Hyvä vaimennin .22:seen?

Aloittaja JPa, syyskuu 08, 2009, 12:56

« edellinen - seuraava »

JPa

Nyt olisi tarvetta saada HYVÄ vaimennin .22lr pulttilukkokivääriin. Muutaman olen itse tehnyt, ja löytyypä kaapista pari ostettuakin (Oulun työstökeskus ja joku "tusinaputki"). Mutta tavoitteena olisi päästä "vain lukko napsahtaa"- ääneen, myös ensimmäisellä laukauksella. Löytyykö markkinoilta sellaista vaimenninta, vai olenko antanut hollywoodin huijata itseäni?? Ilmeisesti Ase Utran .22-vaimennin on hyvä, mutta hintaakin on sen verran ettei viitsisi ihan vain kokeilun vuoksi ostaa. Onko muita vaihtoehtoja? Aseen piippu on 410mm pitkä ja päästä löytyy normi kierre vaimenninta varten. Ja lähdöt pysyvät selkeästi alisoonisena kelissä kuin kelissä.

-J-

Ps. saa tarjota jos on joutilaana yllä olevat kriteerit täyttävä vaimennin..
Kuulkaa korpeimme kuiskintaa..

HJu

A-U on hyvä kiväärissä. Toinen hyvä on Vaimen ja nyttemin Weckarin valmistama vaimennin. On hiljainen.

Patruunoissa on myös eroja. Kannattaa kokeilla ihan huvin vuoksi esim. RWS 22 Z -patruunoita.

Hiljaisin pienari jolla olen ampunut oli kiintovaimennettu Toz jolla kun ampui .22 Shortteja niin vasta maalista kuuli että piipusta ylipäätään mitään lähti.
Terveisin,

HJu

Mez

Brugger & Thomet on kans hyvä. 85€ Kevyt ja tehokas.

http://www.saunalahti.fi/asetalo/muuta.htm">http://www.saunalahti.fi/asetalo/muuta.htm

http://www.brugger-thomet.ch/en/manufacturing/soundsuppressors/pistol.php?pid=295">http://www.brugger-thomet.ch/

Klpro

JAKI on yksi hyvä vaihtoehto. Ainakin valmistajalla palvelu kohdallaan.
JJ-94

SpA

Itsellä on BR-tuotteen pötkylä. Pieni koko ja fosfatoitu pinta kiinnostivat - ja sitähän se kauppiaskin suositteli ;)

Ylisoonisilla latauksilla pitää oudon kimakan äänen, mutta on varsin hiljainen aliäänisillä. Ei kyllä ihan sitä tasoa että vain lukon ääni kuuluisi. Tosin 150m päästä kantautuva osumaääni voi kuulua kovempana ampujan korvaan kuin itse laukaus. Riippuu täysin mihin materiaaliin luoti lävähtää.

Osumapisteen muutosta en CZ453:n piipun kanssa ole huomannut. Sama kohdistus toimii - oli vaimenninta tai ei.

Hinta oli extra-suolainen 90e muistaakseni.

JPa

Lainaus käyttäjältä: "HJu"A-U on hyvä kiväärissä..

Eikö toimi pistoolissa yhtä hyvin? Toissijainen käyttö olisi nimittäin 5,5" Rugerin nokalla.. A-U on kyllä listan kärkipäässä, mutta odottelen vielä sitä viimeistä kehutulvaa..  :roll:  Brugger & Thomet on aika lailla samalla viivalla.

Lainaus käyttäjältä: "HJu"Toinen hyvä on Vaimen ja nyttemin Weckarin valmistama vaimennin. On hiljainen.

Mistäs tätä (näitä?) voisi kysellä??

Lainaus käyttäjältä: "HJu"Patruunoissa on myös eroja. Kannattaa kokeilla ihan huvin vuoksi esim. RWS 22 Z -patruunoita.

Tuo on varmasti totta. Mutta ajattelin hommata ensin kunnon vaimentimen, ja vasta sen kanssa paneutua patruunoiden testaukseen ihan kunnolla.

Lainaus käyttäjältä: "HJu"Hiljaisin pienari jolla olen ampunut oli kiintovaimennettu Toz jolla kun ampui .22 Shortteja niin vasta maalista kuuli että piipusta ylipäätään mitään lähti.

Kiintovaimennuskin on mielessä pyörinyt, mutta en ole siihen mielestäni oikeasti hyvää ohjetta löytänyt. Nettiteorioita aiheesta tuntuu tyrkyllä olevan, mutta käytännön kokemuksia jo huomattavasti vähemmän.

-J-

puppezed

Lainaus käyttäjältä: "JPa"
Lainaus käyttäjältä: "HJu"Toinen hyvä on Vaimen ja nyttemin Weckarin valmistama vaimennin. On hiljainen.

Wekkari = Asehuolto MW Oy

http://www.asehuolto.fi/vaimennin/">//http://www.asehuolto.fi/vaimennin/

HJu

Lainaus käyttäjältä: "HJu"A-U on hyvä kiväärissä..

Lainaa Eikö toimi pistoolissa yhtä hyvin? Toissijainen käyttö olisi nimittäin 5,5" Rugerin nokalla.. A-U on kyllä listan kärkipäässä, mutta odottelen vielä sitä viimeistä kehutulvaa..  :roll:  Brugger & Thomet on aika lailla samalla viivalla.

On se hyvä äänenvaimennuksen  osalta. Omalla Ruger MKII:lla on etukahvan ja dotin takia "lähes pakko" pistellä lippaallisia kerralla menemään. A-U:n päätytulppa pyrkii kikatulessa kiertymään auki (teippi tai kierrelukite varmana auttaisi). Lisäksi sisukset likaantuvat tässä käytössä todella nopeasti. Siksipä Rugerissa on nykyään Oulun Työstökeskuksen vaimennin joka kestää tällaista "simputusta" vaikka kuinka paljon mutta ei vaimenna aivan yhtä hyvin kuin A-U. Rugerissa A-U tuo ehkä vähän liikaa etupainoisuutta IMHO.

Vaimennustehon osalta A-U on hyvä. Vaime/Weckari on myös hyvä mutta ei kestä oikein pikatulta kun muoviset haittalevyt hajoavat.

Siistiin ammuntaan esim. yhden käden tarkkuusammuntaan A-U on hyvä.

Jos minun pitäisi ostaa yksi vaimennin joka toimii kaikissa .22:ssa niin se olisi A-U. Minulla nyt on kertynyt puolen tusinaa .22 -vaimenninta joten voi vähän optimoida käyttötarpeen. A-U:ssa on muuten myös fosfatointi.

Lainaa

Asehuolto MW Helsingissä.

Lainaa Kiintovaimennuskin on mielessä pyörinyt, mutta en ole siihen mielestäni oikeasti hyvää ohjetta löytänyt. Nettiteorioita aiheesta tuntuu tyrkyllä olevan, mutta käytännön kokemuksia jo huomattavasti vähemmän.

Itselataavissa on kiintovaimennus mielestäni turhaa. Liikaa putsaamista tiedossa. Ja koska mekanismi kilisee joka tapauksessa niin lyhyt irtovaimennin on ihan ok valinta.
Terveisin,

HJu

JPa

Lainaus käyttäjältä: "HJu"Omalla Ruger MKII:lla on etukahvan ja dotin takia "lähes pakko" pistellä lippaallisia kerralla menemään.

No joo, se on tietysti vähän erilaista käyttöä..  :wink:  OT: minkälainen etukahva Rugerissasi on? Olen itsekin sellaisen tekemistä mietiskellyt, ja ideoita keräilen..

Lainaus käyttäjältä: "HJu"A-U:n päätytulppa pyrkii kikatulessa kiertymään auki (teippi tai kierrelukite varmana auttaisi). Lisäksi sisukset likaantuvat tässä käytössä todella nopeasti. Siksipä Rugerissa on nykyään Oulun Työstökeskuksen vaimennin joka kestää tällaista "simputusta" vaikka kuinka paljon mutta ei vaimenna aivan yhtä hyvin kuin A-U. Rugerissa A-U tuo ehkä vähän liikaa etupainoisuutta IMHO.

No minullahan on jo Työstökeskuksen vaimennin, joten se puoli on kunnossa. Mutta ei ole sekään erillisen bajonettikiinnikkeen (myöskin työstökeskuksen valmistetta) kanssa mikään kevyin paketti Rugerin nokalla. Varsinkin kun ase on muovikahvainen P512-malli..

Lainaus käyttäjältä: "HJu"Vaimennustehon osalta A-U on hyvä. Vaime/Weckari on myös hyvä mutta ei kestä oikein pikatulta kun muoviset haittalevyt hajoavat.

Vaimennusteho on nyt nimenomaan se mitä haen. Muoviset sisuskalut eivät oikein houkuttele, joten taitaa Vaime/Weckari pudota ehdokaslistalta sitten pois.

Lainaus käyttäjältä: "HJu"Siistiin ammuntaan esim. yhden käden tarkkuusammuntaan A-U on hyvä.

Tämä taitaa olla niitä ainoita ammunnan lajeja joita EN harrasta..  :whistle:

Lainaus käyttäjältä: "HJu"Jos minun pitäisi ostaa yksi vaimennin joka toimii kaikissa .22:ssa niin se olisi A-U.

Tämä kommenttisi kertoo aika paljon, ja näyttää vahvasti siltä että valinta on kohta tehty.

Lainaus käyttäjältä: "HJu"Itselataavissa on kiintovaimennus mielestäni turhaa. Liikaa putsaamista tiedossa. Ja koska mekanismi kilisee joka tapauksessa niin lyhyt irtovaimennin on ihan ok valinta.

Tuohon pulttilukkokiväärin sitä olenkin miettinyt, ja nimenomaan maksimaalllisen vaimennustehon takia. Mutta sen tekemiseen tarvitsisi hyvät ja toimivaksi koetut ohjeet. Koneistaminen ei ole ongelma, vehkeet löytyy työmaalta ja metalli tottelee ihan kohtuullisesti kun käsken sitä jonkun muodon ottamaan..

-J-

MikaS

Useita vaimentimia itse tehneenä ja kaupallisia kokeilleena voin varauksetta sanoa että osta se ase - utra vaikkakin se maksaa. Toinen vaihtoehto on juuri Brüggeri mutta suosi kotimaista.

HJu

Lainaus käyttäjältä: "HJu"Omalla Ruger MKII:lla on etukahvan ja dotin takia "lähes pakko" pistellä lippaallisia kerralla menemään.

No joo, se on tietysti vähän erilaista käyttöä..  :wink:  OT: minkälainen etukahva Rugerissasi on? Olen itsekin sellaisen tekemistä mietiskellyt, ja ideoita keräilen..

Etukahvan saa halvalla ja helpolla kun ostaa Biltemasta maastopyörän tankoon tarkoitetun "häränsarven". Setissä on kaksi sarvea hieman eri suuntiin taivutettuna joten voi valita onko etukäsi vasen vai oikea ja sitten valita optimaalisen kahvan. Itse valitsin väriksi tactical light bluen :-) Toimii muuten monopodina myös. Mahtuu piipun päälle kun ottaa jyvän pois. Tarkoitettu 22mm ohjaustankoon. Jyvän voi ruuvata takaisinkin jos haluaa. 5.5" piipuun sain vielä laserin kiinni kun jätin jyvän pois joten ulokkeita ja härpättimiä riittää :-) Oikeastaan kaipaisi 20-30 patruunan lipasta mutta se ei nyt oikein taida toteutua.

Nykyään lähin vastaava kahva nykyään lienee Bilteman tuotenumero 27429 http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/27/huge/27-429_h.jpg">http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... -429_h.jpg">http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/27/huge/27-429_h.jpg

Maksavat 5,99 Euroa/pari. Turha ostella mitään Knightsin muka "kovis"-vehkeitä. Väitän että tämän etukahvan kiinnitys hakkaa vääntölujuudessa MINKÄ TAHANSA LaRuen, Knigthsin, Tango Downin etc. etukahvan picatinny kiinnitykset vahvuudeltaan mennen tullen. Minulla on parista toinen kahva ylimääräisenä joten voisi joskus tehdä vääntötestit ja vääntää jonkun ns. tuotemerkin kahvan palasiksi. Sitten vaan video testeistä Snipershideen ja jenkit saa taas ahdistuskohtauksia  :clap:
Terveisin,

HJu

JPa

Lainaus käyttäjältä: "HJu"Etukahvan saa halvalla ja helpolla kun ostaa Biltemasta maastopyörän tankoon tarkoitetun "häränsarven".

No niin, sieltähän se kuningasajatus tulla tupsahti! Vanha Scottin maastopyörä sai toimia elimenluovuttajana, ja nyt on Rugerissa taas yksi härpäke lisää. Käytännön testeissä sitten selviää kuinka paljon tämä ultimatetactical "ilmantätäetvoielää" kapistus tuloksia parantaa!  :whistle:  Mutta ase nousee nyt ainakin hyvin luontevasti ampuma-asentoon..

Lainaus käyttäjältä: "MikaS"Useita vaimentimia itse tehneenä ja kaupallisia kokeilleena voin varauksetta sanoa että osta se ase - utra vaikkakin se maksaa. Toinen vaihtoehto on juuri Brüggeri mutta suosi kotimaista.

Tähän vaihtoehtoon alan kyllä kallistua, sen verran on tullut A-U:ta puoltavia kommentteja. Hintahan se tietysti hirvittää, mutta jos samaan hintaan saisi ison kiväärin vaimentimen niin kukaan ei luultavasti uskoisi sen edes toimivan "kun halvalla ei saa hyvää". Suhteellista..

-J-

MikaS

Utrassa on sekin hyvä puoli että first round popissa ei ole käytännössä paljoakaan eroa.

Jos vertailuohtaa haluaa hakea, niin esim. oulun työstökeskuksen vaimennin häviää mennen tullen.

Tämä taas oli ominaisuuksiltaan kohtuullinen ( ei missään paras mutta kokonaisuutena kuitenkin kaikissa arvoissa hyvä) aikoinaan EVÄ - lehden 22sten vaimentimien vertailutesteissä.

heiskanen

...kumma juttu... Mulla taas aivan toinen mielipide SAK vs. A-U vaimentimista. AU maksaa aikas paljon eikä ole purettavissa/putsattavissa,eikä mielestäni vaimenna edes hyvin. SAK on purettavissa ja näin ollen myös putsattavissa,maksaa alle puolet AU:sta ... kummankohan ottaisin?

puppezed

Lainaus käyttäjältä: "heiskanen"AU maksaa aikas paljon eikä ole purettavissa/putsattavissa,eikä mielestäni vaimenna edes hyvin.

Mikäs AU:n purkamisen estää?

http://www.aseutra.fi/finnish/product/AU-22lr_big.jpg">