Lapuan D46 12g

Aloittaja mgavrilo, lokakuu 25, 2007, 09:35

« edellinen - seuraava »

AJJV

Nostetaanpa vanhaa topikkia.

Mitä ruutia raati suosittelisi lapuan D46 luodin taakse? Aseena mihin tulis on pystykorva m28-30. Asehan on tälle luodille suunniteltu ja amet tulisi olemaan 100-300 metriä. Aloittelen vasta lataus hommia niin vinkkejä kaivataa, latauksen etsin itse mutta millä ruudilla kannattais aloittaa?
\"Ei ole epätoivoisia tilanteita, on vain epätoivoisia ihmisiä.\" Carl Von Clausewitz

Taipuu

Sebastian Ossi

N140 tai N150, itsellä hyviä tuloksia kyseisessä aseessa jo ihan minimilatauksen pinnassa N140 ruudilla. 44.5-46gr latauksin käynti ollut aika jees N140 kanssa.

PL

N140 on passeli jauhe tässä tapauksessa.

BTW, onko sun 28-30:ssa leima D166 ? Orkkispesä on D46 kalvauksella ja intin hallussa olleet on kalvettu D166:lle.

AJJV

Sa leima on mutta D leilaa ei. Ota siitä sitten selvää....  eikös tuo d166 ole .311 halkaisialla? Ja tuo D 46 on varmasti 308 mikä piippu on myös aseessa. Kauppias oli myös ampunut d46 luotia ko aseesta hyvin tuloksin...
\"Ei ole epätoivoisia tilanteita, on vain epätoivoisia ihmisiä.\" Carl Von Clausewitz

Taipuu

PL

Juu kyllä varmaan se D46 yhtälailla käy. Jos pesä olisi kalvamaton, D166 ottaisi rihlaan kiinni ja kampi olisi jäykkä avattaessa, ainakin joissain yksilöissä.

Olen ymmärtänyt että D46 on ohennettu vasta joskus 80- luvulla .30 mittoihin. Orkkis kuulat olisivat olleet 7,88mm mutta ei kuitenkaan .311 mittaisia. Sama pätee D166:een, sekin oli 7,88mm (vai onko vieläkin ?)

Voi olla että olen täysin väärässä koska tämä kirjoittamani perustuu about kakskytvuotta vanhoihin muistikuviin :) Anyway, hyvä luoti+ase yhdistelmä.

AJJV

Vanhoista suojeluskunan ja armeijan teksteistä olen saanut käsityksen että d46 olis ollu tuota 7.85-7.87 vahvuisena 0.01 välein myytynä. D166.n olen käsittänyt lapuan intterwebbi sivujen mukaan olevan edelleenkin 311 vahvuudeltaan. Onko jollaki tarkempaa tietoa?

Taipuu

ose

Lainaus käyttäjältä: "AJJV"Vanhoista suojeluskunan ja armeijan teksteistä olen saanut käsityksen että d46 olis ollu tuota 7.85-7.87 vahvuisena 0.01 välein myytynä. D166.n olen käsittänyt lapuan intterwebbi sivujen mukaan olevan edelleenkin 311 vahvuudeltaan. Onko jollaki tarkempaa tietoa?

D46 oli .308 ja D166 on .310

http://postimg.org/image/7vonsridp/">

KaKo

Mulle pääty jostain D47 kuulia ja latailin elämani ekat lataukset tuolla. Lienee D46 niippiuralla. 50 grainia N150 ruutia latauspituudella 84 mm Tikka 3:sen pitkästä 30-06 putkesta antoi 100 metriltä noin 20 mm kasan. Ammuin latausoppaan lataukset läpi 47-51 grainia viidellä kuulalla per lataus. Kasan koot kuvastivat enempi talvitakin puutetta (Sipoo, tammikuu), mutta olivat suuntaa antavia. Latailin 20 kuulaa tuolla 50 grainin latauksella ja niilä sai sellasta 40-50 mm kasaa Santiksessa tuulisessa kevätkelissä 300 metristä. Vertailuja Sako range 8 grammanen meni > 70 mm. Aikakin rauta ja lataus on nyt tarkempi, kun perän takana olija, joten enemmät latauskokelut odottaa nopeusmittaria.

KaKo

Mulle pääty jostain D47 kuulia ja latailin elämani ekat lataukset tuolla. Lienee D46 niippiuralla. 50 grainia N150 ruutia latauspituudella 84 mm Tikka 3:sen pitkästä 30-06 putkesta antoi 100 metriltä noin 20 mm kasan. Ammuin latausoppaan lataukset läpi 47-51 grainia viidellä kuulalla per lataus. Kasan koot kuvastivat enempi talvitakin puutetta (Sipoo, tammikuu), mutta olivat suuntaa antavia. Latailin 20 kuulaa tuolla 50 grainin latauksella ja niilä sai sellasta 40-50 mm kasaa Santiksessa tuulisessa kevätkelissä 300 metristä. Vertailuja Sako range 8 grammanen meni > 70 mm. Aikakin rauta ja lataus on nyt tarkempi, kun perän takana olija, joten enemmät latauskokelut odottaa nopeusmittaria.

KaKo

Samaisella Santiksen käynnillä ammuin samoilla kiikarin asetuksilla 2 hirvikuulaa tuolta 300 metrin matkalta ihan vain kokeksi. Olivat molemmat sisäkympissä, joten hirveen varmaan käynti riittää. Ko. patruuna oli Sakon Arrowhead II (11,7 g ?)

mika

Hyvinhan tuo kay....ja ampuja huomioiden erinomaisesti.  :D
CHAIRBORNE - USB Troop

KaKo

Niinkuin kirjuutin - heikoin lenkki on todistettavasti perän takana!  :D

miso

Löytyisikö foorumilaisilta 308win latausvinkkejä D46lle?

Värkki:

308win

63.4cm piippa pultin nokasta

11' Rihlanousu

73.12mm latauspituus rihlakosketukseen

Alustava suunitelma:

N150 x.xxg (hitaampaa ruutia että saa tuuppauksen ystävällisemmäksi)

73mm latauspituus

CCI 200 large rifle nalli (koska niitä on kaapissa)

Kommentit ja kokemukset latauspituuden, ruudin ja nallin sekä muiden seikkojen suhteen äärimmäisen tervetulleita.

Kiitos jo etukäteen!