.308 aliääni lataus

Aloittaja Hollow Point, heinäkuu 23, 2006, 19:43

« edellinen - seuraava »

T0mppa

Pieni tauko noiden aliäänisten kokeilussa, mutta nyt, kun tuli hommattua tuo FX Ballistic chrono, niin kävin äsken radalla kokeilemassa... Eli, edelleen Tikka T3x, 10" nousulla WL:n rst piippu 60cm. Oli vain 5 vanhaa paukkua ladattu B416:lla. Reiät taulussa pyöreitä 100m matkalta. Ka oli 315m/s ja vauhdit välillä 308m/s-329m/s. Vaihteluväli 21m/s. BC G1 arvoksi mittari näytti 0.457. Ruutina N32C ja 11grainia. Ammuin näitä ennen 5kpl täystehoisia paukkuja... Verrokkina ammuin laatikon tyhjäksi 10.7g H&N:iä 17kpl, vauhteja oli 289m/s-301m/s, eli 12m/s vaihteluvälillä. Näillä tuo G1 oli 0.303.
Täytyy vielä noita Lapualaisia ladata hiukan isompi erä hehkutetuilla kauloilla jotka supistettu pykälää isommalla bushingilla. Tuskin kylläkään paljoa vaikuttaa...
Vauhtia kun nostaa, niin helpottaa. 10kpl Lapuan 8g FMJ ja ladattu N32C:tä 19grainia ka oli 627m/s ja vaihteluväli 6m/s(625m/s-631m/s).

Ippe69

Enpä ole muistanutkaan tänne kirjoitella viimeisistä kokeiluista...
Minulla tuntui magnum nalli vähentävän nopeusvaihtelua ja erityisesti ensimmäisen laukauksen osalta.
Viimeisimmissä on ollu magnum-nallin kaverina RS24 ruuti ja toistaiseksi vaikuttaa hyvältä. Kuitenkin sen verran vähän olen noita ampunut että täyttä varmuutta toiminnasta ei ole.

T0mppa

Täytyy muistaa tuo ruuti, sitten kun varasto loppuu... Tuolla Reload Swissillä olisi tuon lopetetun tinatähden tilalle vastaava tuote: https://www.reload-swiss.com/en/product/short-gun/rs14-rifle-pistol-powder
Kyselin sen saatavuutta sähköpostilla tuolta Ase ja Osasta muutama viikko sitten, mutta eivät ole vielä vaivautuneet vastaamaan...

oho osu

Hienoa, että sait 1:10" .308 aliäänisenä mitä ilmeisimmin vakautumaan. Itsellä taisi keyhole-ilmiö sitten johtua yliäänisestä lähdöstä ja transsoonisesta piehtaroinnista (google antoi tumblingille suomennokseksi :D) ennen 100m maalitaulua.

Lähtönopeuden vaihtelu (spread +/- 3,33%) on aika suurta kyllä. Jollakin näin normijälleenlatauspatruunoille .308 800m/s  +/- 0,125%, eli plus miinus 1m/s. Alkaa jo vaikuttaa kasaan? Maallikko kuvittelisi että ruutikin hölskyy puolityhjissä hylsyissä ja nopeuteen alkaa vaikuttaa miten ruuti on kasautunut?

T0mppa

Mielestäni piippukitka vaikuttaa enemmän, eli pidempi piippu huonompi. Joskus kokeilin asetta käännellä, enkä oikein vaikutusta huomannut...samoin en huomannut eroa porattuihin nallireikiin...  Lyijyluodeissa ruutia reilusti vähemmän(7.5gr), mutta nopeudet tasaisia. Tuo subsonic luoti tunkeutuu syvälle hylsyyn, niin voi olla, ettei sinne mahdu edes 20gr ja hylsyssä ruutia yli puolet(11gr). 8gFMJ:n kanssa sinne mahtuu se 21.5gr.

Ippe69

Aiemmin ketjussa olenkin kirjoitellut kuinka vaikeaa saada tasaista käyntiä aliäänisille kun kylmällä piipulla lähtönopeus on selvästi pienempi.
No tässä välissä vaihtui piippu aseeseen ja aliäänipatruunoitakin huomioiden tuli 1:8" rihlannousu ja 36cm pituutta.
Jatkoin suunnilleen samoilla resepteillä kuin aiemmin eli Lapuan 13g luoti ja RS24 ruuti.
Nyt se perkeleen eka laaki lähtee säännöllisesti kovempaa kuin seuraavat! Jopa 20 m/s eroa!

HxM

Eikös tuo ole ihan yleistä tavallisilla yliäänilatauksillakin. Riippuu toki piipusta ja luodista, mutta itse olen huomannut suuriakin heittoja lähtönopeuksissa aina ensimmäisellä laukauksella ammuttaessa puhtaasta piipusta tai vaikkapa vaihtaessa toiseen luotiin ampumasession aikana. Ei tuohon oikein taida muuta konstia olla, kuin olla putsaamatta piippua välissä. Onko 1. laukauksen osumapisteessä iso ero loppuihin laukauksiin sillä etäisyydellä, johon ammut? Jos ero ei ole suuri, niin ehkä tuosta ei kannata ottaa itselleen isoa ongelmaa.

Joitakin muitakin tuohon 1. laukauksen ilmiöön vaikuttavia tekijöitä on. Olen aiemminkin kirjoittanut siitä, että saan toistettavasti pudotettua seuraavan laukauksen lähtönopeutta puhaltamalla pienellä tuulettimella ja letkulla ilmaa piipun ja vaimentimen läpi parin sekunnin ajan. Vielä on kokeilematta sama ilman vaimenninta.

Ippe69

Lainaus käyttäjältä: HxM - elokuu 26, 2024, 16:29Eikös tuo ole ihan yleistä tavallisilla yliäänilatauksillakin.

On, mutta ei mulla ainakaan ole missään ollu noin isoja heittoja. Ja aliäänilatauksessa se on suhteessa vielä todella iso.
Lisäksi ihmetytti kun muilla piipuilla se eka on aina ollu hitaampi ja nyt se onkin nopeampi.
Aliäänisille mulla ei ole sinänsä mitään erityistä käyttötarkoitusta, ihan vain harrastemielellä niitä lataan ja ammun niin pitkälle kun niillä osuu. ~5cm luokkaa 100 metrillä on nyt ollu osumien ero, mutta sehän kasvaa nopeasti kun etäisyys kasvaa.