7.62x53R hylsyjen supistaminen

Aloittaja ao, marraskuu 27, 2004, 15:02

« edellinen - seuraava »

john

Voi jumalauta! itse olen nyt nimenomaan supistanut kys kal hylsyni tavallisella supistusholkilla koko kaulan matkalta ruuvaten holkin riittävän ylös ja värjäten hylsynkaulan jotta näkee supistuksen matkan.

Eli mitä ongelmia koko kaulan supistuksesta nyt taas sitten tulee :o  :?:

HJu

Väljässä patruunapesässä kaupa mahtuu "vaeltamaan". Jos vain etuosa on supistettu niin takaosa keskittää hylsyn patruunapesään kaulan osalta papremmin kuin täyssupistettu.

Yleisesti ottaen 7.62X53R patruunapesät on aika välijä joten aseesta riippuen osasupistus voi parantaa tarkkuutta jonkin verran.
Terveisin,

HJu

SaTi

Moikka

Hornadyn holkeilla pystyy kaulan osasupistamaan itse olen supistanut 4-5mm

On muitettava jos ollaan paineitten kanssa taulukon ylläpäässä nämä kaulansupistusasiat vaikuttavat paineisiin.

Luodin kireys hylsyyn.

Iselläni ei saa pelkillä näpiellä luotia vettyä pois hylsystä.(no ehkä D-116 jos on liimanäppi)

Ja taas muitettava jos käyttää pitkää luotia esim. D-166 ja luoti on niin hellässä hylsyssä.

Että rekyyllistä ja törmäyksestä lippaassa luoti meneekin pois asettelu syvyydestä.

Ensinnäkin tälläiset patruunat ovat vaarallisia eikä niillä voi olla minkäänlaista kasakäyni ominaisuutta. Eikä TA-käyttössä kaiken edelle menevää varmuutta.

Huom. Myös luonnolliseti kaikki hylsyt oltava saman pituisia.

TA-killan JE/30.09.02/JPu/02.03.03 olevassa PDF dokumentissa on mainnittu oleellisemmat. :wink:

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: "SaTi"On muitettava jos ollaan paineitten kanssa taulukon ylläpäässä nämä kaulansupistusasiat vaikuttavat paineisiin.

Voisitko hiukan selventää kommenttiasi???
Kylätason ampuja

SaTi

Tuolla kohdalla tarkoitin sitä, jos hylsynkaulan osasupistus pituus muuttuu pitemmäksi paineet tietysti kasvat.

Olettaen tietysti luodin asettelusyvyyden olevan niin syvä, että koko hylsynkaulan osasupistus on lisä kitka kuormana.

Yritän vain kertoa niille jotka eivät sen kummemmin asioita pohdi vai tekevät. Että asioilla on se vaarallinenkin puoli jotka tulisi kokoajan tiedostaa tekee siten näin taikka noin.

Luin TA-latausoppaasta että vaarallista jättää hylsyt rasvaiseksi sitä en ollut ennen tiedostanut vaaralliseksi. :roll:

Tietysti en ole niitä jättänyt rasvaiseksi kun keräävät muuten kaiken roskan, ja ovat muuten sottaisen oloisia rasvaisena.

Koheltaja

Itse kaulan supistuksen pituus ei nosta paineita juuri lainkaan, supistettiin kaula millin tai 8 millin matkalta. Luoti irtoaa hylsynkaulan pidosta jo siinä vaiheessa kun nalli tömähtää ja painekäyrä on vasta alullaan joten kaulan supistuspituuden vaikutus paineisiin on melko akateeminen, aivan kuten luodin niippauksellakin.
Kylätason ampuja

SaTi

Tuo väite pois sulkee lataus pituuden merkityksen ja näinhän asia ei ole. :shock:

Sen paremmin asiaa itse tuntematta ei siittä sen enempää.

Mutta parempi liikavarovaisuus kun ajattelematon uhmamilisyys vaarojakaihtamatta.

HJu

Oikeastaan kaulansupistuksella ei ole hirveästi paineiden kannalta ns. normaalilatauksissa merkitystä jos luoti ei ota rihloihin kiinni. Jos patruuna ladataan pitkäksi (ottaa rihloihin kiinni) ja supistamalla tai muuten krymppaamalla saadaan luoti vielä tiukasti hylsyyn kiinni niin kyllä paineet nouseet. TA-käytössä luotien junttaamista rihloihin tulisi kyllä välttää.

Normaalipituisilla latauksilla en usko paineiden nousuun siinä mielessä että kaulan täyssupistuksella tulisi erityisen kovia paineita mutta jos supistus on vähäistä niin joillain ruudeilla tai latauksilla, erityisesti kivääriruutien minimilatauksilla, voi ruudin tasaisen syttymisen kanssa olla ongelmia jotka näkyy sitten lähtönopeusvaihteluina ja isompina kasoina maalissa.
Terveisin,

HJu

Koheltaja

HJu kerkesikin jo hiukan täsmentämään tätä latauspituuden vaikutusta paineisiin.

SaTi:lle sen verran että ensin kannattaa opiskella jälleenlatauksen/sisäballistiikan perusasiat kuntoon ennen kuin alkaa suuria viisauksia hirveästi viljelemään. Tätä en sano ilkeyttäni vaan siksi että kun ollaan tekemisissä kovien paineiden kanssa tekemisissä niin virheelliseksi osoittautunut tieto saattaa johtaa vakavaan onnettomuuteen mahdollisen patruunarikon seurauksena.

Niistä rasvaisista hylsyistä sen verran että rasva kannattaa poistaa hylsystä siitä syystä että rasvainen hylsy rasittaa aseen sulkua moninkertaisesti kuivaan hylsyyn verrattuna. Siinä vaiheessa kun ruutipanos syttyy ja luoti alkaa tunkeutumaan rihloihin niin hylsyn sisällä paine kasvaa. Tämän seurauksena hylsy laajenee/muotoutuu kiinni patruunapesän seinämään. Nyt hylsy on "ankkuroitunut" patruunapesään hylsyn/patruunapesän välisen kitkan seurauksena joten hylsy ei pääse perääntymään kohti lukonpäätä kovalla voimalla.

Jos hylsy on rasvainen niin hylsy ei takerru paineiden noustessa patruunapesään vaan kuormitus siirtuu lukonpäähän ja silloin lukon sulku on kovilla. Myös rasvainen hylsy venähtää selkeästi nopeammin kuin kuiva hylsy.
Kylätason ampuja

SaTi

Kiitos juuri noin, olen kanssasi samaa mieltä. :D