VAROITUS Steiner M7Xi 4-28x56 ostoa harkitsevalle

Aloittaja aina ohi, elokuu 03, 2022, 21:05

« edellinen - seuraava »

Mecarenze

Ehkäpä voidaan kehitysvammaisuus jättää tästä keskustelusta pois, ponttihan meillä molemmilla lienee asiantuntija ja maallikko. Putkiasioissa olen itsekin enemmän jälkimmäistä kuin aikaisempaa.

PV ei ole oikea osoite kuluttajan hankkiman tuotteen reklamaatiolle. Ei vaikka PVllä/Rajalla olisikin sama kampe hankittu tai hankintaprosessissa. Jos noudatetaan samaa logiikkaa kaikissa tapauksissa (niinkuin meidän tulisi -niinhän se logiikka toimii) niin meillä ei virkamiehet muuta tekisikään kun kirjaisi mildotin parallaksin rikkoutumista, 85n bipodin irtoamisia tai jonkun mielestä vääriä kaliiperihankintoja. PV reklamoi omista epäkurranteista hankinnoistaan valmistajalle/myyjälle ja kuluttaja myyjälle, ei PV ole välikätenä jälkimmäisessä vaikka kuluttaja olisikin maanpuolustustahtoinen ja -kyvykäs.

LSa

Mä ehkä nojaan hiukka enemmän tuohon tehtaan ilmoittamaan kunnossa oloon. Jos toimivan laitteen käytössä on havaittu ongelmia, voi olla parempi, että aiheen parissa Puolustusvoimilla puuhastelevat saavat tietää siitä.

Toki saavat varmaan tietää tätäkin lukemalla. :D

Jos palautetta tulisi ns. liikaa, niin tilanne olisi eri. Ehdotus kirjaamosta siksi, että se suojaa virkamiehenkin selustan. Varusteiden hankinnat ovat kompromisseja, ei mikään tuote ole täydellinen. Todennäköisesti tämäkin hoituu putkeen vilkaisemalla ja pari riviä kommenttia kirjaamalla. "Kyseessä on vian sijaan ominaisuus, joka liittyy laajemman suurennusalueen tähtäimiin."

Jos taas ei, niin hyvä tuo on katsoa.

LSa

Ja juu, PV ei ole yksityisten reklamaatioita käsittelevä taho. Siitä täsmälleen samaa mieltä.

HJu

PV:llä on lisäksi vastaanottotarkastus eli vaikka on valittu tuote A testien perusteella niin se ei riitä. Toimitettavat kamppeet tarkastetaan joko kaikki tai pistekoemäisesti osa. Jos tarkastettava tuote ei vastaa speksiä niin joko vialliset kappaleet tai koko erä palautuu toimittajalle tiukan palautteen kera. Maksuja ei makseta ennen kuin on toimitettu hyväksyttyä kampetta sovittu määrä.

Sinänsä vapaassa maassa kuka vaan voi kirjoitella kenelle haluaa mutta sillä ei välttämättä ole mitään vaikutusta mihinkään. Vastaanottaja kun joutuu muun ohessa miettimään onko kyseessä hybridivaikuttamisyritys jolla pyritään estämään PV:tä ostamasta parasta mahdollista varustetta.

Toivottavasti tämä yksilövika saadan korjattua.
Terveisin,

HJu

THuh

Oma kohtaiset kokemukset Steineriin mx5/7i liittyen 2017-2022 on.. ei ihan olla premium tasolla- viitaten muihin premium merkkeihin. Mutta kamppeet on vähintään "pommin kestäviä" -ja hyvä näin, että löytyy oikeesti toimivaa kampetta.. jokainen valkatkoon mitä haluaa👍

THuh

Täällä päässä kahlattu myös noi s&b 5-25, kahles 6-24 mietinnät/käytännön hiplaamiset läpi, benderi jäi taloon lopulta, yllätys.. Toi on vaan jäätävän kokoinen tötsä niin mielellään mennään jatkossa muilla jutuilla ja siitä syystä m7i perhe rulettaa nykyään täällä päässä

metsienmies

Mutta yhäkään, Pv ei ole hankkimassa 4-28x56 versiota, vaan uusinta 2.9-20x50 versiota. Joten tuskin PVlle on juurikqan väliä, jos täysin eri kiikarissa havaitaan ongelmia kuin mitä itse ovat hankkimassa. En jaksa uskoa, että edes lukisivat yksittäisen harrastajan viestiä kokonaan, vaan suoraan roskakoriin.

Itselläkin on syy, miksi vain steinerin m sarjalaiset jäivät taloon. Ei ehkä niin miellyttävä kuva kuin benderissä, mutta hinta pyörii melkeen 1k halvemmalla samoilla ominaisuuksilla. Eikä kuvanlaatu ero ole mitenkään merkittävä, että toisellä näkisi mutta toisella ei.

oho osu

Mulla on helmikuussa ostettu Steiner M7 2.9-20x50. Ei ole kovin monista kiikareista kokemusta, mutta itse en huomaa mitään vikaa laitteessa, aloittelijan silmään laatu erinomainen ja hyvin sillä on MPK:n testiammunnatkin sujuneet. Aloittelija suoraan reilusti arvosanalle hyvä kaikki kolme kertaa. (Tosin itselataavalla Arskalla, mutta sitähän se on PV:nkin tuleva kalusto).

Se parallaksisäätö tosin on sellainen, että ne metrit pitävät kuulemma paikkansa vain oliko keskizoomilla, joku 8x (oliko siinä joku merkkiviivakin) siitä alle tai yli pitää säätää eri lukemaan kuin oikea etäisyys.

Ainoat mun kokemat ongelmat oli oikean maalitaulun löytäminen isolla zoomilla (jos ei taulussa numeroa) ja välillä perän/poskipakan säätö tai joku muu teki sen, että silmä ei sattunut oikealle eye-relief -etäisyydelle tms. ja kuva meni hetkeksi kokonaan mustaksi.

aina ohi

Sakolta oltiin yhteydessä minuun ja pyydettiin lähettämään Steiner heille takaisin. Olivat pahoillaan siitä, että en ollut saanut mitään raporttia kiikarin valmistajalla käynnistä. Sako aikoo kuulemma jatkossa huolehtia paremmin siitä, että Steineriltä tulee laput korjattujen tuotteiden palautuksen mukana. Ja Sakolta oli kuulemma vastattu jotakin minun sähköpostikyselyyn, mutta vastaus ei ollut koskaan tullut sähköpostiini. Eikä tulkut uudellakaan yrityksellä. Sakon työntekijä lähetti yksityissähköpostistaan minulle jonkun tuotepalautuslinkin.

Saas nähdä sujuuki putken uusi kierros tehtaalla paremmin kuin ensimmäinen.

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: oho osu - elokuu 14, 2022, 12:59
Se parallaksisäätö tosin on sellainen, että ne metrit pitävät kuulemma paikkansa vain oliko keskizoomilla, joku 8x (oliko siinä joku merkkiviivakin) siitä alle tai yli pitää säätää eri lukemaan kuin oikea etäisyys.

Parallaksitornin metrilukemat pitävät paikkansa ainoastaan samassa olosuhteessa, kuin missä ne on tehtaalla kiekkoon kaiverrettu. Eli jos on yhtään lämpimämpää tai kylmempää kuin tehtaan sisäilma, ei metrilukemat pidä paikkaansa. Eikä siihen kiikarin zoomi vaikuta. Kun parallaksia säätää ei muutenkaan pitäisi tornin asteikkoa vahdata, vaan katsoa kiikarin läpi millon kuva on terävimmillään ja jos vielä mahdollisuus, heiluttaa hieman silmiä optiiikan takana varmistaakseen että virhe on pois.

Kenttäolosuhteissa tai vaikka prs kisoissa metritaulukko on siitä hyvä, että se on kuitenkin suuntaa antava kun ennen rastia tai rastin aikana ei pysty parallaksia säätämään oikein, säätää kiekon n oikeille metreille niin on ainakin sinnepäin.

Monella valmistajalla tornissa on vain 100m metrilukema, ja muuten oheneva ja paksuneva palkki sen mukaan, onko säätö yli 100m suuntaan vai alle.

NkB

Lainaus käyttäjältä: oho osu - elokuu 14, 2022, 12:59
Mulla on helmikuussa ostettu Steiner M7 2.9-20x50. Ei ole kovin monista kiikareista kokemusta, mutta itse en huomaa mitään vikaa laitteessa, aloittelijan silmään laatu erinomainen ja hyvin sillä on MPK:n testiammunnatkin sujuneet. Aloittelija suoraan reilusti arvosanalle hyvä kaikki kolme kertaa. (Tosin itselataavalla Arskalla, mutta sitähän se on PV:nkin tuleva kalusto).

Ainoat mun kokemat ongelmat oli oikean maalitaulun löytäminen isolla zoomilla (jos ei taulussa numeroa) ja välillä perän/poskipakan säätö tai joku muu teki sen, että silmä ei sattunut oikealle eye-relief -etäisyydelle tms. ja kuva meni hetkeksi kokonaan mustaksi.

Mitä olen ymmärtänyt niin se on myös ominaisuus tollasella laajalla zoomi alueella ja muutenkin lyhyellä rakenteella olevalle tähtäimelle, ovat tarkempia silmän paikasta varsinkin isoilla suurennoksilla.

MMä

Jokaisella kansalaisella on oikeus laittaa viestiä PV:lle ja saada siihen myös 2vkon kuluessa julkisuuslain mukaisesti vastaus.

Varsinkin viimeisen 3v:n aikana näitä kansalaiskirjeitä on tullut runsaasti ja se työllistää monessa portaassa melko paljon. Tämä on sitten pois jostain muusta työstä joka ei ole 24.2. jälkeen suinkaan vähentynyt. Mutta kuten sanoin: jokaisella on oikeus laittaa kansalaiskirje viranomaiselle jos niin tahtoo.

Mitä tulee itse "vian" ilmoittamisesta, se ei kyllä PV:a erityisesti palvele, sillä ennen hankintapäätöstä tarjouspyynnön jättäneet on testattu suorituskykyvaatimusmatriisia vasten ja epäkurantit tippuneet pois jo silloin. Samoin valitun putken toimituksen yhteydessä jokainen meille lähetetty putki tarkastetaan hyvinkin tarkasti, että se täyttää vaatimukset. Jos ei täytä, ei niitä vastaanoteta eikä yhtään euroa makseta ennen kun täyttää. Voisi sanoa PV:t on tässä joskus hiukan liiankin tarkka, joka joskus sitten aiheuttaa viivettä esimerkiksi hankitun kaluston käyttöön saamiseen. Toisaalta olemme velvollisia olemaan tarkkoja kun käytämme veronmaksajien rahoja ja siksi menettely on perusteltu.

LSa

Julkisuuslakia tulee uudistaa, jotta järjestelmää ei ole liian helppoa käyttää hybridivaikuttamiseen. Nykylailla virkakoneiston päätöksenteon saa kyykkyyn "palvelunestohyökkäyksellä". Eli ylityöllistämällä.

Teen virkatyötä, jossa kansalaiset ja muut kysyvät mitä tahansa. Asia on tuttu. Puhelin soi, sähköposti laulaa ja posti kantaa paperia. Oma kokemus on se, että hankalimmat vaihtavat aihetta ja etsivät uuden kohteen, kun vastaat kärsivällisesti juuri kysymykseen. Jos vastaat asian sivusta, niin kyselijästä on vaikea päästä eroon.

Näin tässäkin. Jos kyse on heikommin kenttäkäyttöön soveltuvasta silmänetäisyydestä, niin puhutaan siitä. Ei matriisista, eikä työllistävästä vaikutuksesta. Mun mielestä ongelmahavainto on havaintona ok. Näen ihan järkevänä kertoa sen eteenpäin. Jos havainnolle on käyttöä, niin on - jos ei, niin se oli siinä.

Mutta, ilmeisesti kyse ei nyt ole viasta, vaan ominaisuudesta.

Jos näin, niin mitä käytännön kikkoja porukalla on tarkan silmänetäisyyden putken käyttöön, jotta ammunta sujuu?

HJu

Pituussädettävä perä ja säädettävä poskipakka auttaa useimpiin hankaluuksiin jos ongelma on silmän pitäminen tähtäyslinjalla.
Terveisin,

HJu

oho osu

Noi mun viestit oli kehuja, ja kohteena ilmeisesti PV:nkin valitsema M7xi 2.9-20x50.

Tuossa viimeisimmässä tuli tuo poskipakka ja perän pituuden hinkkaaminen kuntoon, ja on ne itselläkin mielessä ollut. Pitäisi vaan löytää aikaa kotona kun vaimo ei paikalla. Sitten joku kenttäpatja olohuoneeseen, pikkuruinen maalitaulu keittiöön ja sillä reilun 10m matkalla pelaamaan niin pitkään, että löytyy oikeat säädöt. Toki myös pysty- ja polviasennot huomioiden

Jostakin syystä putkelle ei tunnu löytyvän kuin saksankielinen manuaali. Tai löytyy M7xi-manuaaleja, mutta niissä ei tätä x50mm versiota. Mutta sieltä se eyerelief löytyy:
Augenabstand 87 mm – 82 mm

Toivottavasti Magpullin PRS Gen3 ei ole mulle liian pitkä, että löytyy säätöä. Tai sitten pitää siirtää putkea taaksepäin picatinnykiskolla, hieman yli "AR-10:"n latauskahvan.