Kiikaritähtäin linnustukseen

Aloittaja Ukkometso, lokakuu 24, 2024, 12:31

« edellinen - seuraava »

Ukkometso

Olisiko antaa ehdotuksia linnustukseen tulevasta kiikaritähtäimestä? 6,5CRMR:n päälle tulisi. Tällä hetkellä on ollut harkinnassa meoptan meosport R 3-15x50 ja GPO spectra 4-16x50.
Mikä olisi hyvä ensimmäiseksi tähtäimeksi tonnin hintaluokassa?

Ippe69

Minäkin olen etsinyt linnustukseen kiikaria ja juuri mainitsemasi mallit on vakavassa harkinnassa.
Meoptaa olen päässyt jonkin verran käyttämään ja on hintaan nähden hyvä. Avoimet tornit auttaa pidemmillä matkoilla ja muiltakin ominaisuuksilta vaikutti kelvolliselta.
GPO:ta olen liikkeessä käpistellyt. Siinäkin on korkkien alla ihan hyvät nollattavat tornit. Minun kannalta plussaa kun säädöt toimii samoin päin kuin steinereissä, mutta ensimmäistä kiikaria ostavalle sillä ei liene väliä.
Melko isokokoinen jos sillä nyt on merkitystä.
Minun käyttöön riittäisi pienemmälläkin suurennoksella oleva, mutta niissä ei usein ole parallaksisäätöä joka on mulla kriteerinä.
Molemmat käy linnustukseen, eikä varmaan kannata ostaa kalliimpaa jos ei varmasti tiedä mitä haluaa.

Ukkometso

Joo nimenomaan ois tarkotus hankkia kiikari nyt pariksi kaudeksi, jonka myötä varmaan ois tarkempi mielikuva ns. "optimaalisesta" itselle. GPO:n olen kuullut vihertävän kuvaa, en tiedä onko yhtään huono asia. Meoptassa tähtäimen keveys myös viehättää. Leupoldin varmaan valitsisin jos nyt viittisin pari tonnia maksaa tähtäimestä (esim. Leupold VX-5 HD 3-15×44). Käytetyt tähtäimet myös kiinnostaa, jos jollaki ylimääräisiä.

ttimonen

Ihan huomioksi että kun kiikari tulee linnustukseen niin silloin sitä yleensä kuljetetaan aserepussa. Jos avoimet tornit niin varsinkin tuulitornin pitää olla lukittava tai todella jäykät napsut. Monesti kävi Optika6 kanssa että kun repusta nappas kiväärin oli tuulitorni pyörähtänyt. Ensin ajattelin että tämän kans pärjää kun aina tarkistaa mutta niin vain se tilanteen tullessa jää joskus tarkistamatta ja huono osuma/huti tiedossa.

Ippe69

Hyvä huomio ttimoselta. Meosportissahan on lukkiutuvat tornit ja hyvät juuri tuollaiseen käyttöön missä niitä ei ihan jatkuvasti tarvi säätää.
GPO:ssa voi tarpeen mukaan pitää korkkeja päällä, mutta ihan niin käytännöllinen ratkaisu se ei ole.

Jullimus

Jos perinteiset korkin alla olevat hunting mallin tornit passaa, niin Steinerin ranger 4 6-24x on aika huippu kampe hintaluokassaan.

Ippe69

Steiner Rangerissahan on kuitenkin nollattavat tornit mitä ei perinteisissä metsästyskiikareissa yleensä ole. Ja videoiden perusteella selkeät ja jämäkät naksut että voi käyttää myös ilman korkkeja. Niihin saa lisävarusteena alkuperäisen tornin tilalle bdc-torneja joissa on etäisyydet valmiina ja ovat tarkoitettu käytettäväksi ilman korkkia.

Rangerin pieni ja kevyt versio 4S olisi varmaan minun valinta muuten mutta hinta (+1200e) hieman ahdistaa.

Jullimus

Black fridayn alla kannattaa katsella tarjouksia. Oman rangerini ostin vuoden vaiheessa opticstradelta 990€ hintaan.

harri81

Miulla on linnustus aseessa (6.5crmr) ollu nyt 3 vuotta gpo spectra 3-15x56i.
Tyytyväinen ollu kamppeeseeen. Miusta kuva on parempi mitä meoptassa ja se takia päädyin tuohon.

HxM

Millaista metsästystä tarkoittaa tässä asiayhteydessä "linnustus", ja mitä ominaisuuksia pidätte tässä tärkeänä?

oho osu

Entäs Arken EP5 tai EP5 II? Siinä 34mm runkoputki. Jos ostaa huippupikajalustoja (400-500 euroa), niin onko sillä merkitystä, että tulevat putket menee samalla jalalla?

Ukkometso

Lainaus käyttäjältä: HxM - lokakuu 25, 2024, 15:43Millaista metsästystä tarkoittaa tässä asiayhteydessä "linnustus", ja mitä ominaisuuksia pidätte tässä tärkeänä?
Latvalinnustus talvella hiihtäen ja syksyllä metsässä kävelyä, eli pääasiassa ase on repussa lukuunottamatta ampumaradalla ampumista... Jolloin keveys tietysti plussaa. Optiikan kuvanlaatu varmasti tärkein (jotta lintu näkyisi selkeästi ja mahdollisesti tiellä olevat oksat), sitten punapiste ja parallaksit yms. plussaa.

Ukkometso

Lisään tuohon vielä, että pienempi etulinssi on ketterämpi ja helpommin käsitellä metsästystilanteissa, näin olen kuullut.

Ippe69

Lainaus käyttäjältä: Ukkometso - lokakuu 25, 2024, 19:08(jotta lintu näkyisi selkeästi ja mahdollisesti tiellä olevat oksat), sitten punapiste ja parallaksit yms. plussaa.

Parallaksisäätö on tärkeä juuri siksi että näkee ne välissä olevat oksat. Lintua tähytessä kun käyttää parallaksisäädön minimissä niin oksat tulee näkyviin. Jos on kiinteä säätö 100 metriin niin ne voi hyvinkin jäädä huomaamatta.
Siksi se on minulla ehdoton kriteeri tähän hommaan.

Optiikan laatu ja kirkkaus on myös merkittäviä tekijöitä, tosin niissä joutuu tekemään kompromissiä hinnan suhteen. Varsinkin talvipyynnissä on koko päivän hämärää.
Isompi etulinssi kerää enemmän valoa, eli taas pitää valita kompromissi keveyden ja käsiteltävyysen sekä hinnan suhteen.

Juuri Arkenista minulla ei ole kokemusta, mutta hieman kalliimmistakin "taktisista" kiikareista on.
Jotta niihin saa edes kohtalaiset hämäräominaisuudet niin rahaa pitää laittaa huomattavasti enemmän kuin näihin perinteisempiin.
Muuten mulla olisi M7 Steiner tai PMII Benderi jokaisessa kiväärissä.

TimoK

Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - lokakuu 25, 2024, 20:11Optiikan laatu ja kirkkaus on myös merkittäviä tekijöitä, tosin niissä joutuu tekemään kompromissiä hinnan suhteen. Varsinkin talvipyynnissä on koko päivän hämärää.
Isompi etulinssi kerää enemmän valoa, eli taas pitää valita kompromissi keveyden ja käsiteltävyysen sekä hinnan suhteen..

Valovoima on kyllä oleellista. Tammikuussa ja marras- joulukuussa on yllättävän pimeää, jopa keskellä päivää. Varsinkin jos sattuu olemaan pilvistä. Sitten miettisin sitä suurennoksen tarvetta 15x kiikariin sitä ei saa lisää, mutta 25x kiikaria ei tarvitse vääntää tappiin, jos ei tilanne vaadi. 15x kiikarilla teeri ei ole kovin iso 250m päästä... Kuvan laatu on omassa kiikarissa yleensä ihan hyvä, niin kauan kuin ei erehdy katsomaan läpi siitä kaverin Benderistä...