Tuulen vaikutus

Aloittaja JHa, maaliskuu 29, 2005, 23:20

« edellinen - seuraava »

JHa

#30
MSa huomasi aivan oikein Plasterin virheen tuulen vaikutuksen kestosta koska luoti lentää alun valitettavan nopeasti. jotta tuuli kerkiäisi sitä riepotella. Kuvasta Plasterin ajatus kyllä selviää. Valitettavasti ajatus on väärä. Eli ensimmäinen kolmannes on vähäisin merkitykseltään, mutta toki mukana keskiarvossa.



Odotan innolla kun MSa pokkaa Nopelin rauhanpalkinnon turhan kärsimyksen vähentämisestä TA toiminnassa kehittämällään tuulen vaikutuksen huomioivalla kaavalla.  :wink:



Kannattaa muistaa, että luoti sortuu tuulen takia, mutta sen kulkusuunta ei muutu.

HJu

#31
: Mä olen selvästi eri mieltä kuin HJU ja MJ.  Luoti ei jatka paralleelisesti alkuperäisen lentosuuntansa kanssa tuulen loppuessa. Tämä vaatisi saavutetun sivunopeuden äkillistä jarruttavaa voimaa tuulen loppuessa ja tätä ei ymmärtääkseni mistään saada mukaan lenoradalle?



Jarruttava vastavoima on luodin sivuprofiilin ilmanvastus sivusuunnassa. Tyhjiössä mitään vastavoimaa tai estettä ei ole mutta ilmassa luoti ei mielestäni voi kovin pitkään jatkaa sivuttaista liikettä jos siihen ei vaikuta mikään voima sivusuunnassa. -> Kun sivuun kampeava sivutuulen voima lakkaa niin aika nopeasti luodin sivuttainen liike pitäisi lakata koska ilmanvastus panee hanttiin ja työntöä tuulen voimalla ei enää ole.



: Esimerkissäni ei huomioitu sivuttaisnopeuden ilmanvastusta, sillä tämä luodin nopeus on luokkaa 0,3m/s-3m/s, jolloin sivuttaisilmanvastus on vielä mitätön. ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä.



Luodin sivuprofiilin BC-arvo lienee sutjakallakin luodilla korkeampi kuin lentosuunnassa. Jos sivunopeus on esim. 0,3 m/s niin ei sen lakkaaminenkaan kovin ihmeellistä ilmanvastusta vaadi. Lisähämminkiä voinee syntyä siitä että luodin pinnassa tapahtuu luodin kiertosuunnassa ilmamolekylien liikettä ja pakkautumista jotka vaikutta jotakin. En tosin tiedä on merkityksellistä eli voidaanko esim. ampumalla havaita. Lisäksi luodin hyrrävakavoituminen käsittääkseni pyrkii estämään luodin pituussuuntaista kääntymistä pois alkuperäiseltä kurssilta.



: Olisi fysiikan lakien vastaista, jos luodin saavuttama sivuttaisnopeus muuttuisi välillä 500-501m yhtäkkiä takaisin nollaksi, jolloin luoti jatkaisi suoraan kohti maalia, paralleelisti alkuperäisen piippulinjan kanssa. Tämä vaatisi huomattavan vaikuttaneen sivutuulen vastaisen hetkellisen voiman.



: Maalaisjärkeni toivoo siis perusteluja HJu:n tueksi ja omaani vastaan.



Se vastavoima on se luodin sivuprofiilin ilmanvastus ja mahdollisesti tuo pitkän luodin hyrrävakavoituminen. Ovatko ne merkittäviä vai ei, ei ole tiedossani.



En väitä että tässä mitään tiedettä tehdään mutta kuten niin usein rahi-vakioilla voidaan todella moni hyvin kompleksi laskelma typistää muutaman kaavan kerto/jakolaskuksi sellaisella tarkkuudella että sen a) voi laskea päässä tai laskukoneella 15 sekunnissa ja b) virhe on niin pieni että se häviää muiden tekijöiden joukkoon.



Ongelmahan tässä on se, että välimatkan olosuhteiden arviointi on niin mutua kuin olla ja voi. Siinä ei kaava auta jos sivutuulen nopeusarvio heittää 3 m/s.
Terveisin,


HJu

SO

#32
Lainaus käyttäjältä: "JHa"Eli ensimmäinen kolmannes on vähäisin merkitykseltään, mutta toki mukana keskiarvossa.


Eli onko tämä vastaus?

Jos niin miksi?



Tuon Fd=Cd x 0,5p x A x v^2  kaavan mukaan saa sen ilmanvastuksen laskettua (se on oikeasti siihen johdettu, mutta eri tarkoitukseen)

Silloin tuo v on se nopeus, jonka Msa määrittää kohdassa 500m kun tuuli loppuu ja kiihtyvyys muuttuu negatiiviseksi. Paikan saa periaatteessa määritettyä suoraan, mutta kai tästäkin pääsee derivoimalla suoraan nopeuteen ja siitä kiihtyvyyteen?

Eikös tämä selitä tuulen kestävyyden painavilla luodeilla kun F=ma (tunnetusti) jolloin m ollessa suurempi pitää F olla suurempi aiheuttaakseen saman sivuttaiskiihtyvyyden a?



Kunnon teoriaa... :wink:

JHa

#33
On aika kiittää keskustelijoita ja julistaa äänestyksen tulos



Tulos: 7 % Plasterin koulukuntaan ja tulkitsee mielestäni väärin kokemusperäisesti todennettavaa tietoa



Kokemusperäisesti saadun tiedon perusteella määräävin tuuli on viimeinen kolmannes ja kolmannes alkaa siitä kun luoti on lakikorkeudessaan ja aloittaa putoamisen kohti maalia. Tätä mieltä oli 21% äänestäjistä.



Kuningas-ajatuksia syntyi kiitettävästi ja pyrin päättelyänne tietoisesti sekoittamaan. Keskivaiheen tuuli on tärkeä ja varsin vaikeasti määriteltävissä kun ammutaan Roson tyyppisissä olosuhteissa jossa luoti lentää puiden yläpuolella n. 30 m korkeudessa. Onneksi TA varustuksestani löytyy sääpallo :lol: se TM:lle tiedoksi. :wink: Kuningas-ajatuksen kannalla oli pääosa vastanneista eli 71 %. Hyvä arvaus on parempi kuin väärä tieto :wink:



Tarkka-ammunta on kuin sähkö. Kukaan ei tiedä mitä se lopulta on, mutta voi tuntea sen vaikutuksen. :idea:

SisuSusi

#34
Lainaus käyttäjältä: "JHa"Tarkka-ammunta on kuin sähkö. Kukaan ei tiedä mitä se lopulta on, mutta voi tuntea sen vaikutuksen. :idea:



MJ

#35
Moi,



tuossa yritin aiemmissa kommenteissani "ohjata" oikeaan vastaukseen/suuntaan vastauksia.



Todellakin jos matka jaetaan karkeasti kolmeen yhtä suureen pätkään, niin sen ensimmäisen kolmanneksen tuulivaikutus luodin lentorataan on pienin. Toisen kolmanneksen loppupuolella luoti lentää lakikorkeudessaan ja ns. suuri tuulen vaikutus alkaa, kuten aiemmin jo totesin (huom! suuri tuulen vaikutus ei ole sama asia kuin suurin tuuli m/s:ssa, vaan tarkoitun suurta VAIKUTUSTA luodin lentorataan). Tämä suuri tuulen vaikutus jatkuu koko viimeisen kolmanneksen, kuten myös kirjoitin jo aiemmin.



Luodin bc, nopeus alkavat voimakkaasti heiketä juuri lakikorkeuspisteessä, samoin jo aiemmin sanotut muut hyrrä yms. efektit vaikuttavat merkittävimmin. Ilmanvastus on voimakkain viimeisellä kolmanneksella. Merkittävin tekijä on kuitenkin loppupelissä luodin lentoaika (pohjautuu luodin lähtönopeuteen, bc:hen, luodin malliin, rihlaukseen, ilmanvastukseen yms...). Luodin lentoaika on pisin viimeisellä kolmanneksella; lentoajan pituus alkaa kasvaa juuri lakipisteen kohdalla ja sen jälkeen.



Luoti todellakin lentää paralleelisellä radalla suhteessa alkuperäiseen lentorataan ja siirtyy ylhäältäkatsottuna sivulle juuri ja VAIN sen aikaa kuin siihen tuuli sivusuunnassa vaikuttaa, kuten HJu toi jo esille. Luoti ei muuta ns. lentokulmaa, kuten mm. Plaster on kirjassaan kuvannut. Plaster on tehnyt virheen kirjassaan, samoin Horus Visionkin on samalla tavalla hakoteillä. Luodin rihlauksen aikaansaama luodin rotaatioliike pitää huolen siitä, ettei luoti muuta lentoratakulmaa. Ilman rihlausta luodin lentoratakulma muuttuisi. Esim. sileäputkisissä kanuunoissa (alikaliiperi nuoliammukset) asia (rihlauksen rotaatioliikkeen kompensointi) on hoidettu pyrstövakavoiduilla korkeus- ja sivuvakaimilla.  



Viimeisen kolmanneksen merkitys on siis suurin, sitten keskimmäisen kolmanneksen ja pienin merkitys on ensimmäisellä kolmanneksella.



 :arrow: Tarkka-ampuja on tosiaankin kuin tuuli. Et näe sitä, mutta et voi olla huomaamatta sen vaikutusta.  :D  :!:



Carpe Diem,



MJ





PS JHa mites se meidän sääpalloprojekti etenee, testataanko Niinisalossa protoversio  :?:  :wink:

MSa

#36
HJu ja MJ - otan takaisin omiani ja olen kanssanne (lähes) samaa mieltä "luoti jatkaa paralleelisesti" alkuperäisen lentosuuntansa mukaisesti -  väitteestä.



Tykistössä pitkillä matkoilla kranaatin kärki alkaa kaartua sivutuulen vaikutuksesta "tuulen suuntaan". Tässä tapauksessa kuitenkin 0-1000m ja kiväärikalipeeristen luotien osalla täma kaartuminen on niin pientä, että sitä ei tule huomioida.



Se mistä olen vieä eri mieltä on edelleen tuo syntyneen sivuttaisliikekomponentin kokonaan huomioimatta jättäminen. Se ei edelleenkään häviä 500-501m matkalla, vaikka HJu on oikeassa, että ilmanvastus alkaa tätäkin liikettä vastustaa ja jarruttaa heti tuulen loppuessa.  



Oleellista on että tämä jarrutus tapahtuu hitaammin ja pidemmällä kuin nyt esitetyissä huomioidaan.



Jatketaan esimerkkiä.



Jos luoti on saavuttanut 0-500m matkalla esim 1m/s sivuttaisnopeuden, niin tuulen loppuessa 500metristä eteenpäin alkaa tämä liike jarruttua aluksi samalla kiihtyvyydellä,kuin jos luotiin vaikuttaisi päinvastainen 1m/s sivuttaistuuli (nyt vain ilmapatja on maan suhteen paikallaan, mutta luodilla on syntytynyttä sivuttaisnopeutta jäljellä maan suhteen. Koko tämän jarruttamisen ajan luoti siis poikkeaa vielä lisää alkuperäisen tuulen aiheuttaman poikkeaman suuntaan, kunnes sivuttaisliike on kokonaan pysähtynyt.



Joku voi nyt ehdottaa että luodin rihloilta saama pyörimisliike ja sen hyrrävoimat  jarruttaisivat syntynyttä sivuliikettä. Mikään hyrrävoima ei jarruta sivuttaisliikettä. Ajatelkaa esim polkupyörän etupyörää ja varratkaa luotiin. Pyörän pyöriessä ilmassa voi koko pyörää helposti  liikuttaa kohtusuoraan akselia vastaan (ylös ala ja sivuille) sekä akselin suuntaan hyrrävoimien vastustamatta. Vain jos alkselin kulmaa yrittää muutaa millään tapaa huomataan hyrrävoimien vastustus.



==> Eli tarkalleen ottaen luodin lentorata maan suhteen tuulen loppuessa alkaa kaartua jarruttamisen myötä kohti alkuperäisen kanssa paralleelista rataa, mutta se ei heti ole tällä paralleelisella radalla.



MSA
[url=https]

HJu

#37
: ==> Eli tarkalleen ottaen luodin lentorata maan suhteen tuulen loppuessa alkaa kaartua jarruttamisen myötä kohti alkuperäisen kanssa paralleelista rataa, mutta se ei heti ole tällä paralleelisella radalla.



Tuo on varmasti totta että se ei "heti" jatkaa muina miehinä vanhan radan suuntaisesti. Kuitenkin pääasia oli että luoti ei jatka kaartamistaan loputtomiin jos sivutuuli lakkaa.



Kaikenkaikkiaan nämä on näitä käytännön oppeja. Tarkasti mallintamalla varmasti kaikenlaista outoa voisi löytyä mutta jos sitä ei päässä pysty maastossa laskemaan niin se on sitten aivan sama miten hieno se kaava :-) No ehkä taulukoita voisi laskea valmiiksi lisää.



Vielä kun saisi jostain sen standardinopeuksisen tuulen joka tuulee standardisuunnasta niin elämä olisi jo helppoa  :P
Terveisin,


HJu

john

#38
Lainaus käyttäjältä: "JHa"

Onneksi TA varustuksestani löytyy sääpallo :lol: se TM:lle tiedoksi. :wink:



Viime kisoista otettujen kuvien perusteella voisi sanoa, että reppujenne koko todellakin viitaa siihen, että siellä oli sääpallo  :lol:  :lol:



Naamioimiseen menee muuten jokunen kahvisäkki :D

MJ

#39
Moi TM,



kunpa vain tietäisit mitä kaikkea teami JHa/MJ repuissaan roudaa, muutamat sääpallot ovat aivan pikku juttu.  :lol:



Miltei koko komppanian -  :roll: ei kun pataljoonan varusteet kulkee mukana  :oops: ... ja varustemäärä sen kuin vain lisääntyy vuosi vuodelta, vaikka äijät tulee vanhemmiksi  :cry:  :roll:



Pitänee lainata OD:lta ja MV:lta Psajon 83 tai BMP 2 varusteiden kuljetukseen, jotta saadaan ne kaikki mukaan  :wink: - muuten, kilpailusäännöt eivät kieltäne panssariajoneuvojen ja sääpallojen käyttöä  :?:  :D



 :arrow: Luotan kyllä JHa:han, että hän suunnittelee ja kehittelee muitakin ns. "salaisia aseita" kisaan  :idea: , joilla varmistamme ohilauk...  :oops: ei kun osumat 100% sääpal... :oops:  ei kun maaleihin  :!:  :twisted:  :lol:



Parhaillaan JHa ideoi ja kehittänee  :idea: kevyttä n. 15-25kg  :) kannettavaa lentoratatutkaa säähavaintoasemalla.  :shock:  :wink: Tämä uutuusvarusteemme luonnollisesti tulee mukaan Häyhä 2005:een protokäyttöön  :roll: ja sijoitamme sen rikkojemme päälle  :P , koska se ei tietystikään mahdu rinkkojemme sisälle.  :lol:



Näin varmistamme sen, että varusteemme painavat vähintään 70kg rinkassa per ukko plus päällä olevat vaatteet/varusteet/aseet  :P  8)  - mobiliteettimme on suorastaan lentävä  :lol: jalkaisin liikkuessa  :D - mutta toisaalta onhan meillä (teamillämme) ne psanajoneuvot. :wink:



Joo, naamiointiin ei muutama kahvisäkki riitäkään  :lol: , siitä syystä kävimme hakemassa Pauligin koko likenevän säkkivaraston  :D - saapi nähdä riittääkö edes sekään.  :roll:  :wink:  :lol:



Eipä muuta kun reippahasti rinkkoja roudaamaan  :lol:, tehkää kuten me  :wink:, kyllä sitä pitää olla reilusti painoa rinkassa, ettei vaan pääse liian nopeasti liikkumaan  :lol: ja että kaikki mahdolliset ja mahdottomatkin varusteet kulkevat mukana  :lol:  :roll:  :wink:



Carpe Diem,



MJ

KSa

#40
Varma huhu kertoo, että teami JHa/MJ on luopunut rinkoista ja "kanooteista" siirtyen käyttämään purilaita. Silminnäkijöiden mukaan prototyyppi purilaat eivät muistuta paljoakaan perinteisiä malleja, vaan lähinnä kesäkäyttöön suunniteltua 5 metriä pitkää ahkiota.



Tällä näkymin teamin varusteet mahtuvat kuljetuslaitteeseen lievällä ylipakkaamisella, (vain kiikareille ei ole tilaa).

SHa

#41
Terve vaan!



Funtsailin tuota tuulihomma ja seuraavanlaisia dilemmoja tuli mieleen:



-Ballistiikka ohjelmien kuten PCB tai QTarget sivutuulen aiheuttama muutos lentoradassa on suoraan verrannollinen sivutuulen voimakkuuteen.  Eikö tuulen aiheuttama voima ja kiihtyvyys sivusuunnassa kasva tuulen voimakkuuden neliössä kuten ilmanvastuksella on tapana.  



-Joitain muita juttuja myös tuli mieleen, kuten esim. luoti saavuttaa pitkällä matkalla sivuttaisnopeuden jolla tasainen sivutuuli ei enää lisääkkään kiihtyvyttä. Tyyni tai vastakkainen sen sijaan jarruttaa sivunopeutta(neliössä) ja muutos taululla on äkkiä suuri.  



-Ballistiikkaohjelmat käyttävät BC:tä suoraan myös tuulisiirtymän laskemisessa. Näin maalaisjärjellä ajateltuna BC ei kerro mitään luodin sivun ilmanvastuksesta. No jonkinlainen korrelaatio sivuprofiilin ilmanvastuksella ja BC:llä tietenkin on luodin painon ja halkaisijan kautta mutta ei varmaankaan yksi yhteen...!?



Väsäsin jonkinlaisen ohjelman tuolle sivutuulisiirtymälle jolla voidaan määrittää sivutuuli koko ampumamatkalle halutunlaiseksi ja sen mukaan laskea siirtymä. Voisin joskus laittaa graafeja palstalle jos kiinnostaa.



Olikos jollain kaavoja ilmanvastuksen laskemiseksi BC:n arvolla tai referenssejä aiheesta?

SO

#42
Yleisesti pyöreälle kappaleelle annetaan Cd arvoja välillä 0.07-0.5 joten skaala on aika laaja. Siis kuvan mukaan... :)



 tuuli ->  O  (jossa O on luoti takaapäin)



Lisäksi tarvitaan se sivuttaispinta-ala (ei sattunut 10g scenaria taskuun mukaan tänään) Sen saa nopeasti kun mallintaa scenun ja antaa koneen laskea pinta-ala.

Muutamia aiheeseen liittyviä juttuja mm. on:

http://www.shootingsoftware.com/coefficients.htm">http://www.shootingsoftware.com/coefficients.htm

http://www.nennstiel-ruprecht.de/">http://www.nennstiel-ruprecht.de/



Ja jos vielä jatkaa PCB esimerkistä 870m/s 10g scenar 4m/s sivutuuli.

Ekan 300m (lentoaika 0,382s) matkalla on tullut sivuttaissiirtymää 14,8 cm. Periaatteessa voisi laskea että sen sivuttainen nopeus olisi nyt 0,148m/0,382s= 0,387m/s. Jos tuuli lakkaisi tämän jälkeen niin sehän tavallaan vaikuttaisi toiselta puolelta tällä 0,387m/s voimalla. Annetaan PCB:lle arvoiksi 809m/s (nopeus 300m kohdalla jos lähtö on 870m/s) ja sivutuuleksi 0,387m/s niin 14,8cm siirtymä on noin 850m(+alun 300m) kohdalla jos tämä tuuli siis oli koko loppuajan 0,387m/s mutta sehän vähenee kokoajan kunnes voimat ovat yhtä suuret jolloin luodin sivuttaisliike lopulta pysähtyy. Omasta mielestäni tämä tukee teoriaa ettei ilmanvastus "pysäytä" tuulen antamaa sivuttaisliikettä ajoissa ja sivuttaissiirtymä jatkaa kasvuaan myös sen 300m jälkeen.

JHa

#43
Terve SHa! Laita vain graafejasi palstalle.

SHa

#44
Kokeillans kuvien laittoa.



Tuossa pitäisi olla nopeus ja lentoaika matkan suhteen.





http://www.student.oulu.fi/~sahalli/Ballistics_vel.jpg">[/img]