Kiikari pienoiskivääriin.

Aloittaja OrpanaJ, joulukuu 08, 2004, 08:41

« edellinen - seuraava »

HJu

Pari selventävää kommenttia tuohon "Zeiss tekee Meoptan lasit"-aiheeseen.

Zeiss ei tee Meoptan linssejä koska Meopta tekee ne itse. Sen sijaan Zeiss netti"tietojen" mukaan toimittaa mm. Meoptalle linssien raaka-ainetta s.o. optista lasia. Teräspuolella joku "Ovakon teräs" on samantyylinen geneerinen määritelmä. Käytännössä Ovakolla on rostereita montaa laatua, samoin "mustaa" terästä on varmaan kymmeniä laatuja. Samoin Zeiss tekee useita linssilaatuja ja hinta vastaavasti vaihtelee laadun mukaisesti.
Terveisin,

HJu

JL

Lainaus käyttäjältä: "HJu"Pari selventävää kommenttia tuohon "Zeiss tekee Meoptan lasit"-aiheeseen.

Zeiss ei tee Meoptan linssejä koska Meopta tekee ne itse. Sen sijaan Zeiss netti"tietojen" mukaan toimittaa mm. Meoptalle linssien raaka-ainetta s.o. optista lasia. Teräspuolella joku "Ovakon teräs" on samantyylinen geneerinen määritelmä. Käytännössä Ovakolla on rostereita montaa laatua, samoin "mustaa" terästä on varmaan kymmeniä laatuja. Samoin Zeiss tekee useita linssilaatuja ja hinta vastaavasti vaihtelee laadun mukaisesti.

En nyt haluaisi olla pilkunn****ja, mutta asia taitaa mennä niin että Zeiss(kin) ostaa linssien raaka-aihiot saksalaiselta Schott Glasswerk AG:ltä.

Eli samasta puljusta kuin monet muutkin saksalaiset laadukkaana pidetyt optiikkavalmistajat. Ja saksan ulkopuolisista esimerkkinä vielä romanialainen IOR.

IOR:illa taas on/on ollut läheistä yhteistyötä jo pitkään mm. edesmenneen Zeiss jenan ja Meoptan kanssa, mutta meoptan linsseistä tuskin kellään tehtaan ulkopuolisella on "varmaa" tietoa.

Varmana tiedän itse sen (useita kiikareita rinnakkain vertailtuani) että meoptan(kin) kuvanlaatu ON todella hyvä.

Hakkaa kuvan kirkkaudessa, erottelukyvyssä ja hämäräominaisuuksissaan esim kaikki jenkkikiikarit. (vaikka leopold -miehet olisivat mitä mieltä) :)

Testattavana oli mm 3-12*50 Burris Black Diamond tactical (omani).

Meopta oli vastaava.