.22 kompromissi

Aloittaja haivula, syyskuu 03, 2007, 10:31

« edellinen - seuraava »

haivula

Uskaltaudumpa heittämään tänne muutaman kysymyksen ta harjoittelusta pienoiskiväärillä.

Kroonisesta rahapulasta johtuen yritän harjoitella seuraavanlaisella kokoonpanolla. Vanha Voere 20" piipulla, päällä 3 - 12 x 50 Honkongin ihme.

Ongelmana on korosäädön riittävyys tai itse asiassa sen olemattomuus. Vähän aikaa yritin leikkiä pilipalitähtäimen kororummulla, mutta nyt olen

todennut, että turha sitä on säädellä. Naksut eivät tunnu pitävän yhtään paikkansa ja se oikea korolukema on aina eri. Olenkin päättänyt pelailla ihan

vaan ristikolla (mildot). Kuva on muuten ihan hyvä eikä itse kiikari tunnu liikkuvan, vaikka jalaltkaan eivät varmastikaan ole parhaat mahdolliset.

Ongelmaksi muodostuu mildot ristikon koron riittävyys (jos näin voidaan sanoa). Ampumamatkat joille haluaisin ampua olisivat 50 - 300 metriä

(tällainen rata olisi käytettävissä). Ajatuksena olisi harjoitella etäisyyden ja tuulen lukua. Tavallisella paukulla ristikon asteikko ei riitä lähellekkään

tuota väliä.

Kompromissiratkaisuna olen ajatellut käyttää kahta patruunaa 50 - 150 metriä voisi ampua "tavallisella" ja huomattavasti edullisemmalla tarvikkeella

ja 200 - 300 metriä voisi ampua esim. CCI:n Velocitorilla. Osumapiste on Velocitorilla 150 metrillä n. 35 senttiä ylempänä kuin esim. Lapuan M:llä.

En ole vielä käytännössä kokeillut, mutta laskelmieni mukaan Velocitorilla pitäisi pystyä ampumaan vileä tuonne 300 metriinkin samoilla korosäädöillä.

150 metrillä ero on siis noin 2 mradia eli aika helppo sovitella mildottiin. Eihän tuo Velocitori konvinkaan tarkka ole tuonne 150 metriin (10 cm), mutta

lähtönopeus on sen verran kova, että matkaa saisi enemmän. Toisaalta ei se kasa tuolla Lapuan M:lläkään kovin hyvä enää tuolla matkalla ole.  Varsinkin

sivuheitto Velocitorilla tuntuu olevan melko suuri.

Onko kahden a-tarvikkeen käytössä mitään järkeä, vai kannattaako vaan pysyä 150 matkoilla ja käyttää samaa?
\"Mistäs jos opetettelisit ampumaan?\"

MSa

300m ON pitkä matka jo piekkarille. Aivan riittävän haasteellista saat kun pitäydyt 50-200m matkoilla.

300m matkalle muistaakseni tarvittiin koroa luokkaa 16 mrad 50m zerolla ja perus piekkarin patruunalla, tai olla Super Club. Eli perinteinen mildot (max koro ristikolla 10mrad) ristikkokaan ei tarjoa riittävästi koroa.

Tyypilliset piekkarisnaipperit, jotka käyttävät pelkästään ristikkoa korotuksen ottamiseen kohdistavat aseensa 50m matkalle +5mrad (=aivan ristikon ylälaitaan) ja ottavat korotukset sieltä lukien. Suosittelen samaa sulle, zero 50m ylätolppaan, sitten otat korot ristikolla mildottien avulla. Jos käytössä ei ole mildot tähtäintä ja säädöt ei pidä paikkaansa, niin silloin homma on aika toivoton eri etäisyyksille ampumisen kannalta.

Tuo ristikolla ampuminen ei ole mielestäni tarkin tapa, mutta järkibudjeteissa aina mohdollinen tapa. Kun mopo karkaa, niin silloin ruuvataan NXS 5.5-22x50mm tähtäintä piekkarin päälle ja koro kierretään suoraan torniin. Piekkarista tulee tuolloin todella tarkka vekotin pidemmille matkoille. Yllätti itsenikin edellisissä MoC kisoissa.  :lol:
[url=https]

mamannon

CCL velocitorin osumapiste on standardipaukkua ylempänä vielä 150 metrin päässä, mutta ei luultavasti enää 200-300 metrin matkoilla. Tämä johtuu siitä, että velocitorin nopeus laskee radikaalisti noin 60-70 metrin päässä ja putoaa sen jälkeen kuin kivi. Näin ainakin olen itse havainnut. Voit lukea lisää aiheesta jutussa "Kivääriballistiikka".

HJu

Mikään yliääninen piekkarinpaukku ei taida lentää ylisoonisena edes 150m puhumattakaan pidemmistä matkoista. Tarkkus katoaa sen vuoksi matkalla. Alunperin alisoonisilla ei ole tätä ongelmaa.  -> Ei kannata ainakaan ampua ali- ja ylisoonisia sekaisin. Alisoonisissakin valitettavasti on ostettava ne halvat ja hyvät erikseen. Lapua Club on yllättävän hyvä patruuna vaikka onkin halpa mutta ei sillä minun Voeressa ole mitään jakoa Midas L:lle kun ammutaan yli 100 metriin.

Omat kokeilut nimenomaan Voerella ja useammalla Tascolla ovat johtaneet siihen toteamukseen että 150m matka on ihan järkevä matka piekkarille ja moni patruuna joka vielä 100 metrilä on tarkka, ei olekaan sitä enää 150 metriltä.

300m ammunnoista sen verran että aseen päällä olevassa Tasco Custom 10-40X50 -mallissa joulukuusiristikkoa mahdollista ristikolla ampumisen 0-300m metriä ihan helposti. Ongelma 300 metrissä on jumalaton sivuhajonta ja vähän korohajontakin. Ei oikein motivoi kun kasat ovat jotain 400mm/5lks. Löytyvät tuulettomalla kelillä taulusta kaikki mutta mistään kasoista ei voi puhua. Voihan toki vikaa olla ampujassakin :-) Mutta ase&patruunayhdistelmä, jolla ampuu vielä noin 1 Moan kasoja tyynellä 150m saakka, joka onkin 300 matkalle jo sellainen 3-5 MOAn kombinaatio ei paljon motivoi.

200m sen sijaan voisi käsittääkseni olla vielä aivan realistinen matka mutta en ole sitä kokeillut. USAssa ennen muinoin ampuvat ihan tosissaan piekkareilla avotähtäimillä 200 yardin kisoja.
Terveisin,

HJu

APo

tuo 200 on hyvinkin realistinen matka, sille matkalle saa ammuttua kuitenkin kohtuudella alle 10cm kasoja pienarilla.

SO

Masters of Camouflage kilpailussa talvella eräs kilpailija ampui kilpailutilanteessa 2kpl 5x10cm maaleja 200m etäisyydeltä. Ekasta luulin että oli tuuria, toisesta päättelin että taitoa ja tuuria.

MSa

Lainaus käyttäjältä: "SO"Masters of Camouflage kilpailussa talvella eräs kilpailija ampui kilpailutilanteessa 2kpl 5x10cm maaleja 200m etäisyydeltä. Ekasta luulin että oli tuuria, toisesta päättelin että taitoa ja tuuria.

Lisäksi optiikkana oli epäurheilijamaisesti NXS5.5-22x50 MLR BDC:llä.  :D
[url=https]

APo

saapihan nuita 10cm maaleja ammuttua 200m vaikka ei mulla ole kuin 3-9x40 mildotti zos kiikari:) toki tuo edellämainittu kiikari tekee hommasta varmaan hieman varmempaa:)

SO

Lainaus käyttäjältä: "APo"saapihan nuita 10cm maaleja ammuttua 200m vaikka ei mulla ole kuin 3-9x40 mildotti zos kiikari:) toki tuo edellämainittu kiikari tekee hommasta varmaan hieman varmempaa:)

No se on siinä tapauksessa ilmainen osallistuminen seuraavaan kilpailuun. MoC tarjoaa.

:wink:

APo

niinkö? Missäs nämä kisat muuten on?

SO

Jossain max. 100km etäisyydellä Kehä I:ltä. Suunnitelmien mukaan joskus loka-marraskuun vaihteessa. Tarkempi ajankohta ilmoitetaan tässä ihan lähiaikoina.

APo

Ok... asustelen E-lapissa:)  hitusen etäisyyttä sinne.

APo

Velipoikia tosin asustelee k-nummella että pitää kattoa ovatko liikenteessä.

Lahtis

Tyhymä kysymys, mutta miksi mä saan QT:llä isompaa sivupoikkeamaa, kun nostan kuulan nopeutta? Muut tiedot pysyy samoina, vaan nopeus muuttuu (320m/s vs 380m/s, 2,8cm vs 3,7cm). Liittyykös tää jotenki aliääni-yliääni hommaan? Nut ei jummarra :?

Aihetta sivuten, mikä lienee tuulensiedoltaan paras kuula lähinnä piekkarisilhuettiin?

/Antti
Invisible souls..........leave .308 holes.

T.T.Y

(Toivonmukaan ei mene täysin harakoille)

Coriolis ilmiössä radan poikkeama kasvaa kappaleen nopeuden kasvaessa.

kiihtyvyys lasketaan: 2(nopeus * vektori-ristitulo * kulmanopeus)

kiertopoikkeama kasvaa = ballistinen rata kaartaa enemmän sivusuunnassa

-T.T.Y