja siirtelemällä stoppareita ja sisäosaa. Eli tämän pohjalta tuon 24MOA kallistuksen saisi kompensoitua pois lähimatkalle.
Pitää varmaan laittaa tarjouspyyntöä ja kysymystä finnaccurancylle koko paketista,
Jukka
https://www.youtube.com/watch?v=dsIn-vKR_SM
https://www.youtube.com/watch?v=riy8n70YfOA
Pannaan mukaan vielä yksi muuttuja "palloberaatio", eli ilman jalustan kallistusta, kauas ammuttaessa sisäputki, eli se mihin tornit vaikuttavat kääntyy etulinssin suhteen alaasentoon, jolloi voi tulla kuva vääristymiä tai sameutumia.
Lainaus käyttäjältä: Tappi post_id=82398 time=1494779402 user_id=1536
Pannaan mukaan vielä yksi muuttuja "palloberaatio", eli ilman jalustan kallistusta, kauas ammuttaessa sisäputki, eli se mihin tornit vaikuttavat kääntyy etulinssin suhteen alaasentoon, jolloi voi tulla kuva vääristymiä tai sameutumia.
Tuleeko sama ilmiö myös toisinpäin, eli jos tuota jalustan kallistusta joutuu kompensoimaan rajusti lähimatkalle? Äkkiseltään luulis että tulee.
Kiitos niistä videolinkeistä, pitää katsella illalla läpi, jos vaikka oppis jotain.
Täytyy kyllä sanoa, että tieto lisää tuskaa tässäkin asiassa, aina löytyy uus muuttuja kun tutkii asiaa lisää,
Jukka
Jos Zeissillä tulee palloberaatiota 20moa jalustan takia, niin veisin kiikarin takaisin liikkeeseen.
Ei noilla kallistuksilla ole mitään ongelmaa sen suhteen.
OK, eli paketti alkas olee sit tässä. Tuossa V6 mallissa ei ole AVS+ tornia. Mutta taitaa nuo tornit olla aika lähellä toisiaan on versio mikä tahansa?
Jukka
Hyvällä optiikalla ei 20MOA ole ongelma, sen sijaan tornien vaihtaminen jälkikäteen saattaa tulla joissakin putkissa kalliiksi
Ota se putki ASV:illa nytte, jälkikäteen asennettuna tulee kalliimaksi.
Eikä tartte miettiä, että korkki katoaa kun rupeat sit maastossa korojen kans leikkii.
Joo, otan ton AVS:n kans kiikariin. Paketista keskusteltu finnaccurancyn kanssa jo alustavasti. AVS mallit odottaa vielä, mutta eipä tässä hätää ole,
Jukka
Hyvän tötterön valitsit.
Tervehdys, useamman vuoden foorumia seuranneena, tuli sitten rekisteröidyttyä.
Kovasti löytyy jo valmiina keskustelua noista kiikarin jaloista, mutta en oikein ole löytänyt vastausta omaan mietintään, osaatteko sanoa noista yksiosaisista jaloista esim. Warne XSKEL 0moa/20moa tai Leupold Mark 2 IMS soveltuvuudesta T3 .308 CTR:n päälle, 30mm putkelle. Kovasti noista ed mainituista kirjoitellaan että lähinnä ar15 tyyppiselle aseelle/nopeaan ammuntaan soveltuvia, mutta huonosti löytyy/löydän kokemuksia tuollaisen perusaseen päälle laitettuna.
Kiikari on nyt kiinni Warnen low tai medium(en muista) pikajaloilla ja ne on mulle ilmeisesti liian matalat, kun nopeaan ammuntaan asentoa on vaikea saada, eli pitäisi olla korkeampi. Nyt kun joudun hankkimaan toisen jalan, olisi siis tuo yksiosainenkin vaihtoehto. Spuhr on liian kallis, puhutaan ennemmin keskihintaisista jaloista. Ammunta normi metsästystä ja aika paljon radalla pötköttelyä, liekö tällä niinkään merkitystä valinnassa. Enkä osaa sanoa miksi en valitsisi vaan ne perus warne/optilock tuotteet, varmasti ihan riittävät.
Tikka t3:t ei tunnu juuri yksiosaisista jaloista tykkäävän. Monet yksiosaiset jalat tulevat pitkälle matkalle sen verta leveästi, että saattaa hylsy koskettaa jalustaan latausliikettä tehdessä. Seurauksena mahdollisesti se, että hylsy ei ulostaudu kunnolla tai jopaa tipahtaa takaisin koneiston sisään aiheuttaen harmaita hiuksia.
Tikan päälle pistäisin tylsät optilockit joihin tekisin kallistuksen sopivan paksuisella shimmillä. Jos yksiosainen jalka kiinnostaa silti, niin katsoisin että olisi profiililtaan sellainen joka ei vahingossakaan tulisi tielle.
Warnen xskel työtää kiikaria eteenpäin ja nostaa kiikarin melko korkealle. Mulla on sellanen Hecklerin .308 päällä ja olen tyytyväinen. En tosin välttämättä laittaisi pulttilukon päälle juurikin em ominaisuuksien vuoksi.
Ok, taitaa mennä varsin haastavaksi tuo yksiosaisen etsintä/hankinta, melkein pitäisi tietää malli, joka jollain on vastaavassa aseessa kiinni. Varmasti sellaisiakin on, mutta ehkä helpommalla pääsee kun tosiaan katselee Warnen ja Optilock:n tarjontaa. Sokkotilaukset ei ole koskaan tuottaneet toivottua lopputulosta :) Kiitos!
Contessankin kiinnitystarvikkeita kannattaa katsoa jos jostain syystä haluaa sen kallistetun picatinnyksikon aseeseen vaikkapa joidenkin picatinnykiskoon sopivien jalkojen, joita haluaa käyttää, takia.
Leupold QRW vai Warnen vastaavat pikajalat? Jalkojen hankinta edessä vinkkiä ja kokemuksia noista ?
Warnella hinta/laatu ainakin kohdillaan, ja on tukeva jalka.
Sain mielestäni hyvän valinnan "parhaaksi Picatinnyjalkakiikariksi"
Valitsin Spuhr SP-4902 30 MOA klabbin: Seesteinen ja kolhimista sietävä asennus.
http://www.kolumbus.fi/oh2jcj/TicTac/index.html. Napauttamalla suuremmat kuvat.
Talley lightweight. Mahtaakohan täältä keneltäkään löytyä kokemusta kyseisistä jaloista? Tai yleensäkään Talleyn jaloista. Onko hyviä?
Jahas, kirjoitin sitten ajatuksissani tuon lightweightin. Tactical sarjaa toki tarkoitin.
Miksi Talleyn jalka?
http://www.talleymanufacturing.com/Products/Tactical/Picatinny-Rings.aspx
Vortex precision renkaat olisi varmasti ihan yhtä pätevät, mutta paljon halvemmat.
Mutta jos haluat maksaa, niin Spuhrin renkaat saisi tuolla hinnalla mitä Talleyt maksaa.
https://www.brownells.fi/TACTICAL-SCOPE-RINGS-30mm-Low-Matte-Black-Tactical-Rings-TALLEY-30-mm-1-874000115
Tuossa vaiheessa menisin jo sitten suoraan Spuhrin jalustaan, ei tarttee enää vaihtaa.