22 wmr ja tarkkuus

Aloittaja .308/Artturi, heinäkuu 22, 2018, 23:03

« edellinen - seuraava »

.308/Artturi

Moro! Hankinnassa voisi olla pienoiskivääri kaliberissa 22wmr, koska olen ymmärtänyt että sen luodin lentomatka on suht lyhyt ja se on kuitenkin laillinen supikoiran kokoisellekkin. Lisäksi siinä on edulliset patruunat. Kaipaisin siis hieman käyttäjä kokemuksia, onko se niin epätarkka max 100m päähän kuin huhutaan?

Käyttötarkoitus olisi siis pienriistan metsästys ja "kasa-ammunnan" harjoittelu 100 metrin Radalla.

Perkeleen_Luoma

Itsellä 22wmr piippu Sako Quad:issa. On ehkä vähän patruuna ronkeli, mutta oma käy ainakin hyvin Sellier & Bellot fmj ja jhp, sekä Rws patruunoilla.

Mekaanista tarkkuuta siis piisaa 100m, mutta onhan tuo edelleen tuuliherkkä @100m.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

fr0z

22wrm on mielestäni erittäin hyvä kaliiperi kun ymmärtää ja tiedostaa sen heikkoudet, eikä odota siltä liikoja. Se on sellainen maltillisten etäisyyksien erikoistyökalu.

100m asti lentorata on riittävän suora, siitä eteenpäin alkaa tippumaan sitten ihan hyvää kyytiä. Erinomainen kaliiperi kun tarvitaan lyhyttä takavaara-aluetta ja etsitään "lyhyiden" etäisyyksien erikoistyökalua esimerkiksi haaskalle. Ääni maltillinen ja vmaxilla kun päräyttää supia lapaan, niin siihen tipahtaa, eikä tarvitse haeskella. Itse nostan 22wmr:n kyllä nykyään muodissa olevan 17hmr:n edelle tiputustehonsa puolesta. Patruunavalikoimakin on hyvä ja lähtönopeuksia erilaisilla luodeilla on tarjolla aliäänisestä tuonne 670m/s saakka.

22wmr:stä puhutaan ronkelina patruunoiden suhteen. Huonoin käynti johon olen omassa aseessani törmännyt on ollut noin 50mm @100m ja tämä vain yhdellä patruunalla. Yleensä käynti on ollut riittävä, keskimäärin noin 20mm luokkaa sataan metriin.

Jos tarkoitus on ampua oikeasti pientä kasaa ja riista on laajalla skaalalla ja pidemmillekin etäisyyksille, mutta maltillisilla patruunakustannuksilla niin 222rem ja 223rem ei oo huonoja vaihtoehtoja.

.308/Artturi

Kiitos jo nyt erittäin hyvistä vastauksista. Juuri tuo lyhyt taka vaara-alue tiputtaa 222 ja 223 pois vaihtoehdoista. 22 hornet olisi hieno vaihtoehto, mutta patruuna kustannukset on 22wmr nähden aika suurehkot ja taka vaara-alue varmasti jo pidempi?

Fr0z, minkä merkkinen ase teillä on?

fr0z

Mulla on Lakefield 93G. Nykyään se taitaa olla Savage merkkinen, kun Savage osti tuon Lakefieldin toiminnan joskus muinoin.

Ihan hyvä peli, mutta aika vähän ollut käyttöä.. oon mä siitä luopumista miettinyt aika-ajoin. Tuli kuitenkin ostettua siihen rifle basixin liipaisin ja  Boydsin laminaattitukki, niin kai se on siihen pedattava.

jsr85

Näin ne mielipiteet heittää, itse laitan 17hmr.n kyllä reilusti wmr.n edelle ominaisuuksissa, pääasiassa suoremman lentoratansa puolesta, eikä tehossakaan kyllä ole valittamista, 100m wmr on tehokkaampi painavamman luotinsa vuoksi mut siitä eteenpäin menee käsikädessä sillä erolla et hmr.llä samalla kohdistuksella ampuu kauemmaksi.

e. Käytössä cz455 hmr

JR

<t></t>

.308/Artturi

Näinhän se on. Itsellä vain tämän hetkinen tarve tuommoiseen lyhyen matkan kiväärille. T3 .308 hoitaa sitten pidemmät paikat, missä voi ampua turvallisemmin.

Ippe69

Lainaus käyttäjältä: fr0z post_id=92870 time=1532329975 user_id=5079
Mulla on Lakefield 93G. Nykyään se taitaa olla Savage merkkinen, kun Savage osti tuon Lakefieldin toiminnan joskus muinoin.

Ihan hyvä peli, mutta aika vähän ollut käyttöä.. oon mä siitä luopumista miettinyt aika-ajoin. Tuli kuitenkin ostettua siihen rifle basixin liipaisin ja  Boydsin laminaattitukki, niin kai se on siihen pedattava.

Minulla on taas Savage 93, liekö se tuon perillinen. Laadultaan on kyllä sellainen räpellys, että en voi suositella kenellekään. Eikä oikein tarkkuudesta voi puhua, en alle 50mm @100m kasaa saa millään patruunalla kuin satunnaisesti. Uskon kyllä vian olevan ennemmin aseessa kuin kaliiperissa. On tuota tullu silti kannettua jo 18 vuotta ja paljon tullu saalistakin kun ampumaetäisyydet on niin lyhyitä ettei heikko tarkkuus ole haitannut. Ja todella kätevän kokoinen ase, kun piippu on lyhennetty 40 senttiseksi. Mutta on sen vaihto laadukkaampaan ollu jo pitkään mielessä.

Kaliiperista olen kyllä tykännyt, pääasiassa metson pyynnissä olen tuota käyttänyt ja kyllähän sillä kettukin kuolee. Lintuja olen ampunut sekä kokovaipoilla, että leviävillä luodeillä. Kokovaipoilla usein lentävät ~100 metriä, leviävillä tippuvat kuin kivi. Minulla ei ole kokemusta .17hmr:stä mutta tuntuu että minun käytössä se ei olisi missään suhteessa parempi. En kuitenkaan ole yli 100 metriin ampumassa ja hitaampi luoti tekee yleensä siistimpää jälkeä. Teoriassa vielä risuherkempi, mutta ei se wmr:kään kestä juurikaan esteitä.

.308/Artturi

Lopullinen päätös oli kuitenkin sako quad, siihen 22lr ja 17hmr piiput. Kiikarina perus leupold vx 3 4,5x14/50 lr. Harriksen pipodit tuo vakautta sopivasti ja au:n dual vaimentimena. Ei ole voinut kuin tykätä. Tukkiin räävin pikaseen solukumista poskipakan, joka olikin yllättävän miellyttävä.

Ippe69

Kuten yllä kirjoitinkin, aseen vaihto on ollu pitkään mielessä. Ostin CZ 455:n 22wmr kaliiperissa. Näin jälkeenpäin olisin ehkä valinnut .17 hmr:n. Aseessa oli kyllä valmistusvikaakin, mutta korjattunakaan ei suostu käymään kuin yhdellä seitsemästä testatusta panoksesta. Sillä tosin käy ihan hyvin. Piippu kyllä meni vielä kerran sepälle, voi olla että vielä paranee tai sitten ei.

Veli osti juuri sako quadin samassa kaliiperissa ja nopealla testillä samantyyppiset kokemukset. Taisi pari panosta viidestä ampua melko hyvää kasaa.

Omalla on jo pari tiputusta tullu, eli kyllä se toimii siihen hommaan mihin sen ostin. Mutta hmr:llä olisi ehkä säästynyt aikaa ja vaivaa panosta hakiessa. Ja jos joskus ei juuri tuota nykyistä ole saatavilla, niin on taas sama ruba edessä.

Perkeleen_Luoma

Oma Quad Range toimii hyvin kolmella patruunalla viidestä.

Vain yksi kävi huonosti ja se oli cci tnt jhp.

Kohtalaisesti kävi cci perus paukku.

Hyviä oli s&b fmj ja sp, sekä rws sp.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

Ippe69

Lainaus käyttäjältä: Ippe69 post_id=94601 time=1540529309 user_id=6915
Kuten yllä kirjoitinkin, aseen vaihto on ollu pitkään mielessä. Ostin CZ 455:n 22wmr kaliiperissa. Näin jälkeenpäin olisin ehkä valinnut .17 hmr:n. Aseessa oli kyllä valmistusvikaakin, mutta korjattunakaan ei suostu käymään kuin yhdellä seitsemästä testatusta panoksesta. Sillä tosin käy ihan hyvin. Piippu kyllä meni vielä kerran sepälle, voi olla että vielä paranee tai sitten ei.

Veli osti juuri sako quadin samassa kaliiperissa ja nopealla testillä samantyyppiset kokemukset. Taisi pari panosta viidestä ampua melko hyvää kasaa.

Omalla on jo pari tiputusta tullu, eli kyllä se toimii siihen hommaan mihin sen ostin. Mutta hmr:llä olisi ehkä säästynyt aikaa ja vaivaa panosta hakiessa. Ja jos joskus ei juuri tuota nykyistä ole saatavilla, niin on taas sama ruba edessä.

Tästä kirjoitinkin tuonne toiseen topikkiin, mutta laitanpa tännekin etten turhaa hauku kaliiperia. Eli piippu kävi sepällä, joka lyhensi sen 40,5 senttiin. Samalla lähti piipunsuun "tiukka" kohta, joka minua vähän epäilytti. S&B käy hyvin kuten ennenkin(kasat ~20mm luokkaa), mutta lisäksi RWS tuntui 2x3 laukauksen perusteella toimivan. Kasat oli 16mm ja 27mm. CCI ampui 30-35mm kasoja. Testatuista winsu oli ainoa jolla tuli todella huono kasa(75mm), mutta patruunarasiassa on markkahinta eli ikä voi vaikuttaa asiaan. Ampumaetäisyys 75m. Kiikari ja ampujan virheet alkaa olla jo merkittävä tekijä noissa pienimmissä kasoissa, aseen/patruunan mekaaninen tarkkuus voi hyvinkin olla vielä parempi.

jli

Onko luodin nopeudella ollut havaittavissa mitään yhteyttä tarkkuuteen? Periaatteessa on mahdollista, että hitaampi ammus ehtii muuttaa suuntaa enemmän piipun värähtelyjen mukana, eli nopeammilla luodeilla piippu heilahtaa kunnolla vasta sitten kun luoti on jo kaukana. Jos tuo on ongelma, niin mikä tahansa puntti piipun päässä ratkaisisi sen (hidastaa taivutusvärähtelyjen taajuuksia). Jos se ei muuta tilannetta mihinkään suuntaan, sitten kyseessä lienee on joku wmr:n sisäsyntyinen, aseesta riippumaton ominaisuus.

Karva

Itselläni combo Sako Quad 22lr ja 22wmr piipuilla.  Päällä Vortex 2-10 gen II. Ollut mulla jo hyvän tovin ja ei oikeastaan ongelmaa tarkkuuden suhteen. 22lr paukkuna olen viimeiset pari vuotta käyttänyt oiekastaan vain ja ainoastaan Lapuan center-x:ää. Käy aseessa erittäin hyvin.

22wmr piipun lyön aina syksyisin päälle kanalintujen kiusaamista varten. Tässä on omalla yksilölläni kirkkaasti parhaiten käyvä patruuna ollut aika yllättävästi ihan perus Fiocchi jota XXL.stä kerran nappasin mukaan.

Ongelmia ollut hieman ulosvetäjän kanssa ja viime Rimsniper meni ihan ketuiksi sen takia. Jostain syystä nyt kenkkuilee 22lr paukulla mutta 22wmr pelittää. Pitänee laittaa tuossa uuden vuoden jälkeen Sakolle fiksattavaksi. Ennen ei pysty kun on härvelillä hommia sen verran tiheään. Käynti tosiaan kohdallaan molemmilla kalibereilla.  

Tuosta 22wmr kantamasta, että kyllä sillä pitkällekin ampuu. Ihan yleisenä testinä ja pööpöilynä kokeiltiin MaR kanssa vedellä 22wmr 500m pässiin Heinolassa. Pari laukausta meni tuulen ja koron hakuun, sitten ammuskeltiin peräkkäin useita osumia. Joo, ei ole 500m ase ja en todellakaan suosittele riistalaukausta tuolla vehkeellä 500m päähän. Mutta joskus on kiva kikkailla. Ja joskus siinä jopa onnistuu. J aoli muuten kivaa, tuo temppuilu on noussut puheissa esille monta kertaa vielä sen jälkeenkin. Kikkailkaa fiksusti ja pitäkää hauskaa ;)

Karva

jthyttin

Lainaus käyttäjältä: Karva post_id=94807 time=1541429471 user_id=7291
Ongelmia ollut hieman ulosvetäjän kanssa ja viime Rimsniper meni ihan ketuiksi sen takia. Jostain syystä nyt kenkkuilee 22lr paukulla mutta 22wmr pelittää.

WMR hylsy on paksumpi, joten kantakin "täyttää" lukonpään paremmin. Foorumilta löytyy muistaakseni ohjeita, ehkä jopa kuvan kanssa, miten ulosvetäjän luotettavuutta on parannettu viilaamalla. Ei ole sen enempää painunut mieleen, kun en kyseistä asetta omista.