VAROITUS Steiner M7Xi 4-28x56 ostoa harkitsevalle

Aloittaja aina ohi, elokuu 03, 2022, 21:05

« edellinen - seuraava »

HJu

PRS:t on pitkiä jotakuinkin kaikille. Ei hätää, siirtää tähtäintä parin uran verran taaksepäin picatinnykiskolla. PRS Litellä jouduin tekemään näin ja se on käsittääkseni jopa hieman lyhyempi kuin PRS Gen3.
Terveisin,

HJu

metsienmies

Itse asennan kiikarin aina siinä asennos ja suurennoksella jossa sitä tulee kaikkein eniten käytettyä.

Liaaninletkeälepakkomies

Lainaus käyttäjältä: MOj - elokuu 03, 2022, 22:36
Kyllä noissa erilaisia ongelmia on ollut. Ainakin M7xi 4-28x56 IFS osalta useammassa yksilössä, joista Sako on kyllä tietääkseni reklamoinut tehdasta.

Omaan kaksi ko kampetta, hienosti on pelittänyt.
Topikin murhettakaan en allekirjoita, itse olen pirun tyytyväinen.

oho osu

Lainaus käyttäjältä: LSa - elokuu 08, 2022, 15:25
Ja juu, PV ei ole yksityisten reklamaatioita käsittelevä taho. Siitä täsmälleen samaa mieltä.

Mutta toisaalta, lukemalla erilaisia historiikkeja ja kuuntelemalla nykyväkeä sieltä, kyllä siellä seurataan vahvasti erilaisia keskusteluja. Jokainen reklamaatio ei ole relevantti, mutta yleensä tarkastetaan. Nöyryys on monessa asiassa hyvä asenne.

Tässä kohdassa reklamaatio tuskin on PV-relevantti, kun puhutaan vanhemmasta 56mm objektiivista vs. valittu uudempi 50mm. Mutta saattaa johtaa vieläkin runsaampaan vastaanottotestaukseen.

MOj

Lainaus käyttäjältä: Liaaninletkeälepakkomies - syyskuu 11, 2022, 09:48
Lainaus käyttäjältä: MOj - elokuu 03, 2022, 22:36
Kyllä noissa erilaisia ongelmia on ollut. Ainakin M7xi 4-28x56 IFS osalta useammassa yksilössä, joista Sako on kyllä tietääkseni reklamoinut tehdasta.

Omaan kaksi ko kampetta, hienosti on pelittänyt.
Topikin murhettakaan en allekirjoita, itse olen pirun tyytyväinen.

Hieman ympäripyöreää. Mikä lasketaan pelittämiseksi?

Mulla uuden tähtäimen kanssa homma menee seuraavalla tavalla.

Ensin pyöritellään paketista, ja katsotaan viimmeistely, ettei mitään ylimääräisiä kolhuja ole ym. Kun uusi kallis kampe kyseessä. Linssit katsellaan silmämääräisesti ettei näkyviä naarmuja, roskia ym. Pyöritellään tornit ja kaikki muut säädöt että pelaa niinkuin asiaan kuuluu.

Tämän jälkeen tarkastetaan ristikon suoruus ja vs. mekaniikka projektoimalla kuva seinälle, missä mitta-asteikko ja luotilanka. Voin sanoa ettei yhdessäkään omassa, eikä muiden asentamieni tähtäimien osalta nämä ole ollut täysin yhtä (heitot normaalisti 0,3- 1 astetta, mikä on kyllä vielä hyväksyttävää. On ollut myös muutamia aivan luokattomia heittoja joissakin yksilöissä), mitkä mun käsien kautta on mennyt, ja otanta on kymmeniä kappaleita.

Sitten tähtäin menee omalle radalle testipenkkiin, missä katsotaan 100m etäisyydelle tehtyyn mitta-asteikkoon säätöjen ja ristikon mittojen paikkaansapitävyys.

Tämän jälkeen tähtäin menee vasta kiinni aseeseen projektoimalla kuva jälleen seinälle, että asennus tulee suoraan.

oho osu

Hyvä testiprosessi MOj! Ja kun tullut käytyä MPK:n Tarkka-ammunta 1 kahteen kertaan, Vaasassa ja Lappeenrannassa, on itseasiassa nuo kaikki tehty.

M7Xi 2.9-20x50 MSR2 en pystynyt 10 mrad:in siirtymällä löytämään eroa 100 metristä kohdistusristin ja kiikarin välillä. Voi olla että tarkempi olisi löytänyt, mutta itsellä ei taidot/huolellisuus riittänyt löytämään 0.1mrad eroa ristikosta eikä naksuista kun siirtymä oli 10mrad. (Toki ei ollut ruuvipenkkiä käytössä, vain "liikkumaton ase" bipodilla ja hiekkapussilla)

Sitten oli vielä käytännön testit, eli Testiammunta. 150m maaten 2lks, 100m polvelta 2lks kepin kanssa, 2lks ilman, 50m seisten 2lks kepin kanssa 2lks ilman.

Pääsin aloittelijana kaikilla kolmella kerralla tuloksiin 26,28,27 asteikolla hylätty, tyydyttävä (16?), hyvä 25p tai yli, erinomainen 32-34tjsp?. Ja jossakin sarjoissa unohtui vielä säätää koronaksut ja parallax (150:2ylös, 100:0, 50:3ylös) ja jos parhaat pisteet sai osumalla paikkatarraan on koronaksuilla merkitystä. Eli jos tälläinen heikko aloitteleva ampuja ohitti testissä suuren osan (90%) paljon paremmista kasa-ampujista, annan paljon käytännön käytettävyyden/toimivuuden/laadun krediittiä hyvälle PV:n valitsemalle putkelle! (Toki itsellä oli 5.56 arska, josta on testissä apua keveyden ja itselataavuuden vuoksi).

Testissä vaikeuksina oli se, että toisella kurssilla puuttui taulusta numerointi, joten piti varmuuden vuoksi välillä käydä vallin yläreunasta katsomassa numero. Tai sitten se auttoi asennon ja silmän lepuutuksessa. Sekä tuo mun ajoittainen eye-relief ropleemi (perän ja poskipakan säädöt ei hiottu kohdalleen)

MMä

Lainaus käyttäjältä: oho osu - syyskuu 11, 2022, 11:15
Lainaus käyttäjältä: LSa - elokuu 08, 2022, 15:25
Ja juu, PV ei ole yksityisten reklamaatioita käsittelevä taho. Siitä täsmälleen samaa mieltä.

Mutta toisaalta, lukemalla erilaisia historiikkeja ja kuuntelemalla nykyväkeä sieltä, kyllä siellä seurataan vahvasti erilaisia keskusteluja. Jokainen reklamaatio ei ole relevantti, mutta yleensä tarkastetaan. Nöyryys on monessa asiassa hyvä asenne.

Tässä kohdassa reklamaatio tuskin on PV-relevantti, kun puhutaan vanhemmasta 56mm objektiivista vs. valittu uudempi 50mm. Mutta saattaa johtaa vieläkin runsaampaan vastaanottotestaukseen.

Ei johda. Tuotteet on testattu ja paras valittu kun valinta on tehty. Tämän jälkeen vain testataan että täyttää sopimuksesaa määritetyt speksit.

Kuten sanoin: jokaisella on oikeus lähettää kansalaiskirje ja saada siihen vastaus.

HJu

PV on ostamassa aivan eri putkea kuin mistä aloittajalla on huonoja kokemuksia.

Väittäisin että PV on valtionhallinnon parhaita tinkaajia ja hankintasopimusten tekijöitä kun jotain hankitaan koska rahaa on aina vähemmän kuin mitä tarvittaisiin. Joskus itse hankinta on huono kuten kävi ilmatyynyaluksen kohdalla mutta näitä käpyjä on onneksi harvoin. Ja muuttuihan se tarvekin kesken tuon hankkeen.

Vapaassa maassa saa kuitenkin viranomaisia lähestyä jos kokee tarpeelliseksi, verorahojen käytössä on hyvä olla tarkkana. Ei kannata kuitenkaan systeemiä kuormittaa vain jos itseä harmittaa.

Onhan tästä episodista kuitenkin se hyöty että Sako lupasi tsekkauttaa virheelliseksi koetun putken vielä uudestaan.
Terveisin,

HJu

aina ohi

Tämä toinen kierros Sakolla/tehtaalla ei olekaan mikään  nopeuskilpailu.
Hiljaista on ollut, ei mitään kommentointia sen jälkeen, kun elokuussa putken laitoin heille.

Sakolla nyt muutenkin on toisinaan aika loivaliikkeistä touhua yksityisten asioiden hoidossa. Ampumahiihtäjänä olen saanut aikaisemmin erittäin hyvää palvelua. Metsästys- ja keräilyaseiden kanssa onkin sitten aika iso toleranssi palvelussa. Ei niitä jaksa kiinnostaa jonkun viime vuosituhannen aikaisten aseiden varaosakyselyt tai muut tekniikkaan liittyvä palveleminen. Perustaisivat edes maksullisen puhelin- tai sähköpostipalvelun. Nyt, kun laittaa kyselyn esim., että milloin on seuraavan kerran paksupiippuista .300 wsm kivääriä tuotannossa, niin vastausta ei tule ainakaan kahteen vuoteen.

Mutta on tosiaan sitten ollut sellaisiakin kertoja, että Sakon aseseppä on pyytänyt käymään aseen kanssa ja on kokeiltu, että mikä varaosa pyssyyni sopii.

L@@kinta

Seppä-70

Itselläni kuvauksen mukainen putki, noin 3kk jälkeen pisaroita linssien sisäpinnoilla, kiikari Saksaan tehtaale itselle sopivana ajankohtana jonka jälkeen kiikari takaisin minulle mutta summa summaarium, sama oire toistui, yhteys myyjään josta minulle lähetettiin uusi kiikari joka on ollut vähintäänkin priima ja toiminut moitteetta. Rahalla saa laatua ja palvelua vaikka se saattaa joidenkin mielestä olla hidasta mutta pitää muistaa mitä hosumalla saa.

Elu

Lainaus käyttäjältä: aina ohi - marraskuu 06, 2022, 21:20
Tämä toinen kierros Sakolla/tehtaalla ei olekaan mikään  nopeuskilpailu.
Hiljaista on ollut, ei mitään kommentointia sen jälkeen, kun elokuussa putken laitoin heille.

Sakolla nyt muutenkin on toisinaan aika loivaliikkeistä touhua yksityisten asioiden hoidossa. Ampumahiihtäjänä olen saanut aikaisemmin erittäin hyvää palvelua. Metsästys- ja keräilyaseiden kanssa onkin sitten aika iso toleranssi palvelussa. Ei niitä jaksa kiinnostaa jonkun viime vuosituhannen aikaisten aseiden varaosakyselyt tai muut tekniikkaan liittyvä palveleminen. Perustaisivat edes maksullisen puhelin- tai sähköpostipalvelun. Nyt, kun laittaa kyselyn esim., että milloin on seuraavan kerran paksupiippuista .300 wsm kivääriä tuotannossa, niin vastausta ei tule ainakaan kahteen vuoteen.

Mutta on tosiaan sitten ollut sellaisiakin kertoja, että Sakon aseseppä on pyytänyt käymään aseen kanssa ja on kokeiltu, että mikä varaosa pyssyyni sopii.

Kiinnostaisi kuulla miten tämän Steiner:n kanssa lopulta kävi? Sillä asia kiinnostaa, kun olisi tiedossa tuollainen paketista avattu, mutta käyttämätön putki.

zelro

Ketju luettu läpi ja vähän kaksijakoiset fiilikset. Toiset kehuu, toiset ei. Tuo tarjous M7Xi houkuttelisi lintukiväärin päälle, ns. loppuelämän optiikkana. Jos ei miellytä niin eiköhän tuon saisi pienellä tappiolla eteenpäin kun hinta on nyt ns. "halpa".

TimoK

Itselle houkutus kävi ylivoimaiseksi ja laitoin tilauksen sisään. Välipäivinä pitäisi selvitä mitä tuli ostettua....

HJu

Parempaa diiliä ei pitkän matkan laatuoptiikasta tällä hetkellä Suomessa ole tarjolla.

Ensimmäinen sääntöhän ta-optiikassa on että parhaat laatutähtäimet valmistetaan saksaa puhuvissa maissa. Se on sitten makuasia minkä valmistajan tuotteen ostaa :-)

Terveisin,

HJu