200-M ja METSO

Aloittaja J-MS, lokakuu 09, 2010, 22:36

« edellinen - seuraava »

J-MS

Kävin tänään hyvän ystäväni kanssa viimeistä metsäkanalintu viikonloppua Joensuun Kulhossa katsastassa.

No eipä tarvinnut kuin ensimmäiselle  metsätaipaleelle auton nokka iskeä, kun jo hemmetin iso kukko tieltä lehahti lentoon.

Kamun neuvosta auto parkkiin, jota jo ilman valoja ajeltiin hissukseen turvasuon reunalla,jotta ei kaikkia lintuja heti alkuun säikytettäisi lentoon.

Metso istui meistä noin arvio--300-M päässä, mutta kele soikoon metsähakkeelle oli jo kasvanut noin 3-m pituista taimikkoa,muuten ampumapaikka olisi ollut ihanteellinen.

Noh, koetettiin sitten lähellä sijainnutta metsätietä pitkin jalan kiertää metson osumakohdalle sivustaan, mutta alue peitti osumakohdan.

Ei muuta kuin onnea koettelemaan saarekkeen mäntyjen sekaan, mutta olihan se mehto sieltä jo hävinnyt.

Mieli ei tuosta pahastikkaan ontunut, oltiinhan me jo nähty valtava vanha ukkometso, painoa olisi ollut varmasti 6-7kg verran.

Eipä sitten muuta kuin ase laukkuun ja seuraavaan paikkaan missä kamuni tiesi monesti metsojen mm hiekkaa kupuunsa vetävän.

Jepulis, tälle tielle tullessa ajoin parkkiin ja tuikkasin vaimetimen paikkeelleen ja lipastin jälleen aseen,jahti sai siis jatkua.

Kun lähdettiin tätä metsätietä kävelemään,hyppäsi  melkein heti muutama komia koppeloa lentoon ja useita pyitä.

Mutta kamuni tiesi missä olisi ollut mm teeriä useina vuosina tietyn saarekkeen latvustossa.

Hetki käveltyämme sanoi kamu,että mikäs se tuolla puunlatvassa onkaan, ensiksi luultiin että se on aika komia teeri, mutta kun sitä kunnolla katsottiin niin se oli hemmetin iso mehto.

No siitä alkoikin meidän sissi taistelulijojen siirtyminen lähemmäksi tätä namupalaa.

Minulla oli mukana tälläinen halpa (halpa)etäisyysmittari) joka ei aluksi näyttänyt mitään lukemaa, vaikka molemmat veikattiin että puu olisi alle 300-m.

No onneksi hakkuualueen reunassa kulki suo-oja jota pitkin päästiin lähestymään metsoa.

Minun mielestä oltiin jo päästy sopivalle hollile metsoa(ainakin omista ampujan taidoista tuntui).

Kokeilin etäisyysmittarilla, se näytti 199-m.

Kiikarini on kohditettu 150-m joten napsuja otin siihen sen 4 napsua pystysuuntaan.

Tukena minulla oli home made bipod, mutta se oli riittävän tukeva ammuntaan.

Kaverini sanoi minulle, että elä ammu vielä, koetetaan ryömimällä vielä viimeiset parikymmentä metriä mutta minulla oli jo mielessä että ammun tästä ja tältä matkalta.

Kaverini antoi luvan, koska kuitenkin hänen metsästysmailla ollaan.

Napsuja siis otin korossa +4 ja napsautin vielä kaiken varmistaakseni korotorniin.

henkäys sisään ja ilmat ulos, lintu on kiikarissa, tuulen virettäkään ei käy.

Painen liipaisinta rauhallisesti kuin olisin ampumarakdall,PUM....

Voi sitä ketutusta kun metso hetken hiljaisuuden jälkeen otti ja lähti siivilleen.

Kaiken piti olla kohdillaan,etäisyysmittari näytti toden, ase oli vasta edellis viikolla kohdistettu ja tuulta ei ollut lainkaan.

Noh, saipahan kuitenkin kokea sen adrenaliinin pitkästä aikaa :D .

Oli tosin ensimmäinne kerta ikinään kun olen päässyt metsoa ampumaan, mutta ensi kerralla päätän uskoa jos joku neuvoja antaa :drool:

Samaisella reissulla laskettiin, että nähtiin 9 ukko metsoa , pari koppeloa ja tusina tai pari pyytä.

Joten voisin uskoa että ensivuonna metsäkanalintukanta olisi vieläkin paremmalla kannalla, tosin jos on yhtä kuiva kesä.

Mutta sitä toivoessa, eikun ensivuonna uudestaan.

mikkohen

Hiukan nyt tulloo "provoa", mutta meilläpäin tällaista mehtuuta kututaan jo tiemehtuuksi. Eli ajellaan teitäpitkin ja kun nähdään lintuja niitä siitä lähetään kokeilemaan... Noita mehtäautotie "rällääjie" tuolla Kainuussa riitti tänäki vuonna ihan kiitettävästi...hyi hyi. Pistää jo aikamiestä v******maan. Koettakaahan ehtiä välillä niitä lintuja metistäki, eikä ajelemalla teitä...voin sanoa että kyllä niitä sieltäkin löytyy.

J-MS

:oops: juu,ensi vuonna viisaampana ollaan liikkeellä.

J-MS

Miten muuten tuollaisessa tilanteessa pitäisi tähdätä/kiikari kohdistaa?

Kuullu stooria että jos, esim ammutaan tietyssä kulmassa ylös/alas niin maanvetovoima vähenee luodin voimaan nähden.

Jos esim otetaan tuo minun kämmi, jossa matkaa oli puuhun jossa metso istui, oli se 200-m ja puu oli about 30-korkea,joten kulmasta syntyy(matikka nerot laskekoon)

Niin tasaisella tuo matka olisi ollut +4 napsua kun kiikari oli kohdistettu 150-m, mutta jos tuo juttu pitää paikkansa niin, silloin minun olisi pitänyt tähdätä suunnilleen

noilla perus asetuksilla jopa alle tuon linnun, jotta se olisi pudonnut.

Eli mikä olisi ottu optimi tähtäyspiste tuolle matkalle, kun kiikari oli zerottu 150-m ja matka oli 200-m(etäisyysmittarilla mitattu)

Puu oli noin 30-m korkea jonka nupissa se metso komeili.

Jos joku tietäisi vaikka sen taulukon jolla tuon voisi laskea, olisi kiitollinen siitä linkistä-.

J-MS

Ja toinen juttu, kun otin kiikarista sen +4 napsua ylös, niin ammuinko lintua yli vai ali?

Kiikarissani on moa mitta-asteikko.

Poikma

Muistisääntö KKK = kulmassa kuula kohoaa. Eli ammutpa ylä- tai alakulmilla osumapiste on ylempänä verrattuna siihen että ammut vaakasuoraan.

Kuvailemassasi tapauksessa ampumakulma on tan-1 30m/200m = 8,5 ast. Kosini 8,5 ast = 0,989. Eli koro jota olisi pitänyt käyttää on 0,989x200m=198m.

Eli ei kyllä juurikaan "näy mittarissa" eli 200m:n korolla olis metson pitänyt tippua, joten vika oli jossain muussa kuin väärässä koroasetuksessa.

Siis tuo kulmilla ampuminen kompensoidaan siten että otetaan kosini käytetystä kulmasta ja tuolla arvolla kerrotaan mitattu ampumaetäisyys. Tuon kertolaskun tulosta käytetään sitten etäisyytenä koroa säädettäessä.

J-MS

suatto olla liian innokas ampuja sitten joka sen viimeisen virheen teki :?

Radalla ampuminen on tosiaan ihan er juttu ku riistaa jahatessa.

meriluma

Kävipä justiin samalla tavalla minulle viime viikolla Ruotsissa. Matka tuo himpun alle 200, tukea ei saanut kuin sivutuen pienestä männyn kyljestä. Paukkuna oli .308 Sakon Range, jolla radalla on tullut parhaat kasat. Lintu lähti näköjään hyvävoimaisena lentelemään ja minä hiihtämään kämpälle..Ase piti olla hyvin kohdallaan, lähes samalta matkalta teeri tuli hyvin alas vielä syksyllä. Kiikari on kiinni Apelin kääntöjaloilla, välillä se ollut irti kun kaappiin ei oikein kunnolla kiikarin kanssa mahdu. Mielenkiintoista on katsoa radalla onko kohdistuksessa vaiko pelkästään miehessä vika. Ensi kesänä alkaa paremman (kotiladatun) patruunan kehittäminen.

mysteryman

Mukava lukea kun joku tohtii kirjoittaa epäonnistumisistakin. Se kun ei vaan aina onnistu..Kellään meistä. Hommista tulee väärä kuva kun aina vaan muistellaan onnistumisia ja karvaat epäonnistumiset unohdetaan nopeasti.

Itselläkin viime syksynä tuli lintumetsällä pari hutilaukausta hyvältä paikalta. Missä lie vika ollut. Ei ainakaan aseessa  :D

Patsku

Toisaalta ei ole mukavaa lukea eikä hyväksyttävää, että käytetään teitä hyväks riistalintujen ampumisessa. Kyllä tuo j-ms:n kertoma on tie metsästystä.
[i]Terve vuan kaikile[/i]

meriluma

Minusta juuri nämä epäonnistumiset jäävät parhaiten mieleen. Jollain kierolla tavalla juuri ne kiihottavat jatkamaan harrastusta...jos aina onnistuisi niin sehän olisi pirun tylsää!

J-MS

Samaa mieltä.

Ei se olisi hauskaa jos joka kerta saisi sen mitä haluaisi. :D

J-MS

Lainaus käyttäjältä: "Patsku"Toisaalta ei ole mukavaa lukea eikä hyväksyttävää, että käytetään teitä hyväks riistalintujen ampumisessa. Kyllä tuo j-ms:n kertoma on tie metsästystä.

Mitenkä niin?

Jos tielle oli matkaa yli 50-m ja autolle ainakin parisataa..

Poikma

Lainaus käyttäjältä: "J-MS"
Lainaus käyttäjältä: "Patsku"Toisaalta ei ole mukavaa lukea eikä hyväksyttävää, että käytetään teitä hyväks riistalintujen ampumisessa. Kyllä tuo j-ms:n kertoma on tie metsästystä.

Mitenkä niin?

Siten että ajellaan autolla metsäteitä lintuja etsimässä.....jos ei laitonta olekaan, niin moraalisesti vähintäänkin kyseenalaista touhua...... vähän sitä "Hiacen seisonnasta meininkiä" Jos ei jaksa/viitsi sen vertaa vaivaa nähdä että menis sinne metsään jalkaisin sitä riistaa etsimään niin pysyy sitten kokonaan poissa.... :evil:

JPa

Lainaus käyttäjältä: "J-MS"

Mitenkä niin?

Minä olen sitä mieltä että vaikka laki tällaisen "metsästyksen" salliikin niin moraalisesti tuo on väärin.  :naughty:  Jos "metsästäjä" ei jaksa/halua/kehtaa/uskalla mennä metsään ilman autoa niin silloin kyllä pitäisi jättää kokonaan menemättä.

-J-
Kuulkaa korpeimme kuiskintaa..