Main Menu

Aseen puhdistus

Aloittaja Swagger, heinäkuu 03, 2009, 19:32

« edellinen - seuraava »

mika

#30
joskus tuli testattua ammoniakki+fairy-koktaili. Fairy on hellä käsille ja antaa sopivasti sitkaa liuokseen.
CHAIRBORNE - USB Troop

hämeen hitain

#31
Onko piipun tarkempaan tarkasteluun mitään kohtuuhintaisia laitteita?

er

#32
kohtuuhintainen on suhteellinen käsite. Joillekin hawkey voi olla kohtuuhintainen, toisille ei. toimivia halpoja metodeja on lyijytappitulkkaus ja piipun tarkastelu valaistua vaaleaa taustaa vasten. Tulkaajat selvittäkööt tulkkausprosessin tarkemmin.



Itseäni kiinnostaa moly luotien käyttäjien puhdistusrutiinit? Itsellä näistä hopea takeista on rajallinen kokemus.
Train hard--->Fight easy

MSa

#33
Lainaus käyttäjältä: "er"Itseäni kiinnostaa moly luotien käyttäjien puhdistusrutiinit? Itsellä näistä hopea takeista on rajallinen kokemus.


En kohtele molyluotia ampuvaa piippua mitenkään eri tavalla kuin muitakaan. Normaali puhdistusrutiin, lyijytapilla tulkaten pidetään omistaja tietoisena siitä mitä tapahtu piipussa ja tarvittaessa hinkataan enemmän.



Näin siis about tolkullisilla laukausmäärillä / ampumakerta.



MSa
[url=https]

SO

#34
Lyijytappi on mullakin tärkein aseenpuhdistusväline nykyisin.

Klpro

#35
Minkälaisia kokemuksia porukalla on Robla Solo Mil:sta?

Kokeilin romuasteella olevaan mustaan piippuun ja ainakin tehokasta oli VFG-tulppien likaantumisesta päätellen. Eli forrestia ja messinkiharjaa oli saanut ensin ja forrestia autettu leivinuunin päällä piippua hoidon aikana säilyttämällä.



Mutta tekeekö RSM väärin tai liiaksi käytettynä hallaa? Oman kokeilun jäljestä laitoin kiehuvassa vedessä käyneet VFG:t perään ja öljyä päälle. Jotkut kasa-ampujat käyttää asetonia, tuon ammoniakin neutraloimiseen, mutta oma käsitykseni on että osa ammoniakin haitoista häipyy huoneilmaan haihtumalla.
JJ-94

Mvä

#36
Lyijytappitulkkaus.. Komento takaisinpäin. kertokaa miten käytännössä ja mistä tapit. :roll:

SO

#37
Lainaus käyttäjältä: "Mvä"Lyijytappitulkkaus.. Komento takaisinpäin. kertokaa miten käytännössä ja mistä tapit. :roll:


Käytännössä niin että 9mm luotiin reikä ja kierre keskelle. Luoti kierretään kiinni puhdistuspuikkoon ja puikko luoteineen sorviin missä vedetään halkaisija "siihen höyteille". Sen jälkeen pienellä naputuksella läpi piipusta. En tiedä miten se kuuluisi tehdä mutta noin tuntuu ainakin toimivan karstan tulkkaukseen.

er

#38
Kyselisin konsteja molyn tehokkaaseen poistoon ilman yletöntä rihlaa kuluttavaa hinkausta. Haluan poistaa kaiken molyn piipusta jotta päästään ns nollatilaan ja ratkottua keskinkertaisen käynnin ongelmaa. Itse olen käyttänyt forrestia, pol kullankiilloitus ainetta, vfg tulppia ja break free öljyä. Normiputsaamisella piippu ei vapaudu mustasta paskasta.



Potilas: trg-22 ammuttu noin 1700ls molykuulaa.(edelliset omistajat noin 1500ls) .Oire: Käynti vain kohtuullisella tasolla. Keskim 1moa. Oire 2: ylipaine merkkejä jo 1,5grs ennen Vv taulukkomaksimia. Edellinen omistaja ampunut taulukkomaksimia hyvällä alle 0,5moa käynnillä.

Epäily taudin syyksi: Liiaallinen molykertymä piipussa sekoittuneena palojäämiin.
Train hard--->Fight easy

SO

#39
Kuulostaa tutulle  :lol:  :lol:  :lol:



"mä putsaan vaan boresnakella ja ihan hyvä sillä tulee, pari vetoa ja puhdas..."

JL

#40
Lainaus käyttäjältä: "er"Kyselisin konsteja molyn tehokkaaseen poistoon ilman yletöntä rihlaa kuluttavaa hinkausta. Haluan poistaa kaiken molyn piipusta jotta päästään ns nollatilaan ja ratkottua keskinkertaisen käynnin ongelmaa. Itse olen käyttänyt forrestia, pol kullankiilloitus ainetta, vfg tulppia. Normiputsaamisella piippu ei vapaudu mustasta paskasta.


Molybdeenisulfidi on aika haastavaa irroitettavaksi.



en ole kemisti...mutta allaoleva teksti tuli kuitenkin vastaan. kokeiles piruuttaan natriumhydroksidia, ts lipeää.

kodin putkimehessä se on vaikuttava aine jos ei tömäkämpää ole saatavilla.

Muutenkin metallipesuissa käytetty 15-25% lipeä on turvallinen teräkselle -vaikka onkin "nimellisesti" metalleja syövyttävä- käytetään yleisesti moottorikoneistamoissa osien pesuun. Tämä siis jos liuoksen väkevyys on kohtuullinen, eikä upotusaika ole viikkoja.



Itsekin olen kylvettänyt likaista vm 1969 V-8 moottorilohkoa muutaman päivän lipeäkylvyssä.

Tuloksena oli kuin tehdasuusi lohko, poistaa rasvan ja ruosteen aina alkaen valuraudan huokosista.

Kaikki koneistetut pinnatkin hohtivat kuin juuri jyrsittynä.

Samoin ruostuneita/öljyisiä/likaisia pultteja pesin lipeällä, laitoin liemikippoon yön ajaksi ja a´vot seuraavana päivänä "tehdasuudet" pultit odottamassa.





Removal of Forming Lubricants



Oxidizing molten salts can very efficiently digest common high-performance forming lubricants such as molybdenum disulfide, graphite, and boron nitride materials. They can even remove molten glasses, which are used in their semi-liquid state as forging lubricants.



An added benefit to molten salt lubricant removal is simultaneous removal of any underlying scale. This permits the now-clean metal surface to uniformly react with subsequent pickling, anodizing and/or chemical conversion coatings.



An average Boeing 747 uses about 3 million fasteners in its fabrication, with about half of them being rivets that are typically fabricated by cold forming molybdenum disulfide-coated titanium alloy wire or rod. All traces of the molybdenum disulfide and other lubricants must be removed before the formed rivets can be anodized, heat treated and coated with various anti-corrosion or anti-seize compounds by either bulk or spray methods.



A completely clean substrate is essential so these small but critical fasteners can meet the performance demands placed on them. Through the combination of chemistry and temperature, molten salt processing can readily convert both organic and inorganic compounds into simpler compounds and/or elements.



An example of molten salt oxidation of an extreme-pressure lubricant is shown for molybdenum disulfide:



MoS2 + 4(Na,K)(OH) + 4O2 →



(Na,K)2 MoO4 + 2(Na,K)2SO4 + 2H2O



(Molybdenum disulfide + hydroxide + oxygen → alkaline molybdate + alkaline sulfate + water)

Graphite reacts with the same chemicals in a much simpler fashion:



C + O2 → CO2



(Graphite + oxygen → carbon dioxide)



CO2 + 2(Na,K)OH →(Na,K)2CO3 + H2O



(Carbon dioxide + hydroxide → alkaline carbonate + water)



Glassy lubricants rely on the affinity of molten salt cleaning for silica (SiO2) to form soluble alkaline silicate or water glass. The bath literally dissolves solidified glass from the surface forgings. As discussed above, the glass-coated forging also experiences surface scale conditioning during the deglassing operation.

panostaja

#41
Natriumhydroksidia saa edullisesti Biltemasta. Aukeaa viemäritkin halvemmalla kuin kodin putkimiehellä.



http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=36931&sivu=36931.htm&ryhmaid=93">http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=93">http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=36931&sivu=36931.htm&ryhmaid=93

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=36857&sivu=36857.htm&ryhmaid=93">http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=93">http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=36857&sivu=36857.htm&ryhmaid=93

SO

#42
Lainaus käyttäjältä: "JL"Samoin ruostuneita/öljyisiä/likaisia pultteja pesin lipeällä, laitoin liemikippoon yön ajaksi ja a´vot seuraavana päivänä "tehdasuudet" pultit odottamassa.


Pistä kuitenkin veiveihin, kampuraan ja vauhtipyörään uudet uudetpultin...

nimim. "kyllä nää vielä kerran menee"

JL

#43
Lainaus käyttäjältä: "SO"
Lainaus käyttäjältä: "JL"Samoin ruostuneita/öljyisiä/likaisia pultteja pesin lipeällä, laitoin liemikippoon yön ajaksi ja a´vot seuraavana päivänä "tehdasuudet" pultit odottamassa.


Pistä kuitenkin veiveihin, kampuraan ja vauhtipyörään uudet uudetpultin...

nimim. "kyllä nää vielä kerran menee"


Koneen sisällä vain uusia ARP:n "rallipultteja".

Putsasin noita moottorin ulkopuolella/konehuoneessa ym olleita maalisia ym sottaisia pultteja ja muttereita.

Lipeällä eka puhtaaksi ja fosforihappokylvyllä musta väri pintaan.



Pitää muuten kokeilla piipun lipeäpesua itsekin. Kyllä siinä saa kakka ainakin kyytiä, soon varma.

Taitaa olla nurkissa piipunpätkiäkin - voi koeliottaa vaikka viikkoja niin näkee miten emäs käytännössä puree piippurautaan.





EDIT, perskuta....  :oops:



Removal of Forming Lubricants

Oxidizing molten salts can very efficiently digest common high-performance forming lubricants such as molybdenum disulfide, graphite, and boron nitride materials. They can even remove molten glasses, which are used in their semi-liquid state as forging lubricants.



Siinähän se sanotaan. "Molten salt" puree ilmeisesti mm molybdeenisulfidiin.

Eräs tällainen "molten saltti" on natriumkarbonaatti...eli ruokasooda...

HJu

#44
Molyn käyttö paskaa piipun. Pidän vähän erikoisena ajatusta jonka mukaan molyt pitää poistaa jos ne ensin on sinne piippuun ajanut. Puhdas piippu vaatii taas 10-20 molylaukausta että varmasti asettuu. Tulee aika paljon putsausta ja sisäänampumista per ratakäynti.



Lipeä kuulostaa epäterveelliseltä niin käyttäjälle kuin aseen petauksille. Optiikasta nyt puhumattakaan.
Terveisin,


HJu