Main Menu

Aseen puhdistus

Aloittaja Swagger, heinäkuu 03, 2009, 19:32

« edellinen - seuraava »

Swagger

Mitä konstia käytätte lukkorungon puhdistamiseen? Minä en oikein millään saa omaa perfektionistista luonnetta tyydytettyä :doh:  Olen hinkannut sieltä suurimmat töhnät emännän (vanhalla :D ) hammasharjalla pois, mutta aina sinne jotain jää.

Miten usein putsaatte piekkarin piipun? Jotkut eivät sitä tee kuulemma ollenkaan, jotkut kerran vuodessa ja jotkut niinkuin minä joka ampumisen jälkeen. Teettekö jotain muutakin kuin messinkirassilla putsaatte?

Samppale

#1
Vähän aihetta sivuten. Itteä kiinnostaisi ihan perusohjeet aseen puhdistukselle ratakäynnin jälkeen. Aseena on 300 win mag pulttilukkoinen.

JL

#2
Lainaus käyttäjältä: "Swagger"Mitä konstia käytätte lukkorungon puhdistamiseen? Minä en oikein millään saa omaa perfektionistista luonnetta tyydytettyä :doh:  Olen hinkannut sieltä suurimmat töhnät emännän (vanhalla :D ) hammasharjalla pois, mutta aina sinne jotain jää.

Miten usein putsaatte piekkarin piipun? Jotkut eivät sitä tee kuulemma ollenkaan, jotkut kerran vuodessa ja jotkut niinkuin minä joka ampumisen jälkeen. Teettekö jotain muutakin kuin messinkirassilla putsaatte?


Lukkorungon, siis kehyksen?

Esim grillinsytytysneste.

Anna vaikuttaa puolisen tuntia ja pyyhi/harjaa lika pois. Puree ruutikarstaan yllättävän hyvin -ja on edullista.


Lainaus käyttäjältä: "Samppale"Vähän aihetta sivuten. Itteä kiinnostaisi ihan perusohjeet aseen puhdistukselle ratakäynnin jälkeen. Aseena on 300 win mag pulttilukkoinen.


Oikeita tapoja on monta, samoin mielipiteitä.



Kaikki lienevät kuitenkin siitä yhtä mieltä että;

a) Palokarstaa ei jätetä piippuun missään nimessä muhimaan. Oljyä reilusti + muutama tuuppaus riepua perään jos ei muuta ehdi

b) Kunnolliset välineet säästävät aikaa, hermoja ja ennen kaikkea kalustoa. Itse hommasin täydet Deweyn setit.

Setti sisältää kaksi erittäin pitkää puhdistuspuikkoa laakeroiduilla kahvoilla. Toinen puikko .17 -6.5mm, toinen .30 ->.

Muutama tuhat puuvillalappua, niille "jagit" kaikille kalibereille, VFG tulppa-adapterit, messinki ja muoviharjoja.



Harmittaa vaan etten aikaisemmin hommannut. Suhteessa patruunoiden hintoihin, aseista puhumattakaan, kuluerä on loppupeleissä todella pieni.

Suomessa Deweytä saa tietääkseni ainakin Finnaccuracyltä.



Eräs hyvä esimerkki huolellisista työtavoista alla, lainattu toiminta-ampujien foorumilta.

Johdantona:

Kannattaa huomata että kyseessä on (lähinnä) kovakromatulla piipulla varustetulle itselataavalle AR15:lle tuunattu ohje, siis aseelle joilla parhaimmillaan mäiskätään todella miehekkäitä laukausmääriä per sessio. Samoin em laitteissa patruunapesä on altis likaantumiselle, ja toimintavarmuuden takaamiseksi

sitä pidetään huomattavasti enemmän huolta kuin tyypillisessä pulttilukossa.

Lisäksi, mainittu J-B bore paste on kevyesti hiovaa, mutta tällaiset aineet ovat em kalustoa huollettaessa joskus tarpeen.



Kuten alkuperäinen kirjoittaja toteaa: "Tämä on kuin helikopterin huolto, tunti lennetään, kaksi huolletaan"  :wink:



Itse noudatan lähes orjallisesti seuraavaa proseduuria riippuen hieman ammuituista laukausmääristä.



Jotta puhdistus voitaisiin suorittaa, pitää hommaan varata sanomalehtiä suojaksi öljyroiskeilta, rättejä,

Break Free aseöljyä, KG1 karstanpoistoainetta, J-B Bore Pastea ja Bore Brightiä.

Viimeisimpänä, vaan ei vähäisimpänä, tarvitaan kunnollinen laakeroitu puhdistuspuikko, puikonohjuri, puuvillaisia

puhdistuslappuja, VFG- tulppia (+ adapteri), patruunapesäharja ja fosforipronssiharjoja.



Suotavaa olisi, että aseen piipun saisi kiinni viilapenkkiin (asianmukaisilla leuoilla varustettu), sillä tietyt

puhdistusvaiheet vaativat kohtuullisen paljon voimaa. Mikäli viilapenkkiä ei kuitenkaan ole, pitäisi olla ainakin

tukeva pöytä, jonka reunaa vasteen upper receiver voidaan tukea.



1. Öljyt piippuun (jos mahdollista heti ammunnan päätteeksi, kun piippu on vielä kuuma)

- joko nylon- tai pronssiharjalla

- tai sprayöljy ruiskutettuna (ase kannattaa jättää muutamaksi minuutiksi pystysuoraan, jotta öljy valuu koko matkalle), jonka jälkeen Bore Snake läpi piipun pari kertaa ja vielä lopuksi lisää öljyä.



2. Patruunapesä

- puhdistetaan siihen tarkoitetulla nylon- tai pronssiharjalla. Nylonharja ajaa asian mainiosti, koska tarkoitus

on vain irroittaa lika pesästä ja sulkuolakkeista.

- Lopullinen puhdistus rätillä, joka on kietaistu puikon karhennettuun adapteriin.



3. Piipun harjaus pronssiharjalla

- 15- 20 kertaa (harjat ovat kulutustavaraa, kestoikä n. 5 puhdistuskertaa)



4. Öljynpoisto kangaslapuilla

- niin kauan kunnes tulee suhteellisen puhtaita lappuja läpi



5. Piipun silmämääräinen tarkastus valoa vasten

- mikäli rihloissa tai urissa on edelleen epäpuhtauksia, voidaan kohta 3. ja 4. toistaa tai siirrytään kohtaan 6.



6. Karstan poisto tapahtuu KG1: llä

- levitetään piippuun joko lapuilla tai VFG- huopatulpilla

- annetaan vaikuttaa 5- 10 min.

- poistetaan kangaslapuilla. Vastus kohtalaisen voimakas, mitä puhtaampi piippu

- HUOM! mikäli käytetään lappuja, on syytä varautua kohtalaiseen vastukseen. VFG toimii jouhevammin

- KG1 soveltuu mainiosti myös kuparijäämien poistoon

- KG1 voidaan neutraloida jarrupuhdistusaineella tai asetonilla



Vinkki: KG1n vaikuttaessa on hyvää aikaa purkaa ja puhdistaa luisti ja lukko



7. Silmämääräinen tarkastus

- mikäli piippu on puhdas, sen voi öljytä, mikäli näkee sen tarpeelliseksi

- mikäli rihloissa on edelleen epäpuhtautta siirrytään kohtaan 8.



8. Puhdistus J-B Bore Pastella

- tahnaa levitetään lappuun kohtuullisesti

- tahna levitetään piippuun edestakaisin liikkein (5- 10 cm)

- mikäli piipun ylimenokartion (patruunapesän jälk.) alue on erityisen karstainen, käsittely tulee uusia em. kohtaan

- tahna poistetaan työntämällä piipun läpi USEITA lappuja, kunnes laput ovat suhteellisen puhtaita

- HUOM! J-B Bore Paste ja Bore Bright ovat hiovia aineita ja niiden liiallinen käyttö aiheuttaa piipun kulumista.



9. Silmämääräinen tarkastus

- mikäli piipussa on edelleen karstaa ylimenon alueella, siirry kohtaan 8. ja toista vaiheet

- mikäli piippu on puhdas, voidaan siirtyä kohtaan 10.



10. Kiillotus J-B Bore Brightilla

- kangaslappuun, joka kiedotaan KULUNEEN pronssiharjan ympärille, levitetään kuten Bore Pastea kuten kohdassa 8.

- lappu / harja- yhdistelmää työnnetään läpi piipun 40- 60 kertaa

- puhdistetaan lapuilla, kunnes piipusta tulee PUHTAITA lappuja

- työn voi viimeistellä jarrupuhdistusaineella tai asetonilla

- piipun voi öljytä, mikäli näkee sen tarpeelliseksi



HUOM!!! Kohta 8. ja 10. toistetaan vain mikäli se on tarpeellista tai enintään 400 - 500 ls välein.



Bore Pasten ja Bore Brightin käytön päätteeksi voi puhdistuksen jouduttamiseksi piipun läpi työntää muutaman

jarrupuhdistusaineella kostutetun lapun. Tämän jälkeen piipun läpi työnnetään pari kpl kuivia lappuja.

Mikäli aseiden säilytystila on kostea, voi piipun ja muut teräsosat öljytä kevyesti. Normaali huonelämpötilassa ei korroosio iske.



HUOM! Muista puhdistaa välineet jokaisen työvaiheen jälkeen!!! Säästää välineitä ja estää lian kulkeutumisen takaisin piippuun.



MN




Clip:



Vastauksena pronssiharjan mahdolliseen piippua kuluttavaan käyttöön:



Kumman luulet rassaavan piippua enemmän, pronssiharjan vai luodin, jonka lähtönopeus on 900 m/s ja painetta takana n. 4000 bar?



Pronssiharjan käyttöä ei ole missään manuaalissa erikseen kielletty, mikäli oikein muistan. Suosittelen lukemaan field manualin kannesta kanteen.

Ja mikäli harjan käyttö pelottaa, niin suosittelen käyttämään kemiallisia tököttejä, puhtaus on puoli ruokaa.



ETA: piippuun kertyvän karstan muodostus alkaa salakavalasti ja lisääntyy laukausmäärän kasvaessa ja pysäyttäminen on tietyn pisteen jälkeen melkeinpä mahdotonta :arrow: joka kerta luodin ylittäessä ylimenossa olevan karstoittuman, sen päälle tarttuu enemmän vaippamateriaalia ja karstaa, joka mankeloituu tiukempaan ja tiukempaan.



Kuvissa huonolla huolella pitämäni Bussen M4n piippu, joka näki enemmän luotia kuin puhdistusta. Kantapään kautta oppii.




http://www.toiminta-ampujat.fi/picture_library/PJ/whisper_m4_rihlat.jpg">



http://www.toiminta-ampujat.fi/picture_library/PJ/whisper_m4_rihlat_2.jpg">

Pyyttoni

#3
Putsaan lukkorungon sisäpuolelta 12 cal haulikon piipulle tarkoitetulla nylonharjalla. Aseöljyä , pyörittelyä ja rassailua ja lopuksi sillä kankaisella haulikon putsaustupolla kuivaa likaiset öljyt pois. Sisänurkat ja kolot tulee yllättävän hyvin puhtaiksi sillä harjalla.

er

#4
Oheinen kannattaa lukea ajatuksella. Lyhyesti referoituna. Artikkeliin on haastateltu piipun valmistajia ja huippukilpa-ampujia.

http://www.6mmbr.com/borebrushing.html">http://www.6mmbr.com/borebrushing.html



 Päälinja:



1. Kaikki puhdistavat aseensa ja poistavat ainakin pääosan palokarstasta yms.



2. Lyhyen matkan kasa-ampujat hinkkaavat piippuaan ahkerimmin ja kovimmin ottein.



3. Pitkän matkan ampujien puhdistusväli on pidempi ja vähemmän agresiivinen.



4. Puhdistusväli vaihtelee 100m kasa ampujan 15ls välein tapahtuvasta Daivid Tubbin 450ls välein.



5. Lyhyen matkan kasa-ampujat ampuvat vähemmän ja tuunaavat enemmän. Pitkän matkan lajeissa keskimäärin ammutaan enemmän kuin lyhyen matkan kasa kisoissa, eikä aikaa jynssäykseen ole. Lisäksi piipun eliniän on oltava pidempi.



6. Suuri osa on samaa mieltä että pronssiharja kuluttaa liiaksi mutta vain väärin käytettynä.
Train hard--->Fight easy

HJu

#5
Faktat TA-käytössä (joka ei ole 6mmbr.comin nysväystä jossa 2500lks ammuttu 308 Win piippu on jo so loppu)



Puhdas pronssiharja ei kuluta. Ei oikein eikä väärin käytettynä. Hankala käyttää kuparinsyöjäkemikaalien kanssa koska ne syö myös harjoja.

Nylonharja ei kuluta puhtaana. Ei ole moksiskaan yleisimmistä kuparinpoistoaineista.

Rosteriharja kuluttaa, ei kannata käyttää missään kiväärinkaliperin aseessa mihinkään.

Teräksinen puhdistuspuikko kuluttaa jos sitä käyttää väärin ja hieroo sitä rihloihini voimalla.



Mättö-arskalla/ak:llaei kannata piipun kunnossa kovakromipiipun kanssa paljon yöuniaan menettää. Eli sellaisella millä ammutaan paljon ja lähelle. Kyllähän se piippu ajan kanssa syöpyy ja kuluu, sehän on kulutusosa. Jo 15000 laukauksen jälkeen se voi olla ihan loppu, sitten ostetaan uusi piippu. Pitkän matkan malleissa puhdistukseen kannattaa panostaa, oli ase mikä tahansa.
Terveisin,


HJu

er

#6
Pointti tuossa laittamassani linkissä olikin käyttäjien laaja skaala.----> Erillaiset puhdistusmetodit. Liiallinen puhdistaminen ja vallankin hiovat aineet kuluttavat piippua.



Väärin käytettynähän prossiharja ei ole puhdas, vaan paska liikkuu edes taas piipussa ja hioo teräksen pintaa. Samaa mieltä mättökoneiden piipuista. aseilla ammutaan nopeasti ja paljon joten kuluuhan se piippu väkisikin.
Train hard--->Fight easy

JL

#7
pronssiharjasta tehtyjä havaintoja;



kun piippu on putipuhdas, kirjaimellisesti, niin ettei puuvillalappuun jää enää yhtään mitään -pari kolme vetoa tiukalla, uudella pronssiharjalla ja kevyesti oljytty puuvillalappu perään tiukalla jagilla niin voi todeta että lappu on (taas) yllättävän tumma. Ja väri on siis  nimenomaan piippumetallia.

määrä toki mitätön, eikä todellakaan voi puhua kuluttamisesta, mutta kyllä sillä metallia ainakin kromaamattomasta piipusta saa irtoamaan.



Em havainto tuli tehtyä TRG 42:n  piipulla.

nykyisin käytän liuotusta palokarstan poistoon.

Eari piipun suupuolelle tulpaksi, ase pystyyn suupuoli alaspäin ja lamppuöljyt piippuun tunniksi-kahdeksi.



lopuksi litku pois ja ase pystyyn, piipunsuu valkoiseen pieneen ämpäriin ja  huuhtelua samalla litkulla,  injektioruiskulla pesän päästä.

 Samalla vetoja nailonharjalla. Piipista läpi tulevan litkun väri kertoo kakkaisuuden asteen. Lopuksi ei tarvi kuin yhden tai kaksi puhdistuslappua lähinnä piipun kuivaamiseen.

Ja tulee sitten puhdasta jälkeä nopeasti, vähällä hinkaamisella ja vaivattomasti.

SO

#8
Varoittavana esimerkkinä pieni tarina aloitteville magnum-ampujille piipunpuhdistuksesta.



Itse lastenpyssyillä aina aikasemmin ampuneena (siis 308, hinttimauseri yms) en ole koskaan ollut kova hieromaan kankea ammunnan jälkeen. Lyhyt liotus ja palokarstat pois, kevyt öljy ja kaappiin. Silloin tällöin forrestit ja messinkiharjasessio. Poltettavat ruutiannokset on ollut 3g puolin ja toisin, ei mitään ongelmia koskaan.



Samalla tavoin ihmeemmin piippuun katselematta olen 300WMllä työskennellyt ja sattui sitten niinä päivinä että kasat rupesivat kasvamaan ja yhtäkkiä ne ei enää pysyneet edes taulussa. Piti oikein katsoa että miltä siellä piipussa näyttää ja hyvä ettei tarvinnut katsojallekkin tehdä ohitusleikkausta... 10-15cm patruunapesän päästä oli AIVAN tukossa, siis TUKOSSA rihlan pohjia myöten. Lyijytulkki pysähtyi kuin seinään. Yli 5g ruutiannokset 100-sarjalaista oli paskottanut piipun ahtaaksi alkupäästä eikä sitten millään normaalilla keinolla puhtaaksi. Oli jo laikkakone kädessä ohitusleikkausta varten, mutta maltoin mielen ja ei muuta kun säästöpossu halki ja hattu kädessä työkaluliikkeeseen timanttitahnan hakuun. Kuituliinaa puikkoon ja tahnaa mälli perään ja armotonta mutta tuttua liikettä. Aika helvetin kova työ, mutta lopulta rihlat rupesi jälleen erottumaan ja lopulta piippu kiilsi kuin .... tiiätte kyllä.

Lopuksi vielä tulkilla asian varmistus ja ahistus oli voitettu.



Norman puolivaippa käy jälleen kakskytsenttiseen sadalta metriltä ja 3875XLN solidit vähän alle :) huh



 :arrow:  Mitä tästä opin? Älä ikinä päästä piippua paskaiseksi. Hätäinen olisi varmasti läpikatsomalla todennut että piippu on palanut kun se näytti karhealle kynnöspellolle ja rihlat kadonnut. Tästä lähtien magnumit puhdistetaan AINA kiiltäväksi  ja kyllä muutkin laitteet saa tahnaa jos vähääkään näyttää siltä. Jos kuitenkin nyt käyt katsomassa piippua ja patruunapesän pää on kuvatunlainen, ainoa keino sen aukaisemiseksi on käsittääkseni timanttitahna, borepaste tms. Messiharjaa on turha tarjota; siellä pysyy kuin paska junttilan tuvan seinässä.

MSa

#9
Tervetuloa klubiin, so.



Hyvä että tulee lisää evidenssiä ylimenokartion tukkimisesta ja sen vaikutuksista. Mites paineet? Tais olla vähän kohollaan?



Timanttitahnasta

- mistä

- karkeus

- hinta



tarinan opetus on että tulkkitappi on tarpeen, sillä selviää ajoissa jos ylimeno alkaa paskottua...



Msa
[url=https]

SO

#10
Verenpaineet oli koholla. Lataukset on tarkoituksella ollut mietoja ja niistä en huomannut tähän viittaavia asioita.  Voi olla että osaltaan johtuu myös CCI250 nallista jota en osaa lukea samalla lailla kuin Fed215. Tappilatauksilla olisi ollut kusisempi juttu paineiden kanssa. Luulen että tulkkitappi pitää integroida puhdistuspuikkoon kiinteäksi.



Käytetyt tahnat pidetään omana tietona kun jonkun mielestä niillä luultavasti ei saa putsata piippua. Mutta mulle on tulossa lasti J-B bore cleaning compoundia lähiaikoina ja jos se on toimivaa niin sitä tullee saamaan jatkossakin.


Lainaa    

J-B Bore Cleaning Compound



* Cuts Through Toughest Bullet Jacket & Powder Fouling - Can't-Run Paste Formulation - Cushioned Abrasive Action Leaves Bores Sparkling - Won't "Eat" Stock Finishes



The original, time-proven formula developed by Jim Brobst and produced under exclusive license. J-B has been getting burned-on, caked-in powder residue and copper jacket fouling out of gun barrels since the 1960's, and hasn't damaged an inch of rifling yet. Today, J-B once again proves itself a champion by the way it easily cleans the dirtiest, moly-fouled barrels.



A unique combination of ingredients and a one-of-kind, multi-step mixing process give J-B its special characteristics. They work together to cushion the abrasive action; the soft paste liquifies as you use it, then wipes out of the bore easily. The non-embedding feature means there's no abrasive residue left behind which might keep "cutting" after you've finished cleaning.



J-B has been a favorite on gunsmiths' benches for years, as a "magic" cure for customer guns that "...just won't shoot anymore". These pros know that a good scrubbing with J-B often restores accuracy. Match and varmint shooters put a lot of rounds down range, many of those using moly coated bullets. The large amounts of copper fouling and the burned-in moly can create a cleaning nightmare; J-B makes short work of it. Use J-B with the Lewis Lead Remover to get the last speck of leading out of pistol bores. Shotguns combine lead, powder and plastic fouling to really throw patterns off; J-B cleans it all out quickly and easily.



Here's what a couple of the most respected names in the shooting industry have said about J-B. Jim Carmichel, gun writer and dedicated shooter, "I have used J-B for years and routinely use it even on my very finest benchrest rifles. When no other bore cleaner will get the job done, J-B will." The late Warren Page, a benchrest shooting legend, wrote the praises of J-B when it was first introduced to the shooting public. He said, " J-B is an ultra mild, abrasive oil paste, finer than jewelers' rouge, which we in the rifle accuracy shenanigan, a few years ago, found was the answer to problems of metal fouling and serious powder fouling that solvents either won't touch, or will cut only by much labor." And, "... it was quickly discovered that such an extremely fine abrasive, used with discretion, would take out caked powder residue and mild metal streaking without ruining the bore."



Try a jar of J-B for yourself; it's 100%-guaranteed to totally delight you with the way it cleans.

HJu

#11
SO: olisiko ne solidit voineet kuparoida normaalia enemmän piippua ? Eli jääkö matskua rihloihin tappilatauksilla enemmän kuin vaippaluodeista ?
Terveisin,


HJu

SO

#12
Aluksi liottelin pitkään ja hartaasti Forrestilla siinä toivossa että tavara olisi irronnut mutta ei. Kyseessä on Sakon piippu jonka ei sen puolesta pitäisi kerätä erityisesti kuparia, kuten ei ole kerännytkään. En tiedä paljonko tuollainen 300WM normaaleilla luodeilla kuparoi 930-980m/s nopeuksilla? Itsellä ei ole koskaan ollut kunnolla kuparoivaa piippua, mutta silloin tulos pitäisi näyttää enempi tältä:

http://img25.imageshack.us/img25/1646/img5950b.jpg">



Mun käsityksen mukaan tässä ei ole kyse tavallisesta vaipottumisesta vaan ruudin palojätteestä ja nallimassan aineista jotka kertyy piippuun ja siksi tuo tukos tulee nimenomaan alkupäähän piippua. Puheiden perusteella ilmeisesti nallimassa "lasittuu" piippuun ja vaatii timanttitahnaa irrotakseen ja tähän alan uskomaan itsekkin. Uskon että syyllinen on piipun huollon laiminlyönti. En tiedä paljonko tuolla on yhteensä ammuttu edellisen omistajan aikana ja tuskin sitä koskaan on kunnolla puhdistettu.



Se mikä unohtui mainita oireista, on epätasaiset lähtönopeudet joihin ei aluksi löytynyt mitään järkevää selitystä.

JTa

#13
Hommaa ennemmin KG-12:ta joka  toimii oikeasti ihan huoneenlämmössä. Forrestissa ei tee muuta kuin haisee pahalle.

ampuja1

#14
Tekeeköhän mitään Shooter's choicen valmistamalla Firearms bore cleaner and conditioner aineella?

Joskus erämessuilta sai alekorista euron purkki.