Hylsyt sinistää

Aloittaja KVL, marraskuu 03, 2024, 13:21

« edellinen - seuraava »

Räiskis

Pesuaine tuon aiheuttaa, lämpö ei. Väri vaihteli aikoinaan vähän pesuaineesta johtuen, joskus mustia joskus tuollaisia "sinistetttyjä", lämpöä alle 100c kuivatessa. Ei kestävyyteen vaikuttanu, sen verran monta kertaa tuli 6br hylsyjä ladattua, ei kauhean paljon niitä aikoinaan jaksanut tehdä, liekkireiät piti sorvissa porata, kaulat sorvata päältä ja sisäpuoli kalvaa.

oho osu

Kaikkien on syytä huomata, että keskustelussa mainittiin kuitenkin myös kuivaus 200C:ssä, ja siihen muutaman kehotus heittää hylsyt nyt roskiin.

Ite muuten kuivaan erilaisissa rei'itetyissä patruunarasioissa ja rasvapaistokoreissa. Kun pesty kuumalla vedellä ja pääsevät kuivumaan ainakin alussa alassuin, jo ennen pesua poistetuin nallein, niin nopeasti kuivuvat ilmavassa telineessä huoneenlämmössä.

ErkkiEinari

Lainaus käyttäjältä: oho osu - marraskuu 07, 2024, 19:27Kaikkien on syytä huomata, että keskustelussa mainittiin kuitenkin myös kuivaus 200C:ssä, ja siihen muutaman kehotus heittää hylsyt nyt roskiin.

Ite muuten kuivaan erilaisissa rei'itetyissä patruunarasioissa ja rasvapaistokoreissa. Kun pesty kuumalla vedellä ja pääsevät kuivumaan ainakin alussa alassuin, jo ennen pesua poistetuin nallein, niin nopeasti kuivuvat ilmavassa telineessä huoneenlämmössä.

Minä olen kuivannut Ikean lautasten kuivaustelineissä joihin saa muutaman kymmenen hylsyä "tappeihin" per teline ja sitten 50c lämmöllä kiertoilmauuniin ja hyvin kuivaa reilussa puolessa tunnissa.

Jan I

Itsellä käytössä on tuollainen sieni/ hedelmä kuivuri jossa 5 tasoa, saa kuivattua 1000 hylsyä kerralla, laitteessa on termostaatti ja max lämpö on 75 astetta.
Ostin jostain tarjouksesta kahdella kolmella kympillä.
Kätevää koska märkätumblaan kaikki hylsyt jokaiseen lajiin ja kaliberiin, myös käsiaseisiin...
Lähetetty minun SM-F711B laitteesta Tapatalkilla
Fac ut vivas

oho osu

Mikä muuten on maksimilämpö, mitä hylsyn kannalle kannattaa antaa? Jos laittaa mun UÄ-pesuriin maksimitavoitelämmön 80C niin lopussa lähtee lämmitys pois, mutta UÄ edelleen lämmittää vettä, johonkin 85-90C. Vielä ok?

Huomasin, että korkea lämpö (siis 65-70C verrattuna 55C) parantaa pesutulosta selvästi.

Hount

Lainaus käyttäjältä: oho osu - marraskuu 10, 2024, 17:58Mikä muuten on maksimilämpö, mitä hylsyn kannalle kannattaa antaa? Jos laittaa mun UÄ-pesuriin maksimitavoitelämmön 80C niin lopussa lähtee lämmitys pois, mutta UÄ edelleen lämmittää vettä, johonkin 85-90C. Vielä ok?

Huomasin, että korkea lämpö parantaa pesutulosta selvästi.

Hylsyjen kannalta ei nestemäisellä vedellä saa normaaleissa, ihmisen kestävissä ilmanpaineissa mitään vahinkoa aikaan.

Ultraäänen pesutuloksen kannalta ei kannata kuumentaa vettä liikaa.
Liian kuuma vesi heikentää pesutulosta kun vesi kavitoi epäoptimaalisesti.

Tuon optimaalisimman pesulämpötilan voinee etsiä jokainen omaan pesuliuokseen ja pesuriin soveltuvaksi, mutta suosittelen että säästää aikaa ja pysyy alle 60 asteisissa pesuvesissä ultraäänipesurissa. Joku asiaan vielä enemmän perehtynyt voinee tarkentaa, mutta olettaisin että tuo on sellainen ihan ok nyrkkisääntö jolla pesuteho ultraäänen osalta ei vielä heikkene, mutta pesuaineiden muun pesuliuoksen ei-ultraäänen osalta teho on kylmää vettä parempi.

En myöskään yhtään epäile etteikö pesuteho paranisi vielä 60C jälkeen, mutta oma veikkaus on että parantunut pesuteho tuolla 90C nurkilla tulee pesuliuoksen tehosta, ja ultraäänipesurin mekaaninen lian irroitus puolestaan heikentynyt.
Jollain toisella pesuaineella tilanne voi olla toinen.